اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آشتی کنان دولت و مجلس پس از 3 سال


برخلاف سال گذشته نمایندگان مجلس و دولت سال را با کام شیرین به پایان می رسانند.

خبرآنلاین: برخلاف سال گذشته نمایندگان مجلس و دولت سال را با کام شیرین به پایان می رسانند.

حتی رسیدن نزدیک شدن به نوروز 93 نیز باعث نشده تا فعالیت های فضای سیاسی کشور به حاشیه برود و در حالی که کمتر از دو هفته تا پایان سال 92 باقی مانده است همچنان اتفاق های فضای سیاسی کشور در کانون توجه جامعه قرار دارد.

روزهای پایانی سال 92 اتفاق های قابل توجهی در فضای سیاسی کشور در حال رخ دادن که مهم ترین آنها سفر مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به ایران پس از حدود 8 سال و دیدار و گفت وگو با بسیاری از سیاستمداران ایرانی است.

علاوه بر سفر کاترین اشتون به ایران، روز گذشته اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت جلسه مشترکی را در فضای صمیمی با رئیس جمهور برگزار کرده اند تا فضای سیاسی کشور اسفند متفاوتی را در مقایسه با سال گذشته که تنش های فراوانی میان دولت و مجلس ایجاد شد تجربه کند.

اسفند 93 متفاوت تر از اسفند 92

اما تنش ها میان دولت و مجلس تنها مربوط به اسفند سال گذشته نمی شود و تقریبا در 3 سال گذشته روابط مجلس تیره و تار بوده و در زمستان سال گذشته این تیرگی به اوج خود رسید و این رابطه سرد میان دولت و مجلس آسیب های فراوانی را به خصوص در حوزه اقتصادی به همراه داشته است.

با پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و به واسطه این که روحانی خود را فرزند مجلس اعلام کرده بود بسیاری به بهبود روابط دولت و مجلس امیدوار شدند و علی لاریجانی رئیس مجلس فردای پیروزی روحانی در انتخابات به دیدار وی رفت و بر بهبود این رابطه تاکید کرد.

از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم چالش ها میان دولت و مجلس به حداقل رسیده و شاید تنها موضوع مورد تنش میان این دو قوه تعدد سوالات نمایندگان از وزرا است که حجت الاسلام حسن روحانی در این رابطه گفته سوال حق نمایندگان است اما نمایندگان باید در حوزه وظایف وزرا از آنها سوال بپرسند.

در حالی که یکی از مسائل حاشیه ای میان دولت و مجلس در سال های اخیر تاخیر در ارائه لایحه بودجه سالانه کل کشور بود و در شرایطی که نمایندگان سال گذشته در اسفند ماه بودجه سال 92 را به تازگی از دولت تحویل گرفته بودند، امسال پیش از رسیدن اسفند و به واسطه تحویل به موقع لایحه قانون بودجه سال 93 کل کشور را تدوین کرده اند و یکی از چالش های اساسی میان دولت و مجلس از بین رفته است.

در طول فعالیت دولت یازدهم بارها بر موضوع تعامل میان دولت و مجلس تاکید شده و بر همین اساس جلسات مشترک متعددی نیز میان نمایندان مجلس و دولت برگزار شده است و در شرایطی که به نوروز سال 93 نزدیک می شویم برگزاری چنین جلساتی ادامه دارد روز گذشته اعضای فراکسیون رهروان ولایت با رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرده اند.

اعضای فراکسیون 159 نفره اصولگرایان رهروان ولایت روز گذشته در نشستی صمیمی از دغدغه های خود که عمدتا مربوط به حوزه های انتخابیه می شود برای رئیس جمهور سخن گفتند و رئیس جمهور نیز برای آنها راهکارهای مختلفی را ارائه کرده است.

تاکید دولت و مجلس بر حل مشکلات مردم

آنچنان کاظم جلالی رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت می گوید خوشبختانه جلسه روز گذشته بسیار مفید و مناسب بود در این جلسه اعضای فراکسیون نخست نقطه نظرات خود را در حوزه‌های فرهنگ،‌اقتصاد، امنیت، سیاست داخلی و خارجی و همچنین نحوه تعامل مجلس و دولت مطرح کردند.

به گفته جلالی کلیات اساس موضوعات مطرح شده از سوی اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در نشست با رئیس جمهور این بود که تعامل مجلس و دولت قطعا به نفع مردم بوده و در شرایط کنونی کشور و مشکلات اقتصادی ، تعامل دولت و مجلس می‌تواند به حل معضلات و مشکلات کشور بیانجامد.

