اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آزمون بقای یک ایده با فصل پنجم «پایتخت»


با پایان پخش فصل چهارم سریال «پایتخت»، تولید پنجمین فصل این سریال با دیدگاه‌های متفاوتی همراه شده و کارگردان این مجموعه نیز از عدم قطعیت تولید این فصل سخن به میان آورده اند، ولی سوای بحث تولید فصل تازه که قطعی به نظر می‌رسد، آنچه حائز اهمیت است، کیفیت فصل تازه خواهد بود که به ایده استمراربخشی به مجموعه‌های تلویزیونی جان می‌بخشد.

تابناک: با پایان پخش فصل چهارم سریال «پایتخت»، تولید پنجمین فصل این سریال با دیدگاه‌های متفاوتی همراه شده و کارگردان این مجموعه نیز از عدم قطعیت تولید این فصل سخن به میان آورده اند، ولی سوای بحث تولید فصل تازه که قطعی به نظر می‌رسد، آنچه حائز اهمیت است، کیفیت فصل تازه خواهد بود که به ایده استمراربخشی به مجموعه‌های تلویزیونی جان می‌بخشد.

سریال مناسبتی پایتخت که برای نخستین بار در نوروز 1390 از شبکه اول سیما پخش شده بود، آنچنان اقبال عمومی را جلب کرد که سری دوم و سوم این سریال برای نوروز 1392 و نوروز 1393 ساخته شد و در ادامه همین اقبال وسیع مخاطبان، قرار بر تولید «پایتخت 4» برای نوروز 1394 بود؛ اما نقدهایی که از نخستین فصل این سریال پابرجا ماند، این سریال را از پا انداخت و مشخصاً شجاعی کیاسری که از همان فصل اول این سریال مخالفش بود، این بار در مقام ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما، از عدم تولید سری چهارم این سریال خبر داد.

این فضا اما پایدار نماند و در دیداری که هنرمندان پس از عمل جراحی اخیر رهبر انقلاب با ایشان داشتند، از این سریال تحسین کردند و خطاب به سیروس مقدم گفتند: «یک تکه‌هایی از این کار شما را دیدم...«پایتخت». خیلی خوب بود. یک فیلم ایرانی. من همیشه اعتراضم به هنرمندان این است که حتی دیالوگ‌ها را از روی کپی‌های فرنگی انتخاب می‌کنید. این، خب خیلی غلط و بد است. این نه، یک فیلم ایرانیِ کامل و درست است‌».

همان زمان «تابناک» پیشنهاد کرد، مدیران رسانه ملی در راستای منویات مقام معظم رهبری، اقدام به تولید سری بعدی این مجموعه کنند و هرچند سیروس مقدم در ابتدا تأکید داشت سری چهارم این سریال تولید نمی‌شود و از ساخت سریالی دیگر با مضامین مشابه سخن به میان آورد، در نهایت راضی به تولید فصل چهارم شد؛ اما این فصل به نوروز 94 نرسید و در رمضانی که گذشت، در تلویزیون به نمایش درآمد.

فصل چهارم سریال نیز اقبال عمومی را در پی داشت و البته همچنان گروهی از مخالفان بودند که سرسختانه به نقدش پرداختند؛ اما در مجموع نگاه افکارعمومی نسبت به این سریال مثبت بود و زمینه لازم برای تولید یک فصل دیگر از این سریال فراهم به نظر می‌رسید تا سیروس مقدم با تولید پنج فصل از یک سریال در تلویزیون، رکوردی تاریخی را به نام خود ثبت کند، ولی باز هم اما و اگرها درباره تولید فصل پنجم «پایتخت» مطرح شد.

کارگردان سریال «پایتخت» سه شرط اصلی ادامه این سریال را اشتیاق مخاطبان، تصمیم مدیران و داشتن حرف تازه دانست و درباره عمده نقدها که به فیلمنامه بازمی‌گردد، گفت: «سمت یازدهم این سریال حدود ۷ بار بازنویسی شد. من در جایی خواندم که گفته شد این تیم حتی یک برگه فیلمنامه هم ندارد، در حالی که بعضی از قسمت ها بارها بازنویسی شده است و حتی در تمرین و دورخوانی ها باز هم شکل نهایی آن تغییر کرده است و اساسا چیزی به نام بداهه در سریال «پایتخت» وجود ندارد، چه برسد به اینکه ما در این کار فیلمنامه هم نداشته باشیم».

