اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آخرین اخبار از سقوط هواپیمای روسی


روز گذشته (یکشنبه) دولت مصر اعلام کرد که ارتش و تیم پزشکی اعزامی به‌وسیله وزارت بهداشت به محل سقوط هواپیمای روسی، کار نجات و امدادرسانی را به پایان رسانده‌اند.

خبرگزاری آنا: روز گذشته (یکشنبه) دولت مصر اعلام کرد که ارتش و تیم پزشکی اعزامی به‌وسیله وزارت بهداشت به محل سقوط هواپیمای روسی، کار نجات و امدادرسانی را به پایان رسانده‌اند.

شبکه خبری «العربیه» گزارش کرد: یک تیم روسی و فرانسوی برای مشارکت در عملیات نجات و تحقیق درباره علت سقوط این هواپیما به تیم مصری پیوسته‌اند. تیم روسی شامل تعدادی از مقام‌های وزارت حمل و نقل و هواپیمایی کشوری این کشور روز شنبه وارد مصر شدند.

از سوی دیگر پایگاه خبری «الیوم‌السابع» گزارش کرد: مقام‌های مصری اعلام کردند دو جعبه سیاه هواپیمای روسی را یافته‌اند. جعبه سیاه روشن خواهد کرد که پیش از سقوط، هواپیما در چه وضعیتی بوده است.

«شریف اسماعیل» نخست‌وزیر مصر در این‌باره گفت: تیمی از هواپیمایی کشوری با همکاری ارتش، دو جعبه سیاه هواپیمای روسی را یافته‌اند و قرار است داده‌های آن را استخراج کنند.

«اسماعیل» عصر روز شنبه گفته بود که اجساد 129 نفر از کشته‌شدگان حادثه پیدا و برای شناسایی به شهر «سوئز» منتقل شده است. همچنین بقایای هواپیما در مساحتی حدود 6 تا 8 کیلومتر پراکنده شده است.

از سوی دیگر رادیو فرانسه گزارش کرد: مقام‌های روسی گفتند که هواپیمای مسافربری «A-321» این کشور که روز شنبه (31 اکتبر) با 224 سرنشین در صحرای سینا سقوط کرد، پیش از رسیدن به زمین متلاشی شده است.

به‌گفته «ویکتور کوروچنکو» رئیس کمیته بین‌المللی هوانوردی، هواپیما در هوا متلاشی شده بود و قطعات آن در فضایی به مساحت 20 کیلومتر مربع پراکنده شده‌ است.

پس از اعلام خبر سقوط این هواپیما، برخی گزارش‌ها حاکی از این بود که گروه داعش مسئولیت انجام آن را برعهده گرفته است، ولی دولت مصر این موضوع را رد کرده است.


ویدیو مرتبط :
سقوط هواپیمای روسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب مراسم 13 آبان/ آخرین گمانه‌ها درباره علت سقوط هواپیمای روسی



اخبار,اخبارسیاست  خرجی , رسانه های بین المللی

بازتاب برگزاری مراسم 13 آبان در تهران و شهرهای مختلف کشور، تأکید داعش بر دست داشتن در سقوط هواپیمای روسی و اظهارات یک مقام آمریکایی درباره این موضوع، محتوای مشاجرات وزرای خارجه ایران و عربستان در نشست اخیر وین و قرار گرفتن ایران در مسیر تبدیل به کانون گردشگری، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

 برگزاری مراسم روز 13 آبان در شهرهای مختلف ایران، از روز گذشته مورد توجه طیف وسیعی از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «تایمز اسرائیل» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد تظاهرات روز چهارشنبه بیرون سفارت آمریکا در تهران و سرتاسر ایران برگزار شد. این روزنامه می نویسد تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل». در ادامه این مطلب اشاره شده که ابراهیم رئیسی، دادستان کل ایران در سخنرانی خود به قساوت آمریکا، از جمله برده داری، بدرفتاری با بومیان آمریکایی و استراق سمع و کشتار 300 هزار عراقی انتقاد کرده است. وی همچنین گفته روزی فرا خواهد رسید که آن ها به دلیل قساوت خود باید در دادگاه پاسخگو باشند. 

