اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز دور دوم طرح تابستانه پلیس/ حبس درانتظار رانندگان دارای پلاک مخدوش



اخبار,اخباراجتماعی ,طرح تابستانه پلیس

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ضمن تشریح تمهیدات و خط قرمزهای پلیس همزمان با دور دوم سفرهای تابستانی توضیحاتی را پیرامون گواهینامه‌های هوشمند، وضعیت اتوبوس‌های اسکانیا، مخدوش کردن پلاک و... ارائه کرد.

به گزارش   (ایسنا)، سردار تقی مهری در نشست خبری روز دوشنبه خود که به منظور تشریح تمهیدات ترافیکی پلیس برای برپایی نماز عید فطر و آغاز مرحله دوم طرح تابستانه برگزار شد، گفت: اجرای مرحله نخست از طرح تابستانی پلیس راهور همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان به پایان رسید و اکنون پس از حدود 25 روز مرحله دوم طرح تابستانه پلیس راهنمایی و رانندگی همزمان با تعطیلات پایان هفته و فرا رسیدن عید سعید فطر آغاز شده و تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مربوطه انجام شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا اورژانس، هلال‌احمر، راهداری و... هر یک وظایف خود را انجام خواهند داد.

درخواست پلیس از نمازگران عیدفطر
رییس پلیس راهور ناجا به برگزاری نماز عید سعید فطر نیز اشاره کرد و گفت: موضوعی که لازم است شهروندان به آن توجه کنند، ضرورت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. خواهش ما از نمازگزاران به ویژه در کلانشهرها این است که تا حد امکان برای اقامه نماز عید سعید فطر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرده و از آوردن خودروهای شخصی خودداری کنند، اما در صورتی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، باید همکاری لازم را با پلیس داشته و خودروی خود را در محل‌های تعیین شده برای پارک قرار دهند.

مهری با اشاره به تعطیلات پیش رو که با آغاز دور دوم تعطیلات تابستانی همزمان شده است، گفت: در این ایام از تمام ظرفیت خود برای ایجاد تسهیلات لازم برای معابر درون و برون شهری استفاده خواهیم کرد و البته رانندگان و مسافران نیز باید با ما همکاری کنند به همین منظور درخواست ما این است که سفر خود را مدیریت کرده تا دیگر شاهد ترافیک‌های طولانی در یکسری از معابر نباشیم. پلیس نیز با کمک خبرگزاری‌ها و صداوسیما اخبار ترافیکی را به شکل لحظه به لحظه به مسافران مخابره خواهد کرد.

مرگ 5000 تن در حوادث جاده‌ای تابستان 93
وی با اشاره به آمار طرح تابستانه پلیس در سال 93 افزود: در تابستان پارسال حدود 5000 هزار تن از هموطنانمان در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست دادند. این آمار از نظر ما یک آمار بالا محسوب می‌شود که باید نسبت به کاهش آن اقدام شود.

رییس پلیس راهور ناجا در ادامه به تشریح علل عمده این تصادفات پرداخت و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 80 درصد تصادفات کشور ناشی از چهار عامل توجه نکردن به جلو، انحراف به چپ، رعایت نکردن حق تقدم و تخطی از سرعت مطمئنه است که می‌بایست رانندگان در این خصوص توجه لازم را داشته باشند چراکه این چهار عامل همگی مربوط به خطای انسانی و قابل پیشگیری است.

مهری با اشاره به طولانی بودن روز در ایام تابستان، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث می‌شود که رانندگان مدت زمان طولانی پشت فرمان قرار گرفته و رانندگی کنند که به همین منظور لازم است این افراد خواب کافی داشته و در فواصل زمانی حدودا دو ساعته استراحتی داشته و سپس به مسیرشان ادامه دهند.

وی همچنین از مسافران و رانندگان خواست که کمربند ایمنی خود را در طول سفر ببندند.

خط قرمزهای پلیس در طرح تابستانه
رییس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوالی درخصوص خط قرمزهای پلیس در طرح تابستانه به ایسنا گفت: سرعت غیرمجاز، حرکت مارپیچ و غیرمتعارف و تجاوز به چپ از جمله تخلفاتی است که جزو خط قرمزهای پلیس در طرح تابستانه به حساب می‌آید و چنانچه رانندگان مرتکب چنین تخلفاتی شوند، برخورد قانونی لازم با آنها انجام خواهد شد.

مهری در پاسخ به سوالی درباره منع تردد پراید در محورهای برون شهری اظهار کرد: چنین چیزی به ما ابلاغ نشد.

