اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آزادی پگاه آهنگرانی با قید وثیقه


لزوم مشارکت قوا و دستگاهها برای پیشگیری از جرم، تکذیب خبر تبرئه سعید مرتضوی، آزادی پگاه آهنگرانی با قید وثیقه، توضیح درباره سرانجام لیست 250 نفره مفسدان اقتصادی و... از مهمترین محورهای نشست امروز سخنگوی دستگاه قضاء بود.

لزوم مشارکت قوا و دستگاهها برای پیشگیری از جرم، تکذیب خبر تبرئه سعید مرتضوی، آزادی پگاه آهنگرانی با قید وثیقه، توضیح درباره سرانجام لیست 250 نفره مفسدان اقتصادی و... از مهمترین محورهای نشست امروز سخنگوی دستگاه قضاء بود.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای عصر دوشنبه در شانزدهمین نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه با توجه به وظیفه دستگاه قضا در پیشگیری از وقوع جرم آیا افزایش جرائم در جامعه نشان از سهل انگاری قوه قضائیه است، گفت: بر اساس اصل قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم بر عهده قوه قضائیه است ولی مراتبی دارد که در مرتبه اول نحوه پیگیری و سرعت عمل و قاطعیت با جرائم، در مرتبه دوم قانونگذاری و یا تنقیح قوانین و لوایح قضایی و در مرحله سوم از بین بردن زمینه های وقوع جرم در جامعه هستند.

وی افزود: در مرتبه اول و مرتبه دوم کار به درستی انجام شده ولی در بخش برطرف کردن بسترهای تولید جرم مشکل داریم که این کار بر عهده تمامی قوا است. به عنوان مثال اگر فقر در جامعه باشد تولید فساد می کند و یا اگر اختلاف طبقاتی و تبعیض باشد وقوع جرم را دامن می زند ولی آیا رفع فقر و تبعیض بر عهده قوه قضائیه است؟ آیا رفع جهل و بیسوادی و عدم اطلاع رسانی بر عهده قوه قضائیه است. آیا رفع بیکاری بر عهده قوه قضائیه است؟ پس باید در این امر تمامی سازمان ها و قوا با هم بسیج شوند و از وقوع جرم پیشگیری شود.

سرانجام لیست 250 نفره مفسدان اقتصادی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش دیگری از خبرنگار مهر در مورد سرانجام لیست 250 نفره مفسدان اقتصادی که رئیس جمهور به دستگاه قضایی ارائه کرد چه شد گفت: نمی توان گفت که این لیست 250 نفره مفاسد اقتصادی است زیرا بخش زیادی از اسامی ها مفسد اقتصادی نبودند و تنها معوقات بانکی داشتند و تعدادی هم می توان گفت که مفسد اقتصادی هستند که پرونده آنها در حال پیگیری است.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در مورد حمایت کشورهای ترکیه و عراق از ایران برای مقابله با تروریسم گفت: اینکه عراق و ترکیه برای مقابله با تروریسم با ایران همصدا شده اند به فال نیک می گیریم ولی باید این سئوال مطرح شود چرا کشورهایی که علم مبارزه با تروریسم را به دست گرفتند حتی به خود اجازه نمی دهند یک ترور را محکوم کنند. در اقدام تروریستی نروژ چه کسی می تواند این جنایت را محکوم نکند؟ حال اگر کسی عامل این جنایت را محکوم کند می شود ضد حقوق بشر.

پگاه آهنگرانی و مرضیه وفا مهر با قید وثیقه آزاد می شوند

سخنگوی قوه قضائیه خبر دستگیری پگاه آهنگرانی و مرضیه وفا مهر را تایید کرد و افزود: نباید رسانه ها عنوان کنند که دو هنرمند دستگیر شده اند زیرا ما عنوان شخص را دستگیر نمی کنیم بلکه خود شخص را بر اساس جرمی که انجام داده است دستگیر می کنیم. این دو نفر هم بر اساس گزارشات رسمی مراجع امنیتی دستگیر شده اند و پرونده در تحقیقات مقدماتی است و امروز تحقیقات مقدماتی تکمیل شده و فعلا با تامین قرار آزاد می شوند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در مورد خبر بازداشت آقای "ع - م" به جرم اخلال در بازار ارز، گفت: فعلا این شخص با همین اتهام دستگیر شده که اگر اتهامش ثابت شود بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد اخلالگران در نظام اقتصادی کشور با وی برخورد می شود.

تکذیب خبر تبرئه شدن سعید مرتضوی

وی در پاسخ به این پرسش برخی از قضات متهم در پرونده کهریزک عنوان کرده اند که در این پرونده تبرئه شده اند گفت: در روزنامه ها چنین نوشته شده ولی ماجرا از این قرار است که قبلا شکایتی نسبت به قضات پرونده کهریزک به دادسرا وصول شده بود که دادسرا قرار منع تعقیب صادر کرد. به قرار منع تعقیب اعتراض شد و دادگاه پرونده را با اعلام نقص دوباره به دادسرا ارجاع داد. یکی از نقص ها این بود باید یک مرجع قانونی در مورد یک اتهام استعلامی را به دادگاه ارائه کند و چون جواب این استعلام نیامده است پرونده این قاضی (سعید مرتضوی) همچنان مفتوح است.

