اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آخرین اخبار از تحولات مصر در شب گذشته


کنفرانس خبری سخنگویان ارتش و پلیس مصر و جدیدترین آمار کشته ها و زخمی شدگان درگیریهای اطراف گارد ریاست جمهوری از تازه ترین خبرهای مربوط به مصر است.

خبرگزاری مهر:  کنفرانس خبری سخنگویان ارتش و پلیس مصر و جدیدترین آمار کشته ها و زخمی شدگان درگیریهای اطراف گارد ریاست جمهوری از تازه ترین خبرهای مربوط به مصر است.

 نیروهای گارد ریاست جمهوری همه ورودی ها و خروجی های اطراف باشگاه گارد را بستند به طوری که زره پوشها در خیابان الطیران، یوسف عباس که دو خیابان منتهی به صلاح سالم از رابعه العدویه هستند مستقر شدند.

خبر دیگر اینکه افراد مسلح به سوی ایستگاه برق در شرق العریش و شیخ زوید حمله کردند که با واکنش نیروهای امنیتی مستقر در آن پا به فرار گذاشتند.

از سوی دیگر محمد سلطان رئیس هیئت اورژانس مصری آمار کشته ها و زخمی های حوادث مقابل گارد ریاست جمهوری را 51 کشته و 435 زخمی اعلام کرد.

این در حالی است که احمد الطیب شیخ الازهر خواستار تشکیل کمیته آشتی ملی ظرف دو روز شد و گفت : دوره انتقالی از شش ماه نباید بیشتر شود.

شبکه المیادین از یورش به گمرک پورت سعید و تلاش نیروی دریای مصر برای کنترل منطقه خبر داد.از سوی دیگر هانی عبداللطیف سخنگوی وزارت کشور مصر گفت: هدف پلیس حمایت شهروندان است و در موضوعات سیاسی مداخله نمی کند.

وی افزود: پلیس با وجود شرایط اقتصادی، اجتماعی و مشکلات سیاسی به وظایف خود عمل می کند. سخنگوی پلیس گفت: ما از 25 ژوئن تدابیر پیشگیرانه امنیتی را اتخاذ کرده ایم و هیچ سرقتی در جریان تظاهرات سی ام ژوئن رخ نداده است.

وی افزود: از 28 ژوئن تا کنون، 12 پلیس کشته و در صحرای سینا هفت پلیس کشته شده اند. دستوراتی درباره خویشتنداری به پلیس داده شده است.

عبداللطیف ضمن تسلیت به خانواده قربانیان حوادث مقابل گارد ریاست جمهوری بیان کرد: حمله به گارد ریاست جمهوری ابتدا با سنگ و سپس با گلوله بوده است در جریان حوادث مقابل گارد ریاست جمهوری دو نیروی پلیس کشته شدند.

از سوی دیگر احمد علی سخنگوی ارتش مصر نیز گفت: هدف از استقرار نیروهای ارتش مصر حمایت از مردم است.

وی با بیان اینکه تظاهرات کنندگان برای حمله به مراکز نظامی تحریک شده اند، افزود: ما چندین هشدار درباره نزدیک شدن به مراکز نظامی دادیم، ما با تظاهرات کنندگان با نهایت حکمت و عقل برخورد کردیم.

احمد علی بیان کرد: گروههای مسلح به گارد ریاست جمهوری و محافظان آن حمله کردند.مهاجمان با سنگ و گلوله به محافظان گارد ریاست جمهوری حمله کردند.

وی افزود: در درگیری های مقابل گارد ریاست جمهوری یک نظامی کشته و 142 نفر دیگر زخمی شدند و از بالای پشت بام برخی ساختمانها به نیروهای محافظ گارد ریاست جمهوری تیراندازی شد.

احمد علی با اشاره به خویشتنداری نیروهای مسلح بیان کرد: ارتش و پلیس اقدامی در راستای تحریک تظاهرات کنندگان انجام نداده اند.نیروهای گارد ریاست جمهوری از خود و ساختمان گارد ریاست جمهوری دفاع کردند.

وی افزود: ارتش از 10 روز قبل در راستای حمایت از تظاهرات کنندگان در میدان حاضر شده است.حادثه انفجار خط لوله گاز ظرف یکسال گذشته برای اولین بار بوده است..

احمد علی بیان کرد: تحرکات از حالت مسالمت آمیز خود خارج شده است و به سوی خشونت رفته است ما از تظاهرات مسالمت آمیز حمایت می کنیم و هیچ اقدامات ویژه ای خارج از قانون وجود ندارد.

