اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آرامش قبل از توفان



اخبار,اخباراقتصادی, طرح فروش قسطی کالا

دولت هنوز هیچ حرفی از زمان دقیق اعطای کارت اعتباری خرید کالاهای بادوام به میان نیاورده ولی تولیدکنندگان می‌گویند که کارت‌ها از اواخر هفته جاری توزیع می‌شود و بازاریان هم آماده فروش کالاهایشان هستند‌.

 این روزها دولت همه کار می‌کند تا بتواند تقاضای مصرف‌کنندگان و مشتریان در بازار را تحریک کند‌. شاید هم می‌خواهد به نوعی بار رونق تولید را به دوش مردم بگذارد تا بلکه کمکی کنند و تولید را از رکود بیرون بکشند‌. به همین دلیل هم، بسته رونقی را رونمایی کرده که محور اصلی عملیاتی شدن آن، خریدهای مردمی است‌. مردم باید وارد بازار شده و کالاهای تولیدکنندگان که آمار ارزش آنها به ۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد را بخرند‌.


همین چند وقت پیش بود که عبدالناصر همتی، رییس شورای عالی هماهنگی بانک‌های دولتی اعلام کرده بود که ۹ هزار میلیارد تومان کالا در انبار تولیدکنندگان باقی مانده است و دولت قصد دارد که به مرور، آنها را به بازار تزریق کرده و برای آن بازاریابی ‌کند اما شاید نوع بازاریابی‌اش متفاوت‌تر از بازاریابی تک تک شرکت‌هایی باشد که این روزها با رکود مواجه شده‌اند‌. در واقع دولت می‌گوید که به عنوان کمک برای فروش کالاهای در انبار مانده تولیدکنندگان، می‌خواهد وام با بهره ۱۲ درصدی بدهد تا بلکه مردم وارد بازار شده و با پولی که از دولت دریافت می‌کنند، هم نیازشان را برطرف کنند و هم کمکی هم به تولیدکنندگان برای خالی کردن انبارهایشان کنند‌.


به همین دلیل، قرار است که کارت‌های اعتباری خرید کالا که اعتباری بسته به جیب مشتریان دارد، در فاز اول به کارمندان دولت و بازنشستگان حقوق بگیر ارایه شود و در فازهای بعدی به سایر قشرهای مردم تخصیص یابد‌. بر همین اساس هم خریدار وارد بازار شده و خرید می‌کند، اقساط آن را می‌پردازد و وام را به نوعی بازپرداخت می‌کند‌. دولت هم چک و سفته‌های لازم را از مردم دریافت می‌کند‌.


در این میان مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفته است: احتمال توقف یکباره طرح خرید کالای ایرانی همانند طرح تسهیلاتی خودرو وجود دارد‌ البته او انتقاداتی را هم به این طرح داشت و آن اینکه، قیمت کالاهای عرضه شده در این طرح مشخص نیست و همین امر، زمینه‌ساز فساد و رد و بدل شدن کارت‌های اعتباری میان دلالان و مردم را فراهم می‌کند‌.


وی همچنین پیش‌بینی می‌کند که اجرای طرح خرید لوازم‌خانگی با کارت اعتباری هم همچون خودرو به یکباره متوقف شود‌.


پیچ و خم اداری بانک مرکزی
اخیرا بانک مرکزی اعلام کرده بود که در این هفته کارت‌های اعتباری را برای خرید لوازم‌خانگی توزیع خواهد کرد اما ظاهرا درگیر بوروکراسی‌های اداری، نحوه توزیع شده‌اند‌.


در همین رابطه محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه لوازم‌خانگی در مورد آخرین وضعیت طرح خرید لوازم‌خانگی ایرانی که در بسته خروج از رکود دولت در نظر گرفته شده، گفت: اطلاعی از نحوه اجرا و جزئیات اعتباری این طرح به ما اعلام نکرده‌اند و وقتی گله‌مندی خود را به معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کردیم که چرا نظری از بخش‌خصوصی خواسته نشده و ما را در جریان نحوه اجرای طرح نگذاشتید، در نهایت گفتند با انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی مشورت کردیم‌.


وی تصریح کرد: این در حالی است که اتحادیه لوازم‌خانگی با بازار لوازم‌خانگی قیمت‌ها و نوع کالاها سروکار دارد و هیچ‌کس بهتر از این اتحادیه در جریان وضعیت بازار لوازم‌خانگی داخلی نیست‌.


