اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آخرین اخبار از افزایش قیمت آب و برق / بنزین چینی وارداتی غیراستاندارد نیست



اخبار ,اخبار اقتصادی ,افزایش قیمت آب و برق

 

اخبار اقتصادی - وزیر نیرو:افزایش قیمت آب و برق در حال بررسی است

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر در فضای جدید موضوع افزایش قیمت آب و برق در حال بررسی دولت است تا تصمیمات درستی اتخاذ شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حمید چیت‌چیان در حاشیه اولین نشست استانداران دولت یازدهم در جمع خبرنگاران گفت: در نشست امروز درباره مسائل حوزه آب، برق و کیفیت زندگی مردم صحبت‌های خوبی شد چرا که ما نیازمندیم برای اجرای برنامه‌ها با استان‌های سراسر کشور همکاری کنیم.

چیت‌چیان خاطرنشان کرد: محدودیت منابع آب، مدیریت آب و راه دستیابی به منابع آبی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در جلسه امروز با استانداران مطرح شد.

وی با اشاره به ضرورت به‌کارگیری بخش خصوصی در صنعت آب و برق خاطرنشان کرد: تبادل نظری که در این جلسه با استانداران صورت گرفت بسیار جامع و کامل بود.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی درباره راهکار وزارت نیرو برای حل مشکل دریاچه‌های هامون، ارومیه و رودخانه کارون گفت: در حال حاضر مشکلات ما در حوزه آب تنها به این مناطق محدود نمی‌شود چرا که ما در 290 دشت با بیلان آب‌های زیرزمینی و خشک شدن آب‌ها مواجه هستیم.

چیت‌چیان اظهار کرد: استفاده بی‌رویه از آب در زمین‌های کشاورزی و صنعت بسیار زیاد شده است و این موضوع در حالی است که منابع آب کشور محدود بوده، لذا تنها راه برای عبور از این وضعیت، مدیریت مصرف آب است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با یک برنامه‌ریزی صحیح بتوانیم بدون اینکه کشاورزان و صنعت‌گرانمان به مشکل برخورد کنند به شرایطی برسیم که کمبودها را کاهش دهیم.

وزیر نیرو درباره افزایش قیمت‌های آب و برق تصریح کرد: قرار بود براساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت‌های آب و برق به صورت پله‌ای بالا برود اما از ابتدای اجرای این قانون این موضوع اجرایی نشده و با توجه به افزایش هزینه‌ها در صنعت برق و آب ما تصمیم گرفتیم که قیمت‌ها را افزایش دهیم.

وی درباره وضعیت فعلی آب کشور اظهار کرد: الحمدلله وضعیت بارندگی بسیار خوب بوده است و تا 15 دی مجموعه بارش کل کشور 76 میلی‌متر بوده که در مقایسه با بارش سال قبل 26 درصد افزایش یافته است.

وزیر نیرو تاکید کرد: خوشبختانه نوع بارش امسال با سنوات گذشته تفاوت کرده به طوری که ما شاهد افزایش سه برابری بارش برف بوده‌ایم که امیدواریم این موضوع برای ذخیره آب ما را کمک کند و وضعیت خوبی را در سال‌های بعد شاهد باشیم.

 

-------------------------------------


زنگنه اعلام کرد:بنزین چینی وارداتی غیراستاندارد نیست/ بدهی بابک زنجانی بیش از 2 میلیارد یورو است

وزیر نفت با اعلام اینکه بنزین چینی غیراستاندارد و با کیفیت پایین وارد نشده است، گفت: بدهی بابک زنجانی بیش از دو میلیارد یورو است که هنوز چیزی به حساب وزارت نفت برنگشته و اسناد ارائه شده از سوی وی نیز مورد قبول بانک مرکزی نبوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه نخستین اجلاس استانداران سراسر کشور در دولت یازدهم که در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه شایعات ورود بنزین چینی به ایران صحت دارد یا خیر؟ اظهار کرد: من هم چنین چیزی را شنیده‌ام، این که بنزین خارجی غیراستاندارد وارد شده باشد، قطعا می‌گویم که چنین چیزی اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد.

