اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آشکارا « زمین خواریِ پنهان» می کنند!



اخبار,اخبار اجتماعی,زمین خواران در ارتفاعات

 

 اخباراجتماعی - آشکارا « زمین خواریِ پنهان» می کنند!


 صدای گوش خراش بولدوزر آرامش و سکوت باغ های اطراف را هم از بین برده است. تیغه های سرد و سنگینش پیکر لطیف و زیبای کوهستان را می خراشد و می درد و جلو می رود تا ارضا کند عطش سیری ناپذیر کسی را برای افزودن چند متر زمین به اراضی اش حتی به قیمت نابودی محیط زیست و منابع طبیعی. خیلی هم مخفی کار نمی کند؛ درست کنار جاده اصلی و در انظار عمومی.

 

از این جا که می گذری فقط 500 متر پایین تر صحنه ناراحت کننده دیگری می بینی؛ این بار یک دستگاه لودر است که به جان طبیعت افتاده و با بیل بزرگش خروار خروار خاک تپه مجاور را بر می دارد و در پایین دست می ریزد. آن سو تر هم دیگری تلاش می کند تاکانکسی را بر فراز بلندی کوهی که حتی یک متر زمین مسطح ندارد جای دهد. گویی حرص و طمع همه را برداشته است و در این آشفته بازار زمین خواری هیچ کس نیست بپرسد:"آهای آقایان چه می کنید؟ با کدام مجوز به این ثروت ملّی تجاوز می کنید؟"

این گونه می شود که وقتی در پی یافتن دمی آرامش و کمی منظره، به مناطق ییلاقی اطراف شهرها می روی، وقتی که دود و سر و صدا و هیاهو تو را فراری می دهد به کوه و دشت و باغ های همین حوالی با چنین صحنه های دلخراشی مواجه می شوی که تو را از آمدنت پشیمان می کند و هنگامی که عزم بازگشتن می کنی،

 

با تأسف این سوال ها را زیر لب زمزمه می کنی که پس مسئولان چه می کنند؟ مگر این کشور قانون ندارد؟ مگر سازمان های مربوط بازرس و کارشناس و قانون های بازدارنده ندارند؟ یعنی قدرت این زمین خواران از دولت بیشتر است؟ اگر"لکه ننگی"هم هست بر دامان پاک زمین، قطعاً همین «زمین خواری» است.

 

فعالیتی نا سالم و حریصانه توسط برخی افراد خرده پا و دانه درشت که هر روز بیش از پیش چهره زمین را می آلاید و محیط زیست و منابع طبیعی را بیشتر و بیشتر تخریب می کند. جالب آن که قدمت مبارزه با این اقدام سودجویانه و خلاف قانون به اندازه شکل گیری آن است ولی طی همه این سال ها هرچه زمین خواری گسترش کمی و کیفی یافت، مبارزه با آن آرام و با طمأنینه پیش رفت و خیلی جاها حتی درجا زد.

زمین خواری پنهان
حدود یک ماه پیش بود که معاون قضایی دادستان کل کشور در مورد روشی نوین! در کار زمین خواری هشدار داد. وی گفت: زمین خواری پنهان نوعی دیگر از زمین خواری است که در سال های اخیر در نقاط مختلف کشور رواج یافته است.

"حسین ذبحی"به ایرنا گفت: افرادی با استفاده از خلاءهای قانونی و اطلاعات علمی و حقوقی در اراضی و جنگل ها سعی می کنند به نوعی اقدامات خلافکارانه ای را مرتکب شوند که نتیجه آن تصرف و دست اندازی به منابع ملی و طبیعی است.

ذبحی تصریح کرد: این افراد به زمینی که منابع ملی است، تعرض می کنند و با رسیدگی های مراجع مختلف که ابتدا کمیسیون ماده واحده تعیین و تکلیف اراضی است و بعد در مراجع قضایی با شکایت هایی که انجام می دهند، چه بسا موفق شوند احکامی به دست بیاورند و این اراضی را به مالکیت خویش درآورند که این ها زوایای پنهان زمین خواری است.

نفوذ در ثبت اسناد و . . .
این در حالی است که فقط یک ماه پس از آن یعنی چند روز پیش، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس، با تشریح آخرین وضعیت پرونده زمین خواری در این کمیسیون، با بیان این که زمین خواران با رخنه در سازمان ثبت اسناد ، اقدام به صدور سند برای زمین های تصرف شده شان کرده اند، گفت: در پرونده زمین خواری افرادی دستگیر و برای برخی نیز پرونده تشکیل شده یا جلب شده اند و درخور ذکر است که دستگیری  ها فقط در زمین خواری های استان تهران صورت گرفته است.

محمدعلی پور مختار در گفت وگو با  خانه ملت، با اشاره به اینکه بحث زمین خواری از وسعت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: زمین ها، منابع طبیعی و اراضی ملی که در خارج از محدوده شهری قرار دارند، امروز توسط بسیاری از مسئولان منطقه ای و محلی که یک نگاه درآمدی به این موضوع دارند، مورد تصرف قرار گرفته است.

پورمختار اظهار کرد: متاسفانه دیده می شود برخی زمین خواران در ارتفاعات یا حتی رشته کوه ها، اراضی را به تصرف خود درمی آورند، اما در نهایت شهرداری ها این موضوع را به کمیسیون ماده ۱۰۰ خود ارجاع می دهند، ۲ تا ۳ میلیون زمین خواران را جریمه می کنند و در پایان قضیه به طور کامل تمام می شود.

هم اکنون معاون حفاظت امور و اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از وقوع سالانه 30 تا 35 هزار مورد زمین خواری در کشور خبر می دهد."محمد تقی عموزاده"اضافه می کند: تهران در صدر آمار زمین خواری در کشور قرار دارد و پس از آن سایر کلان شهرها از جمله شیراز، مشهد و تبریز قرار گرفته اند. همچنین در استان های شمالی کشور به دلیل قیمت بالای اراضی به دلیل مساحت کم زمین و جنبه گردشگری منطقه شاهد موارد متعددی از زمین خواری هستیم.

عموزاده با اشاره به این موضوع که زمین خواران هنوز با استفاده از رانت های اطلاعاتی به کار خود ادامه می دهند، تأکید می کند: در این بین با افراد دانه درشت و شناخته شده برخورد واقعی و جدی صورت نمی گیرد که این مسئله در صورت طولانی شدن اثر نامطلوبی هم بر یگان حفاظت منابع طبیعی و هم بر دستگاه قضایی خواهد گذاشت.

رانت خواری، چگونه؟
این روزها از هر مسئولی که درباره دلیل وجود مشکلی در زیر مجموعه اش می پرسی از رانت خواری و تسلط رابطه بر ضابطه می گوید. ولی هیچ کس توضیح نمی دهد که منظورش دقیقاً چیست. برای آن که پاسخ این سوال را به دست آورم چه کسی بهتر از خود معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها و مراتع کشور.

 

پس به سراغ"عموزاده"می روم. وی در باره چگونگی دستیابی زمین خواران به رانت های اطلاعاتی می گوید: اول نباید این موضوع را سیاسی کرد یا با موارد سیاسی اشتباه گرفت. این یک معضل اجتماعی و اقتصادی است که به بررسی همه جانبه و همکاری همه دستگاه ها نیاز دارد. همچنان که زمین خواران برای دستیابی به اطلاعات محرمانه از همه نیروها و امکانات بهره می برند.

وی توضیح می دهد: معمول ترین روش رانت خواران این است که با استفاده از روابطی که در ثبت اسناد دارند، نقشه های اراضی را به دست می آورند و پلاک های مشکل دار یا مبهم را شناسایی و آن را تصرف می کنند.