وی افزود: همه حملاتی که به ارتش می شود کذب و باطل است و نوعی جنگ روانی علیه ارتش وجود دارد.مصر با مشارکت همه گروهها و احزاب ساخته می شود نه جریان های دینی به تنهایی.

سخنگوی ارتش گفت: هیچ گروهی در دوره انتقالی کنار گذاشته نخواهد شد.


ویدیو مرتبط :
تحولات جدید در شمال و جنوب نوار غزه: آخرین اخبار و تحولات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین اخبار از تحولات مصر/تعداد مجروحان و بازداشتی‌ها/واکنش آمریکا



مخالفان و موافقان مرسی,اخبار مصر

کارزار تمرد و تجرد؛ قدرت‌نمایی خیابانی مخالفان و موافقان مرسی

امروز ۳۰ ژوئن طبق فراخوان قبلی هزاران نفر از مخالفان و موافقان مرسی به خیابان ها ریختند و در مخالفت و دفاع از مشروعیت وی تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در پی فراخوان گروه‌های مخالف برای برگزاری تظاهرات ضددولتی در اولین سالگرد به قدرت رسیدن مرسی، معارضان تلاش کردند قدرت خود را به رخ گروه رقیب بکشند. در مقابل طرفداران مرسی نیز با برگزاری تظاهراتی در مسجد «رابعه العدویه» در شهر نصر واقع در شمال قاهره بر مشروعیت مرسی به عنوان رئیس جمهور مصر تاکید کردند و سعی کردن که مطالبات مخالفان را به چالش بکشند و مرسی را رئیس جمهور قانونی مصر بدانند.

 

مخالفان این تظاهرات را در اولین سالگرد به قدرت رسیدن مرسی در میدان تحریر در قاهره و دیگر شهرهای این کشور برگزار کردند.

 

تظاهرات مخالفان در التحریر و دیگر استان‌های مصر/ تاکید بر ادامه تظاهرات

معترضان خواستار برکناری مرسی از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری هستند و تاکید کردند تا تحقق مطالبات به تظاهرات خود ادامه می دهند. مخالفان بر ادامه تظاهرات مسالمت آمیز تاکید دارند. «محمد البرادعی» که در مسیر تظاهرات به سمت میدان التحریر شرکت کرده بود، تاکید کرد که تظاهرات خیابانی مسالمت‌آمیز تنها راه‌حل در مقابل ملت مصر است. معترضان می‌گویند که اخوان المسلمین در صدد قبضه کردن و انحصار قدرت است امری که طرفداران دولت آن را رد کرده و معتقدند که آنها خواستار به آشوب کشیدن کشور و ایجاد هرج و مرج فراگیر هستند.

 

شبکه‌های تلویزیونی از جمله شبکه المیادین تظاهرات مخالفان در قاهره و اسکندریه را بی سابقه توصیف کرده‌اند. سازمان دهندگان تظاهرات بر ادامه تحرکات مسالمت آمیز تا تحقق خواسته های خود تاکید کردند. برخی از رهبران جریان معارض از جمله حمدین صباحی نیز در میدان تحریر حضور یافتند.

 

تظاهرات کنندگان مقابل کاخ الاتحادیه نیز تظاهرات برگزار کردند. برخی از تظاهرات کنندگان قصد داشتند که از دیوار وارد محوطه کاخ شوند که تلاش آنها ناکام ماند. محمد مرسی رئیس جمهور مصر نیز که کاخ الاتحادیه را به دلایل مسائل امنیتی ترک کرده، در کاخ القبه جزئیات حوادث جاری در مصر را از داخل اتاق عملیات مرکزی ریاست جمهوری که با اتاق عملیات دیگر وزارتخانه‌ها مرتبط است، دنبال می کرد.

 

مرسی همچنین امروز آب پاکی را بر روی دست معترضان ریخت و تاکید کرد که وی با رای مردم انتخاب شده و هرگز استعفا نمی‌دهد.

 

وی در مصاحبه با روزنامه «گاردین» گفت انقلاب دومی در مصر اتفاق نخواهد افتاد. وی برگزاری انتخابات زودهنگام را نیز رد کرد و گفت به هیچ وجه از قانون اساسی عدول نمی‌کند.

رئیس‌جمهور مصر افزود: به هیچ‌وجه جایی برای مذاکره بر سر مشروعیت قانون اساسی وجود ندارد. مردم می‌توانند تظاهرات کنند و نظراتشان را ابراز کنند. اما پایبندی و عمل به قانون اساسی لازم است. این نکته اساسی است.