وی افزود: ما مقدار کمی بنزین وارد می کنیم اما اینکه از کجا خریده‌اند را خیلی دنبال نمی‌کنم؛ ممکن است از چین هم باشد ولی اینکه بنزین چینی غیراستاندارد با کیفیت پایین باشد چنین چیزی نیست.

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بابک زنجانی بدهی خود را به وزارت نفت پرداخت کرده است؟ گفت: بدهی وی بیش از دو میلیارد یورو است که هنوز چیزی به حساب وزارت نفت برنگشته و اسناد ارائه شده از سوی وی نیز مورد قبول بانک مرکزی نبوده است.

وزیر نفت با اشاره به نشست خود با استانداران اظهار کرد: در این نشست درباره وضعیت شبکه گاز کشور توضیحاتی به استانداران دادم و از آنان خواستم وضعیت موجود گاز کشور را به مردم منتقل کنند.

وی با بیان اینکه استانداران ادارات دولتی را در جهت کاهش مصرف تشویق کنند، تصریح کرد: به رغم میل خود ناچاریم برخی مصارف عمده را غیر از مصارف خانگی کاهش دهیم و برای آن محدودیت اعمال کنیم.

وزیر نفت گفت: ناچار شدیم که مصارف جایگاه های CNG و کارخانه‌ها را کاهش دهیم.

نامدار زنگنه اظهار کرد: امسال برای اینکه به این وضعیت سخت گرفتار نشویم باید 6 فاز پارس جنوبی را وارد مدار می کردیم که این کار انجام نشد.

وی ادامه داد: ما 160 میلیون مترمکعب در روز کمبود گاز در شبکه داریم و این کمبود را با مقدار عظیمی فراورده های مایع که به نیروگاه ها می دهیم، جبران می کنیم.

وزیر نفت به مردم توصیه کرد که در مصارف خود صرفه جویی کنند تا همه جمعیت ایران بتوانند از گاز طبیعی استفاده کنند و صنایع ما نیز به تولید بپردازند.

زنگنه در خصوص برنامه های این وزارتخانه برای افزایش تولید نفت و گاز گفت: در بخش گاز تمام فشار را برای تکمیل فازهای پارس جنوبی گذاشته ایم. یک واحد فاز 15 با نصف ظرفیت کار می کند و مشکلاتی دارد که واحدهای بعدی باید فعال شود.

زنگنه افزود: در بحث نفت نیز باید گفت که تولید نفت دراز مدت است و اکنون در این ماه ها منابع جدیدی نداشته ایم و امکانش هم نبوده است اما ظرفیت تولید نفت خالی را داریم که اگر تقاضا و مشکلات حل شود می توانیم نفت بیشتری را صادر کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا در بحث سرمایه گذاری خارجی قراردادی منعقد شده است، اظهار کرد: فعلا بحثی در این مورد نبوده اما صحبت‌هایی شده که هنوز به انجام تعهد نرسیده است. 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
ماجرای افزایش قیمت آب و برق در کیش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات افزایش قیمت آب، برق، گاز و بنزین


مسئولان مختلف وزارت نفت و نیرو با اشاره به ارسال سناریوهای جدید افزایش قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون آب، برق، گاز طبیعی، بنزین و گازوئیل به هیات دولت، اعلام می کنند: با وجود ارائه پیشنهادهای مختلف افزایش قیمت در قالب لایحه قانون بودجه، اما قیمت نهایی افزایش بهای حامل‌های انرژی در دولت تعیین تکلیف خواهد شد.

خبرگزاری مهر: مسئولان مختلف وزارت نفت و نیرو با اشاره به ارسال سناریوهای جدید افزایش قیمت حامل‌های مختلف انرژی همچون آب، برق، گاز طبیعی، بنزین و گازوئیل به هیات دولت، اعلام می کنند: با وجود ارائه پیشنهادهای مختلف افزایش قیمت در قالب لایحه قانون بودجه، اما قیمت نهایی افزایش بهای حامل‌های انرژی در دولت تعیین تکلیف خواهد شد.