*****

سایت شبکه خبری «ان بی سی» نیز گزارشی از مراسم روز گذشته منتشر کرده و می نویسد در این تظاهرات، بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگی علیه آمریکا دیده می‌شد که یکی از بیلبوردها، پرچم آمریکا را نشان می‌داد که به جای خطوط آن، تفنگ‌های دریاداران آمریکایی قرار داده شده بود و خیابان‌های تهران مملو از شعارهای ضد آمریکایی بوده است. ان‌بی‌سی به مصاحبه با تظاهرکنندگان نیز پرداخته و می نویسد عبدالله، معلم 59 ساله ایرانی به این شبکه خبری گفته: «ما اینجا هستیم تا بگوییم مرگ بر آمریکا. ما هرگز اجازه نخواهیم این سفارت بار دیگر بازگشایی شود. این سفارت نبوده، بلکه جایی برای جاسوسی بوده است». در ادامه این مطلب اشاره شده که تظاهرکنندگان، در این راهپیمایی علیه متحدان آمریکا از جمله اسرائیل، انگلیس و عربستان سعودی نیز شعار دادند.

*****

اما در میان دیگر موضوعات، بحث های مربوط به علت سقوط یک هواپیمای خطوط هوایی روسیه در مصر همچنان ادامه دارد. در یکی از آخرین تحولات پیرامون این موضوع، خبرگزاری فرانسه می نویسد گروه تروریستی داعش که پیش از این، روز شنبه مسئولیت سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس «ای 321» روسیه را بر فراز صحرای سینا را بر عهده گرفته بود، بار دیگر روز چهارشنبه این ادعای خود را تکرار کرد، ولی هیچ گونه جزییات جدیدی را در خصوص این حادثه اعلام نکرده است. این گروه با انتشار یک پیام  صوتی در شبکه های اجتماعی اعلام کرده: «داعش هر زمانی که بخواهد جزییات مربوط به حمله به هواپیمای مسافربری را اعلام خواهد کرد». در ادامه این پیام آمده: «ما هیچ تعهدی نداریم که در خصوص نحوه ساقط کردن هواپیما توضیح دهیم».

*****

همزمان، شبکه خبری «سی ان ان» اظهارات یک مقام آمریکایی را بازتاب داده که گفته علت سقوط هواپیمای مذکور، احتمالاً بمب گذاری در آن توسط داعش بوده است. این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، اظهار داشته علت سقوط هواپیمایی روسی در صحرای سینای مصر، به احتمال زیاد بمب گذاری داعش یا گروه های وابسته به آن بوده است. وی اظهار داشته: «یک احساس قطعی وجود دارد مبنی بر اینکه یک وسیله انفجاری در محفظه بار یا قسمت دیگری از هواپیما جاسازی شده بود». این مقام آمریکایی در عین حال تأکید کرده دستگاههای اطلاعاتی آمریکا هنوز به نتیجه گیری رسمی و قطعی در خصوص دلیل سقوط هواپیمای روسی نرسیده اند.

*****

اما در ادامه بحث های مربوط به حل و فصل بین المللی بحران سوریه، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» بخشی از محتوای گفت و گوی وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی در جریان نشست اخیر در وین را منتشر کرده است. این سایت می نویسد در جریان نشست وین با  موضوع سوریه، بحث پرتنشی بین وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی درگرفته است. در ادامه این مطلب به نقل از دو مقام غربی آمده جدال لفظی محمد جواد ظریف و عادل الجبیر به حدی بود که امکان داشت که این نشست در همان ابتدا متوقف شود. به گفته این دو مقام، در این نشست 9 ساعته، ظریف اتباع عربستان سعودی را به دست داشتن در حملات یازده سپتامبر 2001 به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک متهم کرده است. این اظهارات موجب بهت حاضران از جمله جان کری وزیر خارجه آمریکا شد.

*****

در نهایت، در مطلبی مربوط به حوزه گردشگری، خبرگزاری «رویترز» از قرار گرفتن ایران در مسیر تبدیل به کانون گردشگری سخن گفته است. در گزارش این خبرگزاری، از ایران از ایران به عنوان سرزمینی یاد شده که در مسیر رونق صنعت گردشگری، جا پای کشورهایی چون کرواسی می گذارد. رویترز اشاره می کند ایران با لغو تحریم های اقتصادی، امیدوار است بتواند گردشگران را به خود جذب کند. تهران در این راستا، بزرگترین هیئت اقتصادی خود را به «بازار جهانی گردشگری» در لندن اعزام کرده است. رویترز می افزاید گردشگران برای سفر به ایران به روادید نیاز دارند و دریافت روادید کار آسانی نیست. اما دولت ایران دارد روی این موضوع کار می کند. تهران می خواهد شمار گردشگران را تا سال 2025 چهار برابر کند و به 20 میلیون نفر در سال برساند.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک