اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آجیل از سفره شب یلدا کنار می رود


امسال نیز اگرچه باز هم شب یلدا همچون سال های گذشته از راه می رسد، اما تب و تاب خریدهای مردم همچون سال های گذشته نیست و خریدهای شب یلدا، کمتر مورد توجه مردم قرار گرفته است. اتحادیه آجیل و خشکبار و کاسب های بازار نیز به این نکته اذعان دارند که شب یلدای امسال، حال و هوای سال های گذشته را ندارد.





روزنامه هفت صبح:
 امسال نیز اگرچه باز هم شب یلدا همچون سال های گذشته از راه می رسد، اما تب و تاب خریدهای مردم همچون سال های گذشته نیست و خریدهای شب یلدا، کمتر مورد توجه مردم قرار گرفته است. اتحادیه آجیل و خشکبار و کاسب های بازار نیز به این نکته اذعان دارند که شب یلدای امسال، حال و هوای سال های گذشته را ندارد و اقبال مردم به خرید کالاهای ویژه این شب، نسبت به سال های گذشته کمتر است. آجیل که یکی از خوراکی های مخصوص این شب است به سبب گران بودن و عدم توانایی مردم در خرید این خوراکی کم کم از سبد خرید خانوارها کنار گذاشته می شود. این در حالی است که قیمت پسته و گردو که جزو اقلام پرمصرف در آجیل محسوب می شوند در مقایسه با سال گذشته همزمان با تثبیت هرم ارز با کاهش 10 و افزایش 25 درصدی در بازار مواجه شده است.

در همین زمینه یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار عنوان کرد: «در سال های گذشته خرید آجیل شب یلدا از هفته ها قبل از فرا رسیدن این روز شروع می شد، اما حال که یک هفته به فرا رسیدن این شب باقی نمانده است اما مراجعات مردم رونق چندانی ندارد. امسال مردم نسبت به سال های گذشته، کمتر برای خرید آجیل شب یلدا مراجعه کرده اند و اغلب مشتریان، افرادی هستند که به طور معمول قدرت خرید آجیل را دارند و در طول سال نیز مراجعه می کنند.»

رضا محمدی درخصوص وضعیت قیمت آجیل، گفت: «قیمت ها نسبت به ماه های گذشته هیچ تغییری نیافته و حتی در برخی موارد نیز افت هم کرده است. البته ما امسال برای اینکه مردم بتوانند آجیل را نیز بر سر سفره یلدای خود ببرند، طیف متنوعی از آجیل را تهیه کرده ایم که با کیفیت ها و قیمت های متفاوت عرضه می شوند، بنابراین شاید مردم در روزهای باقیمانده برای خرید مراجعه کنند. هم اکنون قیمت آجیل شب یلدا رنج قیمتی متفاوتی دارد که از 35 هزار تومان تا 55 هزار تومان بسته به کیفیت خود متفاوت است.»

کاهش قدرت خرید مردم

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه قیمت آجیل شب یلدا امسال نسبت به سال گذشته روندی کاهشی داشته است عنوان کرد: به رغم کاهش قیمت برخی از اقدام آجیل از جمله پسته قیمت آن در بازار با کاهش مواجه شده است که پیش بینی می شود در شب یلدا قیمت آن به دلیل کاهش قدرت خرید مردم میانگین ما بین 10 تا 15 درصد دیگر نیز کاهش یابد.»

علیرضا ارزیانی ممقانی در گفتگو با هفت صبح با بیان این که کنترل و نظارت خاصی بر قیمت آجیل و خشکبار حاکم است عنوان کرد: «از دو ماه پیش از سوی بازرس های ویژه، نظارت بر قیمت و فیت محصول انجام شده است. از این رو افزایش قیت آجیل و خشکبار را در روزهای آینده و شب یلدا و حتی بعد از آن نخواهیم داشت. اما به دیل نداشتن توان خرید آجیل و خشکبار شاهد وفور این محصولات در بازار هستیم.»

ارزانی با اشاره به اینکه شب یلدای آرام و بدون متقاضی برای خرید را خواهیم داشت، گفت: «در یک الی دو سال گذشته وضعیت بازار ارز از ثبات برخوردار نبودو مدیریت مشخصی در واردات و صادرات وجود نداشت ولی در حال ارز تقریبا ثابت شده و دامنه نوسان حدود 50 تومان است.

