اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آخرین تصمیم مجلس درباره گزارش حادثه22 بهمن قم : قرائت با سانسور اسامی!



 گزارش حادثه22 بهمن قم

آخرین تصمیم مجلس درباره گزارش حادثه22 بهمن قم : قرائت با سانسور اسامی!

وی ادامه داد: آنچه که کمیسیون امنیت گزارش آن را ارائه کرده است، در صحن علنی قرائت می‌شود. البته معمولا اسامی که در گزارش ذکر شده است، در صحن علنی قرائت نخواهد شد.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس اعلام کرد مجلس قصد دارد با قرائت گزارش حادثه قم در صحن علنی از اقدامات خودسرانه در آینده جلوگیری کند.

عبدالرضا مصری با اشاره به قرائت گزارش حادثه قم در صحن علنی مجلس طی هفته جاری، گفت: گزارش حادثه قم در اختیار نمایندگان قرار گرفته و در یکی از روزهای یک‌شنبه یا دوشنبه این هفته در صحن علنی قرائت می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه که کمیسیون امنیت گزارش آن را ارائه کرده است، در صحن علنی قرائت می‌شود. البته معمولا اسامی که در گزارش ذکر شده است، در صحن علنی قرائت نخواهد شد.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با تسنیم افزود: قرائت اسامی مهم نیست. این مسئله و حرکت‌‌های غلط مهم است. این موضوع که عده‌ای خودسرانه تصمیم گرفته و قصد ایجاد فضاسازی و تخریب داشته باشند، مهم است.
مصری خاطرنشان کرد: مجلس قصد دارد با قرائت گزارش حادثه قم در صحن علنی از اقدامات خودسرانه در آینده جلوگیری کند.


همچنین علاءالدین بروجردی رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره گزارش کمیته بررسی حادثه 22 بهمن قم اظهارداشت: این گزارش مستند و دقیق بوده و ما این گزارش را به هیئت رئیسه فرستاده‌ایم و قرائت آن بستگی به نظر هیئت رئیسه دارد.
وی با اشاره به اینکه لزومی ندارد که كمیته دیگری برای بررسی موضوع حادثه 22 بهمن قم تشكیل شود، به باشگاه خبرنگاران گفت: احتمالا در هفته جاری این گزارش در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود./تسنیم

 

 


ویدیو مرتبط :
گزارش مردمی یوم الله 22 بهمن( گروسی نماینده مجلس )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تلاش برای جلوگیری از قرائت گزارش حادثه 22 بهمن قم/ حقیقت‌پور: برخی نمایندگان مجلس در حادثه قم نقش داشتند



حادثه 22 بهمن قم,نامه اعضای کمیسیون امنیت ملی به رهبر,معترضان حادثه قم

تلاش برای جلوگیری از قرائت گزارش حادثه 22 بهمن قم/ حقیقت‌پور: برخی نمایندگان مجلس در حادثه قم نقش داشتند

حقیقت پور می گوید: ما از خیلی نهاد‌ها نام بردیم. بیش از 600 صفحه گزارش نوشته‌ایم که در آن به تمام دیدار‌ها و ملاقات‌هایی اشاره کردیم که در بررسی حادثه قم داشتیم.

به‌تدریج «گزارش کمیته بررسی حوادث قم» به اندازه خود آن حادثه حاشیه‌ساز می‌شود. بحث دیگر بر سر این نیست که چه کسانی به سخنرانی علی لاریحانی، رییس مجلس نهم، در قم حمله کردند، بلکه اختلاف نمایندگان مجلس نهم بر سر این است که این گزارش در صحن علنی مجلس قرائت شود یا خیر؟

شش ماه پیش، جمعی با پرتاب مهر و نعلین به مراسم سخنرانی رییس مجلس نهم در قم حمله کردند. تلاش لاریجانی برای تمام‌کردن سخنرانی‌اش بی‌نتیجه ماند و لباس‌شخصی‌ها یا خودسر‌ها سخنرانی رییس اصولگرای مجلس اصولگرا را در حوزه انتخابیه‌اش، شهر قم، بر هم زدند؛ هرچند رفتارهایی از این دست از لباس‌شخصی‌ها بی‌سابقه نیست؛ اما گویا این‌بار پایشان را از گلیمشان دراز‌تر کرده بودند. علی لاریجانی، یکی از اصلاح‌طلبان نبود که تجربه تحمل سال‌ها رفتارهایی از این دست را داشته باشد. قم هم شهری نبود که لباس‌شخصی‌ها بتوانند در آن این‌طور بی‌محابا عمل کنند و مجلس برهم زنند.

به همین دلیل بلافاصله محمدحسن ابوترابی‌فرد، در جلسه‌ای که ریاست مجلس را بر عهده داشت مسئولیت پیگیری حوادث قم را به کمیسیون امنیت ملی سپرد. علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت مجلس، برای پیگیری حادثه حمله «لباس‌شخصی»‌ها در قم کمیته‌ای تشکیل داد و ریاست آن را به منصور حقیقت‌پور سپرد. این کمیته پس از بررسی همه‌جانبه حادثه قم گزارشی برای ارائه به مجلس تهیه کرد که این گزارش هنوز منتشر و در صحن علنی مجلس قرائت نشده است، اما مخالفان سرسختی دارد؛ مخالفانی که می‌خواهند در پاسخ به این گزارش به مقام معظم رهبری نامه بنویسند.

پیش از این علاءالدین بروجردی خبر داده بود که طبق مصوبه کمیسیون مقرر شد نسخه‌ای از این گزارش به محضر رهبر معظم انقلاب ارسال شود. معترضان به گزارش کمیته حوادث قم به محتوای این گزارش اعتراض دارند؛ محتوایی که بعضی جریانات و گروه‌ها را هدف قرار داده است. کریمی‌قدوسی، عضو معترض کمیسیون امنیت ملی و عضو جبهه پایداری، در اعتراض به عملکرد کمیته بررسی حوادث قم خبر داده بود: «تعدادی از نمایندگان در حال تنظیم نامه‌ای هستند که خطابش به جایی است که گزارش‌ها به آنجا ارجاع می‌شود تا درباره ماهیت واقعی حادثه قم مطالبی منتشر شود.» دیروز احمد امیر‌آبادی‌فراهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی، مشخص کرد نامه این نمایندگان معترض به گزارش کمیته بررسی حوادث قم خطاب به کدام مرجع نوشته خواهد شد.

امیر‌آبادی‌فرهانی به مهر خبر داد بعضی از اعضای از کمیسیون امنیت به دنبال آن هستند تا گزارش تهیه‌شده درباره حادثه قم جامعیت بیشتری پیدا کند و این گزارش اصلاح شود به همین دلیل نامه‌ای را با امضای تعداد خاصی از نمایندگان مجلس که در کمیسیون امنیت ملی بودند و از موضوع اطلاع داشتند، تهیه کردند و قرار شد آن را برای مقام معظم رهبری ارسال کنند. معترضان به گزارش کمیته بررسی حوادث نسبت به این موضوع اعتراض دارند که نام بعضی مراکز در گزارش این کمیته آمده است. نهاد‌هایی که به گفته این معترضان به نوعی خودشان حافظ انقلاب وشخصیت‌های نظام هستند.

چهارشنبه هفته گذشته جواد کریمی‌قدوسی در اعتراض به نتیجه گزارش کمیته بررسی حوادث قم بخش‌هایی از گزارش محرمانه این کمیته را افشا کرد و گفت: «اعضای کمیته مدعی هستند که با 9 مرجع‌تقلید دیدار کرده‌اند و به نقل از آن‌ها مطرح می‌کنند که اگر گروه پرتو وابسته به موسسه آیت‌الله مصباح یزدی ریشه‌کن نشود، قم روی آرامش نمی‌بیند.» هرچند سیدحسین نقوی‌حسینی در این مورد به بهار گفت در گزارش کمیته تحقیق به نقش بعضی از اعضای موسسه پرتو اشاره شده است نه موسسه پرتو، این بخش از گزارش بیشتر از دیگر بخش‌ها اعتراض برانگیخته است؛ هرچند معترضان دلایل دیگری هم برای اعتراض دارند.

امیر‌آبادی‌فراهانی گزارش کمیته بررسی حوادث قم را یک‌سویه می‌داند و معتقد است اعضای کمیته با افرادی که اسامی آن‌ها در گزارش آمده است مذاکره‌ای انجام نداده‌اند تا نظر آن‌ها نیز مشخص شود. امیر‌آبادی می‌گوید بعضی از معترضان به گزارش این کمیته معتقدند بعد از صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره حوادث قم عده‌ای که در این ماجرا نقش داشتند نادم شده و اظهار پشیمانی کردند.