طحان‌پور با بیان اینکه بیش از 700 تا 800 کارخانه تولید لوازم‌خانگی در کشور فعال هستند، خاطرنشان کرد: باید پرسید چرا فقط نام 25 کارخانه بعد از تمام رسانه‌ای شدن موضوع در فهرست خرید اعتباری کالا وجود دارد و آیا این به آن مفهوم است که بقیه کارخانه‌های تولید داخل کیفیت لازم را ندارند؟


وی با اشاره به نحوه توزیع کارت اعتباری و خرید لوازم‌خانگی گفت: بانک مرکزی بر سر نحوه صدور کارت و توزیع آن درگیر بوروکراسی اداری شده و اینکه چه سازمانی را متولی توزیع کارت اعتباری در نظر بگیرد چراکه فروشگاه‌هایی که برای خرید اعتباری کالا تعیین شده‌اند باید مجهز به دستگاه‌های پوز مخصوص باشند تا امکان انتقال پول کارت‌های اعتباری مستقیم به تولیدکننده وجود داشته باشد که هزینه سنگینی را در پی دارد‌.


رییس اتحادیه لوازم‌خانگی همچنین به این نکته اشاره کرد که طرح اعتباری لوازم‌خانگی نمی‌تواند همانند طرح تسهیلات خودرو اجرا شود چراکه طبق جدول بانک مرکزی میزان اعتبار خرید لوازم‌خانگی در 18 ماه و براساس پایه حقوق افراد مشخص می‌شود و برای همه یکسان نیست، مضاف بر آنکه در طرح تسهیلات خودرو سند خودرو در رهن کارخانه باقی می‌ماند، اما در این طرح برای اطمینان وصول تسهیلات کارمندان آموزش و پرورش، بازنشستگان و کارمندان دولت در صف تسهیلات هستند‌.


وی درمورد زمان توزیع کارت‌های اعتباری خرید لوازم‌خانگی نیز گفت: بانک مرکزی هفته گذشته اعلام کرد که تا انتهای این هفته توزیع کارت‌های اعتباری را آغاز خواهد کرد ولی ظاهرا قرار است درخواست‌کنندگان تسهیلات ابتدا ثبت‌نام کنند و سازمانی مشخص شود که از طریق آن کارت‌ها توزیع شود‌. رییس اتحادیه لوازم‌خانگی تنها مزیت طرح کارت اعتباری را جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و پرهیز از فاکتورفروشی عنوان کرد و افزود: امیدواریم روش‌های جدیدی برای دور زدن این طرح تسهیلاتی که هدف آن ایجاد رونق برای تولیدکنندگان لوازم‌خانگی داخلی و افزایش قدرت خرید مردم است، ایجاد نشود‌.


امین‌حضور در آرامش
در این میان بازار امین‌حضور هم که به نوعی بورس خرید و فروش کالاهای بادوام به شمار می‌آید، حال و هوای متفاوتی دارد‌. این راسته از بازار که بسیاری از نمایندگی‌های معتبر لوازم‌خانگی را در خود جای داده، منتظر است تا دولت به نوعی سوت آغاز اجرای طرح خرید اعتباری کالا را بزند تا مردم وارد بازار شده و کار را به دست گیرند‌. اینجاست که دیگر دولت باید به پشت جبهه برود و کار را به مردم بسپارد تا کالاهای در انبار مانده تولیدکنندگان را بخرند و زمینه را برای تولید آینده آنها فراهم کنند‌.


گشت‌و‌گذاری در بازار امین‌حضور، شاید آرامش پیش از توفان را تداعی می‌کند.‌ البته اخبار ضدونقیضی هم از موفقیت در اجرای این طرح وجود دارد‌ آن‌گونه که برخی فروشندگان می‌گویند: هنوز طرح اجرا نشده است، برخی از مردم مکرر مراجعه می‌کنند تا بازار را محکی بزنند و در نهایت وقتی کارت اعتباری خود را تحویل گرفتند، بتوانند خرید خوبی را در اسرع وقت داشته باشند‌.


یکی از فروشندگان بازار امین‌حضور گفت: تا پیش از اینکه دولت اجرای طرح خرید اعتباری کالا را با وام ۱۲ درصدی اعلام کند، برخی از مردم اقدام به خرید کالا می‌کردند اما از روزی که طرح اعلام شده است، کسی دیگر برای خرید مراجعه نمی‌کند و همه امیدوارند که با این کارت و وام دولتی بتوانند خرید کنند‌.


وی افزود: اکنون اگر کسی هم به بازار مراجعه کند، می‌خواهد بسنجد که با کارت اعتباری خود چه کالاهایی را می‌تواند بخرد البته سوال اغلب مردم این است که آیا امکان دارد بتوانند کارت را در کارتخوان مغازه‌ها بکشند و پول آن‌ را پس از کسر درصدی از وام، نقدی دریافت کنند در حالی که فروشگاه‌ها مشخص است و مردم باید از آن فروشگاه‌های خاص خرید کنند که اغلب نمایندگی تولیدکنندگان هم هستند‌.