 

لحظاتی پیش نیز «ایهاب فهمی» سخنگوی ریاست جمهوری مصر در کنفرانس خبری در کاخ القبه گفت: تظاهرات مسالمت‌آمیز حق همه است ولی اقدامات خشونت محکوم است. وی تاکید کرد که گفت‌وگو تنها راه واقعی برای حل کلی مسائل موجود است. فهمی تاکید کرد که هیچ راهی مقابل طرفین جز گفت‌وگو و دستیابی به تفاهمات مشترک وجود ندارد.

 

تظاهرات موافقان مرسی

همزمان گزارش‌ها حاکی از آن است که  طرفداران مرسی نیز با برگزاری تظاهراتی در مسجد رابعه العدویه در شهر نصر واقع در شمال قاهره بر مشروعیت مرسی به عنوان رئیس جمهور مصر تاکید کنند.

 

طرفداران جریان های اسلامی مقابل مسجد رابعه العدویه در دفاع از مشروعت مرسی تجمع کردند و خواسته های مخالفان را غیرقانونی خواندند.

 

درگیری مخالفان و موافقان مرسی

برخی گزارش ها هم از درگیری بین موافقان و مخالفان حکایت داشت. در شهر المحله بین تعدادی از مخالفان و موافقان مرسی درگیری رخ داده که چند نفر نیز در این درگیری زخمی شده‌اند. درگیری بین موافقان و مخالفان مرسی در روستای برما واقع در مرکز طنطا و الغربیه به زخمی شدن 10 نفر انجامید.

 

تعداد مجروحان و بازداشتی‌ها

وزیر بهداشت مصر نیز اعلام کرد که 41 نفر در درگیری بین موافقان و مخالفان در میدان التحریر، الاتحادیه و رابعه العدویه زخمی شدند که بیشتر این زخمی های سطحی است و عمیق نیست.

 

شبکه خبری المیادین نیز از دستگیری یک فرد مسلح در منطقه المحله و فرار دو نفر بعد از تیراندازی به روی تظاهرات کنندگان خبر داد.

 

نیروهای امنیتی مصر امروز 3 نفر را که ماسک به صورت زده و سلاح سرد در دست داشتند در مقابل کاخ الاتحادیه دستگیر کردند. سرگرد «شادی وسام» رئیس مرکز پلیس مصر الجدیده تحقیقات گسترده‌ای از سه متهم به منظور کشف هویت آنها و نحوه حضور آنها در میان تظاهرات‌کنندگان بعمل آورده است.

وزارت کشور مصر نیز اعلام کرد که 18 نفر از گروه‌های تکفیری که سلاح در اختیار داشتند، دستگیر شدند. گزارش شده که دو نفر هم در میدان التحریر بازداشت شده اند.

 

المیادین نیز از دستگیری 26نفر که با خود سلاح حمل می کردند، خبر داد ولی اشاره ای نکرد که این افراد در کدام یک از شهرهای مصر دستگیر شده‌اند.

 

ارتش نیز اعلام کرد که با تمام قوا در حفظ اموال و موسسات دولتی ایستاده است و اجازه نمی دهد که کسی به این آنها آسیبی بزند.

 

حمله به مقرهای حزب آزادی و عدالت

البته در تظاهرات امروز مراکز حزب آزادی و عدالت در چندین استان مصر به آتش کشیده است . گزارش شده  که مقر حزب آزادی و عدالت در استان بنی سیوف به آتش کشیده شد. مقر این حزب در منطقه ابوحماد از سوی ده‌ها معترض هدف حمله قرار گرفت و به آتش کشیده شد.

 

واکنش‌ آمریکا

وزارت خارجه آمریکا نیز در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که واشنگتن از دموکراسی در مصر حمایت می‌کند و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که از فرایند و اعتراض های مسالمت آمیز برای ایجاد تغییر در مصر حمایت می‌کنیم. اوباما افزود: فکر می‌کنم که همه احزاب باید خشونت را محکوم کنند و امیدوارم گفت‌وگو میان مرسی و معارضان برای حرکت کشور به جلو برگزار شود.

 

بر اساس اعلام وزارت خارجه آمریکا، اوباما همچنین خواستار عقب نشینی همه طرفها برای تمرکز بر وظائف و تکالیفی شد که منجر به ایجاد فرصت‌های اقتصادی می‌شود.

 

ترس از دامنه درگیری‌های خشونت آمیز

تظاهرات امروز در حالی در مصر برگزار شد که ترس از درگیری بین موافقان و مخالفان مرسی وجود دارد و ارتش و نیز نهادهای مذهبی نسبت به تشدید خشونت در این کشور و پیامدهای آن هشدار داده‌اند.

 

ارتش مصر نیروهای پیاده‌نظام و نیروهای هوایی را در اماکن حساس همه استان‌ها با هدف حمایت از شهروندان و مایملک آنها مستقر کرده است.

 

«احمد محمد علی» سخنگوی ارتش مصر در این باره بر ضرورت اطمینان همه فرزندان ملت مصر تاکید کرد.

 

وی گفت که با تدابیر ارتش مصر سعی شده است از تکرار سناریوهای مشابه 28 ژانویه سال 2011 که به سرنگونی «حسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع مصر منجر شد، جلوگیری شود.

 

از سوی دیگر سرلشگر «مصطفی باز» معاون وزیر کشور در امور اداره زندان‌ها تاکید کرد که وزارت کشور هرگز اجازه تکرار سناریوی یورش به زندان‌ها در تاریخ 28 ژانویه 2011، را نخواهد داد و امنیت همه زندان‌ها تامین شده است و هر کس به این زندان‌ها نزدیک شده و قصد یورش به آن را داشته باشد، فورا با سلاح با آن برخورد خواهد شد.

 

مفتی دیار مصر نیز در بیانیه‌ای جنگ داخلی را حرام اعلام کرد. «شوقی علام» از مصری‌ها خواست تا از هر گونه آلوده شدن دست‌هایشان به خون یکدیگر پرهیز کنند.

 

در این بیانیه آمده است که هر گونه دعوت به خشونت که به قتل و کشتار منجر شود، حرام است. شوقی همچنین تاکید کرد که برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز حق جایز و شرعی است اما باید مراقب برخی توطئه‌چینان برای تخریب و ایجاد هرج و مرج عمدی باشیم.

وی همچنین هشدار داد که تبدیل اهداف مسالمت‌آمیز تظاهرات‌کنندگان به اهداف دیگر برای این تظاهرات‌کنندگان و کشور نابودکننده است.

 

شیخ الازهر مصر در بیانیه‌ای از همه گروه‌ها و احزاب سیاسی این کشور خواست تا سریعا به گفت‌وگوی ملی روی بیاورند.

 

«احمد الطیب» شیخ الازهر دیروز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حوادث خشونت‌بار، قتل و آتش‌سوزی و ریخته شدن خون افراد که شاهد آن بودیم، حوادثی قبیح و محکوم شده است که شایسته تاریخ متمدن ملت مصر نیست.

در این بیانیه‌ آمده است: بر این اساس الازهر از همه مسئولان دولت، گروه‌های ملی و احزاب سیاسی و هر فردی از این ملت اصیل می‌خواهد که در برابر خداوند، تاریخ و جهان برای حفظ خون مصری‌ها مسئولیت‌پذیر باشند و منافع عالی کشور را بر همه منافع ترجیح دهند زیرا سرنوشت امت و آینده کشور ملک شخصی هیچ کس نیست و تجاوز از حرمت خون به هیچ روی جایز نیست.

 

شیخ الازهر همچنین تصریح کرد که ما بار دیگر بر مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات که از لحاظ شرعی و قانونی نیز مباح است، تاکید کرده و خواستار پرهیز از هر گونه خشونت و ریخته شدن خون هستیم.

 

وی همچنین از همگان اعم از موافقان و مخالفان مرسی خواست تا از گرفتار شدن در دام جنگ داخلی اجتناب کنند زیرا پیامدهایی دارد که شایسته تاریخ مصر و وحدت مصری‌ها نیست.

 

در این بیانیه بر گفت‌وگوی فوری و جدی بین همه طرف‌های دوستدار کشور به عنوان تنها راه‌حل برون رفت از این بحران خطرناک تاکید شده است.

 

هشدار کشورهای خارجی به اتباع خود برای خروج از مصر

وزارت خارجه امارات عربی متحده در بیانیه‌ای از اتباع خود در مصر خواست که سریعا خاک این کشور را ترک کنند.

 

وزارت خارجه آمریکا جمعه شب اعلام کرد، دیپلمات‌های آمریکایی که حضور آن‌ها در مصر ضرورتی ندارد، می‌توانند این کشور را ترک کنند. این بیانیه پس از آن منتشر شد که یک تبعه آمریکا در جریان ناآرامی‌های مصر جان خود را از دست داد.

 

بریتانیا هم از اتباع خود خواسته است به محل تظاهرات نزدیک نشوند و دولت فرانسه نیز به شهروندان خود هشدار داده از تردد غیرضروری در قاهره و دیگرهای شهرهای مصر خودداری کنند.

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که سفارت عربستان در قاهره نیز کار خود را امروز تعطیل کرده است./فارس