جلالی با تاکید بر اینکه برنامه مشترک مجلس و دولت حل مشکلات کنونی کشور است، معتقد است براساس این برنامه دولت و مجلس باید با تشکیل کارگروه‌های مشترکی در جهت همفکری و هم اندیشی و حل مشکلات کشور تلاش کنند.

همچنین بر اساس اعلام رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت رئیس جمهور در نشست روز گذشته احترام ویژه خود را نسبت به مجلس اظهار کرد و تشکیل کارگروه مشترک میان دولت و مجلس را مفید دانست.

دلیل اصلی سوال نمایندگان از وزرا

ایرج ندیمی دیگر عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نیز معتقد است واقعیات رابطه دولت و مجلس به نحوی است که هرچه نشست های مشترک بیشتر باشد به سود روابط مجلس و دولت است.

وی می گوید دولت و مجلس منافع مشترک زیادی دارند و بر گزاری چنین نشست هایی می تواند به رسیدن به تعامل بیشتر کمک کند.

وی همچنین درباره مشکلات موجود میان دولت و مجلس می گوید یکی از مشکلات این است که نمایندگان دولت و مجلس بیشتر از راه دور و با واسطه صحبت می کنند و هرچه از نزدیک حرف بزنیم مفاهمه بیشتر صورت می گیرد. بنابر این برگزاری چنین جلساتی موجب مطرح شدن مسائل بدون واسطه است و این موضوع به بهبود روابط میان دولت و مجلس کمک می کند.

ندیمی همچنین به تعدد سوالات نمایندگان از وزرا اشاره کرده و می گوید در جلسه دوشنبه این موضوع مطرح شد و نمایندگان اعلام کردند که یکی از دلایل تعدد سوالات روش وقت دهی وزرا به نمایندگان و نحوه تعامل معاونان پارلمانی وزارتخانه ها است.

جواد جهانگیرزاده دیگر عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نیز در این زمینه می گوید برگزاری چنین جلساتی به نزدیکی روابط دولت و مجلس کمک می کند. با توجه به موضوعات و ماموریت های مهمی که هر دو قوه دارند برگزاری چنین نشست هایی می تواند به دولت و مجلس کمک کند تا در مسیر صحیح گام بردارند.

وی با بیان این که با هم بودن و در کنار هم بودن نمایندگان دولت و مجلس به تلطیف فضا کمک می کند، می گوید در جلسه روز دوشنبه شنبه نکات خوب و مهمی بیان شد و نمایندگان مشکلات عمومی مردم را در صطح ملی و استانی مطرح کردند و رئیس جمهور نیز درباره این مسائل راهکارهای مناسبی را ارائه کرد.

به گفته جهانگیرزاده برگزاری چنین جلساتی حاشیه های میان دولت و مجلس را قطعا کاهش می دهد و خوشبختانه دولت هم این موضوع را درک کرده و برای آن برنامه ویژه ای دارد.

جزئیات جلسه رهروان و رئیس جمهور

صفر نعیمی رز سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت درباره جزئیات جلسه فراکسیون رهروان و رئیس جمهور می گوید در این جلسه مباحث تعامل بین مجلس و دولت و فراکسیون مطرح شد و رئیس جمهور اعلام کرد که دولت از زمان آغاز فعالیت با مشکلات فراوانی مواجه بود و گوشه ای از این مشکلات حل شده و سرعت حل مشکلات باید بیشتر شود.

وی همچنین اعلام کرد رئیس جمهور درباره موضوع تورم توضیحاتی را ارائه و تاکید کرد که تعامل بیشتر بین دولت و مجلس و فراکسیون به نفع مردم است و در صورتی که در مقابل هم باشیم مردم ضرر می کنند. رئیس جمهور همچنین درمورد سوال نمایندگان از وزرا گفت که نمایندگان سعی کنند در چارچوب وظایف وزرا سوال مطرح کنند و خارج از بحث نباشد.

بر اساس اعلام عضو کمیسیون امنیت ملی رئیس جمهور در این جلسه به موضوع هدفمندی یارانه ها اشاره کرده و از افراد پردرآمد خواست که برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام نکنند.