به گفته این فروشنده، بازار امین‌حضور اکنون در آرامش به سر می‌برد؛ شاید هم بتوان این را آرامش قبل از توفان نامید بنابراین ممکن است سرنوشت وام خودرو و متوقف شدن چند روزه طرح، برای لوازم‌خانگی هم تکرار شود چراکه مردم خیلی وقت است کالا نخریده‌اند‌.


یکی دیگر از فروشندگان سه‌‌راه ‌امین‌حضور گفت: فروشندگان چشم‌انتظار خریداران هستند، آنها می‌گویند اگر بتوانند فروش‌های خوبی در این مقطع داشته باشند که دولت کارت اعتباری داده است، حتما می‌توانند رونق دیگری را در ایام پایانی سال که به‌طور معمول با پرداخت عیدی و پاداش پایان سال، مردم وارد بازار می‌شوند، تجربه کنند‌.


وی معتقد است که طیف کمتری نسبت به خودرو از خرید لوازم‌خانگی با کارت اعتباری استقبال می‌کنند بنابراین به نظر می‌رسد که دولت حتی طرح را هم تمدید کند.‌ البته باید مردم را هم تشویق کرد که از این فرصت استفاده کنند چراکه اکنون کمتر فروشنده‌ای کالای خود را به صورت قسطی به مردم می‌فروشد، همه نقدفروش شده‌اند و برهمین اساس، این یک فرصت برای مردم است که کالا بخرند و چرخ تولید را بچرخانند‌.


در این میان اگرچه اجرای طرح خرید اعتباری کالاهای بادوام و نیز خودرو با هم از سوی دولتمردان و البته در قالب بسته رونق اقتصادی رونمایی و اعلام شد اما خودرو یک فاز جلوتر بود و توانست گوی سبقت را در رقابت با فروش تولیدات تولیدکنندگان کالاهای بادوام برباید و در نتیجه، با ثبت نامی بیش از ظرفیت تعیین شده از سوی بانک مرکزی، نه تنها خودروهای در انبار مانده خود را بفروشد، بلکه حداقل تولیدات تا چند ماه آینده خود را نیز بدون هیچ دردسری، پیش فروش کند و دیگر نیازی هم به بازاریابی نداشته باشد‌.


اما خوب یا بد، اجرای طرح فروش اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی به پایان رسید‌. حال این نوبت تولیدکنندگان لوازم‌خانگی است که بخت خود را بیازمایند و بدانند که مردم، نسبت به کالاهای آنها چقدر اقبال نشان می‌دهند‌.


استقبال از طرح خرید خودرو با وام اعتباری شاید بی‌نظیر و خارج از تصور دولتمردان بود اما معلوم نیست که همین سرنوشت، در انتظار تولیدکنندگان لوازم‌خانگی هم باشد‌ بنابراین باید منتظر ماند و دید چه نتیجه‌ای در این میان حاصل خواهد شد‌.


 اخبار اقتصادی  - صنعت


ویدیو مرتبط :
16:55 دقیقه آرامش (ویدیوی آرامش بخش) تماشا کنید !!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آرامش پیش از توفان بر هم خورد



اخبار,اخبار اقتصادی ,قیمت طلا

 

اخبار اقتصادی - طلا و ارز از تجمع نیروهای ارتش روسیه تاثیر گرفتند
آرامش پیش از توفان بر هم خورد

طلا در دو روز نخست هفته جدید ساعات آرامی را در بازار سپری کرد تا تنها امید این فلز زرد برای افزایش قیمت، تشدید توجه معامله‌گران به بحران‌های ژئوپلیتیک باشد.

سه‌شنبه اونس فلز زرد در نهایت روی قیمت 1288 دلار ایستاد که نشانه ثبات قیمت‌ها نسبت به روز دوشنبه بود. چهارشنبه قیمت هر اونس طلا با یك دلار كاهش به 1290 دلار رسید که نشانه ادامه آرامش بازارهای جهانی تا بعدازظهر چهارشنبه بود، اما در فاصله ساعت 19 تا 20 دیروز 18دلار به قیمت هر اونس اضافه شد تا توفان وعده داده شده به وقوع بپیوندد. این افزایش پس از انتشار اظهارات پوتین در خصوص تحریم روسیه و همچنین اخباری از تشدید تنش‌های اوكراین، در ساعات ابتدایی كار بازار نیویورك صورت گرفت.


