اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آزادی استاد ایرانی زندانی در آمریکا +عکس


استاد ایرانی که به اتهام فروش تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته به ایران توسط آمریکا بازداشت شده بود بعد از ماه‌ها زندانی بودن آزاد شد و روز گذشته وارد مسقط پایتخت عمان شد.

خبرگزاری فارس: استاد ایرانی که به اتهام فروش تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته به ایران توسط آمریکا بازداشت شده بود بعد از ماه‌ها زندانی بودن آزاد شد و روز گذشته وارد مسقط پایتخت عمان شد.

مجتبی عطاردی استاد دانشگاه صنعتی شریف آذر ماه 1390 به منظور شرکت در یک سمینار علمی به آمریکا سفر کرده بود که توسط نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شد.




تلویزیون عمان طی بیانیه‌ای گزارش کرد: «پروفسور مجتبی عطاردی» استاد ایرانی و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف که از سال 2012 در بازداشت آمریکا بود به درخواست ایران و با میانجیگری سلطان قابوس آزاد و وارد فرودگاه مسقط شد.

در این بیانیه جزئیات بیشتری قرائت نشد. در همین باره رامین‌مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تاکید بر حمایت از حقوق هموطنان زندانی در خارج از کشور و تامین آزادی آنها در اسرع وقت ممکن افزود: وزارت امور خارجه آزادی هموطنان زندانی در خارج از کشور را از اولویت‌های اصلی خود دانسته و از هیچ اقدامی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

 وی در پایان از همه شخصیت‌ها و کشورهای دوست که در آزادی دکتر عطاردی و شمار دیگری از هموطنان کمک کرده‌اند، تقدیر و تشکر کرد.


ویدیو مرتبط :
آزادی زندانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انیشتین بعدی یک پسر ایرانی در آمریکا +عکس



 

دومین انیشتین , نابغه های جهان

 

دانشمند جوان ایرانی، با تصدی بر کرسی استادی دانشگاه پرینستون- جایگاهی که پس از انیشتین در اختیار فرد دیگری قرار داده نشد- دنیا را با این سوال مواجه کرده است که آیا انیشتین بعدی، یک ایرانی خواهد بود؟

 

به گزارش ایران ناز نیما ارکانی حامد در حال حاضر استاد دانشگاه هاروارد و دارای کرسی استادی در دانشگاه پرینستون است. این کرسی از سال 1933 تا 1955 در انحصار آلبرت انیشتن بوده است.

 

پس از اعلام نظریه عملکرد جهان ارکانی، از او دعوت شده که در طرح تونل شتاب دهنده سوئیس (LHC) که با هزینه بالغ بر 5 میلیارد دلار ساخته شده، رهبری آزمایش ها را بر عهده داشته باشد. ایران ناز، تلاش نظریه ابر ریسمان که اخیرا اعلام شده، در این است که توضیح دهد ذرات، کوچکترین ماده تشکیل دهنده مواد نیستند بلکه حلقه های مرتعشی که ریسمان نامیده می شوند، کوچکترین بخش به حساب می آیند.

 

دکتر ارکانی با تکمیل این نظریه عقیده دارد که این ریسمان ها در 11 بعد در حال ارتعاش هستند که ما فقط 3 بعد از آن را می توانیم مشاهده کنیم، وجود بعد دیگری هم به نام بعد زمان به اثبات رسیده و تا به امروز در مورد 7 بعد دیگر توضیح کاملی ارائه نشده است.

 

دومین انیشتین , نابغه های جهان

 

ارکانی به همراه دو فیزیک دان دیگر به نام های دیموپلوس (Dimopoulos) و والی(Dvali) در مورد این ابعاد نظریه ای ارائه کرده اند که می گوید این ابعاد بزرگتر از آن چیزی هستند که تاکنون تصور می شود و از آن جایی که تنها نیروی گرانش بر آنها اثر می گذارد، قابل دیدن نیستند.

 

تئوری دکتر ارکانی که به همراه دو فیزیکدان دیگر معرفی شده به عنوان مدل ADD، (Arkani-Dvali-Dimopoulos) شناخته می شود. اکنون ارکانی و همکارانش امیدوارند بتوانند به کمک شتاب دهنده هاردن (LHC) مدل خود را اثبات کنند. اثبات این نظریه می تواند تحول بسیار بزرگی در فیزیک ذرات به وجود بیاورد.