 

پس از آن پی گیری های قضایی ما سال ها به طول می انجامد که در این مدت زمین خواران تمامی زمین های اطراف آن پلاک را نیز تصرف می کنند و با کاشت نهال های چند ساله و صحنه سازی به گونه ای نشان می دهند که سال هاست مالک این اراضی بوده اند و با استفاده از پول و رابطه و حتّی جعل مدارک و نیز فرار از گرفتن استعلام یا تهیه استعلام های جعلی برای سند زدن می روند.

وی اضافه می کند: روش دیگر کارشان این است که سندهای اراضی موات، بایر، روستایی و حتی جنگلی را که مربوط به سال های پیش از 1341 بوده و اکنون باطل شده شناسایی کرده و می خرند. پس از آن بر اساس همان برگ کاغذ اعلام دعوی و اقدام به کارهای ثبتی می کنند.

عموزاده متذکر می شود که زمین خواران با اطلاعاتی که دارند و نیز ضعف های قانونی موجود، همیشه چند قدم از مسئولان جلوتر بوده اند و حتی جلوتر را دیده اند.

ولی انتظار مردم در وهله اول این است که مأموران حفاظت اراضی و بازرسان منابع طبیعی جلوی این گونه تخریب ها را بگیرند، نکته مهمی که کمتر شاهد آن هستیم. علت این کوتاهی ها چیست؟ معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها و مراتع کشور در پاسخ می گوید: ما در مجموع 140 میلیون هکتار اراضی ملّی داریم

 

که دولت 130 میلیون هکتار آن را سند زده است. طبیعی است که این 130 میلیون هکتار نیاز به مراقبت و حفاظت دارد ولی با این تعداد کم نیرو چنین اقدامی عملاً غیر ممکن است. در واقع ما به طور میانگین برای هر 60 هزار هکتار اراضی سند خورده فقط یک محافظ داریم که این تقریباً برابر صفر است. تازه همین یک نفر هم امنیت جانی ندارد. زیرا زمین خواران آن قدر دریده شده اند که حتی مأمور دولت را مورد ضرب و جرح قرار می دهند و می کشند.

عموزاده اضافه می کند: متأسفانه با وجود آن که همه دم از مبارزه با زمین خواری می زنند ولی حاضر نیستند به ما مجوز استخدام نیرو بدهند. حتی به ما سرباز وظیفه هم نمی دهند تا واحدهای نظارتی مان را تقویت کنیم.

با این اوصاف، راهکار قضیه چیست؟ معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها و مراتع کشور در پاسخ می گوید: تنها راه حل آن است که همه افراد تحت یک ساختار محکم و قانونی و فراگیر مجبور به دریافت استعلام از ما باشند.

 

گر چنین استعلامی گرفته شود، زمین خواری ریشه کن می شود. در واقع مبارزه با زمین خواری نیاز به یک عزم جدی و ملی دارد و همکاری همه دستگاه ها را می طلبد در حالی که هم اکنون دستگاه ها به جای تعامل با ما گاه حتی تقابل می کنند. ولی آن ها نباید فراموش کنند که مقام معظم رهبری همواره تأکید داشته اند که فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود.

عرصه بر زمین خواران تنگ شده
ولی طی سال های اخیر سازمان ثبت اسناد و املاک با در نظر گرفتن تمهیدات ویژه ای تلاش کرده این گونه سوء استفاده ها را به حداقل برساند. نگهداری اطلاعات مالک در بانک اطلاعات سازمان، ایجاد سامانه پاسخ به استعلامات به صورت الکترونیکی، ثبت خلاصه معاملات به صورت الکترونیکی در بانک اطلاعات سازمان،

 

اجرای طرح"کاداستر" و به روز شدن دفاتر املاک و ثبت الکترونیکی تعیین تکلیف اراضی فاقد سند از مهم ترین اقدامات انجام شده در این راستا بوده است. بنابراین دستیابی به این اطلاعات نباید به این سادگی ها هم باشد. به ویژه با تکمیل و اجرا شدن طرح کاداستر به معنای واقعی.