شواهد نشان می‌دهد، سرویس مقدم دیر یا زود سراغ تولید فصل پنجم می‌رود؛ اما آیا فصل پنجم می‌تواند زمینه ساز تولید فصل ششم نیز باشد؟ این پرسشی است که کارگردان این مجموعه تلویزیونی با نوع عملکردش در مجموعه پیش روی پاسخ خواهد داد؛ در واقع هیچ تضمینی وجود ندارد که فصل ششمی نیز در راه باشد، به خصوص اگر بر سناریو تمرکز بیشتری نشود.

ایده معمول برای نگارش چنین سریال‌هایی در دیگر کشورها، استفاده از گروهی از نویسندگان و تجمیع داستان‌ها و داستانک‌های این نویسندگان به عنوان پیرنگ‌ها و خطوط اصلی و فرعی سناریو است و بقای «پایتخت» نیز در حرکت به این سمت و تمرکز بر گروهی بزرگ از نویسندگان است که ایده‌هایشان در کنار هم، منجر به شکل گیری قصه‌های تازه شود.

مقدم می‌تواند با گام برداشتن به این سمت، فصل پنجم این سریال را استوارتر از فصل‌های پیشین بسازد و مخاطب را با خود همراه کند. این اقدام اما تنها در راستای مصالح این سریال نخواهد بود و اگر این کارگردان موفق به استمرار تولید مجموعه‌اش شود، ایده حفظ و تولید چند فصل از یک سریال که در چند سال اخیر در مواردی به درستی باب شده، فراگیرتر خواهد شد؛ هرچند باید قواعد این نگاه حرفه‌ای همزمان با تولید فصل به فصل سریال‌ها در رسانه ملی پیاده سازی شود.


ویدیو مرتبط :
سکانس قسمت پنجم از فصل سوم سریال پایتخت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چطور یك سریال با آب بستن به فصل پنجم رسید!



چطور یك سریال با آب بستن به فصل پنجم رسید!

این مجموعه تلویزیونی از سال 2010 در شبكه تلویزیونی (CW) به نمایش درآمد. داستان مجموعه برگرفته از كتاب ال جی اسمیت است .

  خاطرات خون آشام,سریال خاطرات خون آشام,تصاویر سریال خاطرات خون آشام

 سریال تلویزیونی «خاطرات خون آشام» (The Vampire Diaries)به تازگی وارد فصل پنجم شده است .  این مجموعه تلویزیونی از سال 2009 در شبكه تلویزیونی (CW) به نمایش درآمد. داستان مجموعه برگرفته از كتاب ال جی اسمیت است . ماجرای دو برادر خون آشام به نام های دیمن و استفن سالواتوره (پل وسلی و یان سامرهالدر) است كه عاشق دختری انسان به نام «الینا گیلبرت» (نینا دوبرف) می شوند. الینا دختری است كه به تازگی والدینش را از دست داده و با برادرش جرمی زندگی می كند .  او یك همزاد است و تمامی مرگهای داستان به او ختم می شود.

   خاطرات خون آشام,سریال خاطرات خون آشام,تصاویر سریال خاطرات خون آشام

 حال اینكه چگونه این مجموعه تلویزیونی پس از 4 سال همچنان ادامه دارد را باید در محتوای آن كه بیشتر به آب بستن ماهرانه تهیه كننده مربوط میشود ، جستجو كرد.

از فصل اول تا فصل چهارم این مجموعه ، بازیگران اصلی با خون آشامها آشنا می شوند ، بازیگر نقش زن خون آشام می شود ، بازیگر نقش اول مرد به اصطلاح خودشان انسانیت را در خود خاموش می كند و ماجراهای یك فصل را ایجاد می كند، بازیگر نقش اول زن بین انتخاب دو برادر مردد است ؛‌ حضور خون آشامهای اصیل و تعقیب و گریز از دست آنها كه ماجرای یك فصل دیگر است و در نهایت در فصل پنجم شاهد حضور همزادهای چند هزار ساله كه به دنبال جاودانگی به این دنیا آمده اند ،  هستیم و برای بازگرداندن آنها به دنیای مردگان باید جادوگر داستان «بانی بنت» كه جان خودش را فدای یك شكارچی خون آشام به نام «جرمی گیلبرت» كرده ،‌زنده شود. به همین منظور كاراكترهای اصلی یا در جانب خون آشام اصیل و همزادهای خودشان در آمده و یا به دنبال راه حلی برای بازگرداندن جادوگر داستان به این دنیا هستند.