او با بیان اینکه به جز گردو و توت خشک و چند قلم دیگر که خیلی پرمصرف نیستند به دلیل کمبود محصول ممکن است قیمت آن اندکی بالا باشد، گفت: «حجم فروش آجیل به دلیل کم شدن اقبال عمومی برای خرید، کاهش یافته است البته مهمترین مسئله ای که در خرید مردم اثر داشته وضع اقتصادی است اما فارغ از وضعیت اقتصادی مردم با توجه به اینکه شب یلدا جایگاه ویژه ای در بین ایرانیان دارد و از مراسم اصیل است، پیش بینی می کنیم که خانواده های ایرانی به خصوص خریدهایی که برای عروس ها انجام می شود، به بعد از ماه صفر موکول کنند. بر همین اساس به فروشندگان اعلام کرده ایم که آمادگی لازم را برای بعد از ماه صفر داشته باشند.»

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور در ادامه پسته را جزو اقلام پرمصرف در آجیل اعلام کرد و گفت: «در حال حاضر قیمت این محصول براساس نرخ های جهانی و براساس کیلویی 12 دلار محاسبه می شود. این در حالیست که امسال به دلیل تثبیت نرخ دلار شاهد کاهش 10 درصدی قیمت این محصول در بازار بودیم.»

پسته 26هزار تومانی وجود ندارد

او با انتقاد از اظهارات رئیس انجمن پسته کشور مبنی بر عرضه پسته 26 و 28 هزار تومانی در بازار عنوان کرد: «در حال حاضر قیمت پسته سربسته برای مصارف صنعتی در بازار براساس نرخ 26 هزار تومانی عرضه می شود. از این رو اظهارات رئیس انجمن پسته درخصوص عرضه پسته 26 و 28 هزار تومانی به بازارهای عمده تولید کننده این محصول در شهرهای کرمان و رفسنجان شوک وارد کرده است.»

به گفته رئیس اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار، پسته آجیلی در بازار زیر قیمت 38 هزار تومان وجود ندارد. این در حالیست که قیمت آن تا 65 هزار تومان بسته به نوع محصول در نوسان است. ارزانی ممقانی درخصوص عرضه پسته 30 هزار تومانی در بازار طی سال گذشته نیز عنوان کرد: «پسته عرضه شده با قیمت 30 هزار تومان در بازار برای مصارف داخلی نبود. ضمن آن که عرضه آن در بازار محدود بود. سال گذشته همزمان با نوسانات قیمت ارز قیمت پسته لوکس در بازار تا نرخ 75 تا 85 هزار تومان در نوسان بود.»

او افزود: «امسال قیمت هر کیلوگرم پسته اکبری 65 هزار تومان، پسته کله قوچی 55 هزار تومان تخمه ژاپنی 10 هزار تومان الی 22 هزار تومان و تخمه کدو گوشتی از 18 هزار تومان تا 25 هزار تومان، تخمه کدو گوشتی از 18 هزار تومان تا 25 هزار تومان، تخمه کدوی مشهدی 18 هزار تومان و فندق ایرانی از 15 هزار تومان تا 22 هزار تومان به فروش می رسد.»

افزایش واردات قاچاق گردو

رئیس اتحادیه کشوری آجیل و خشکبار با اشاره به افزایش 25 درصدی قیمت گردو طی سال جاری نیز گفت: «به دلیل سرمازدگی درختان در شب عید شاهد کاهش تولید این محصول و افزایش قیمت در بازارهایایران بودیم که همزمان با کاهش تولید، گردو از کشورهای شیلی، آمریکا و اوکراین با حداقل کیفیت و براساس نرخ های جهانی به صورت قاچاق وارد بازار ایران می شود. قیمت کلی آن در بازار در هر کیلو از 30 تا 65 هزار تومان در نوسان است.»

او با اشاره به واردات بی رویه واردات بادام زمینی و تخمه آفتابگردان به بازارهای ایران عنوان کرد: «هم اکنون بادام زمینی از کشورهای هند و چین و تخمه آفتابگردان از کانادا و آرژانتین به حداقل عوارض گمرکی وارد کشور می شود که واردات بی رویه این محصولات به تولیدات داخلی ایران ضربه می زند.»

علیرضا ارزانی درخصوص وضعیت تولید بازار آجیل کشور گفت: «وضعیت تولید آجیل در کشور با توجه به اینکه برداشت ها بهع پایان رسیده مناسب است ولی تنها مشکل ما که بازار را به هم می ریزد واردات بی رویه است و همیشه نیز مخالف آن بودیم.»

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور از رونق صادرات در بازارهای جهانی طی سه ماه گذشته خبر داد و افزود: «همزمان با شروع به کار دولت جدید عوارض گمرکی صادرات خشکبار در ایران کاهش یافت و منجر به افزایش 30 درصد صادرات این محصول در بازارهای جهانی شد.»

چکیده

- قیمت پسته و گردو که جزو اقلام پرمصرف در آجیل محسوب می شود در مقایسه با سال گذشته همزمان با تثبیت نرخ ارز با کاهش 10 و افزایش 25 درصدی در بازار مواجه شده است.

