اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آثار وضع و برداشتن تحریم‌‌ها بر اقتصاد و اولویت‌های مذاکراتی ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - آثار وضع و برداشتن تحریم‌‌ها بر اقتصاد و اولویت‌های مذاکراتی ایران

ارزیابی آثار اقتصادی تحریم‌ها علیه ایران، مکانیزم‌های برداشته شدن تحریمها و پیش‌بینی نتایج برداشته شدن تحریم‌های ایران و نیز اولویت‌های ایران در مساله برداشته شدن تحریم‌ها، از جمله موضوعاتی است که کارشناسان امریکایی به ابراز نظر در باره آن پرداخته‌اند.

موسسه صلح آمریکا در ساعات پایانی روز سه‌شنبه با برگزاری نشستی به بررسی چالش‌های موضوع تحریم در مذاکرات هسته‌ای پرداخته است. ارزیابی آثار اقتصادی تحریم‌ها علیه ایران، مکانیزم‌های برداشته شدن تحریمها و پیش‌بینی نتایج برداشته شدن تحریم‌های ایران و نیز اولویت‌های ایران در مساله برداشته شدن تحریم‌ها، از جمله موضوعاتی است که کارشناسان امریکایی به ابراز نظر در باره آن پرداخته‌اند.

به گزارش «تابناک»، الیزابت روزنبرگ مشاور سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا، کنت کاتزمن از سرویس تحقیقات کنگره آمریکا و تحلیل‌گر سابق و سوزان مالونی از اندیشکده بروکینگز و فعال در سیاستگذاری‌های وزارت خارجه آمریکا افراد حاضر در این نشست بودند

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 16 فرمان ریاست‌جمهوری، 10 قانون مصوب کنگره و چهار قطعنامه شورای امنیت چارچوب اصلی تحریم‌ها علیه ایران را شکل داده‌اند.

تحلیل‌گران آمریکایی حاضر در این نشست مدعی شده‌اند که سه تاثیر اصلی تحریم‌ها بر ایران در دوره اخیر به قرار زیر است:

- درآمدهای نفتی ایران، 60 درصد کاهش یافته است و از صد میلیارد دلار در سال 2011 به 35 میلیارد دلار در سال 2013 کاهش یافته است.

- ریال واحد پول ایران از سال 2011 تاکنون 60 درصد ارزش خود را از دست داده است.

- تحریم‌های آمریکا و اروپا از سال 2011 تاکنون صد میلیارد دلار از صادرات ایران را کمتر کرده است.

به عقیده کاتزمن، ایران در مذاکرات هسته‌ای خواهان برداشته شدن سریع تحریم‌های است که بعد از صدور قطعنامه 1929 شورای امنیت در ژوئن 2010 به نحو روزافزونی بر ایران تحمیل شد. این تحریم‌ها شامل تحریم علیه شرکت‌های امریکایی و خارجی طرف معامله با ایران می‌شود.

طبق توافق ژنو همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران باید برچیده شود و به عقیده کاترمن مشکل بودن تعیین چنین تحریم‌هایی یکی از مسائل مهم در مذاکرات هسته‌ای است. ایران احتمالا معتقد است که هر تحریمی که با هدف امتیاز دادن ایران در مساله هسته‌ای وضع شده است تحریمی مرتبط با مساله هسته‌ای است و باید برداشته شود حتی اگر به بهانه حمایت از تروریسم و یا مساله نقض حقوق بشر وضع شده باشد.

از نظر وی محتمل‌ترین سناریو در ابتدای یک توافق احتمالی این است که رئیس جمهور اجرای بعضی تحریم‌ها علیه ایران را به حالت تعلیق در آورد ولی به عقیده وی این خطر وجود دارد که تا زمان رسیدن به آخرین روز سال 2016 یعنی زمان انقضای قانون تحریم ایران (Iran Sanctions Act یعنی یکی از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین قوانین تحریمی مصوب کنگره علیه ایران) مطابق انتظار ایران به جای تعلیق تحریم‌های ایران، تحریم‌ها باید کاملا برداشته شوند.

به عقیده وی کنگره آمریکا احتمالا در شرایطی بیشتر با تسهیل تحریم‌های ایران همراهی خواهد کرد که موضوع تسلیحات هسته‌ای ایران کاملا برطرف شده باشد، در غیر این صورت، بدبینی‌های کنگره آینده توافق را با پیچیدگی‌های همراه خواهد کرد.

الیزابت روزنبرگ به مقامات آمریکایی هشدار داده است که تعهد زیاد به تسهیل تحریم‌ها و ناتوانی آنها در عمل به تعهدات خود در آینده می‌تواند به بی‌اعتباری آنها منچر شود ولی به عقیده وی حتی در صورت تسهیل قابل توجه تحریم‌ها، ایران به دلایل زیر نمی‌تواند انتظار جهش تند در سرمایه‌گذاری خارجی را داشته باشد:

- عدم اطمینان به دوام توافق هسته‌ای

- ادامه تحریم‌ها به بهانه‌هایی مانند تروریسم و حقوق بشر

- سنگین بودن هزینه‌های نقض تحریم

- مسائل داخلی و از جمله فساد و بدی فضای کسب و کار در ایران

- توانایی کنگره آمریکا در به هم زدن توافق هسته‌ای و وضع تحریم‌های جدید

سوزان مالونی کارشناس ارشد موسسه بروکینگز نیز در توصیف خود از هدف ایران در موضوع تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای ابراز داشته است که ایران به دنبال این است که بتواند با برقراری رابطه‌ای نرمال در فضای اقتصاد بین‌المللی به بهبود اوضاع اقتصادی خود بپردازد. تحریم‌های فعلی علیه ایران، تجارت خارجی ایران را به کشورهایی خاص و با به مبادلات پایاپای محدود کرده است. توانایی برقراری ارتباطات مالی بین‌المللی از طریق سیستم الکترونیکی سویفت و امکان دسترسی به منابع خود دیگر اولویت‌های ایران دانسته می‌شود.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
تمدید تعلیق تحریم های برجامی و وضع تحریم های جدید علیه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آثار مثبت تحریم‌ ها بر اقتصاد ایران


