اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آخرین خدمه هواپیمای «انولا گی» درگذشت


مسئول ناوبری بمب‌افکن «انولا گی» که با پرتاب اولین بمب هسته‌ای بر فراز هیروشیما در ساعت ۸:۱۵ دقیقه صبح سال ۱۹۴۵ نزدیک به ۱۴۰ هزار نفر را به کام مرگ فرستاد در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

خبرگزاری تسنیم: «تئودور ون کرک»، مسئول ناوبری بمب‌افکن «بی 29» موسوم به «انولا گی» که اولین بمب هسته‌ای را بر فرار شهر هیروشیمای ژاپن پرتاب کرد در سن 93 سالگی درگذشت.

وی تنها فرد بازمانده از پرسنل این پرواز مرگبار بود که با پرتاب بمبی به نام «پسر کوچک» در ساعت هشت و پانزده دقیقه صبح 5 آگوست سال 1945 نیمی از ساکنان شهر هیروشیما را به کام مرگ فرستاد و عده زیادی را نیز تا سالها درگیر امراض ناشی از تشعشعات هسته‌ای کرد.

آقای «ون‌کرک» روز دوشنبه با مرگ طبیعی در خانه‌اش در ایالت جورجیا در آمریکا درگذشت. وی در زمان پرتاب آن بمب که به کشته شدن دست‌کم 140 هزار نفر منجر شد، 24 سال سن داشت. تمامی 17 خدمه دیگر این هواپیما پیش از این فوت کرده‌اند.

تام ون‌کرک، پسر وی می‌گوید او و خواهرانش خوشحال هستند که پدری دارند که تا لحظات پایان عمرش فعال باقی مانده است.

ون‌کرک در سال 2005 د رمصاحبه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود تجارب وی در جنگ جهانی دوم نشان می‌دهد بمب هسته‌ای مسئله‌ای را حل نمی‌کند و او مشتاق است استفاده از این سلاح‌ها منسوخ شود.

پسر ون‌کرک روز سه‌شنبه به آسوشیتدپرس گفت پدرش را «قهرمان جنگی» می‌داند، اما از وی به عنوان یکی از اعضای ارتشی که اولین و تنها استفاده کننده از سلاح‌های هسته‌ای در جهان بوده است نیز یاد خواهد شد. تا کنون هیچ کشور دیگری از سلاح‌های هسته‌ای در یک درگیری نظامی استفاده نکرده است.

آمریکا تنها سه روز بعد از پرتاب بمب پسر کوچک بر فراز هیروشیما یک بمب هسته‌ای دیگر به نام «مرد چاق» را بر فراز شهر ناکازاکی ژاپن منفجر کرد.این بمب رأس ساعت 11:02 صبح به وقت محلی ژاپن در ارتفاع 500 متری از زمین منفجر شد و کل شهر ناکازاکی را به نابودی کشاند.


ویدیو مرتبط :
دانلود فیلم انولا هولمز (2020 Enola Holmes) با دوبله فارسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كشف پیكر آخرین مسافر هواپیمای سقوط كرده



 

 اسکارلت یوهانسون باهمسرش بدرفتاری می کند!

 

با كشف پیكر آخرین مسافر مفقود شده در سانحه هوایی ارومیه، شمار قربانیان آن به ۷۸ نفر رسید. ۲۳ نفر از مسافران نیز مجروح شده اند.

نصرالله مددزاده، رئیس دانشگاه علوم پزشكی آذربایجان غربی عصر دیروز به خبرگزاری ها گفت: این مسافر زنی به نام نصیبه علیزاده بود كه با جابجایی لاشه هواپیما پیكرش كشف شد. این هواپیما، یكشنبه شب در نزدیكی شهر ارومیه سقوط كرد و اجساد تعدادی از قربانیان آن، صبح دیروز در میان حزن و اندوه مردم این شهرستان تشییع شد.

به گزارش «جام جم»، صبح دیروز در شهرستان ارومیه كه یكپارچه سیاهپوش بود، خیل عظیمی از مردم با حضور در خیابان های این شهر پیكر قربانیان حادثه را تا محل دفن تشییع كردند.

احمد مجیدی، رئیس ستاد مدیریت بحران وزارت راه و ترابری درباره آخرین اقدامات نیروهای امدادی در محل حادثه به ایسنا گفت: ۷۸ جسد از محل حادثه خارج شده است كه هویت ۷۵ نفر از آنها شناسایی شده كه ۲۴ نفر از آنها زن و بقیه مرد هستند.

مجیدی افزود: اجساد ۲۳ نفر از قربانیان كه ساكن تهران بودند، شب گذشته به تهران انتقال یافت، ۴ نفر از سرنشینان هواپیما نیز تبعه عراق بودند كه ۲ نفر از آنها كشته شده اند و ۲ نفر دیگر نیز در بیمارستان بستری هستند. وی اضافه كرد: ۲۷ نفر از مجروحان همچنان در بیمارستان های ارومیه بستری هستند.

مجیدی اضافه كرد: برای اطمینان از تعداد سرنشینان هواپیما كه ۱۰۵ نفر در لیست پرواز اعلام شده بود، شب گذشته یك دستگاه جرثقیل برای جابه جایی هواپیما و بررسی لاشه هواپیما برای یافتن فرد گمشده به محل اعزام شد كه به دلیل سنگینی هواپیما این امر امكان پذیر نبود اما سرانجام جسد آخرین مسافر پس از جداسازی قطعات در زیر هواپیما كشف شد.

هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ شركت هواپیمایی هما شامگاه یكشنبه در ۱۷ كیلومتری فرودگاه ارومیه و در حاشیه روستای كلیساكندی سقوط كرد كه در این حادثه ۷۷ نفر از مسافران جان باختند و ۲۷ نفر دیگر نیز بشدت مجروح شدند.... / جام جم آنلاین