همزمان با آغاز فصل بودجه نویسی توسط دستگاه های مختلف دولتی، اخبار از گوشه و کنار وزارتخانه‌های اقتصادی دولت حاکی از آن است که دولتمردان تدبیر و امید خود را برای اجرای فاز سوم قانون هدفمندسازی یارانه ها آماده می کنند.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی بخش های مختلف وزارت نفت و نیرو به عنوان دو متولی تولید و عرضه حامل های مختلف انرژی همچون آب، برق، گاز طبیعی، بنزین و گازوئیل با وجود افزایش قیمت این انرژی ها اما متوسط مصرف آنها از ابتدای سال جاری تاکنون در قالب اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها نه تنها کاهش نیافته که حتی با جهش قابل توجه مصرف روبرو شده است.

از این رو برای تابستان سال جاری پیک مصرف برق ایران با ثبت یک رکورد جدید به مرز 50 هزار مگاوات رسید و یا متوسط مصرف بنزین با افزایش قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد مصرف روبرو شده است.

مطابق با آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در طول هفت ماه نخست سال جاری بیش از 37 میلیارد لیتر بنزین و گازوئیل در کشور مصرف شده است و در طول این مدت به طور میانگین روزانه بیش از 70 میلیون لیتر بنزین و 100 میلیون لیتر گازوئیل در کشور دود شده است.

گاز طبیعی هم از مصرف بی رویه توسط مشترکان خانگی در امان نبوده است با ورود اولین جبهه هوای سرد پائیزی متوسط مصرف گاز خانگی با جهاشی سه برابری یک شبه از 120 میلیون مترمکعب به بیش از 360 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.
 
رونمایی از سناریوهای افزایش قیمت آب و برق


علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی وزارت نیرو در گفتگو با مهر گفت: وزارت نیرو در قالب لایحه بودجه سال آینده، سناریوهای پیشنهادی خود را برای افزایش قیمت آب و برق به دولت ارسال کرده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه نحوه و میزان افزایش قیمت آب و برق برای سال آینده به نظر هیات دولت بستگی دارد، تصریح کرد: سناریوهای وزارت نیرو برای افزایش قیمت آب و برق متناسب با افزایش نرخ تورم در کشور به هیات دولت ارسال شده است.

دائمی با یادآوری اینکه افزایش قیمت آب و برق و اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها به نظر دولت بستگی دارد، تاکید کرد: وزارت نیرو سناریوهای افزایش قیمت خود را در قالب اجرا و یا عدم اجرای فاز سوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به دولت ارسال کرده است.

قیمت گاز سال 94 چقدر گران می شود؟

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم در گفتگو با مهر از آماده سازی پیشنهادهای افزایش قیمت گاز طبیعی در قالب لایحه قانون بودجه سال 94 خبر داد و افزود: پیشنهاد شرکت گاز افزایش 20 درصدی قیمت گاز طبیعی بوده اما اینگه این پیشنهاد تصویب شود و یا تغیراتی در آن اعمال شود به نظر دولت بستگی دارد.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه تا چند روز آینده پیشنهاد وزارت نفت بریا افزایش قیمت گاز به دولت می رود، اظهار داشت: درباره این پیشنهاد دولت نظر نهایی را اعلام می کند و هر آن چه در دولت مصوب و ابلغ شود، توسط وزارت نفت و شرکت گاز ملاک قرار خواهد گرفت.

دلار گران شد، بنزین را هم گران می کنیم

پس از افزایش قیمت بنزین به بیش از 1000 تومان در قالب اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، صدای پای بنزین گران بار دیگر در جایگاه های سوخت کشور شنیده می شود.

یک مقام مسئول در وزارت نفت در گفتگو با مهر با بیان اینکه با افزایش قیمت دلار بار دیگر قاچاق بنزین و حتی گازوئیل در کشور شتاب گرفته است، گفت: هم اکنون متوسط قیمت بنزین در کشورهای همسایه حدود 5000 تا 6000تومان است و این یعنی در کشور ما قیمت این فرآورده نفتی خیلی ارزان تر از قیمت های منطقه توزیع می شود که این زمینه ساز قاچاق است.