گویی عوامل این سریال با كش دادن ماجراهای داستان و آب بستن حرفه ای سعی دارند 3 میلیون مخاطب این مجموعه را حفظ كنند. ولی این سریال تلویزیونی چگونه پس از 3 سال همچنان دارد؟ به عنوان مثال می توان آب بستن حرفه ای در قسمت ششم از فصل پنجم این مجموعه را نمونه قرار داد.

   خاطرات خون آشام,سریال خاطرات خون آشام,تصاویر سریال خاطرات خون آشام

 پس از آنكه «بانی» (جادوگر داستان) جان خودش را برای زنده شدن «جرمی» ، می دهد . كاراكترهای اصلی داستان درصدد بازگرداندن او به این دنیا هستند تا یك خون آشام اصیل به نام «سایلاس» را نابود كنند. در این میان «استفن» (كاراكتر نقش اول مرد) متوجه می شود كه او همزاد سایلاس است . همانگونه كه الینا همزاد كاترین و آمارا است و به همین راحتی پنج قسمت از فصب پنجم نمایش داده شد.

سریال ساعت 8 پنجشنبه شبها آغاز میشود و به این گونه با طول دادن داستان مخاطب را نگه می دارد.

02/ 8 سایلاس در ایستگاه اتوبوس مشغول صحبت كردن و نفوذ ذهنی است

07/8 آمارا همچنان عشق جاودانه سایلاس است ولی دیوانه!

09/8 جرمی كه عاشق بانی است ، هیچ وقت با او خداحافظی نمی كند و به دنبال راهی برای بازگرداندن اوست . آنچه كه در هر قسمت از فصل پنجم به آن اشاره شده ولی به بن بست رسیده است.

10/ 8 دكتر مكسفیلد متوجه می شود كه كاترین به سرعت پیر خو اهد شد ، چون با نوشیدن اكسیر انسانی او از خون آشام به شكل انسان درآمده است . این سكانس تنها بخش جدید این قسمت بود.

14/8 «سایلاس» كه عاشق واقعی «آمارا» بود حالا می خواهد كه او بمیرد تا با او جاودانه شود. دیمن او را كمك می كند تا از این طریق به زنده شدن بانی جادوگر كمك كند .

17/8 استفن بر خلاف برادرش می خواهد سایلاس را بكشد تا به داستان پایان دهد.

20/ 8 «دیمن» برادر استفن كه طرف «سایلاس» بود اینبار با «تسا» همراه می شود تا از او برای بازگرداندن «بانی» كمك بگیرد. «تسا» 2000 سال قبل توسط سایلاس در محراب عقد رها شده و تا حدودی با او دشمن است.

25/ 8 «استفن» می خواهد انسان شود بنابراین می خواهند «سایلاس» را بكشد. هدفش همچنان پایدار است و باید منتظر تغییر موضع او باشیم .

31/ 8 كاترین كه انسان شده و دارد پیر می شود از تسا كمك می خواهد

32/8 تسا برای بازگرداندن بانی به نیروی سه همزاد الینا ، كاترین و آمارا نیاز دارد. سایلاس به تسا خنجر می زند ولی نمی میرد.

46/8 سایلاس توسط استفن كشته می شود و آمارا هم به خودش خنجر می زند . كه این سكانس خیلی شبیه به داستان رومئو و ژولیت می شود.

49/ 8 جرمی بار دیگر به بانی اظهار عشق می كند و قول می دهد او را به این دنیا باز گرداند ولی با رفتن «آمارا» ، این روند مشكل می شود.

54/8 تسا از كمك به كاترین سرباز می زند و خودش را می كشد تا در آن دنیا هم سراغ سایلاس برود.

58/8 نادیا دختر كاترین می خواهد  او را به پراگ ببرد. كاترین نمی خواهد

59/8 استفن در یك فلاش بك قبر سایلاس را باز می كند و تمام تا هفته آینده

این قسمت هم مانند قسمتهای قبل ، هر یك از كاراكترها به دنبال هدفهای متغیری هستند و در آخر هر آنچه مقدر شود و تنها چیزی كه باقی می ماند ، درآمد هنگفتی است كه در جیب تهیه كنندگان و عوامل شبكه پخش ریخته می شود.


منبع:cinemakhabar.ir