اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آخرین اخبار از ضیافت اشتون در وین


رسانه های غربی از حضور وزیران خارجه کشورهای عضو 1+5 در وین که بنا به دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می شود، پوششی گسترده داده و عنوان می کنند که این ضیافت با هدف بحث در مورد مسائل سخت تر برگزار می شود.

خبرگزاری مهر: در حالی که دهمین روز از مذاکرات اتمی میان ایران و 1+5 برای رسیدن به توافقی جامع، روز جمعه به پایان رسید، گزارشها حکایت از حضور قطعی "جان کری" وزیر خارجه آمریکا و همتایان وی از سه کشور اروپایی در مذاکرات روز یکشنبه 22 تیر ماه دارند.

بر اساس اعلام رسانه ها، گزارش های منتشر شده در روز جمعه 20 تیر ماه حاکی از پیوستن تقریبا قطعی وزیران خارجه آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان به مذاکرات در روز آینده بودند.

در همین رابطه رویترز از قول یک مقام رسمی از سفر کری به وین، در روز شنبه خبر داده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که علاوه بر وزیران خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی، احتمالا وزیر خارجه روسیه و هیئتی بلندپایه از وزارت خارجه چین به وین خواهند رفت تا به گفتگوهای روز یکشنبه بپیوندند.

این وضعیت در حالی است که روز گذشته گفتگوها بر سر جزئیات مقدمه پیش نویس توافق متمرکز بود و ایران و نمایندگان 6 کشور، موفق شدند بر متنی با چارچوبهای بسیار مشخص تر توافق کنند.

یک منبع نزدیک به مذاکرات نیز به رسانه های آمریکایی اعلام کرده بود که حضور وزیران خارجه، به دعوت "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، احتمالا بیش از آنکه به خاطر بررسی نحوه پیشرفت مذاکرات باشد، تلاش برای مذاکره درباره مسایل سخت تر است.

بنا به گزارش واشنگتن‌ پست، روز شنبه فرصتی است تا برخی از مذاکره‌کنندگان به پایتخت های خود بازگردند و جزئیات را با مدیران خود در میان بگذراند.

به نوشته این روزنامه، اشتون نیز در این روز از فرصت استفاده کرده و شنبه را خارج از پایتخت اتریش می گذراند.

در همین رابطه مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، در گفتگو با خبرنگاران غربی گفت: تلاش ما این است که فاصله نظرها را از یکدیگر کم کنیم و همانطور که می دانید ما تا بیستم این ماه برای این کار وقت داریم.

مان در مورد حضور وزرای خارجه در وین به رسانه های آمریکایی گفت: همانطور که پیشتر در این باره کاترین اشتون فکر کرده بود، تصمیم گرفت از وزرای خارجه ای که می توانند این آخر هفته به شهر وین بیایند، درخواست کند تا برای بررسی آنچه تا کنون در مذاکرات انجام شده، این سفر را انجام دهند. تا اینجای کار نمی دانیم که کدامیک از وزرای 6 کشور می توانند به وین بیایند اما مطمئننا آنهایی که نمی توانند بیایند در جریان امور قرار خواهند گرفت. برنامه این است که آنها به وین بیایند تا با یکدیگر گفتگو کنند و درصورت تمایل گفتگوهایی با ظریف داشته باشند.

مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 هم اکنون در وین، پایتخت اتریش جریان دارد و طرفین قرار است که در این دور از گفتگوها، توافق موقت ژنو در آذرماه سال گذشته را به یک توافق جامع و نهایی تبدیل کنند. طرفین تا پایان تیرماه فرصت دارند که به توافقی در این زمینه برسند.

مان حضور وزرای خارجه 1+5 در وین را بسیار مفید خواند و در مورد پیشرفت در نگارش متن توافق هسته ای گفت: همانطور که می دانید کار تدوین پیش نویس از ماه ژوئن آغاز شده و ما اکنون در اواسط ژوئیه هستیم، هم اکنون بیش از یک هفته از این دور گذشته و کار فشرده برای تدوین ادامه دارد. مطمئنا پیش نویسی وجود دارد اما در این مرحله از مذاکرات مسلم است که پرانتزها و جاهای خالی ای در متن وجود دارد. تلاش ما این است که فاصله نظرها را از یکدیگر کم کنیم.

مان در پایان گفت: آنجه می توانم بگویم این است که 6 کشور همچنان بسیار مصمم هستند تا در تاریخ بیستم ژوئیه (بیست و نهم تیر) به توافق دست یابند.


ویدیو مرتبط :
آخرین اخبار از مذاکرات هسته ای در وین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورود هیات‌ها به وین به جز هیات چینی/ ضیافت شام ظریف و اشتون ساعت 21:30 امشب



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,ضیافت شام ظریف و اشتون

 

اخبار سیاست خارجی - مذاکرات ایران و 1+5 برای گام نهایی
ورود هیات‌ها به وین به جز هیات چینی/ ضیافت شام ظریف و اشتون ساعت 21:30 امشب

محمد جواد ظریف و کاترین اشتون مذاکره‌کنندگان ایران و 1+5 امشب (دوشنبه) در ضیافت شامی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده گروه 1+5 با ایران ساعت 21:30 امشب (19 به وقت وین)، در ضیافت شام نمایندگی ایران که در محل اقامت سفیر کشورمان در وین برگزار می‌شود شرکت و با وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

قرار است در این دیدار چارچوب و نحوه ادامه گفت‌وگوهای ایران و 1+5 مشخص و تنظیم شود.

تاکنون همه هیات‌های 1+5 به جز هیات چینی وارد وین شده‌اند.

قرار است گفت‌وگوها فردا پس دیدار ظریف با وزیر خارجه و رییس جمهور اتریش ادامه یابد.

در نشست فردا ظریف با اشتون و مدیران سیاسی 1+5 مذاکرات خود را برای اجرای گام نهایی توافق ژنو آغاز می‌کند.

وزیر خارجه ایران پیش از این گفته بود قرار است در این مذاکرات با حفظ حقوق هسته‌یی ایران موضوعات مربوط به چگونگی پیش رفتن گفت‌وگوها و چارچوب اجرای گام نهایی برنامه اقدام مشترک مشخص شود. 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا