اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آرامش در بازار



 

آرامش در بازار

 

 

بازار سهام پس از دو روز کاری پرنوسان دیروز رو به آرامش گذاشت و از دامنه نوسان‌های قیمتی سهام به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته شد.


در بازار دیروز معامله‌گران در اکثر نمادهای مورد اقبال بازار شاهد معاملات مثبتی بودند که دامنه این امر حتی نمادهای وابسته به بازار جهانی از جمله فولاد را نیز در بر‌گرفت. از دیدگاه کارشناسان، تحولات اقتصادی در حوزه یورو و تلاش کشورهای این حوزه برای مهار بحران اقتصادی سبب خواهد شد در بازگشایی بازار‌های جهانی، روند بازگشت قیمت‌ها شروع شود.این انتظار که صحت یا عدم صحت آن در ۲۴ساعت آینده مشخص خواهد شد، دیروز سبب تشکیل صف‌های خرید برای برخی نمادهای وابسته به بازار جهانی از جمله مبارکه و جمع آوری صف‌های فروش سنگ‌آهنی‌ها شد.


در همین حال کارشناسان بازار با دقت روند تحولات در حوزه سیاسی را دنبال می‌کنند. در بازار دیروز همچنین حضور دکتر احمدی نژاد در شرکت سایپا و افتتاح واحد سایپا کاشان به جو مثبت شرکت‌های خودرویی افزود تا معامله‌گران همچنان شاهد صف‌های خرید در این ‌گروه باشند. با توجه به این صف‌های خرید سنگین عملا‌گروه خودرویی صدرنشینی بازار را در اختیار ‌گرفته‌ است. در این‌گروه زامیاد دیروز برای اعلام تعدیل سود متوقف شد.


در بازار دیروز در‌ گروه بانکی معامله‌گران شاهد صف‌های خرید در برخی از نمادهای بانکی از جمله بانک‌های دولتی بودند. نزدیکی زمان عرضه بلوک ۵درصدی بانک‌های تجارت و صادرات موجب افزایش انگیزه‌ها برای خرید این سهام شده است. در‌ گروه بانکی البته انتظار برای گزارش‌های نهایی سال ۸۸ بانک‌ها نیز انگیزه‌ای برای تحرکات در بازار شده است. در‌ گروه پتروشیمی نگاه معامله‌گران به بیرون بازار و عرضه دو بلوک منحصر به فرد از شرکت‌های پتروشیمی جم و مارون معطوف است. انتظار می‌رود این دو بلوک خریداران قابل‌ملاحظه‌ای را به سوی خود جلب كند. پتروشیمی جم بزرگ‌ترین اتیلن جهان و مارون بزرگ‌ترین تولید‌کننده پلی‌پرویپلن جهان به شمار می‌رود که بخشی از سهام اولی در پرتفوی صندوق بازنشستگی و بخشی از سهام مارون در اختیار سرمایه‌گذاری غدیر است.


در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که به رشد ۲۷/۹۳ واحدی شاخص منجر شد. ارزش معاملات نیز به ۷/۵۹میلیارد‌تومان رسید که ۱۵درصد آنرا معاملات صدرا تشکیل می‌داد. از ۱۸۶ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۸۵نماد با کاهش قیمت و ۹۸ نماد با رشد قیمت داد‌و‌ستد شدند.... /  یادداشت : روزنامه دنياى اقتصاد


ویدیو مرتبط :
کانون صرافان می تواند در بازار ارز آرامش ایجاد کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تدابیر بانک مرکزی برای آرامش در بازار ارز



 

 

بانک مرکزی

 

 

روند رو به رشد قیمت ارزهای خارجی متوقف شد و از روز گذشته رو به کاهش گذاشت.

هر چند عوامل اقتصادی متعددی در نوسانات بازار ارز دخیل است اما افزایش تقاضا برای ارز  - که نه ناشی از نیاز واقعی برای مبادلات تجاری که به دلیل وجود دلال بازی در بازار ارز است - باعث شد قیمت ارزهای خارجی به ویژه دلار در دو - سه روز گذشته حتی تا نزدیک 1800 تومان نیز برسد.

با این حال از دیروز که بانک مرکزی خبر از تأمین نیازهای ارزی بازار داد و نیز اعلام کرد نیروهای امنیتی با دلالان برخورد می کنند ،‌قیمت ها افت کردند و آرامش نسبی در بازار به وجود آمد و  عصر روز گذشته خبری از عطش قبلی خریداران و فروشندگان ارز نبود.

در همین باره معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه عده‌ای از سودجویان در بازار ارز به راه افتاده‌اند و پول‌های مردم را می‌گیرند، از اعزام بازرسان بانک مرکزی به سطح بازار ارز خبرداد و گفت: در یکی، دو روز آینده بازار ارز به ثبات خواهد رسید، ضمن اینکه نرخ فعلی ارز حبابی است.

روز گذشته همچنین بانک مرکزی اعلام کرد که جلسه ای با اقتصاددانان کشور برگزار خواهد کرد تا راهکارهای علمی و عملیاتی کنترل بازار ارز را بررسی و اجرا نماید.

بهمنی ، رئیس کل بانک مرکزی هم با هشدار مجدد به خریداران ارز به آنها توصیه کرد که مرعوب فضای روانی بازار ارز نشوند چه آن که از نظر وی بخش مهمی از قیمت ارز و به ویژه دلار حبابی و ناشی از التهابات روانی است.../عصرایران