وی با تاکید بر اینکه برای سال آینده وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی سناریوهای جدید افزایش قیمت بنزین را به هیات دولت ارسال خواهد کرد، تاکید کرد: در این مرحله تنها پیشنهاد افزایش قیمت بنزین مطرح شده است و ساز و کار عرضه کارتی و سهمیه بندی کماکان به قوت خود باقی است.

این مقام ارشد وزارت نفت با تاکید بر اینکه پیشنهادهای افزایش قیمت بنزین در قالب لایحه قانون بودجه سال 94 به دولت ارسال می شود، تاکید کرد: اینکه این افزایش قیمت ها در قالب اجرای فاتز سوم قانون هدفمندی اجرا شود و یا خیر به نظر نهای رئیس جمهوری و هیات دولت بستگی دارد.

کارت انرژی، کارت سوخت را خانه نشین می‌کند


به گزارش مهر، یکی از مهمترین برنامه های دولت برای افزایش قیمت حامل های مختلف انرژی در کنار ثابت نگاه داشتن رقم یارانه های نقدی به منظور کاهش تزریق نقدینگی و تورم در بازار، کارت اهوشمند انرژی است.

نصرت الله سیفی مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت موضوع طرح را اختصاص سهم انرژی به هر ایرانی به صورت اعتباری جهت پرداخت هزینه های انرژی با کارت اعتباری انرژی اعلام کرد و گفت: این طرح در سطح کلان، در پی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها بدون ایجاد تغییری در قانون است تا از سویی زمینه را برای اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف نیز فراهم کرده و از سوی دیگر، از تزریق بیش از حد نقدینگی به جامعه جلوگیری کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مطابق قانون هدفمندی یارانه ها، باید 50 درصد از منابع ناشی از آزادسازی قیمت کالاهای مشمول یارانه جهت رفاه مردم هزینه شود، این در حالی است که با توجه به حجم نقدینگی تزریق شده به جامعه در سال‌های گذشته، تامین منابع طبق این سازوکار با مشکلاتی مواجه شده است، تصریح کرد: طبیعی است تزریق نقدینگی، افزایش تورم و تحمیل فشار مضاعف اقتصادی به جامعه را در پی دارد.

وی در تشریح نحوه استفاده از اعتبار کارت انرژی تاکید کرد: اگر فرد به میزانی کمتر از آنچه که در کارت اعتباری به وی اختصاص یافته است، هزینه کند، علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، امکان ذخیره سازی یا انتقال اعتبار به کارت دیگری را خواهد داشت و اگر به اعتباری بیش از آنچه در کارت اعتباری برای وی درنظر گرفته شده است نیاز پیدا کند، هزینه مازاد را به صورت نقدی و با قیمت آزاد پرداخت می کند.

در مجموع مسئولان دولت به این جمع بندی رسیده‌اند که با عملیاتی کردن کارت هوشمند انرژی خودروسوارانی که چندین وسلیه نقلیه همچون موتورسیکلت، خودرو سواری و یا خودروی سنگین در اختیار دارند تنها با استفاده از یک کارت حامل انرژی مورد نیاز خود را مطابق با یک سهمیه ماهانه تامین کنند.

در شرایط فعلی کارگروهی متشکل از مسئولان وزارت نفت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، وزارت نیرو، معاونت اقتصادی مناطق آزاد و برخی از کمیسیون‌ها و تشکل‌های صنفی غیر دولتی برای انجام مطالعات تکمیلی اجرای کارت هوشمند انرژی تشکیل شده و قرار است این پروژه را در سه فاز آزمایشی و نهایی در استان‌های مختلف کشور اجرایی کنند.

بر اساس آخرین تصمیم گیری این کارگروه، مقرر شده است به زودی طرح کارت هوشمند انرژی در دو منطقه آزاد اقتصادی آزاد قشم و ارس به صورت پایلوت و آزمایشی عملیاتی شود و در مراحل بعدی این پروژه در برخی از استان‌های دیگر کشور هم اجرایی شود.