«کاداستر» در اصطلاح به آن دسته از نقشه برداری های ثبتی اطلاق می شود که دارای ارزش حقوقی است، به گونه ای که می تواند 3 امر ارزش، موقعیت و مالکیت اراضی را برای مراجع اداری و قضایی و نیز اشخاص خصوصی معین کند.

در اصطلاح اداری، کاداستر مجموعه ای از اطلاعات دقیق و طبقه بندی شده و به روز از اراضی موجود در یک کشور است که محدوده های مالکیت اشخاص به همراه اطلاعات حقوقی مرتبط با هر ملک را به ما می دهد. در واقع کاداستر ابزاری است که با ارائه اطلاعات دقیق و به روز در قالب کروکی های مشخص از عرصه و اعیان املاک به ما کمک خواهد کرد تا بتوانیم به وسیله آن قلمرو و موقعیت و نیز ارزش مالکیت افراد را مشخص کنیم.

یک کارشناس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تأیید این مطلب می گوید: سازمان وادارات ثبت فقط مجری سند زدن هستند نه تعیین صلاحیت یا تحقیق و تفحص. ما به کسی که پاسخ استعلام های مورد نیاز ما را بیاورد و اسناد و مدارک لازم را هم داشته باشد، سند می دهیم.

از وی در باره ادعای برخی مسئولان مبنی بر نفوذ زمین خواران در ثبت اسناد و املاک می پرسم. این کارشناس می گوید: نمی توان چنین احتمالی را کاملاً رد کرد ولی با وجود تمهیدات جدید، سیستمی شدن کارها و نیز نظارت های دقیق، چنین کاری بسیار دشوار است. حتی دیگر جعل مدارک و اسناد هم بسیار دشوار شده است.

صحبت هایی هم می شود مبنی بر دستیابی زمین خواران به اطلاعات محرمانه یا به اصطلاح رانت اطلاعاتی. این مورد چگونه ممکن است؟ وی در پاسخ می گوید: این حرف ها شاید در سال های گذشته تا حدی امکان پذیر بود ولی اکنون بسیار دشوار است. اگر موردی هم باشد بدین گونه است که زمین خواران به نحوی به اطلاعات و نقشه های حساس ما دست پیدا می کنند و می فهمند کدام قطعه زمین فاقد مالک مشخص است یا آن که مدت هاست مراجعه ای نداشته و سپس به سراغ آن زمین می روند.

وی تأکید می کند: به هرحال ما فقط مجری هستیم و بر اساس مدارک و استعلامات اقدام می کنیم. حال اگر مدارک جعلی یا استعلام ها صوری باشد، مقصر ما نیستیم.

از وی در باره طرح کاداستر و تأثیر آن بر زمین خواری می پرسم. این کارشناس توضیح می دهد: بیشترین مشکل اسناد قدیمی در زمینه اطلاعات حدود رابعه است که با اجرای طرح"کاداستر"از تعارضات حقوقی میان مردم پیش گیری می شود. در اسناد کاداستر (اطلاعات نظام یافته در مورد املاک و دارایی های غیرمنقول مربوط به املاک)، اطلاعات حدود رابعه بر مبنای سیستم جغرافیایی جهانی ثبت می شود. در این راستا تهیه کاداستر غیر شهری ازمحوری ترین اقدامات امسال سازمان است و هم اکنون میلیون ها هکتار از اراضی ملی سند دار وارد سیستم کاداستر شده است.

وی با بیان این که در صدور اسناد مالکیت اراضی ملی، دولتی و اوقافی، اقدامات خاصی در این سازمان صورت گرفته، می گوید: با توجه به این که پدیده زمین خواری یکی از بلایا و آسیب های سال های اخیر بود، سازمان به سمت سند دار کردن این اراضی و جلوگیری از این معضل پیش رفته و تا آخر این مسیر را خواهد رفت.

مصوبات دردسرساز
جالب آن که با وجود مشکلات موجود برخی قوانین و مصوبات نیز مزید بر علت شده است به گونه ای که حتی اگر خود آن مصوبه دارای مشکل نباشد، نحوه اجرای آن به نوعی، چراغ قرمز است به زمین خواران.

