اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آسمان لیبی از قذافی گرفته شد



 

آسمان لیبی از قذافی گرفته شد

 

 

اعضای دائم شورای امنیت عصر دیروز قطعنامه ۱۹۷۳ را به رای گذاشتند و با ۱۰ رای موافق این شورا در مقابل ۵ رای ممتنع، دولت قذافی را تحریم هوایی كردند.

 

به گزارش ایرنا،با تصویب این قطعنامه همه اقدامات ضروری به منظور حمایت از غیرنظامیان از حملات نیروهای نظامی معمر قذافی انجام می گیرد.

قطعنامه ای كه امروز به تصویب رسید به دلیل اعمال خشونت بی اندازه بر ضد گروههای مخالفین لیبی در نواحی گوناگون آن كشور به ویژه شهر بنغازی كه بزرگترین شهر لیبی محسوب می شود, اجرایی خواهد شد.

چین، روسیه، برزیل، هند و آلمان پنج كشوری بودند كه به قطعنامه مذكور رای ممتنع دادند.

بر اساس این قطعنامه از هرگونه پرواز در حریم هوایی لیبی به منظور حفاظت از جان غیرنظامیان ممانعت می شود .

علاوه بر آن به كشورهای عضو سازمان ملل اجازه می دهد تا همه تدابیر ضروری را به منظور حفاظت از جان غیرنظامیان و نواحی پر جمعیت در لیبی كه در معرض خطر حمله از سوی رژیم قذافی قرار دارند از جمله شهر بنغازی به كار گرفته و در عین حال هر گونه اشغالگری از سوی نیروهای خارجی را منع می كند.

قطعنامه مذكور همچنین تاكید بر آتش بس فوری در سراسر لیبی دارد.

دقایقی پیش از رای گیری در خصوص قطعنامه ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز حریم هوایی لیبی، آلین جیوپ وزیر خارجه فرانسه كه به منظور شركت در جلسه رای گیری به نیویورك آمده بود، اعضا شورای امنیت سازمان ملل را به تصویب قطعنامه تشویق كرد و گفت : تحریمهایی كه شورای امنیت در ۲۶ فوریه سال جاری به تصویب رساند كافی نبود و خشونتها بر ضد غیرنظامیان در لیبی به دو برابر افزایش یافته است.

قطعنامه ای كه ساعاتی پیش تصویب شد علاوه بر موارد ذكر شده خواستار اجرای تحریمهای قاطع تر تسلیحاتی، شركتها و دیگر نهادها به منظور انسداد داراییهایشان می باشد و در عین حال ورود و خروج همه پروازها از مكانهای دیگر به داخل لیبی و یا بالعكس را ممنوع می كند.

همچنین در این قطعنامه از دبیركل سازمان ملل درخواست شده تا هیاتی هشت نفره از كارشناسان را به منظور كمیته نظارت بر تحریمها بر ضد لیبی تشكیل دهد.

روسیه و چین از اعضا دائم شورای امنیت به این قطعنامه رای ممتنع دادند و تردیدهای خود را درباره به كارگیری زور از سوی سازمان ملل و دیگر قدرتها برضد قذافی اعلام كردند، هند، برزیل و آلمان نیز با نظر چین و روسیه موافق بودند.

به رغم عدم اتحاد در رای به قطعنامه سوزان رایس نماینده دائم آمریكا در سازمان ملل گفت شورای امنیت امروز به فریادهای كمك مردم لیبی واكنش نشان داد.

رایس گفت كشورهای عضو اتحادیه عرب در ۱۲ مارس از شورای امنیت درخواست كرده بودند تا قطعنامه مربوط به ایجاد منطقه پرواز ممنوع را در لیبی تصویب كرده و تدابیر ضروری را به منظور حفظ جان غیرنظامیان به كار گیرد.

وی افزود : سرهنگ قذافی و حامیان وی همچنان اصول اساس حقوق بشر مردم آن كشور را نقض می كنند و این قطعنامه پیام قاطعی را به آنان ارسال می كند كه باید به كشتارها خاتمه دهند.../ایرنا


ویدیو مرتبط :
کامران نجف زاده لیبی قذافی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قذافی؛ لیبی خانه ایرانیان است



 

 

معمر قذافی در دیدار با منوچهر متکی لیبی را خانه ایرانیان خواند و همکاری طرابلس- تهران را بسیار مهم توصیف کرد.

به گزارش ایسنا منوچهر متکی وزیر امور خارجه در حاشیه چهاردهمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا که در آن ریاست دوره یی این اتحادیه از لیبی به مالاوی واگذار شد با معمر قذافی رهبر لیبی دیدار کرد و در مورد روابط دو کشور با یکدیگر گفت وگو کردند. قذافی سفر اخیر وزیر خارجه ایران به لیبی را مهم و سازنده توصیف کرد و از اینکه هنگام سفر متکی به لیبی به دلیل عدم حضور در پایتخت (طرابلس) موفق به دیدار با وی نشده بود ابراز تاسف کرد. منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران نیز دوره جدید همکاری در روابط دو کشور را همه جانبه اعلام کرد و گفت اجرایی شدن توافقات مورد گفت وگو با مقامات لیبیایی در سفر اخیرش به این کشور به ویژه در زمینه همکاری های زیربنایی اقتصادی، چهره روابط فی مابین را متحول خواهد کرد.