وزیر اقتصاد گفت: در عین حال، تحریم ها یكسری آثار مثبت هم برای اقتصاد ما داشته كه موجب شد مسئولان اقتصادی كشور بیش از پیش به اهمیت تامین هزینه های دولت و تكیه بودجه های سالیانه بردرآمدهای مالیاتی پی ببرند.

خبرگزاری مهر: علی طیب نیا كه در گردهمایی مدیران كل  امورمالیاتی سراسر كشور سخن می گفت، با بیان این مطلب افزود: عدالت بین نسلی هم چنین اجازه ای به ما نمی دهد كه سرمایه ملی كشور را فدای نسل حاضر كنیم، جدای از این مسایل هم، واقعا شایسته یك ملت انقلابی و مسلمان نیست كه هزینه های جاری خودش را از محل فروش ثروت های ملی به دست بیاورد و به درآمدهای مالیاتی بی اعتنا باشد.

وزیر اقتصاد با تاكید بر لزوم ایجاد پایه های جدید مالیاتی، اخذ مالیات سبز و مالیات بر افزایش ارزش دارایی ها را از جمله حوزه های جدیدی خواند كه باید به آن پرداخته شود، حتی اگر عملیاتی كردن آن با پیچیدگی و مشكلات زیادی مواجه باشد.

وی برساماندهی «وضعیت آشفته معافیت های مالیاتی به عنوان یكی از الزامات اقتصاد كشور تاكید كرد و  اظهار داشت: متاسفانه تفكر نادرستی در جامعه وجود دارد كه در صورت ارزیابی مثبت و مفید از یك فعالیت، باید آن را از پرداخت مالیات معاف كرد و این باور در صورت تسری به سایر بخش ها بسیار دردسرساز می شود، زیرا همه تولیدات اعم از كشاورزی، صنعتی، فرهنگی و ... می تواند بسیار مفید ارزیابی شود.

وزیر اقتصاد در عین حال تصریح كرد: البته در شرایط فعلی و باتوجه به تحریم ها، در صورتی كه یك بنگاه اقتصادی، باركود و ضرر و زیان مالی ناشی از تحریم ها مواجه شد، ما موظف هستیم نهایت ارفاق را برای آنان در نظر بگیریم.

طیب نیا در بخش دیگری از سخنان خود تاكید كرد: تلاش در جهت وصول درآمدهای مالیاتی جزو اولویت های اصلی دولت است، زیرا این امر، هم می تواند توان مقاومت كشور را در عرصه های بین المللی بالا ببرد و هم مشكلات معیشت مردم در داخل را رفع كند.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود، مهم ترین علت حاكمیت ركود، تورم بالا و رشد اقتصادی پایین طی چهار دهه گذشته كشور را وابستگی به درآمدهای نفتی و سهم اندك درآمدهای مالیاتی در بودجه های سالیانه دانست كه در مقایسه با استانداردهای بین المللی تفاوت فاحشی را نشان می دهد.

وی دلیل این امر را سهل الوصول بودن درآمدهای نفتی خواند كه انگیزه تلاش جدی دولت ها برای كسب و افزایش درآمد از محل مالیات را از بین برده است.

طیب نیا گفت: زمانی كه دولت از مصرف و تولید مالیات می گیرد، این امر باعث خروج نقدینگی از جامعه و در نتیجه كاهش مخارج و تقاضای كل جامعه می شود، در حالی كه با تكیه بر درآمدهای نفتی و تزریق عایدات آن به جامعه، نه تنها به تقاضای كل و افزایش مخارج جامعه می افزاید بلكه باعث افزایش هزینه های جاری خود دولت نیز می شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، باوجودی كه مشخص بود در آستانه افزایش فشارهای بین المللی قرار داریم و عرصه از نظر اقتصادی بر ما تنگ خواهد شد، متأسفانه به تداوم سیاست های مبتنی براتكا به درآمد نفتی و وابستگی كشور به واردات ادامه دادیم، از سوی دیگر سیاست خارجی كشورمان در جهت اصطكاك با جامعه بین الملل حركت می كرد و ما در عرصه اقتصادی همچنان وابستگی و تعامل خود با اقتصاد بین الملل را به شدت افزایش دادیم.

طیب نیا افزود؛ این در حالی است كه قاعدتاً بایستی در جهت عكس حركت می كردیم و مطابق سیاست های روشن اسناد بالادستی كشور، از تكیه به فروش نفت كاسته و درآمدهای مالیاتی را افزایش می دادیم كه البته نتایج این اشتباه هم در قالب تشدید تورم و كاهش ارزش پول ملی به وضوح شكل خود را نشان داد.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در عین حال، تحریم ها یكسری آثار مثبت هم برای اقتصاد ما داشته كه موجب شد مسئولان اقتصادی كشور بیش از پیش به اهمیت تامین هزینه های دولت و تكیه بودجه های سالیانه بردرآمدهای مالیاتی پی ببرند.