کریمی‌قدوسی نیز برای از بین‌بردن اتهام «لباس‌شخصی»‌بودن حمله‌کنندگان به مراسم سخنرانی قم لاریجانی گفته بود: «معترضان به آقای لاریجانی در قم بعد از بیانات رهبری به دادستانی قم مراجعه کرده و ابراز ندامت و پشیمانی کرده‌اند و حتی درخواست محاکمه کرده بودند. این افراد اعلام کرده بودند با توجه به ناراحتی مقام معظم رهبری برای ما حکم زندان بنویسید تا کمی آرام شویم.»

در حالی که بعضی از اعضای کمیسیون امنیت مجلس در اعتراض به گزارش کمیته بررسی حوادث قم به مقام معظم رهبری نامه نوشته‌اند یا تلاش می‌کنند که این گزارش در صحن علنی قرائت نشود، دیروز علاءالدین بروجردی خواستار ارائه این گزارش در صحن علنی مجلس شد. جلسه شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس دیروز با حضور علی لاریجانی برگزار شد.

در این جلسه علاءالدین بروجردی گزارشی از روند نهایی‌شدن گزارش کمیته بررسی حادثه 22 بهمن قم ارائه کرد و خواست این گزارش در صحن علنی قرائت شود. با توجه به این حواشی نمی‌توان خیلی امیدوار بود که گزارش کمیته بررسی حوادث قم در صحن علنی قرائت شود؛ اما بعضی از تهیه‌کنندگان این گزارش امیدوارند با اصرار بر قرائت این گزارش حداقل مسببان این دست حوادث شناسایی و تنبیه شوند یا حداقل با پافشاری بر پیگیری حادثه قم، تکرار چنین حوادثی برای مدتی به تعویق بیفتد.

در همین راستا منصور حقیقت پور عضو کمیته ویژه در گفتگو با بهار گفت:
برخی نمایندگان مجلس در حادثه قم نقش داشتند

برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی می‌خواهند درباره گزارش این کمیته به مقام معظم رهبری نامه بنویسند. نظر شما درباره این اقدام چیست؟
بسیار خوشحال هستم که معترضان به کار ما می‌خواهند به مقام معظم رهبری نامه بنویسند. اما مشروط به این‌که اگر مقام معظم رهبری پاسخشان را داد، پاسخ ایشان را تاویل و تفسیر و نیت‌خوانی نکنند.

گویا اعتراض بعضی از نمایندگان به این بوده است که در گزارش از نهاد‌های خاصی نام برده‌اید؟
ما از خیلی نهاد‌ها نام بردیم. بیش از 600 صفحه گزارش نوشته‌ایم که در آن به تمام دیدار‌ها و ملاقات‌هایی اشاره کردیم که در بررسی حادثه قم داشتیم.

آیا نام موسسه پرتو به‌عنوان یکی از ریشه‌های حادثه حمله به رییس مجلس در قم در گزارش آمده است؟
معترضان به گزارش ما عمدا سعی می‌کنند که در بعضی موارد انحراف ایجاد کنند تا جلوی قرائت گزارش را بگیرند.

چه چیزی معترضان را آن‌قدر آزرده کرده که می‌خواهند به مقام معظم رهبری نامه بنویسند؟
برای این اعتراض دارند که در حادثه قم نقش داشتند.

یعنی نمایندگان معترض به گزارش کمیته شما، در حوادث قم نقش داشته‌اند؟
تعدادی که در حادثه قم نقش داشته‌اند می‌خواهند فضا‌سازی کنند تا این گزارش مطرح و خوانده نشودجرایم آقایان مشخص نشود.

فکر می‌کنید با قرائت این گزارش بتوانید جلو وقوع اتفاقات مشابه را بگیرید؟
تنها راهکار جلوگیری از اقدامات خودسر در آینده، قرائت این گزارش است. تاکنون ده‌ها اتفاق مشابه رخ داده است اما ریشه‌یابی نشده است. به همین دلیل تکرار شده. اما این‌بار ما تلاش کردیم تا ریشه‌های حادثه را پیدا کنیم. اگر این‌بار با متخلفان برخورد جدی صورت بگیرد، ریشه این دست حوادث در کشور کنده می‌شود.

معترضان می‌گویند هدف شما از این گزارش مسائل حاشیه‌ای بوده است.
تنها هدف ما تنبیه متخلفان است. باید متخلفان معرفی و تنبیه شوند. شخصا اصراری بر انتشار و قرائت گزارش ندارم. تنها خواست من و دیگر اعضای این کمیته تنبیه متخلفان برای جلوگیری از تکرار این دست حوادث در آینده است./روزنامه بهار