یکی از مواد قانونی که راهگشای زمین خواران شده یکی از بندهای الحاقی بودجه 92 است. براساس بند الحاقی ۶۳ لایحه بودجه ۹۲ احداث گلخانه ها، دامداری ها، مرغداری ها، مزارع پرورش ماهی و واحدهای تولیدی کشاورزی و صنعتی و معدنی با رعایت ضوابط زیست محیطی در اراضی مورد موافقت سازمان های جهاد کشاورزی استان ها، نیاز به تغییر کاربری ندارد. مجلس در این باره چه خواهد کرد؟

"محمد اسماعیل نیا"عضو کمیسیون منابع طبیعی و کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ می گوید: این بند هیچ مشکلی ندارد. مشکل در اجرای نادرست آن است. در واقع فردی که به منظور یکی از این کاربری ها زمینی را تصاحب می کند بلافاصله باید برای تأسیس آن واحد تولیدی اقدام کند وگرنه زمین باز پس گرفته می شود. ولی اتفاقی که می افتد این است که به دلیل سهل انگاری یا حتی برقراری رابطه ها، چنین نظارتی صورت نمی گیرد و در پناه این بند قانونی زمین خواری صورت می گیرد.

وی اضافه می کند: زمین خواری یکی از پیچیده ترین مشکلاتی است که کشور با آن درگیر است. طبیعی است چنین مشکلی جز با مدیریت قاطع، همه جانبه و شفاف قابل رفع نیست. در این بین مجلس هم با آگاهی از پیچیدگی این موضوع و ضررهایی که به کشور می زند آماده هرگونه همکاری بیشتر در این خصوص است.

ولی آیا طرح کاداستر واقعاً می تواند کمکی باشد برای کاهش زمین خواری های کلان؟ این عضو کمیسیون منابع طبیعی در این خصوص می گوید: نقشه های کاداستر می تواند تأثیر بسیار زیادی در کاهش زمین خواری داشته باشد مشروط براین که به سرعت تکمیل و اجرایی شود. پس از آن با پایش های GPRS تمامی اراضی کشور کنترل می شود و دیگر امکان زمین خواری برای کسی وجود نخواهد داشت.

لزوم تشکیل یک نهاد فرا قوه
در این بین برخی کارشناسان چکیده همه راهکارهای مطرح شده را بدون تعارف، در تشکیل یک نهاد فرا قوه ای می دانند. دکتر"تقوی"اقتصاددان و مدرّس دانشگاه از جمله این افراد است و به راهکار برون رفت از این وضعیت اشاره می کند. وی می گوید: یکی از راهکارهای موثر در مبارزه با زمین خواری، تشکیل یک نهاد فراقوه ای، متشکل از کارشناسان منابع طبیعی و جنگل ها و بخش کشاورزی، نمایندگان نیروی انتظامی و قوه قضاییه و قوه مجریه و مقننه است. این نهاد باید دست به اقدام هایی جدی تر بزند.

وی توضیح می دهد: به طورحتم نگاهی به نقشه های هوایی، مشخص می کند که اراضی تصرف شده توسط افراد، بر چه اساسی به ملک آنان تبدیل شده است. اگر این تصرف قانونی است که باید اسناد و مدارک مربوط به آن را به این نهاد تحویل دهند و اگر قانونی نیست باید با آنان برخورد جدی شود. می توان با اجرای قانون «از کجا آورده اید» مالکیت غیر قانونی زمین ها را گرفت و به سالم سازی کشور کمک کرد.

این اقتصاددان متذکر می شود: البته عده ای معتقدند که با بررسی دقیق سرمایه سرمایه داران ممکن است که امنیت سرمایه گذاران به خطر بیفتد اما بهتر است امنیت سرمایه گذاران به خطر بیفتد تا امنیت فکری و اعتماد عمومی مردم از بین برود. البته باید از افرادی که با شایستگی و با تولید و ارائه خدمات به مردم، ثروتی به دست آورده اند حمایت کرد.

وی اضافه می کند: همچنین در بعضی از مناطق، بهترین راه برای پیش گیری از زمین خواری، تشکیل پلیس جنگل یا پلیس مراتع و منابع ملی است. این پلیس متخصص که باید مورد حمایت دولت باشد، می تواند با نظارت بر کلیه اراضی ملی و جنگل ها و مراتع، از کوچک ترین اقدام های مربوط به زمین خواری مطلع شود و تا جایی که می تواند از آن جلوگیری کند.

آسیب شناسی زمین خواری نشان می دهد که ضعف دستگاه های مرتبط با این پدیده، کمبود قاطعیت در برخورد با متخلفان و در نهایت نگرفتن مالکیت و باطل نکردن اسناد زمین خواران به صورت فراگیر باعث شده تعداد زیادی از این افراد که به پولی بادآورده رسیده اند با قطعه بندی این املاک که به مردم و دولت تعلق دارند، آن ها را به دیگران بفروشند.

البته ناگفته نماند که قوه قضاییه در سال های اخیر سعی در برخوردهای شدیدتری با زمین خواران که متهم به تصرف املاک و اراضی ملی بوده اند داشته است. کمی تحقیق و بررسی نشان می دهد که بسیاری از افراد که بخش مهمی از اموال مردم و بیت المال را تصرف کرده اند هنوز هم مالک این زمین ها هستند

 

به ویژه در منطقه شمالی و در اطراف تهران و شهرهای بزرگ کشور این پدیده بسیار دیده می شود و علت آن هم این است که در بسیاری از مواقع افراد با استفاده از روابطی که در محل دارند و با کنار آمدن با برخی از مسئولان شهری، طوری برخورد می کنند که انگار برای اولین بار است مرتکب این تخلف شده اند و به نوعی از مهلکه جان سالم به در می برند.

البته عده ای هم با درست کردن مجوز، بخشی از اراضی ملی را برای کاربری کشاورزی به دست می آورند و با آن ها وام های کلانی می گیرند. بنابراین نباید ضرر و زیان هایی را که زمین خواران با تصرف غیرقانونی املاک مردم و بیت المال به کشور وارد می کنند نادیده گرفت بلکه باید در روند واکنش به مقوله زمین خواری تجدید نظر کرد.
اخباراجتماعی - خراسان


ویدیو مرتبط :
Dark Souls 3 آشکارا در E3 2015

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تلاش برای پنهان کردن زمین از فرازمینی ها


در سال های اخیر تلاش های زیادی برای کشف سیارات دیگر توسط بشر صورت گرفته اند. به لطف ابزارهایی نظیر تلسکوپ فضایی کپلر دانشمندان موفق شده اند که تا به امروز بالغ بر 2000 سیاره در خارج از منظومه شمسی را شناسایی نمایند. اما سوال اینجاست: اگر آن سیارات محل سکونت موجوداتی باشد که نباید با آنها ارتباطی داشته باشیم چه؟

وب‌سایت دیجیاتو - مریم موسوی: در سال های اخیر تلاش های زیادی برای کشف سیارات دیگر توسط بشر صورت گرفته اند. به لطف ابزارهایی نظیر تلسکوپ فضایی کپلر دانشمندان موفق شده اند که تا به امروز بالغ بر 2000 سیاره در خارج از منظومه شمسی را شناسایی نمایند. اما سوال اینجاست: اگر آن سیارات محل سکونت موجوداتی باشد که نباید با آنها ارتباطی داشته باشیم چه؟

دانشمندان در پی پنهان نمودن زمین از چشم فرازمینی ها هستند

همین سوال ساده باعث شد که دو تن از دانشمندان دانشگاه کلمبیا به ما نشان دهند که چطور با استفاده از لیزر و مخفی کردن امضای نوری زمین، آن را از چشم بیگانگان پنهان کنیم.

