اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آسمان مشهد سیاه شد



اخبار حوادث - آسمان مشهد سیاه شد

اگر چه نیمه شب بود اما دود سیاه این آتش سوزی مهیب آسمان مشهد را فرا گرفته بود.

خودروهای آتش نشانی آژیرکشان به سمت محل آتش سوزی در ابتدای جاده خین عرب حرکت می کردند. شعله های آتش هر لحظه زبانه می کشید و مردم هراسان و حیرت زده از خانه هایشان بیرون می آمدند.

برخی اهالی محل از ترس گسترش شعله ها به منازل مسکونی، از پشت بام ها نظاره گر این حادثه تلخ بودند و بعضی نیز با گوشی تلفن همراه فیلم می گرفتند. چوب ها و نئوپان های کارگاه ام دی اف سازی به خاکستر تبدیل می شدند که مأموران اولین ایستگاه آتش نشانی به محل رسیدند. آنان با دیدن شعله های سرکش و محیط وسیعی که دچار آتش سوزی شده بود، تقاضای نیروهای بیشتری کردند. طولی نکشید که ۱۲۰آتش نشان از همه ایستگاه های آتش نشانی مشهد به دلیل اهمیت ماجرا، عازم خین عرب شدند.

 

تانکرهای آب یکی پس از دیگری تخلیه می شدند و آتش نشان ها برای مهار آتش از چند طرف عمل می کردند. متوقف شدن برخی خودروها در ۱۰۰متری و جاده خین عرب ترافیک ایجاد کرده بود. بوی سوختن نئوپان ها مشام مردم را آزار می داد. یک لودر و بیل مکانیکی نیز در حال تخریب برخی قسمت های انبار بودند.

 

آتش نشانان تلاش می کردند تا شعله ها به خاک اره هایی که در زمین های خالی اطراف، انبار شده بود و یا به انبار چوب های دیگری که در نزدیکی محل قرار داشتند، سرایت نکند. لحظات به کندی سپری می شد، نور شعله ها خیابان را روشن کرده بود و چهره آتش نشانان در گرمای آتش می درخشید. تنفس برای آنان سخت شده بود ولی سعی می کردند به کانون حریق در سوله بزرگ نزدیک شوند.

 

ساعتی بعد به دلیل گستردگی حریق، تانکرهای آب شهرداری هم به کمک آتش نشانان آمدند، نیروهای امدادرسان، آب، گاز، برق، اورژانس و ... نیز در محل حضور یافتند و هر کدام در تلاش بودند تا این آتش سوزی بی سابقه که می رفت به فاجعه ای بزرگ تبدیل شود را مدیریت کنند. پس از حدود ۸ساعت تلاش نیروها بالاخره شعله های آتش مهار شد. خورشید در آسمان می درخشید اما هنوز کار آتش نشانان به نیمه راه رسیده بود. دو مغازه دیگر نیز به طور کامل در آتش سوخت و تنها از سوله بزرگ چهاردیواری سیاه باقی ماند.

مالک کارگاه که در محل حضور یافته بود در میان بهت و ناباوری فقط به شعله های سرکش آتش می نگریست اگرچه او عنوان می کرد که کارگاه بیمه است اما خسارت های وارده را میلیاردی اعلام کرد. در همین حال یکی از مأموران آتش نشانی به طور سطحی مجروح شد ولی باز هم پس از مداوای سرپایی به محل حادثه بازگشت.

 ساعت حدود ۸ صبح پنجشنبه بود که نیروهای تازه نفس آتش نشانی جای خود را با نیروهای دیگر عوض کردند. عملیات لکه گیری و کاوش آغاز شده بود و تکه های سوخته چوب به حاشیه خیابان منتقل می شد. نیروهای انتظامی و پلیس راهور نیز تأمین امنیت منطقه را به عهده گرفته بودند اما ترافیک سنگینی در صدمتری فجر و خیابان های اطراف ایجاد شده بود.

راننده کامیونی که وحشت زده به شعله های آتش نگاه می کرد، گفت: من داخل کامیون خواب بودم که با صدای آژیر خودروهای آتش نشانی از خواب پریدم. نگاهم به شعله های آتش مقابل سوله خیره مانده بود و صداهایی مانند صدای انفجار به گوشم می رسید.

راننده پرایدی که در ترافیک ۱۰۰متری عصبی شده بود، می گفت: تجمع مردم و توقف رانندگان هنگام بروز این گونه حوادث نه تنها امدادرسانی را با مشکل مواجه می کند بلکه موجب ترافیک های سنگین و تصادف نیز می شود.

مدیر حوزه یک آتش نشانی مشهد نیز در این باره گفت: هدف اولیه در مهار آتش این بود که نگذاریم شعله های سرکش به انبارهای مجاور سرایت کند اگرچه حدود ۴۵درصد از چوب های داخل انبار کنار این سوله هم دچار حریق شد.

 مهدی رضایی رعایت نشدن اصول صحیح انبارداری را موجب بروز خسارت های بیشتر در این حادثه عنوان کرد و افزود: بررسی های کارشناسی درباره سیستم اعلام و ا طفای حریق محل و همچنین چگونگی وقوع آتش سوزی ادامه دارد. وی با اشاره به این که این آتش سوزی در سال جاری بی سابقه بوده است، تصریح کرد: همه نیروهای آتش نشانی در این عملیات حضور داشتند و بیش از ۶۰خودروی سبک و سنگین برای اطفای حریق به کار گرفته شد.

وی درباره احتمال عمدی بودن این حادثه نیز گفت: علت دقیق حادثه در حال بررسی است و کارشناسان درباره این که چرا شعله های آتش با سرعت گسترش یافته است تحقیقات لازم را انجام می دهند.

 رضایی خاطرنشان کرد: اگرچه عملیات اطفا چند ساعت بیشتر طول نکشید اما ایمن سازی محل و کاوش ها برای جلوگیری از بروز دوباره آتش سوزی حدود ۴۸ساعت به طول انجامید و برای پیشگیری از وقوع هر حادثه دیگری نیز تعدادی از نیروهای آتش نشان و خودروها به صورت آماده باش در محل حضور داشتند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد نیز درباره وقوع این حادثه گفت: آتش سوزی مذکور ساعت 1:20 بامداد به سامانه ۱۲۵ اعلام شد که به خاطر گستردگی حریق آتش نشانان از ۴۵ایستگاه به محل اعزام شدند.

 آتشپاد حسن جعفری با بیان این که حریق در مساحت هزار متری یک انبار و کارگاه ام دی اف رخ داده بود، افزود: بلافاصله کانون های آتش سوزی شناسایی شد و عملیات مهار ادامه یافت. وی تصریح کرد: این حادثه خوشبختانه خسارت جانی در بر نداشت اما خسارت های مالی زیادی به بار آورده است.

جعفری اطلاع رسانی دیرهنگام به آتش نشانی، انبارداری غیراصولی و نگهداری نامناسب چوب را علت اصلی گسترش شعله های آتش اعلام کرد و گفت: بررسی ها درباره دلیل اصلی وقوع این حادثه از سوی کارشناسان آغاز شده است.

 

اخبار حوادث - خراسان


ویدیو مرتبط :
چرا شب ها آسمان سیاه است ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کلاهبرداری «کامرونی» با کاغذ سیاه در مشهد




 اخبار حوادث  -  کلاهبرداری «کامرونی» با کاغذ سیاه در مشهد

یک کلاهبردار حرفه‌ای با تابعیت کامرونی که عضو یک گروه بین‌المللی کلاهبرداری و جعل دلار بود، با دستور قضایی در مشهد شناسایی و دستگیر شد.

 روزنامه خراسان نوشت: «اریک» معروف به «علی هائیتی» که تبعه کشور کامرون است، در مشهد خود را فرزند یک ژنرال بلندپایه کشور هائیتی معرفی می‌کرد.

او مدعی می‌شد هنگام ترک هائیتی سه میلیون دلار با خود آورده است و قصد سرمایه‌گذاری و تجارت در ایران را دارد. وی درباره چگونگی ورود ارز نیز مدعی می‌شد: من قبل از ورود به ایران دلارها را به مایعی آغشته کردم تا سیاه شوند و آنها را به عنوان کاغذ معمولی وارد ایران کردم.

او در همان حال دو قطعه از کاغذها را از چمدان خارج می‌کرد و آنها را در مایعی می‌غلتاند. پس از این کار، کم کم تصاویری روی کاغذ ظاهر می‌شد که به 100 دلاری شبیه بود. در ادامه، کلاهبردار یکی از 100 دلاری‌ها را به طعمه خود می‌داد که اصالت 100 دلاری مورد تأیید صرافی قرار می‌گرفت. از این مرحله به بعد کلاهبردار به بهانه‌های گوناگون مانند اینکه مایع ظاهرسازی دلارها فاسد شده است و باید از دبی وارد شود و ... فقط از یک طعمه خود 9300 دلار کلاهبرداری کرد و متواری شد.

مالباخته که به چمدان پر از دلاری که کلاهبردار نزدش گذاشته بود، دلخوش بود، پس از چند روز بی‌اطلاعی از اریک کامرونی به سراغ چمدان رفت که با چمدان کاغذهای سیاه مواجه شد. مالباخته بلافاصله با طرح شکایتی در شعبه 701 ناحیه 2 دادسرای مشهد (شهید رجایی) خواستار دستگیری متهم شد. در پی دستور بازپرس سیمایی، مأموران پس از انجام اقدامات فنی و پلیسی موفق شدند متهم را شناسایی و دستگیر کنند.

در بازجویی‌ها مشخص شد متهم عضو یک باند بین‌المللی کلاهبرداری و جعل دلار است و طی چند ماه گذشته با سرشاخه‌های اصلی باند در دبی و عراق و ترکیه ارتباط مستمر داشته و از تعدادی از شهروندان به همین شیوه کلاهبرداری کرده و حدود چهار ماه است که بصورت غیرقانونی در ایران اقامت دارد.


  اخبار حوادث  -  خراسان