وی همچنین درباره نرخ جرایم رانندگی نیز خاطرنشان کرد: نرخ جرایم فعلی رانندگی بازدارنده نیست و افزایش آن نیز به تایید ناجا و تعدادی از مسوولان مربوطه رسیده است.

نگرانی پلیس از اتوبوس‌های اسکانیای تولید گذشته
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درباره تردد اتوبوس‌های اسکانیا در سطح معابر شهر نیز گفت: پلیس از بابت تردد اتوبوس‌های اسکانیای تولید گذشته نگرانی دارد و لازم است که فراخوان اصلاح عیوب این اتوبوس‌ها مداوم بوده و همچنان ادامه داشته باشد، البته همانطور که بیشتر اطلاع‌رسانی شد دو مدل از اتوبوس‌های اسکانیا با توجه به اینکه مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند، امکان شماره‌گذاری پیدا کرده‌اند.

حبس در انتظار مخدوش کنندگان پلاک
مهری در پاسخ به سوالی درباره مجازات کسانی که به مخدوش کردن پلاک خودرویشان اقدام می‌کنند، گفت: مخدوش کردن پلاک از جمله جرایمی است علاوه بر اینکه به لحاظ شرعی کار نادرستی است، برای عاملان آن از شش ماه تا یک سال حبس پیش‌بینی شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حوادث رانندگی در مرحله نخست سفرهای تابستانی افزایش یا کاهشی داشته، گفت: برابر آمارهای ما حوادث رانندگی در دور نخست کاهش 8 درصدی داشته اما درخصوص تعداد جانباختگان آمار نهایی را پزشکی قانونی اعلام خواهد کرد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی همچنین در ادامه سخنانش با اشاره به استفاده از تجهیزات هوشمند برای کنترل جاده‌ها از نصب 1800 دوربین کنترلی در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی کشور خبر داد.

مهری همچنین با بیان اینکه برای رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی تمهیدات و نظارت‌هایی وجود دارد و جلسات و دوره‌های آموزشی نیز در این خصوص برگزار شده است، گفت: از شهروندان می‌خواهم که تخلفات رانندگی به ویژه تخلفات رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی را به پلیس اطلاع دهند.

وی درباره صدور گواهینامه‌های هوشمند رانندگی نیز گفت: در حال حاضر روند صدور گواهینامه‌های هوشمند آغاز شده و آن دسته از افرادی که به تازگی به اقدام دریافت گواهینامه کرده یا برای تمدید آن اقدام کرده‌اند، گواهینامه هوشمند دریافت خواهند کرد. رانندگانی که دارای گواهینامه قدیمی هستند نیز می‌توانند با مراجعه به پلیس درخواست خود را برای تعویض گواهینامه را ارایه کنند. البته گواهینامه‌های قدیمی در حال حاضر از درجه اعتبار ساقط نشده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به محاسن گواهینامه‌های هوشمند گفت: در این گواهینامه‌ها اطلاعات و سوابق رانندگی و ترافیکی فرد در چیپی که به همین منظور درون گواهینامه‌ها قرار گرفته ذخیره خواهد شد.


  اخبار اجتماعی  - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
طرح پلیس برای مقابله با دور دور بازی فیلم گلچین صفاسا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز طرح تابستانه پلیس راهور از فردا


رئیس پلیس راهور کشور از آغاز طرح تابستانه پلیس از روز چهارشنبه هفته جاری در جاده های کشور خبر داد.

خبرگزاری مهر: رئیس پلیس راهور کشور از آغاز طرح تابستانه پلیس از روز چهارشنبه هفته جاری در جاده های کشور خبر داد.

سردار اسکندر مومنی روز سه شنبه در نشست بررسی روند اجرای طرح ترافیکی تابستانی استان  تهران و استانهای همجوار اظهار داشت: خوشبختانه با خلق حماسه سیاسی از سوی مردم جهانیان انگشت حیرت به دهان گرفتند که باید این حماسه بزرگ را قدر بدانیم. همچنین به دکتر حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم پیروزی شان را تبریک گفته و برایشان آرزوی موفقیت دارم.


وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به برد تیم ملی در بازی امروز با کره جنوبی گفت: امیدوارم تیم ملی فوتبال امروز مسابقه خود را با پیروزی پشت سر گذاشته و به جام جهانی فوتبال صعود کند.

رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه طرح تابستانی از فردا و طی دو مرحله آغاز می شود تاکید کرد: مرحله اول این طرح از فردا تا روز 18 تیرماه در سراسر کشور به اجرا در می آید و مرحله دوم نیز از 17 مرداد و همزمان با پایان ماه مبارک رمضان تا 31 شهریورماه اجرا می شود. همچنین طرح تابستانه به طرح بازگشایی مدارس متصل می شود.

به گفته وی، اقتضای شغل پلیس این است که راهگشا باشد و امنیت و انضباط را تامین کند چرا که در حوزه کاری پلیس راهور تعطیلات معنایی ندارد. پلیس در ایام عزاداری، مسافرت و تعطیلات به همراه اتفاقات بزرگ ملی همانند انتخابات در صحنه حضور دارد.

مومنی افزود:  ایجاد  انضباط و امنیت ترافیکی وظیفه پلیس است و باید ایمنی و انضباط به طور دائم تولید شود. کاهش سوانح باید به صورت مداوم ادامه داشته باشد.

 استانهای پرتصادف  کشور


به گفته رئیس پلیس راهور استان های گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز و شرق و غرب تهران با توجه به اینکه دارای بیشترین حجم تردد هستند رکورددار وقوع تصادفات هستند. با توجه به این که تمام راههای این استانها به پایتخت وصل می شوند به طور دایم در حال اجرای طرح در این استانها هستیم.

وی بر مدیریت سبقت و سرعت غیرمجاز تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم این دو عامل حادثه ساز را کنترل کنیم و استفاده از کمربند ایمنی و کلاه ایمنی موتورسواران را فراگیر کنیم میزان تصادفات و حوادث کاهش می یابد. خوشبختانه در سالهای اخیر نیز اقدامات دستگاههای امدادی بهبود یافته است به صورتی که در  چند سال گذشته 70 درصد فوتی ها بد از سر صحنه بود که  اکنون این آمار به 50 درصد کاهش یافته است.

سردار مومنی از به کارگیری 40 هزار نیروی پلیس در قالب 10 هزار تیم گشتی و 30 فروند بالگرد در طرح تابستانه خبر داد و اظهار داشت: با توجه به افزایش 10 تا 15 درصدی سفرها در تابستان 10 هزار تیم گشتی پلیس در جاده ها مستقر می شوند.

وی افزود: علاوه بر پلیس راهور سازمان امداد و نجات هلال احمر، اورژانس، شهرداریها، آتش نشانی ها، امداد خودرو، همیاران پلیس و راهوران محله با راهور با این طرح همکاری می کنند. ضمن اینکه ظرفیتها و منابع دستگاه ها 20 درصد افزایش یافته و همپوشانی های در ایستگاه بیشتر شده است.

به گفته رئیس پلیس راهور، اولویت اول  پلیس در طرح تابستانی  کنترل سرعت و سبقت غیرمجاز است و با این  تخلفات قاطعانه برخورد می شود.

وی با توصیه به رانندگان برای رانندگی در هوای گرم تصریح کرد: رانندگی در هوای گرم تمرکز را کاهش داده و باعث افزایش خستگی و خواب آلودگی می شود. از رانندگان می خواهیم در هنگام خستگی و خواب آلودگی رانندگی نکرده و به توصیه های پلیس گوش کنند تا انشاءالله تلفات طرح تابستانه نیز همانند نوروز کاهش یابد.

مومنی با بیان اینکه امسال به دنبال کاهش سوانح و حوادث در طرح نوروزی هستیم تصریح کرد: با کاهش سرعت و سبقت غیرمجاز تلفات نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت. امیدواریم با همکاری رسانه ها در طرح تابستانه نیز سوانح به حداقل برسد.

نصب دوربینهای ثبت تخلفات سرعت در جاده چالوس

وی با  اعلام اینکه در طرح تابستانی امسال کنترل تخلفات توسط دوربینهای الکترونیکی در جاده چالوس اجرا می‌شود تاکید کرد: این طرح چندی قبل به صورت آزمایشی به اجرا درآمده بود که اکنون به صورت منسجم اجرا خواهد شد.

 در روزهای تعطیل جاده های منتهی به شمال با حجم ترافیک بسیاری روبرو می شود به صورتی که ممکن است 40 هزار خودرو در یک روز از جاده چالوس که ساخت آن 50 سال گذشته تردد کنند. همین مسئله باعث می شود که در ایام تعطیلات رانندگان  چهار برابر زمان عادی در ترافیک بمانند. از رانندگان می خواهیم در طرح تابستانه از شانه خاکی تردد نکنند.