تاریخ بشریت و البته داستان های علمی و تخیلی یک درس مشترک را به ما داده اند و آن اینکه بهتر است سرمان به کار خودمان باشد. حالا که تلاش برای یافتن موجودات فرازمینی قدمتی بالغ بر یکصد سال پیدا کرده، برخی دانشمندان نظیر استیون هاوکینگ به این نتیجه رسیده اند که آشکار کردن حضورمان در این هستی ایده چندان معقولی هم نیست و همین پیام های نوری ارسال شونده به فضا می توانند به انقراضمان منجر گردند.

اما مشکل آنجاست که حتی ساکت ماندن هم کفایت نمی کند. پروفسور دیوید کیپینگ و الکس تیچی فارغ التحصیل دانشگاه کلمبیا بر این باورند که اگر بتوانیم سیارات سکونت پذیر خارج از منظومه شمسی پیدا کنیم، ساکنان این سیارات هم می توانند ما را پیدا کنند. بنابراین آنها پنهان کردن زمین با استفاده از پرتوهای لیزری را به عنوان بهترین راهکار موجود جهت پیشگیری از وقوع این اتفاق پیشنهاد داده اند.

پیشنهاد مطروحه توسط این محققان بر پایه یکی از تکنیک های اصلی به خدمت گرفته شده در کشف اگزوپلنت ها استوار است که به آن روش ترانزیت می گویند. در این روش، تلسکوپ روی یک ستاره فوکوس می کند و تراکم نوری آن را ثبت و ضبط می نماید.

هرگونه کم شدن روشنایی ستاره حاکی از عبور سیاره ای از مقابل آن خواهد بود. دانشمندان با مطالعه انحراف نور دریافتی از ستاره می توانند ابعاد سیاره ای که از مقابل آن عبور می کند، جرم آن، فاصله اش تا ستاره، مدارش و حتی به نوعی ترکیبات آن را تخمین بزنند.

اگر آن اگزوپلنت اندازه مناسب داشته و در فاصله ای از ستاره باشد که امکان وجود آب به حالت مایع تقویت گردد (به این محدوده منطقه قابل سکونت می گویند) آنگاه این موضوع نشان می دهد که حیات می تواند روی این سیاره وجود داشته باشد.

خبر خوب آنکه این روش، ابزاری قدرتمند در دستان محققین است تا به دنبال نشانه های حیات در خارج از زمین بگردند. خبر بد اینکه چون زمین حیات را در خود دارد، پارامترهای آن به راحتی می توانند زنگ خطر را در آزمایشگاه های موجودات فضایی (که آنها نیز احتمالا به دنبال شکلی از حیات در خارج از سیاره شان هستند) به صدا درآورد.

حالا کیپینگ و تیچی برای پیشگیری از بروز هرگونه برخورد ناخواسته با این موجودات، پیشنهاد داده اند که هر سال همزمان با عبور زمین از میان خورشید و هر سیاره دیگری خارج از منظومه شمسی یک پرتوی لیزری 30 هزارم واتی را به مدت ده ساعت از زمین به فضا بتابانند. این پرتو انحراف نور قابل رویت از سیاره مان را پنهان خواهد کرد و زمین را برای موجودات فضایی غیرقابل دیدن می کند.

اما برای پنهان کردن تمامی طول موج ها، لازم است که پرتوی لیزری 30 هزارم واتی جای خود را به آرایه ای از لیزرهای قابل انطباق بدهد که مجموع قدرتی برابر با 250 هزارم وات دارند.

با این همه، فضانوردان اعلام نموده اند که پنهان نمودن کامل زمین هم ضرورتی ندارد. تیچی می گوید: ما می توانیم تنها امضاهای جوی مربوط به فعالیت های زیستی زمین نظیر اکسیژن را پنهان نماییم که به لطف یک پرتوی 160 کیلو واتی هم امکان پذیر است.

اما از این تکنولوژی می توان برای تقویت روابط دوستانه هم بهره گرفت و برای نمونه سیگنال های مصنوعی قدرتمندی را با آن ایجاد نموده و از آن برای انتقال داده به شنودکنندگان خارج از این سیاره بهره گرفت.