اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز «خوبی از خودتونه» با معصومه ابتکار


«خوبی از خودتونه» در اولین هفته از برنامه‌های سال جدیدش با دست پر مهمان مخاطبان خواهد بود.

خبرگزاری مهر:  «خوبی از خودتونه» در اولین هفته از برنامه‌های سال جدیدش با دست پر مهمان مخاطبان خواهد بود.
 
امشب سه‌شنبه ۲۵ فروردین در اولین قسمت «خوبی از خودتونه» در سال جدید، شهرام شكیبا با معصومه ابتكار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به گفتگو خواهد نشست. فردا شب نیز دو بردار دوقلو با یک شغل خاص و ویژه و البته عجیب مهمان این برنامه خواهند بود.

همچنین پنجشنبه شب نیز با توجه به درخشش تیم ملی كشتی آزاد در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۵ آمریكا «خوبی از خودتونه» میزبان علیرضا رضایی كشتی‌گیر مطرح و دارای مدال المپیک و سخنگوی فدراسیون كشتی است. یكی از ورزشکاران تیم ملی كشتی نیز دیگر مهمان این برنامه است.

«خوبی از خودتونه» با اجرای شهرام شكیبا سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت 20:50 از شبكه دو روی آنتن می‌رود.


ویدیو مرتبط :
خوبی از خودتونه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معصومه ابتکار: معضل آلودگی هوا راه حل دارد ولی اراده اجرا وجود ندارد



نامه‌نگاری شورای شهر با دولت و مجلس برای اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا

معصومه ابتکار: معضل آلودگی هوا راه حل دارد ولی اراده اجرا وجود ندارد 

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تعطیلی دوروزه پایتخت و تاثیر منفی آن بر اقتصاد شهروندان تهرانی تاکید کرد: معضل آلودگی هوا راه حل دارد ولی مسوولان با ادبیاتی از این معضل یاد می‌کنند که گویی این مهم لاینحل است. 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش مهر ‌، معصومه ابتکار روز سه شنبه در جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان این که معضل آلودگی هوا راه حل دارد ولی مسوولان با ادبیاتی از این معضل یاد می‌کنند، که گویی این مهم لاینحل است گفت: این در حالی است که بسیاری از کلانشهر‌های دنیا از جمله توکیو، آتن و مکزیکوسیتی طی اجرای برنامه‌های مدون و یکپارچه توانسته‌اند آلودگی هوای شهرشان را کاهش دهند

.وی با اشاره به تصویب برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سال 78 و اجرای آن تا سال 84 که موجب شد 80 در صد آلودگی خودرو‌ها کاهش یابد و سرب از سوخت حذف شود و اقداماتی برای خروج خوودرو‌های گازوییل سوز نیز انجام شد، گفت: تاثیرات اجرای این برنامه در آن سال‌ها در کاهش آلودگی هوای شهر تهران بسیار اثر گذار بود. 

متاسفانه از سال 84 به بعد اجرای این برنامه جدی گرفته نشد و حتی نسبت به ورود خودرو‌های دیزلی هم اقداماتی صورت گرفت در شرایطی که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت که برای اولین بار منتشر کرده است، آلاینده‌های مربوط به دبزل می‌توانند سرطان زا باشند. از سوی دیگر در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد عقب‌افتادگی‌هایی هستیم.ابتکار تاکید کرد: در مورد ارتقای استاندارد موتورسیکلت‌ها نیز با بحران جدی مواجه هستیم.

همچنین در تعویض کاتالیست تاکسی‌ها با وجود تامین اعتبار در بودجه سال جاری پیشرفت قابل ملا‌حظه‌ایی را شاهد نیستیم.وی یاد آور شد: پیش‌نویس بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تهیه و به تصویب هیات دولت هم رسیده است ولی بنا بر اظهارات برخی مسئولان در این امر، خبری از اجرای بندهای این برنامه نیست و اصولا سازو کار جدی مدیریتی وجود ندارد.رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه تهران هر روز با آلودگی هوا مواجه است ولی زمانی که هوا ساکن است و بادی نمی‌وزد ما می‌فهمیم که هوا آلوده است این نشان می‌دهد که برای تعهدات و مسوولیت‌ها اهمیتی قائل نیستیم.

نامه شورا به دولت و مجلس برای اجرا شدن برنامه جامع کاهش آلودگی هوا

در نهایت اعضای شورا به این نتیجه رسیدند که طی نامه ای ازدولت و مجلس شورای اسلامی بخواهند که اقداماتی بر اساس مصوبات دولت و شورا در جهت اجرای برنامه جامع بازنگری شده کاهش آلودگی هوا که به تصویب دولت هم رسیده است انجام شود، همچنین تاکید شود تا دولت‌، راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران نسبت به اقدامات مسوولانه خود گام‌هایی را بردارند و نیز پیشنهاد شود تا سازمان محیط زیست نسبت به اصلاح مسایل فنی و صنعتی کارخانه آسفالت‌های موجود در غرب استان تهران که آلاینده‌هایشان با وزش باد به سمت شرق تهران می‌آید اقداماتی را انجام دهد.