مجلس لایحه منع استفاده از سلاح سرد را به سرانجام برساند  

اژه ای در پاسخ به این سئوال که در 10 سال گذشته 11 هزار ایرانی در کشور بر اثر سلاح سرد کشته شده اند ولی هنوز لایحه  منع استفاده از سلاح سرد هنوز به مجلس نرسیده است گفت: برخی از سلاح های سرد امروزه امکان استفاده ندارند جز در موارد خلاف مانند قمه و یا پنجه بوکس که باید برای این نوع سلاح ها محدودیت ایجاد شود. اگر ما بخواهیم به دولت لایحه بدهیم و دولت هم به مجلس بدهد، تصویبش به عمر این مجلس نمی رسد پس باید مجلس تا پایان کار خود سرانجام این لایحه را به اتمام برساند. خانواده ها هم مراقب باشند تا فرزندانشان به سمت استفاه از این سلاح ها نروند.

هشدار به اشرار؛ استفاده از سلاح سرد در حکم محاربه است 

سخنگوی دستگاه قضا به اشرار هشدار داد که اگر در نزاع و درگیری از سلاح سرد و گرم استفاده کنند از نظر قانونی و شرعی محارب شناخته می شوند و اگر شاکی هم رضایت دهد محارب هستند و به سزای اعمال خودشان می رسند زیرا موجب ترس و وحشت مردم شده و امنیت را به خطر انداخته اند.

عوامل ترور دانشجوی نخبه هنوز شناسایی نشده اند

سخنگوی دستگاه قضا پیرامون آخرین وضعیت پرونده حادثه ترور روز شنبه گفت: هنوز ماموران امنیتی سرنخی از عوامل ترور دانشجوی نخبه پیدا نکرده اند. 

دادستان کل کشور گفت: افرادی نخبگان ایرانی را ترور می کنند که چشم پیشرفت کشور را ندارند و با ماهیت جمهوری اسلامی مخالفند. در مورد ترور اخیر هم نمی توانم بگویم چه کسی پشت صحنه است زیرا هنوز نیروهای امنیتی سرنخی پیدا نکرده اند.

جرم شیشه و هروئین هم ردیف است

محسنی اژه ای در ادامه با اینکه جرم شیشه و هروئین هم ردیف است گفت: هر کس حتی برای بار اول از صد گرم شیشه به بالا خرید، فروش، نگهداری ،حمل، ساخت و یا صادر کند اعدام می شود. این قانون در زندان برای زیر 100 گرم هم صدق می کند.

علت منتقل نشدن برخی از زندانیان حوادث پس از انتخابات

وی در مورد علت منتقل نشدن برخی از زندانیان حوادث پس از انتخابات از استان البرز به تهران گفت: اینکه باید حتما زندانی در محل وقوع جرم زندانی شود خلاف قانون نیست و سازمان زندانها می تواند زندانی را در هر زندانی نگهداری کند مگر اینکه خود زندانی درخواست انتقال کند و زندان مقصد هم رضایت داشته باشد.


منبع: خبرگزاری مهر


ویدیو مرتبط :
آنونس فیلم "نزدیک تر" با بازی پگاه آهنگرانی و صابر ابر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عدم موافقت با آزادی معلمان بازداشتی در امارات به قید وثیقه



اخبار,اخبار اجتماعی ,معلمان بازداشتی در امارات

معاون رسانه‌ای مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با انتقاد از کارشکنی‌های امارات، اظهار کرد: علی رغم تلاش‌های آموزش و پرورش، دادستانی امارات با آزادی 10 معلم بازداشت شده به قید وثیقه موافقت نکرد.

رسول پاپایی در گفت‌وگو با خبرنگار  ایسنا ، با اشاره به بازداشت 10 معلم ایرانی در العین امارات به ارائه آخرین اخبار درباره وضعیت این معلمان پرداخت و گفت: در تدارک هستیم تا امشب یک هیات از آموزش و پرورش به امارات برود.

وی افزود: این هیات ایرانی از نزدیک موضوع آزادی این معلمان را پیگیری و با خانواده‌های معلمان دیدار می‌کند تا کمی از نگرانی‌های آنها کاسته و بتواند مشکل را هرچه زودتر حل کند
پیرچراغعلی با ذکر این که در مقایسه با شجاعت و استقامت و از جان گذشتگی رزمندگان و جانبازان و شهدای جنگ تحمیلی کار بسیار کوچکی انجام داده است گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال نوآوری و شکوفایی نامیده شده بود، به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کرده است. وی همچنین از ریس جمهور دولت تدبیرو امید تقاضا کرده که عنایت و توجه بیشتری به قشر مخترعین و پژوهشگران کشور داشته باشد.


  اخبار اجتماعی  - ایسنا