اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آزادسازی شهر الصینیه در عراق


ارتش و نیروهای داوطلب مردمی عراق توانستند منطقه الصینیه در استان صلاح الدین را از دست گروه تروریستی داعش آزاد کنند.

پایگاه خبری شبکه العالم: ارتش و نیروهای داوطلب مردمی عراق توانستند منطقه الصینیه در استان صلاح الدین را از دست گروه تروریستی داعش آزاد کنند.

جواد الطلیباوی از فرماندهان نیروهای داوطلب مردمی اعلام کرد که شهر الصینیه در شمال استان صلاح الدین آزاد شد.

نیروهای مشترک عراقی همچنین کارخانه ها، کارگاهها و تاسیسات از جمله پالایشگاه نفتی بیجی و فرودگاه نظامی را از گروه تروریستی داعش بازپس گرفتند.

الطلیباوی تاکید کرد: مرحله دوم عملیات لبیک یا رسول الله برای آزادسازی کامل استان صلاح الدین از دست داعش بدون هرگونه دخالت هوایی آمریکا انجام می شود.


ویدیو مرتبط :
شادی اهالی شهر آمرلی عراق پس از آزادسازی این شهر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب آزادسازی شهر رمادی عراق/ قتل‌عام جدید داعش در جنوب موصل



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

بازتاب آزادسازی شهر رمادی، وعده حیدرالعبادی برای پیروزی بزرگ بر داعش، هشدار نسبت به احتمال کنترل ایران بر رمادی، قتل عام مردم یک روستای عراق به دست داعش، تأیید خروج مواد هسته ای ایران بر اساس برجام و تأکید بر ضرورت لغو تحریم های ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 آزادسازی شهر رمادی عراق از کنترل داعش، مهمترین سرخط خبرهای مطبوعات و رسانه های بین المللی را از شب گذشته تاکنون تشکیل می دهد.

«سی ان ان» در گزارش خود اشاره می کند که نیروهای عراقی مدت یک هفته بود که عملیات آزادی سازی شهر راهبردیِ الرمادی در غرب بغداد را آغاز کرده بودند. این در حالی است که این شهر بسیار مهمِ استراتژیک، از ماه مه تحت کنترل گروه داعش بوده است. نیروهای ارتش عراق از سه شنبه گذشته این عملیات را کلید زدند، ولی با سرعت زیاد آن را پیش نمی بردند، زیرا وارد هر محله ای از این شهر که می شدند، باید مواد منفجره و تله های انفجاری را به تدریج خنثی می کردند و از این لحاظ به کندی به سوی مرکز این شهر پیشروی می کردند. خیابان های الرمادی توسط داعش به نوعی به میدان مین تبدیل شده بود.

*****

در همین حال، شبکه خبری «العربیه» اظهارات حیدر العبادی، نخست وزیر عراق را در واکنش به آزادسازی رمادی بازتاب داده که از پیروزی نهایی بر داعش در سال جدید میلادی سخن گفته است. وی با بیان اینکه سال 2016 سال پیروزی نهایی بر تروریست های داعش خواهد بود، تاکید کرده مردم عراق مسئولیت آزادی شهر الرمادی از دست تروریست های تکفیری داعش را بدون مشارکت نیروهای بیگانه به عهده گرفتند. نخست وزیر عراق با تشکر از تلاش های نیروهای مسلح عراق و نیروی بسیج مردمی این کشور در این پیروزی ابراز امیدواری کرد سال آینده سال نابودی کامل نیروهای داعش از اراضی عراق باشد. العبادی گفته: «داعش با اقدامات وجهه اسلام را مخدوش کرد و مقابله با این گروه تروریستی یک وظیفه مقدس است. نیروهای عراقی قادر به نابودی داعش در شهر موصل هستند».

*****

در این میان، شبکه خبری آمریکایی «فاکس نیوز» نسبت به آنچه احتمال کنترل ایران بر شهر آزاد شده رمادی خوانده، ابراز نگرانی کرده و هشدار داده که نباید گذاشت کنترل شهر رمادی عراق به دست متحدان ایران بیافتد. یکی از کارشناسان این شبکه خبری اظهار داشته: «بی‌شک آزادی شهر رمادی خبر خوبی  است؛ زیرا این امر با مداخله ما رخ داد. اما باید مراقب باشیم که چه کسی رمادی را به تصرف خود در می‌آورد». این تحلیلگر افزوده: «نباید این شهر در دست نیروهای عراقی باشد و نباید اجازه داد کنترل شهر رمادی به دست ایرانیان و شبه نظامیان شیعه نزدیک به ایران بیافتد. حضور نیروهای شیعه در رمادی فاجعه است. باید نیروهای مردمی شهر کنترل آنجا را به دست بگیرند و حتی نیروهای دولت عراق نیز در این شهر نباشند».

*****

در مقابل، گروه تروریستی داعش در واکنش به این شکست خود، دست به قتل عام مردم در جنوب موصل زده است. بر اساس گزارش «السومریه نیوز»، منابع محلی خبر دادند که گروه تروریستی تکفیری داعش در جنوب استان نینوای عراق دست به کشتار جمعی در یک روستا زده است که در میان قربانیان، زنان، کودکان و افراد سالخورده نیز بوده است. به گفته این منابع، نیروهای داعش پس از تلاش اهالی روستای الحود از توابع ناحیه القیاره در 85 کیلومتری جنوب موصل برای بیرون راندن آنان، اقدام به اعدام ده ها تن از اهالی این روستا کرده اند. این جنایت جدید داعش به دنبال شکست های اخیر در الانبار و بویژه در الرمادی بوقوع پیوسته است.ساکنان این روستا حدود یک ماه پیش موفق شده بودند عناصر داعش را از روستای خود برانند، اما آن ها طی روزهای اخیر دوباره به این روستا بازگشتند.

*****

در میان دیگر موضوعات، بحث های مربوط به اجرای توافق هسته ای ایران مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را بازتاب داده که خروج اورانیوم غنی شده ایران را تأیید کرده است. جان کربی گفته محموله 11 هزار کیلوگرمی که امروز از ایران راهی روسیه شد، اورانیوم 5 درصد، اکسید اورانیوم 20 درصد و صفحه‌های سوختی نیم‌ساخته را شامل می‌شود. وی گفته ایران کاری جز عمل به تعهدات خود بر اساس برجام نکرده و حالا با خروج این محموله 11 هزار کیلویی که امروز با کشتی راهی روسیه شد، «زمان گریز هسته ای» ایران از 3 ماه به یکسال رسیده «که این راه را برای رسیدن به روز اجراء، هموار می‌کند».

*****

در نهایت، روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلبی اشاره کرده در شرایطی که توافق هسته‌ای در آستانه اجرایی شدن قرار گرفته است، عدم لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و قدرت‌های جهانی اقدامی احمقانه خواهد بود. این روزنامه با اشاره به تنش‌های ایجاد شده بین تهران و واشنگتن بر سر قانون جدید کنگره در خصوص اعمال محدودیت‌های مسافرتی به ایران، همچنین تنش‌های داخلی ایجاد شده در هر دو کشور مبنی بر اینکه طرف مقابل توافق را نقض کرده است، تصریح کرد که عدم لغو تحریم‌های ایران که در توافق هسته‌ای وعده آن‌ها داده شده است، امری احمقانه برای ایالات متحده و قدرت‌های جهانی خواهد بود.

 

اخبار بین الملل - تابناک