نعیمی همچنین اعلام کرد موضوع دیگری که در جلسه مطرح شد بحث سیاست خارجی بود که رئیس جمهور در این رابطه گفت دولت گام های خوبی برداشته و دیدگاه جهان نسبت به ایران عوض شده و تیم مذاکره کننده ایران تیم حرفه ای است و امید موفقیت بیشتر وجود دارد.

اما مهم ترین دستاورد این جلسه شاید تشکیل کارگروه میان فراکسیون و دولت بود که نعیمی در این رابطه می گوید مقرر شد این کارگروه در سال آینده با برگزاری جلسات خود تعامل میان مجلس و دولت را افزایش دهد.

حجت الاسلام حسین سبحانی نیا نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت نیز درباره جلسه روز دوشنبه می گوید در این جلسه نمایندگان مباحث مربوط به راهکارهای افزایش همکاری و تعامل مجلس و دولت را مطرح کردند و بر این موضوع تاکید نمودند که دولت تدبیر و امید باید از برخی افراطی‌گری‌ها جلوگیری کند و افرادی که به دنبال نگاه‌های تند و افراطی‌ هستند را مهار نمایند. این افراد می‌توانند به تعامل بین دولت و مجلس ضربه وارد کنند.

سبحانی نیا همچنین اعلام کرده است فراکسیون رهروان ولایت می‌تواند تعامل خوبی با دولت داشته باشند و در کنار هم به حل مسائل کشور کمک کنند. بر همین پایه، نمایندگان عضو فراکسیون در این جلسه مباحثی در خصوص نگاه مشترک مجلس و دولت و راه‌های تعامل بیشتر را مطرح کردند.


ویدیو مرتبط :
غدیر خم مجلس آشتی کنان صحابه نبوده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیف اعلام کرد: توافق دولت و مجلس برای حذف یارانه ثروتمندان تا پایان سال/ اقتصاد بدون نفت به مرحله عمل رسید



حذف یارانه دهک های ثروتمند, هدفمندی یارانه ها

سیف اعلام کرد: توافق دولت و مجلس برای حذف یارانه ثروتمندان تا پایان سال/ اقتصاد بدون نفت به مرحله عمل رسید

رئیس کل بانک مرکزی از توافق دولت و مجلس برای حذف یارانه ثروتمندان تا پایان سال خبر داد و گفت: صادقانه سخن گفتن و شفاف سازی از مسائل و مشکلات کشور بزرگترین مزیت و امتیاز دولت تدبیر و امید است.

ولی الله سیف در حاشیه بازدید از شهر نهاوند اظهار داشت: در بازدید چند ساعته ای که از شهر نهاوند داشتم، متوجه شدم این شهر در سالهای گذشته نسبت به شهرهای اطراف خود رشد و پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته که در این مورد باید مسئولین ارشد شهرستان فکر اساسی و اقدام بزرگی انجام دهند.

سیف اظهار داشت: بزرگترین مشکل نهاوند مسئله بیکاری و کمبود صنایع تبدیلی و تولیدی است که برای حل این مشکل باید زمینه مشارکت و حضور سرمایه داران بخش خصوصی در این شهرستان فراهم شود.

وی افزود: برای توسعه و رشد اقتصاد و صنعت تولید در شهرستان نهاوند می توان از دو کانال و مجرای ارز چین و صندوق توسعه ملی استفاده کرد و پروژه ها و طرح های مختلف تولیدی را در نهاوند اجرا کرد.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: بودجه سال 1393 در حال شکل گیری است که در اولین قدم، بودجه سال 92 ترمیم و  از 210 هزار میلیارد تومان به 157 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

سیف از توافق مجلس و دولت تا پایان سال جاری برای حذف یارانه بعضی از دهک های ثروتمند و مرفه جامعه خبر داد و گفت: مردم ایران نیز پذیرش این امر را به خوبی درک کرده اند و زمینه اجنماعی این اقدام فراهم شده است.

وی اظهار داشت: شعار اقتصاد بدون نفت در کشور به مرحله عملی رسیده و در حال حاضر واردات و صادرات کشور بدون اتکا به فروش نفت در حال انجام است که این  اتفاق یک قدم اساسی و مهم در اقتصاد و تولید کشور است.

رئیس کل بانک مرکزی، صادقانه سخن گفتن و شفاف سازی از مسائل و مشکلات کشور را بزرگترین مزیت و امتیاز دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: برای احیا اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی مردم باید به بخش تولید و صادارات کشور توجه و اهمیت بیشتری داشت./مهر