اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آغاز به کار قاتل نامرئی با شروع سردی هوا


مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: با توجه به سردشدن هوا، مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی افزایش می‌یابد.

روزنامه ابتکار: مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: با توجه به سردشدن هوا، مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی افزایش می‌یابد.

دکتر علی عباسی در این باره گفت: با توجه به سردشدن هوا مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن عمدتا در نیمه‌دوم سال به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی افزایش می‌یابد، بنابراین می‌توان با رعایت نکات ایمنی و اطمینان از سلامت این وسایل، زمینه کاهش هر چه بیشتر مرگ ناشی از مسمومیت با این گاز را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه درشش ماهه نخست امسال گزارشی از فوتی ناشی از گازگرفتگی در استان نداشته‌ایم ادامه داد: متاسفانه در سال گذشته 16 نفر در مازندران بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد 14 تن مرد و دو تن زن بوده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در خصوص اماکن شایع تجمع گاز مونوکسیدکربن گفت: حمام، کابین وسایل نقلیه‌سنگین و مکان‌های سرپوشیده و فاقد تهویه مناسب شایع‌ترین اماکن گازگرفتگی هستند.


عباسی به مردم توصیه کرد ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم‌بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسیدکربن از دودکش این وسایل توجه داشته باشند.

به گفته عباسی استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص‌فنی و فاقددودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن است بنابراین با بالارفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت سبب ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند که به علت بی‌رنگ و بی‌بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران علایم مسمومیت حاد با این گاز را سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، درد شکمی و سپس حالت بی‌هوشی، تشنج و اغما دانست.عباسی افزود: در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

وی دیگر علایم مسمومیت را سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشارخون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد و افزود: باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج‌عضوی یا اختلال قوای مغزی ‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران یادآور شد: مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.به گزارش ایسنا، گاز مونوکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است و عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است اما اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به خصوص در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.


ویدیو مرتبط :
آیا سردی هوا دلیل سرما خوردن است؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قاتل نامرئی جان ۳ برادر دانشجو را گرفت



۳ برادر دانشجو براثر گازگرفتگی در خانه اجاره‌ای در یكی از محله‌های تهران جان باختند. ساعت ۳۰/۸ صبح شنبه گذشته زنی با مركز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تهران تماس گرفت و گفت: دقایقی قبل قصد خروج از خانه‌ام در محله تهرانپارس را داشتم كه صدای چكه‌های آب از خانه مستاجرم را شنیدم.



چند مرتبه زنگ در آپارتمان را به صدا درآوردم اما ساكنان آپارتمان كه ۳ جوان برادر و دانشجو هستند، پاسخی ندادند. گمان می‌برم اتفاقی برای آنها افتاده است.



با تماس این زن صاحبخانه، ماموران كلانتری ۱۲۶ تهرانپارس به محل حادثه اعزام شدند و با هماهنگی وارد خانه شدند كه معلوم شد ۲ نفر در اتاق نشیمن و دیگری در حمام خانه دچار گازگرفتگی شده و فوت كرده‌اند.



با كشف اجساد، موضوع به بازپرس حیدری كشیك ویژه قتل تهران اطلاع داده شد و پس از هماهنگی قضایی اجساد ۳ مرد جوان به پزشكی قانونی منتقل و تحقیق در این باره آغاز شد.