اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز دوباره مخالف‌خوانی فرانسه در موضوع هسته‌ای ایران




اخبارسیاست خارجی - آغاز دوباره مخالف‌خوانی فرانسه در موضوع هسته‌ای ایران

طرح جدید تهیه شده از سوی برخی سناتورهای آمریکایی برای وضع تحریم های جدید علیه ایران و مخالفت های ابراز شده با این طرح، مهمترین موضوعی است که محور اصلی اخبار و تحلیل های امروز مطبوعات جهان را درباره ایران به خود اختصاص داده است. تردیدافکنی فرانسه درباره مذاکرات هسته ای ایران و واکنش ایران به قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل، از جمله دیگر مطالب مهم امروز در مطبوعات جهان است.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل

 

 به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «ان بی سی» خبر تدوین طرح تحریمی جدید از سوی 26 سناتور آمریکایی را منتشر کرده و این اقدام را به مثابه مبارزه طلبی سناتورها در مقابل کاخ سفید ارزیابی کرده است. این سایت اشاره می کند که بر اساس طرح مذکور، در صورت نقض موافقتامه هسته ای اولیه از سوی ایران و یا ناکامی در رسیدن به توافق نهایی، تحریم های جدیدی علیه ایران به مرحله اجرا در خواهد آمد.

 

این طرح در اصل توسط رابرت منندز دموکرات و مارک کِرک جمهوری خواه تدوین شده است. این افراد مدعی شده اند که بدون وجود تهدید تحریم های جدید، حکومت ایران به مفاد توفقنامه هسته ای پایبند نخواهد ماند.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل

 اما واکنش کاخ سفید به این طرح، موضوع دیگری است که خود در عرصه بین المللی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. روزنامه «وال استریت ژورنال» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و اشاره می کند که رئیس جمهوری آمریکا، سناتورها را تهدید کرده که در صورت وضع تحریم های جدید، چنین مصوبه ای را وتو خواهد کرد.

 

این روزنامه، تهدید به وتو از سوی رئیس جمهور آمریکا را «اقدامی کم سابقه» دانسته و می نویسد این ماجرا در آستانه سال جدید، شکاف جدیدی را در روابط کنگره و کاخ سفید ایجاد می کند. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید ضمن اشاره به موضوع وتو، گفته بود تحریم های جدید، تلاش های دیپلماتیک آمریکا را زیر سوال می برد.

اخبار,اخبار سیاست خارجی,قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل

 در همین حال، برخی دیگر از سناتورهای آمریکایی نیز به طرح همکاران خود واکنش نشان داده و مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده اند. به نوشته «رویترز»، گروهی متشکل از 10 سناتور آمریکایی که همگی روسای کمیته های سنا هستند، با اقدام برخی دیگر از اعضای سنا در تدوین طرح تحریمی جدید علیه ایران مخالفت کرده اند.

 

این سناتورها، شامل روسای کمیته های بانکداری، اطلاعات، نیروهای مسلح، تخصیص بودجه، قضایی و انرژی، با تهیه نامه ای اظهار داشته اند که وضع تحریم های جدید، «بهانه را به دست کسانی خواهد داد که در ایران، خواستار شکست مذاکرات هستند». این افراد با ارسال این نامه برای «هری رِید»، رهبر اکثریت سنا، از وی خواسته اند قبل از طرح هرگونه بحث مربوط به تحریم ایران، با آن ها مشورت شود.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل

 از سوی دیگر، به نظر می رسد دولت فرانسه نیز بار دیگر مخالف خوانی های خود را در موضوع هسته ای ایران از سر گرفته؛ زیرا به نوشته «گالف تودی» به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه این کشور نسبت به موفقیت نهایی مذاکرات هسته ای ایران ابراز تردید کرده است.

 

لورن فابیوس اظهار داشته: «مشخص نیست ایرانی ها بپذیرند که به طور مشخص هرگونه توانایی برای ساخت سلاح هسته ای را رها کرده و یا تنها با توقف برنامه هسته ای موافقت کنند». وی افزوده: «آنچه مهم است، اطمینان یافتن از این موضوع است که توانایی ساخت سلاح هسته ای وجود نداشته باشد».