قیمت بسته شدن بازار در روز سه‌شنبه گرچه نسبت به روز قبل ثابت بود، اما روند طلا در این روز بسیار پر افت و خیز بود. در حالی که طلا در ادامه مسیر کاهشی در روزهای قبل-که عمدتا ناشی از ادامه احیای اقتصاد آمریکا بود- در ابتدای فعالیت بازار نیویورک روند کاهشی گرفت و به قیمت 1283 دلار رسید، اما در ادامه فعالیت بازار و با افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و بعد با «پوشش کوتاه‌مدت» روند قیمت‌ها افزایشی شد.

 

بهای اونس در پایان روز روی قیمت 1288 دلار متوقف شد. افرادی که از افت قیمت کالای قبلا خریداری شده ضرر کرده‌اند، با کاهش بیشتر قیمت‌ها دوباره همان کالا را با قیمت کمتری می‌خرند تا ضرر کوتاه‌مدت خود را با این سود کوتاه‌مدت پوشش داده باشند.

 

سه‌شنبه این پوشش کوتاه‌مدت بود که باعث بالا رفتن قیمت‌ها از کف قیمتی روز شد.

 

کاهش مقطعی قیمت طلا در روز سه‌شنبه مانند روزهای پیش از آن، از اخبار خوب اقتصاد ایالات‌متحده و همچنین تقویت دلار آمریکا نشات گرفته بود. سه‌شنبه آمار بهتر از انتظار از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان فشار روی طلا را افزایش داد و بعد تقویت ارزش دلار به بالاترین میزان در 11 ماه گذشته و همچنین کاهش قیمت‌های نفت خام، موجب کاهش بیشتر قیمت فلزات گرانبها شد.

 

قیمت طلا به‌جز عوامل پیش گفته از روند بازارهای سهام نیز اثر گرفت. در میانه‌های روز به وقت نیویورک بازارهای سهام با نگرانی درباره تنش‌های اوکراین شروع به افت کردند و این به افزایش قیمت طلا کمک کرد. گرچه برخی افت بازارهای سهام را ناشی از فروش فنی می‌دانند اما بیشتر بر تاثیر گفته یک مقام لهستان مبنی‌بر «تجمع نیروهای ارتش روسیه در مرز اوکراین» تاکید می‌شود.


آخر وقت سه‌شنبه اخباری هم از اقتصاد چین منتشر شد که به ثبات قیمتی در کل روز کمک کرد. شاخص خرید مدیران بخش خدمات چین برای ماه ژوئن از سوی بانک HSBC معادل 50 واحد اعلام شد که پایین‌ترین رقم در 9 سال اخیر بود، اما اروپا خبر اقتصادی خوبی را مخابره کرد. اعلام شده که شاخص خرده‌فروشی اتحادیه اروپا در ماه ژوئن چهار دهم درصد رشد داشته که این سریع‌ترین رشد از سال 2007 بوده است.

 

سه‌شنبه اقتصاد آمریکا داده‌های شاخص خرید مدیران بخش خدمات، موجودی تولیدکنندگان، شاخص خرید مدیران بخش خدمات جهانی و گزارش ISM بخش غیرتولید را منتشر کرد. این داده‌ها در کل اثری افزایشی بر بازار داشتند که در مقطعی قیمت‌ها را بالا برد. به این ترتیب آرامش در نیمه نخست هفته کاری مشهود بود. چهارشنبه بعدازظهر تراز تجاری آمریکا اعلام شد که امکان پوشش آن در این گزارش ممکن نبود. این گزارش در کنار اخبار اوکراین می‌تواند بر روند بازار تاثیرگذار شود و هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت‌های متفاوتی برای اونس طلا ثبت شده باشد.


اما در بازارهای جهانی ارز، مهم‌ترین خبر چهارشنبه نوسان کاهشی یورو بود. در این روز ارز واحد اروپایی مقابل دلار به پایین‌ترین نرخ برابری در 9 ماه گذشته رسید، اما بعد کمی ترمیم شد. مهم‌ترین دلیل افت یورو انتشار خبر سقوط میزان سفارشات صنعتی آلمان و خبر تجمع نیروهای ارتش روسیه در نزدیکی مرز اوکراین بود. دلار نیز که سه‌شنبه در برابر ارزهای عمده به بالاترین ارزش در 11 ماه گذشته رسیده بود، همچنان قوی ماند. خبر دیگر بازار ارز در روز چهارشنبه سقوط دلار نیوزیلند بود. «کیوی» در این روز به پایین‌ترین نرخ برابری در دو ماه گذشته رسید. تجار ارز این هفته به نشست بانک‌مرکزی اروپا که پنج‌شنبه برگزار می‌شود، توجه خواهند داشت.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد