اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آدامس هم عوارض دارد!


یک دندانپزشک گفت: آدامس برای سلامتی دهان و دندان مضر بوده و هیچ مزیتی برای دندان‌ها ندارد.

 ایسنا نوشت:یک دندانپزشک گفت: آدامس برای سلامتی دهان و دندان مضر بوده و هیچ مزیتی برای دندان‌ها ندارد.

محمدهادی شفق اظهار کرد: کسانی‌که مداوم اقدام به جویدن آدامس می‌کنند سلامتی دهان و دندان‌های خود را به خطر می‌اندازند.

وی تصریح کرد: افرادی که به صورت مستمر آدامس می‌جوند، ممکن است دچار بیماری‌های مفصل فک شوند. همچنین گلوکز و ساکاروز موجود در آدامس‌ها موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

شفق افزود: امروزه آدامس‌ها دارای طعم‌ها و اسانس‌های مختلفی هستند که برای سلامت دهان مضر است و گاهی موجب ایجاد حساسیت بر روی گونه، زبان و لثه‌ها می‌شود. در بازار آدامس‌هایی با عنوان آدامس‌های بدون قند به فروش می‌رسد، اما در واقع تشخیص آنکه به طور حتم بدون قند است یا نه کار دشواری است.

این دندانپزشک تاکید کرد: تفاوتی میان مارک آدامس‌های خارجی و ایرانی وجود ندارد و همگی آنها برای سلامت دهان و دندان‌ها مضر هستند و آنچه درباره فواید آدامس برای دندان شنیده می‌شود، چیزی جز تبلیغات نیست.

وی افزود: همانطورکه در موارد فوق یاد شد، عوارض مخرب جویدن آدامس برای کسانی است که به طور مستمر اقدام به اینکار می‌کنند و فرد تنها با یک یا دو بار جویدن، دچار عوارض پوسیدگی دندان نخواهید شد.

شفق گفت: در برخی موارد گفته شده که جویدن روزی یک ساعت آدامس موجب ترشح بزاق و جلوگیری از بوی بد دهان می‌شود، اما این موضوع از نظر علمی اثبات نشده است.

 


ویدیو مرتبط :
آدامس ویویدنت یکی از محصولات پخش سریع تهران آدامس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آدامس بجویم یا نجویم



 

آدامس جویدن چندان هم بی‌فایده نیست: تقويت عضلات دهان و زبان، خارج كردن باقیمانده‌هاي غذا از لابه‌لاي دندان‌ها، فعال کردن قشر مغز و . . . دكتر نيكي، متخصص تغذیه، به صراحت می‌گوید: «استفاده به اندازه از آدامس‌هاي بدون قند طبيعي، مي‌تواند مفيد باشد.» اما مشکل از آن‌جایی شروع می‌شود که بعضی‌ها در آدامس جویدن، زیاده‌روی می‌کنند. ضمن این‌که آدامس‌هایی حاوی قند طبیعی نیز در بازار وجود دارند که سلامت دهان و دندان را واقعاً تهدید می‌کنند. دکتر نیکی در این خصوص می‌گوید: «آدامس‌هايي كه حاوي قندهاي طبيعي مثل گلوكز هستند، به رشد باكتري‌هاي دهان كمك می‌کنند و خطر پوسيدگي دندان را به همراه دارند اما آدامس‌هايي که شيرين‌كننده مصنوعي دارند، قابل استفاده ميكروب‌هاي دهان نیست و خطر چنداني نخواهند داشت.»

با این وجود، افراط در جویدن هر آدامسی، چه با قند طبیعی و چه با قند مصنوعی، خطرناک است. متخصصان تغدیه معتقدند جويدن بيش از حد آدامس جلوي تشنگي فرد را می‌گیرد و بدن را در معرض خطر كم‌آبي قرار مي‌دهد. دکتر نیکی همچنین می‌افزاید: «این مسأله به خصوص درمورد كودكان ممكن است به عاملي براي كم‌غذايي و سوء تغذيه آن‌ها تبدیل شود.