ابتکار نیز افزود: شورای شهر تهران در حد ظرفیت و توانش روی موضوعات زیست محیطی و به خصوص در مورد اجرای برخی طرحهایی که منجر به کاهش آلودگی هوا و صوت می‌شود اقداماتی را انجام داده است.در جلسات کمیته محیط زیست که نمایندگان دولت و دستگاههای مربوطه نیز حضور دارند برای اجرای طرح‌ها مشکلی ندارند تنها اعتبار و بودجه کافی وجود ندارد.برهمین اساس مهندس چمران تاکید کرد که این نامه به دولت و مجلس داده خواهد شد تا اقدامات قانونی و مصوب برا ی اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا انجام شود.

رحیمی: نمی‌توانیم به دلیل اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا وسیله ارتزاق مردم را توقیف کنیم

نماینده شهرداری تهران در کارگروه آلودگی هوا تاکیدکرد: دولت در زمینه خروج اتوبوس‌های فرسوده از چرخه حمل و نقل عمومی همکاری لازم را نداشته و طی 2 سال گذشته حتی یک اتوبوس به شهرداری تهران واگذار نشده است.

در حالی که این روزها آلودگی هوای پایتخت در اوج قرار گرفته و تهران دو روزی به دلیل افزایش آلاینده‌ها تعطیل شده است، نمایندگان شهرداری تهران، راهور تهران بزرگ، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت در برنامه تهران 20 دور هم جمع شدند تا در مقابل دوربین به شهروندان در مورد اقدامات صورت گرفته درخصوص کاهش آلودگی هوا توضیح دهند .

براساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا کلانشهرهای کشور که از ابتدای سال 91 لازم الاجراست، وزارت نفت موکلف شده از ابتدای سال جاری نسبت به تامین و توزیع بنزین با استاندارد یورو 4 در کلانشهرها اقدام کند. در عین حال خودروسازان و وزارت نفت هم خودروهای با استاندارد یورو 4 تولید کنند. شهرداری تهران هم موکلف شد نسبت به توسعه حمل و نقل عمومی اقدام کند . از سویی خروج خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در این برنامه مورد تاکید است، این در حالی است که دولت طی دو سال گذشته همکاری نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای فرسوده نداشته است.

وحید نوروزی، نماینده شهردار تهران در کارگروه آلودگی هوا در این نشست گفت: تاکنون دو برنامه جامع کاهش آلودگی هوای دیگر وجود داشته که براساس آنها باید طی 10سال آلودگی هوای تهران و کلانشهرها به حد استاندارد جهانی می‌رسید. یعنی هر آلاینده تنها یک روز از سال فراتر از حد مجاز بود. اما این برنامه‌ها در سایه کوتاهی مسئولان عملا با شکست مواجه شدند. در حالی که آلودگی هوا یکی از مشکلات جدی کلانشهرهای کشور است، وجود یک برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که مصوب دولت نیز هست بهتر از نداشتن برنامه است. در عین حال که ایرادات و نقطه ضعف‌هایی به این برنامه وارد است .

نوروزی با اشاره به بند 3 این برنامه که عنوان کرده سهم حمل و نقل عمومی در کلانشهرها تا پایان برنامه پنجم باید سالانه 5 درصد افزایش داشته باشد، اظهارداشت: مسئولیت این بند برعهده وزارت کشور و شهرداری‌هاست. اقدام ارزشمندی که تهران را به همان رقم 75 درصد حمل و نقل عمومی براساس برنامه جامع حمل و نقل و ترافیک خواهد رساند. این در حالیست که ساز مان محیط زیست باید بگوید چه کسی، چه ار گانی و با چه بودجه‌ای این بند را باید اجرا کند.

به گفته نوروزی از سال 89 تا کنون تنها 114دستگاه اتوبوس به عنوان سهم شهرداری تهران از سوی وزارت کشور به پایتخت تعلق گرفته است که این 114 دستگاه تنها سهم اتوبوس‌های سال 89 شهرداری تهران است. در سال 90 و 91 یک اتوبوس هم به شهرداری تهران تعلق نگرفته است.

وی با بیان اینکه سن فرسودگی اتوبوس‌های شهرداری تهران از عدد 6/7 شروع شد و طی چند سال با همت شهرداری کاهش یافت بیان کرد: این سن در سال 89 به عدد 6/2 رسید اما به یکباره با عدم همکاری وزارت کشور با شهرداری از سال 89 به بعد این رقم باز هم افزایش یافته است و اکنون به رقم 6/5 رسیده است .

نماینده شهرداری تهان در این جلسه تصریح کرد: هم اکنون اتوبوس بی.آر.تی شهر تهران که 4برابر اتوبوس‌های دیگر حمل مسافر دارد، به قیمت یک میلیارد تومان رسیده است و شهرداری پایتخت با پول عوارض خود شهروندان این اتوبوس‌ها را خریداری کرده است.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه تکلیف 3هزار اتوبوس فرسوده را چگونه باید روشن کرد، گفت: دولت محترم محبت کند پول بدهد ما همین فردا تمامی اتوبوس‌ها را از چرخه حمل و نقل عمومی خارج خواهیم کرد. در غیر این صورت وسعت شهرداری تنها در این حد است که سالانه 200 تا 300 اتوبوس بی.آر.تی را با همان عوارض شهروندان خریداری کند.

به گفته نماینده شهردار تهران در کار گروه کاهش آلودگی هوا، مطابق قانون 70 درصد سهم خرید اتوبوس باید از سوی دولت پرداخت شود و تنها 30 درصد آن برعهده شهرداری است و این قانون تنها شامل حال شهرداری تهران نیست .

رحیمی: برای طرح جامع کاهش آلودگی هوا نظر راهور اعمال نشده است

در این برنامه سردار رحیمی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم از برخی بندهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا انتقاد کرد و گفت: به رغم ارزشمندی این برنامه اما برخی موارد آن با اصل قانون مصوب مجلس مغایرت دارد. در عین حال در زمان تصویب این برنامه پلیس هیچ اعمال نظری در این برنامه نداشته است.

به گفته وی از ابتدای تیرماه پلیس موکلف به برخورد با خودروهای فرسوده با سن بالای 20 سال شد. این در حالیست که بیش از 100هزار خودروی فرسوده در تهران وجود دارد و بسیاری از شهروندان با همین خودرو فرسوده شان امرار معاش کرده و هزینه زندگی شان را تامین می‌کنند. در شرایطی که هنوز هیچ بستر مناسبی برای خروج خودروی فرسوده در کشور فراهم نشده از پلیس انتظار دارند خودروی شهروند را متوقف و به پارکینگ ببرد.

وی تصریح کرد: در تمام طول سال بحث برخورد با خودروهای دودزا از سوی پلیس اجرا می‌شود و تاکنون با 60 هزار مورد برخورد شده است .

رحیمی با اشاره به پایداری جوی هوا در تهران نیز گفت: طرح‌های افزایش محدوده طرح ترافیک به محدوده زوج و فرد و برخورد با خودروهای دودزا با جدیت در حال انجام است .

وی تاکید کرد: 1100 مینی بوس فرسوده در شهر تهران داریم که هنوز برای نوسازی آنها کاری نشده است.

شاعری: با وجود ایرادات طرح جامع اما دستگاه‌ها موظف به اجرا هستند

در ادامه علی محمد شاعری قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست در این برنامه گفت: وضعیت آلودگی هوا به لحاظ گازهای آلاینده نسبت به سال‌های گذشته در شرایط بسیار مطلوبی است و تنها آلاینده کلان شهرها ذرات معلق هستند.

وی افزود: در تمامی روزها تهران و کلانشهرها به لحاظ 4 آلاینده ازن، منواکسید کربن، دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد در شرایط سالم قرار دارند و تنها آلاینده ذرات معلق است که فراتر از حد مجاز است.

وی با بیان اینکه شاید این مصوبه ایراداتی داشته باشد، گفت: تا زمانی که این مصوبه ابلاغ شده و تغییر هم نیافته است، تمامی دستگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند‌.

نماینده وزارت نفت: تا پایان آینده 60 میلیون لیتر بنزین یورو4 عرضه می‌شود

در ادامه دکتر ضیغمی نماینده وزارت نفت نیز بیان کرد: تا پایان سال 25 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 عرضه خواهد شد این در حالی است که هم اکنون 13 میلیون لیتر عرضه می‌شود .

وی گفت تلاش شده گوگرد گازوییل شرکت واحد 50ppm به زودی به شرکت واحد عرضه شود.

ضیغمی افزود: تا پایان سال آینده، 60 میلیون لیتر بنزین یورو 4 در کشور عرضه خواهد شد‌.

هوای تهران همچنان در وضعیت هشدار

شاد‌آباد، تهرانسر، پارک رازی، میدان سوهانک‌، میدان امام (ره) مناطقی که شاخص آلودگی بالایی دارند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با بیان این که آلودگی هوا در تمامی نقاط تهران در شرایط ناسالم است گفت: آلودگی هوا با وجود تعطیلی مدارس و ادارات کاهش چندانی نداشته است و تنها از 164 (PSI)به 162 رسیده است. یوسف رشیدی در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب گفت: تمهیدات اندیشیده شده برای کاهش کنترل آلودگی هوا در این شرایط تنها توانسته از افزایش آلودگی جلوگیری کند اما وضعیت هوای تهران در شرایط هشدار است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر «شهر ری» آلوده‌ترین منطقه تهران و در وضعیت بسیار ناسالم است گفت: تمامی نقاط تهران شرایط مشابهی دارند و نمی‌توان گفت شمال پایتخت هوای مناسب تری نسبت به جنوب آن دارد. رشیدی ادامه داد: شاد آباد، تهرانسر،پارک رازی، میدان سوهانک‌،میدان امام (ره) ازدیگر مناطقی پایتخت هستند که شاخص آلودگی بسیار بالایی دارند./مردم سالاری