- یک فروشنده خشکبار: «امسال مردم نسبت به سال های گذشته، کمتر برای خرید آجیل شب یلدا مراجعه کرده اند و اغلب مشتریان، افرادی هستند که به طور معمول قدرت خرید آجیل را دارند و در طول سال نیز مراجعه می کنند.»

- رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار: «از دو ماه پیش از سوی بازرس های ویژه، نظارت بر قیمت و کیفیت محصول انجام شده است. از این رو افزایش قیمت آجیل و خشکبار را در روزهای آینده و شب یلدا و حتی بعد از آن نخواهیم داشت اما به دلیل نداشتن توان خرید آجیل و خشکبار شاهد وفور این محصولات در بازار هستیم.»


ویدیو مرتبط :
چیدمان سفره شب یلدا - تزئین سفره شب یلدا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفره آرایی شب یلدا



 

سفره آرایی شب یلدا

 

یلدا واژه ای سریانی است و به معنای ولادت است ،ولادت خورشید (مهر و میترا) و ولادت مهر شکست ناپذیر.

 

یلدا برابر با شب اول جدی و شب هفتم دی ماه جلالی و شب بیست و یکم دسامبر فرانسوی است وچون این شب را با میلاد مسیح تطبیق کرده اند از این رو بدین نام نامیده شده است.جشن میلاد مسیح که در 25 دسامبر تثبیت شده در اصل جشن ظهور میترا بوده که مسیحیان قرن چهارم میلادی آن را روز تولد مسیح قرار داده اند.

 

طبق سنن و آداب قدیمیان همیشه رسم بر این بوده در بلند ترین شب سال که برابر با آخرین شب آذر ماه است اقوام و خویشان و کوچکتر ها به دیدن بزرگترها و مادربزرگ و پدر بزرگها ی دوست داشتنی بروند و با گرفتن فال حافظ و خواندن شاهنامه در کنار قرآن این شب را به یاد ماندنی تر کنند و اما خوردن تنقلات مخصوص این شب نباید فراموش شود به طوری که خیلی از قدیمیها هندوانه و خربزه و انگور و انار مخصوص این شب را از دو ،سه هفته قبل در محلهای خنک منزلشان نگهداری می‌کردند که نشان می داد این شب برایشان بسیار حائز اهمیت بوده است .دور کرسی نشستن ها که بازگو کردن آن برای جوانان و فرزندان امروزی باید با توضیحات خاص خود همراه باشد،اما بدون آن کرسی ها هم می شود بر دور سفره ی سنتی و یا حتی مدرن شب یلدایی نشست و به این شب بلند به یاد ماندنی نشاط و شادابی ویژه ای بخشید.

 

روش سنتی :

برای سفره از پارچه ی ترمه یا پته ی کرمان و یا هر نوع پارچه ی گل دوزی شده به سبک و سیاق قدیمی و سنتی استفاده کرده و چون هم اکنون دیگر از آن کرسی های با صفای قدیمی خبری نیست می توانید سفره را بر روی میز گرد یا چهار گوش با پایه های کوتاه پهن کنید و تمام مواد تزیین شده را در ظرفهای سفالی رنگی و یا چینی های گل سرخی قدیمی ویا حتی نقره درسفره قرار دهید .قرآن، که بهتر است با معنی و منظوم باشد را به همراه شاهنامه و دیوان حافظ ،بین دو شمع مورد نظرتان و یا درکنار کاسه ی بلورین حاوی شمع ها در بالای سفره قرار داده و بین آنها چند شاخه گل نرگس بگذارید تا سفره ی زیبا ومعطری داشته باشید و آن شب را دور سفره با خواندن قرآن و شاهنامه و گرفتن فال حافظ در کنار دوستان و اقوام شبی به یاد ماندنی و خاطره انگیز سازید.

 

روش مدرن و امروزی:

در این روش از انواع سرمه ها و رومیزی های جدید به سلیقه ی خود استفاده کرده و در وسط میز ناهار خوری ویا میزهای کوچکتر پهن کرده و به آرامی با دست قسمتهایی از رو میزی را چروک و برآمده کنید و وسایل مورد نیاز و تزیین شده را در ظرفهای سیلور یا کریستال قرار داده و در فواصل برآمدگی های سفره بچینید .قرآن منظوم ،شاهنامه و دیوان حافظ را نیز در بالای سفره قرار داده و بین آنها از انواع گلهای معطر و تازه به سلیقه ی خود بگذارید و در کنار سفره ای که با عطر و بوی کتاب آسمانی قرآن و نعمت های بی دریغ خداوند مزین و خوشبو شده شبی آسمانی را به دوستان و اقوام هدیه کنید.

 

منبع : mihanblog