اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آخرین وضعیت سال آبی که در آن به سر می بریم/ تهرانی ها بیش از 2 برابر نرم جهانی آب مصرف می کنند



اخبار,اخبار اقتصادی,کمبود آب

از ابتدای تابستان سال جاری تا دیروز كه ٢٠ روز از آن می‌گذرد متوسط بارش‌ها در ایران در مرز صفر مانده است. از ابتدای سال آبی جاری تا ٢٠تیر ماه در مجموع میانگین بارش‌ها در كشور به ١٨٣ میلیمتر رسیده است. این رقم در مدت مشابه سال آبی گذشته ٢١٧ میلیمتر بود كه از كاهش ١٦ درصدی بارش‌ها در ایران حكایت دارد.

با مرور آمار درازمدت بارش‌ها در ایران، به رقم ٢٣٣ میلیمتر در محاسبه میزان بارش‌های كشور در مدت مشابه می‌رسیم كه مقایسه این رقم با میزان بارش‌های سال آبی جاری، نشان می‌دهد میزان بارش‌ها در كشور افتی ٢١ درصدی داشته است. از ابتدای تابستان سال جاری تا دیروز كه ٢٠ روز از تابستان می‌گذرد متوسط بارش‌ها در ایران در مرز صفر مانده است.

از ابتدای تیرماه تاكنون از شش حوضه اصلی آبریز كشور، فقط در حوزه دریای خزر به طور متوسط یك میلیمتر بارش به ثبت رسیده است و بقیه حوزه‌های آبریز بدون بارش بوده‌اند. پیش از این نیز ارتقایی، مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای تهران با بیان آنكه میزان ورودی آب سدهای تهران در بحرانی‌ترین شرایط ۴۶ سال گذشته قرار دارد، گفته بود: وضعیت تهران امسال در مقایسه با سال ۸۰ نیز كه سال كم بارانی بود، بدتر است به طوری كه ركورد كم‌آبی در این كلانشهر زده شده است. میزان مصرف آب در تهران در سال ۸۰ بیش از ۹۷۰ میلیون مترمكعب بوده است، با وجود مدیریت مصرف، اكنون بیش از یك میلیارد و ۵۰ میلیون مترمكعب مصرف آب داریم.

وی با اشاره به خشكسالی دو سال اخیر، بارش‌های تهران از ابتدای سال آبی جاری تاكنون را ۳۲ درصد كمتر از مدت مشابه سال آبی گذشته ذكر كرد و اظهار داشت: كاهش بارش‌ها، افزایش تبخیر و نفوذ آب در زمین موجب كاهش روان‌آب‌ها شده است. ارتقایی با بیان اینكه در دهه گذشته به خاطر افزایش جمعیت، ساخت و ساز و ارتقای بهداشت عمومی هر سال تقریبا سه درصد افزایش مصرف وجود داشته است، گفت: در زمان حاضر میزان سرانه تولید آب در تهران برای هر نفر ۳۷۰ لیتر در شبانه‌روز و میزان مصرف ۳۲۰ لیتر برای هر نفر است و این درحالی است كه نرم جهانی مصرف آب در شبانه‌روز برای هر نفر ۱۵۰ لیتر است. ارتقایی با بیان اینكه در رودخانه كرج در ثانیه ۱۰ مترمكعب آب عبور می‌كند، گفت: در زمان پیك، مصرف تهرانی‌ها ۴۰ مترمكعب در ثانیه است كه درواقع نشان از مصرف چهار برابری مردم تهران نسبت به آورد رودخانه كرج دارد. وی درباره تدابیر اتخاذ شده برای مدیریت مصرف و بحران آب تهران، گفت: از شش ماه دوم سال گذشته تعدادی چاه وارد مدار بهره‌برداری شد و به دستور وزیر نیرو، نشست‌های منظمی به ریاست قائم‌مقام وزیر نیرو در این باره برگزار شده است.

اخبار اقتصادی - خبر آنلاین


ویدیو مرتبط :
بحران بی آبی؛ روزانه چقدر آب مصرف می کنیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین وضعیت بانک دانشگاه آزاد/ تلاش برای راه‌اندازی تا ۲ سال آینده



آخرین وضعیت بانک دانشگاه آزاد/ تلاش برای راه‌اندازی تا ۲ سال آینده

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تلاش برای راه‌اندازی بانک این دانشگاه تا ۲ سال آینده خبرداد.

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در مورد جزئیات طرح تاسیس "بانک دانشگاه آزاد" گفت: من فقط این موضوع را طرح کرده و درحال حاضر اقتصاددان‌ها مشغول بررسی این طرح هستند.

وی بر این نکته تاکید کرد که طرح بانک دانشگاه آزاد درحال بررسی کارشناسی است تا به عنوان یک کار کارشناسی شده به مجموعه‌هایی تصمیم‌گیر تحویل داده شود.

دانشجو با بیان اینکه در این زمینه جلساتی با رئیس بانک مرکزی و بعضی از معاونان وزیر اقتصاد برای تحقق این طرح داشتیم، خاطرنشان کرد: مسیر این طرح درحال طی شدن است که ان‌شاءالله تا حدود 2 سال آینده به نتیجه مطلوب خواهد رسید./فارس