اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز دوباره جمع آوری زنان معتاد خیابانی


کشف 175 تن انواع مواد مخدر، دستگیری 94 هزار قاچاقچی، شناسایی 51 سایت فعال در حوزه آموزش و توزیع مواد مخدر و آغاز فاز جدید دستگیری زنان معتاد خیابانی مهمترین بخشهای نشست خبری قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بود.

خبرگزاری مهر: کشف 175 تن انواع مواد مخدر، دستگیری 94 هزار قاچاقچی، شناسایی 51 سایت فعال در حوزه آموزش و توزیع مواد مخدر و آغاز فاز جدید دستگیری زنان معتاد خیابانی مهمترین بخشهای نشست خبری قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بود.

علیرضا جزینی روز سه شنبه در نخستین نشست خبری قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاری اظهار داشت: اجرای طرحهای شناسایی و پاکسازی مناطق آلوده در کلانشهرها توسط نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و بسیج، امحای یکصد تن مواد مخدر در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در 23 شهر و بازدید سفرای گروه مینی دوبلین از مرز از مهمترین اقدامات انجام شده در 4 ماهه نخست امسال است.

وی ادامه داد: در سال جاری 694 درگیری مسلحانه با قاچاقچیان رخ داد که منجر به شهادت 6 نفر و مجروح شدن 16 نفر دیگر شد. این در حالی است که 56 نفر از اشرار نیز به هلاکت رسیدند. بر اساس آمارها درگیری با اشرار نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد افزایش یافته است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف 175 تن انواع مواد مخدر در کشور خبر داد و افزود: 74 درصد این موادها در مرز و حاشیه شرق کشور کشف شده است در حالی که سگهای موادیاب موفق به کشف 15 تن انواع مواد مخدر شدند.

به گفته وی، استان کرمان با 35 تن کشف رکورددار بیشترین کشف مواد مخدر و جزیره کیش با 5 کیلوگرم کمترین میزان کشف را به خود اختصاص داده اند.

جزینی با اشاره به انهدام87 کارگاه ساخت شیشه افزود: در سال جاری دو میلیون و 465 هزار قرص و آمپول مخدر در کشور کشف شد که نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش نشان می دهد. ضمن این که در این مدت میزان کشفیات سلاح با 47 درصد افزایش به 370 قبضه رسید.

وی از افزایش 30 درصدی دستگیری قاچاقچیان و 86 درصدی جمع آوری معتادان متجاهر خبر داد و گفت: در سال جاری 94 هزار قاچاقچی در کشور شناسایی و دستگیر شدند ضمن این که با تلاش پلیس و سایر دستگاه ها 26 هزار معتاد متجاهر نیز از سطح خیابانها جمع آوری شد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات حوزه فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و افزود: در محیط های آموزشی شامل مدارس و دانشگاه ها 148 هزار و 688 نفر تحت آموزش قرار گرفتند این در حالی است که برنامه مدارس عاری از خطر و برنامه پیشگیرانه مدرسه مراقب اجتماع محور در مدارس متوسطه دوم دولتی و مدارس ابتدایی و متوسطه اول و دوم به اجرا در آمد. این در حالی است که در حوزه پیشگیری محیط های کاری نیز 58 هزار نفر تحت آموزش پیشگیری قرار گرفتند.

به گفته وی، یک میلیون و 264 هزار نفر نیز در محله ها تحت آموزش قرار گرفته اند.

جزینی به مصوبات جلسه 128 ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: تصویب و ابلاغ سند درمان و حمایت های اجتماعی کشور، تصویب آیین نامه مراکز درمان موضوع ماده 16، تایید تعرفه های درمان اعتیاد در جلسه شورای عالی بیمه و اجرای طرح پایلوت ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر از طریق تبصره 2 این ماده از مهمترین مصوبات جلسه ستاد بود. ضمن این که در شهرداری های شهرهای بالای 500 هزار نفر باید 10 درصد اعتبار حوزه فرهنگی خود را به پیشگیری از اعتیاد اختصاص دهند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص فعالیت کمیته زنان و خانواده گفت: کمیته زنان و خانواده از اواخر سال گذشته کار خود را آغاز کرد و طبق دستورالعملی این کمیته در تامی استان ها راه اندازی می شود.

خبرنگاری در خصوص وجود اتباع غیرمجاز در مناطق آلوده پرسید که وی در پاسخ گفت: اتباع خارجه در برخی مناطق آلوده حضور دارند که با اجرای طرح های جمع آوری معتادان دستگیر می شوند. اگر این افراد تبعه مجاز بودند برابر ماده 16 به مراکز درمانی یا زندان ارجاع می شوند و در صورتی که این افراد تبعه غیرمجاز باشند برای خارج کردن آنها از کشور اقدام می شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از اجرای طرح شیوع شناسی اعتیاد در جمعیت عمومی کشور خبر داد و افزود: طرح شیوع شناسی جمعیت عمومی کشو در دستور کار است که تا پایان سال انجام می شود. آخرین طرح شیوع شناسی سال 90 با همکاری جهاد دانشگاهی اجرا شد.

خبرنگاری در مورد نبود کمپهای ترک اعتیاد زنان در برخی استانها پرسید که وی در پاسخ مدعی شد در برخی از مراکز استانها کم ترک اعتیاد بانوان وجود دارد که در خصوص شش استان اعلام شده نیز به زودی ستاد کمپی را در استان قم راه اندازی می کند.

جزینی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص علل توقف جمع آوری معتادان زن خیابانی گفت: جمع آوری زنان متوقف نشده اما در مرحله اول مردان را جمع آوری می کنیم که تا کنون 2 هزار معتاد متجاهر مرد از سطح پایتخت جمع آوری و در مرحله غربالگری هستند. به دلیل حساسیت های زیادی که روی زنان معتاد وجود دارد طرح جمع آوری زنان معتاد بزودی اجرایی می شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص مشکلات ایجاد شده در راه مبارزه با مواد مخدر با تصویر آیین دادرسی کیفری جدید گفت: رایزنی ها و تعامل را با مجلس آغاز کردیم و امیدواریم بند مورد اختلاف رفع شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از او در مورد غیبت رئیس جمهور در جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر پرسید، گفت: گزارشی را چندی قبل در دولت ارایه دادیم که مصوبات خوبی را به همراه داشت امیدواریم بزودی جلسه ای را در خدمت رئیس جمهور باشیم اما مصوبات جلسه قبلی ستاد به امضای شخص رئیس جمهور ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه آمار نوزادان معتاد را در اختیار نداریم، افزود: مطالعه ای در این رابطه صورت نگرفته است و به همین دلیل هیچ آماری از نوزادان معتاد در اختیار نیست. در خصوص دانش آموزان معتاد نیز وزارت آموزش و پرورش مدعی شده است دانش آموزان معتاد را اخراج نمی کند. نقدی که ستاد به وزارت آموزش و پرورش دارد مربوط به حوزه پیشگیری است چرا که سال گذشته تنها 8 درصد مدارس کشور تحت پوشش برنامه های پیشگیری قرار گرفتند.

جزینی از شناسایی 51 سایت فعال در حوزه توزیع و آموزش ساخت مواد مخدر خبر داد و تاکید کرد: این سایت ها را به پلیس فتا اعلام کرده ایم و این پلیس نیز آنها را تحت کنترل قرار داده و با آنها برخورد کرده است.

وی در مورد این که آیا سن شروع اعتیاد تک رقمی شده است با رد این موضوع گفت: این که یک معتاد را با سن کمتر از 10 سال شناسایی کنیم و آن را به تمامی جامعه سرایت دهیم علمی نیست. در حال حاضر سن آغاز اعتیاد 15 سال به بالا است و تا زمانی که شیوع شناسی جدید انجام شود نمی توان آمار دیگری اعلام کرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از ارایه پاداش ویژه به نیروهایی خبر داد که آشپزخانه های شیشه را کشف می کنند و گفت: منشاء شیشه و قرص های روانگردان آمفتامین و متاآمفتامین است که ممکن است به دلیل کاهش هیدروژن یا افزایش اکسیژن نامش تغییر کند اما همگی از یک نوع بوده و منشاء شان یکسان است. در آمریکا یک میلیون نوع قرص روانگردان شناسایی شده است و ما نیز در جهت کنترل این موضوع کار می کنیم. شناسایی آشپزخانه های ساخت شیشه در دستور کار وزارت اطلاعات و پلیس است و برای شکاف این آشپزخانه ها پاداش ویژه ای در نظر گرفته ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص طولانی شدن زمان اجرای حکم قاچاقچیان مواد مخدر گفت: اجرای حکم فرآیند خود را داریم و ما نمی توانیم قاضی یا قوه قضائیه را مجبور کنیم. البته رایزنی هایی در کمیته قضائی ستاد در حال انجام است.

خبرنگاری در مورد رها شدن معتادان پس از دستگیری پرسید که جزینی گفت: معتادان متجاهر بر اساس ماده 15 یا 16 قانون رها نمی شوند و سه ماه تحت درمان قرار می گیرند البته ممکن است توزیع کنندگان خرد پس از دستگیری به میزان موادی که نزدشان است آزاد شوند. بر اساس قانون اگر فردی 50 گرم تریاک به همراه داشته باشد مصرف شخصی محسوب شده و جزایش جریمه یا شلاق است.

وی با بیان اینکه اوردز بیشترین علت مرگ معتادان است و هر سه ساعت یک معتاد جانش را از دست می دهد، گفت: برخی مواد ساخته شده تبدیل به مواد سمی می شوند و موجبات مرگ معتاد را فراهم می کنند به همین دلیل رایزنی هایی را با پزشکی قانونی را انجام داده ایم تا این مصادیق را مستندسازی کنیم.


ویدیو مرتبط :
فیلم جمع آوری زنان معتاد و کارتن خواب (گلچین صفاسا)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناجا: كمتر از یك هفته زنان خیابانی را جمع‌آوری می‌كنیم



 

 

ناجا: كمتر از یك هفته زنان خیابانی را جمع‌آوری می‌كنیم

 

سردار حسین ساجدی‌نیا امروز در حاشیه دیدار مردمی در مركز نظارت همگانی ناجا در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه روز گذشته یك بمب صوتی در بیمارستان الغدیر منفجر شد كه عامل این بمب‌گذاری توسط پلیس دستگیر شده است.

سردار ساجدی‌نیا افزود این فرد به علت اختلاف شخصی با صاحب داروخانه، بیمارستان و با هدف ایجاد رعب و وحشت اقدام به بمب‌گذاری كرده است.

* پلیس به دنبال كشف سرنخ برای قتل دكتر سودبخش

سردار ساجدی‌نیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات پلیس در پیگیری قتل 2 پزشك در تهران گفت به دنبال كشف سرنخ برای قتل دكتر سودبخش هستیم.

* كمتر از یك هفته زنان خیابانی را جمع‌آوری می‌كنیم

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه چرا زمان خیابانی را جمع‌آوری نمی‌كنید، اظهار داشت پلیس در این زمینه آمادگی لازم دارد و می‌تواند ظرف مدت یك هفته همه زنان خیابانی را كه به صورت علنی مرتكب جرم می‌شوند نه آنانكه به صورت پنهان و اینترنتی اقدام می‌كنند جمع آوری كند به شرط آنكه دستگاهی مسئولیت این زنان برعهده بگیرد.

وی در ادامه افزود سازمانهای مردم‌نهاد در این ارتباط می‌توانند فعالیت كرده و در این زمینه با برخی سازمانهای مردم‌نهاد و موسسات خیریه جلساتی را برگزار كرده ایم.

سردار ساجدی‌نیا گفت: «این زنان اگر مرتكب خلافی شوند مجرم هستند اما در حال حاضر موضوع زنان خیابانی یك مشكل اجتماعی است و باید به این ناهنجاری اجتماعی به شكل خود نگاه كرد...../تحلیل:عصرایران