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل

 در نهایت، برخی مطبوعات و رسانه ها، از جمله «فاکس نیوز»، واکنش ایران به قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل را مورد توجه قرار داده اند. این سایت اشاره می کند که وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن رد این قطعنامه، آن را جهت دار توصیف کرده است.  

 

 

فاکس نیوز با اشاره به سخنان روز گذشته مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران می نویسد از دید ایران، قطعنامه مذکور مملو از موارد غیر قابل اتکا بوده و شواهد ارائه شده در آن، تنها بر مبنای گزارش منابع غربی و گروه های تروریستی بوده است. وی همچنین تأکید کرده که غرب خود به طور سیستماتیک حقوق بشر را نقض می کند، اما از گزارش های حقوق بشری به منظور کسب منافع سیاسی استفاده می نماید.
 اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
تحولات پرونده هسته ای ایران از آغاز غنی سازی تاکنون.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز مذاکرات ایران و ۱+۵ فردا ساعت ۱۳ به وقت قزاقستان/ پکن: تنها راه مشروع حل موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو و مذاکره است



آغاز مذاکرات ایران و ۱+۵ فردا ساعت ۱۳ به وقت قزاقستان/ نشست احتمالاً ۲روزه است

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ ساعت ۱۳ فردا ـ سه‌شنبه ـ به وقت قزاقستان در آلماتی برگزار و احتمال دارد این دور از مذاکرات در روز چهارشنبه نیز ادامه یابد.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش  فارس به آلماتی، مذاکرات ایران و گروه 1+5 قرار است ساعت 13 فردا (سه‌شنبه) در هتل ریکسوس آلماتی برگزار شود و احتمال دارد این دور از مذاکرات در روز چهارشنبه نیز ادامه یابد.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و هیئت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات ایران و 1+5 یکشنبه شب وارد آلماتی شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی شنبه پنجم اسفند ماه و در آستانه مذاکرات آلماتی طی سخنانی در سازمان انرژی اتمی گفت که اگر کشورهای1+5 می‌خواهند وارد گفت‌وگوی سازنده شوند، باید با راهبرد جدید و پیشنهاد معتبر وارد شوند.

تاکنون سه دور مذاکره بین ایران و گروه 1+5 در ژنو و دو دور در استانبول، یک دور در بغداد و یک دور در مسکو برگزار شده است.

تیر ماه 1387، مهر ماه  1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه سال جاری در مسکو برگزار شد.

در آستانه مذاکرات جدید

پکن: تنها راه مشروع حل موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو و مذاکره است

خبرگزاری فارس: وزارت خارجه چین ضمن معرفی «ما ژائوشو» به عنوان رئیس هیات مذاکره کننده چینی در آلماتی تاکید کرد که تنها راه مشروع حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران مذاکره و پیشبرد همکاری است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شینهوا، سخنگوی وزارت خارجه چین از همه طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی قزاقستان خواست تلاش‌های دیپلماتیک خود را در مذاکرات آتی افزایش دهند. 

«هونگ لی» تاکید کرد که چین بسیار خرسند است که شاهد مذاکرات جدید میان گروه 1+5 و ایران است.

وی گفت: مذاکرات آتی که 26 فوریه در آلماتی قزاقستان برگزار می‌شود توجه جامعه جهانی را به خود جذب کرده است چرا این پرونده در مرحله حساسی قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه «ما ژائوشو» معاون وزیر خارجه چین ریاست هیئت چینی در این مذاکرات را برعهده دارد تاکید کرد که پکن همواره معتقد است که گفتگو و مذاکره تنها راه مشروع حل موضوع هسته‌ای ایران است.

وی گفت: مساله هسته‌ای ایران بسیار حساس و پیچیده است. ما نه تنها باید اعتماد خود را به یکدیگر افزایش دهیم بلکه باید رویکرد عملی نیز در پیش بگیریم.

ما امیدواریم که طرفین گفت‌وگو در این دور از مذاکرات انعطاف پذیری لازم را نشان دهند تا شاهد پیشبرد مذاکرات باشیم.

بنابر گفته هونگ لی، پکن تمام تلاش خود را می‌کند تا نقش سازنده و موثری در این مذاکرات داشته باشد و با همه طرفین برای حصول راه حل مسالمت آمیز و بهبود شرایط همکاری می‌کند.

دور تازه مذاکرات ایران و گره 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان از فردا در آلماتی قزاقستان آغاز می‌شود./فارس