اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آثار مخرب استفاده افراطی از اینترنت


یک کارشناس مسائل اجتماعی تاکید دارد افرادی که مدت زیادی از روز خود را برای استفاده از اینترنت صرف می‌کنند در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس مسائل اجتماعی تاکید دارد افرادی که مدت زیادی از روز خود را برای استفاده از اینترنت صرف می‌کنند در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

فاطمه ثمودی درباره موضوع آسیب شناسی اینترنتی افزود: استفاده مفرط از اینترنت به طور قطع با افسردگی در ارتباط است و جست‌وجوگران افراطی اینترنتی نشانه‌ها و زمینه احتمال ابتلا به افسردگی شدید را در خود دارند.

این کارشناس اجتماعی، با بیان اینکه بیشترین کاربران اینترنت را جوانان تشکیل می‌دهند، افزود: نتایج تحقیقات انجام شده در ایالات متحده آمریکا نشانگر آن است که استفاده از اینترنت در میان جوانان، بیش از هر گروه سنی دیگری است.

ثمودی ادامه داد: تعداد کودکان نیز به عنوان گروه سنی متفاوت، در شمار کاربران اینترنت رو به افزایش است و در سال 2005 بیش از 77 میلیون کودک وارد فضای سایبر شده اند.

وی با اشاره به نوع جدیدی از اعتیاد اینترنتی در صورت دسترسی گسترده افراد به اینترنت، گفت: این موضوع مهم‌ترین مساله حاضر عصر اطلاعات است که همانند تمامی انواع دیگر اعتیاد، اعتیاد به اینترنت نیز با علائم خاصی همراه است.

وی اضطراب، افسردگی، کج خلقی، بی قراری، لطمه به عملکرد آموزشی، تفکرهای وسواسی و یا خیالبافی راجع به اینترنت را از جمله این علائم در اعتیاد به اینترنت برشمرد و افزود: هر چه روابط این افراد به ویژه ویژه کودکان و نوجوانان در جهان مجازی افزایش یابد در مقابل از دامنه روابط آنان در جهان واقعی کاسته می شود.

این محقق و پژوهشگر اجتماعی تاکید کرد: به دلیل استفاده بیش از حد این فناوری و نادرست استفاده کردن از اینترنت است و افراد را با یک نوع ادبیات و اصطلاحات خاص آشنا می کند که توسط صاحب وبلاگ بیان می‌شود و به گونه ای به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است.

ثمودی نظارت خانواده و والدین را امری مهم در کنترل فرزندان پیرامون اعتیاد فرزندان به اینترنت خواند و گفت: نسل جوان با اینترنت درگیرند و مشکلاتی چون افسردگی و کاهش ارتباط خانوادگی از مهم‌ترین آسیب‌های اعتیاد به اینترنت است که در این زمینه خانواده‌ها باید بر رفتارهای فرزندان نظارت داشته باشند.

این جامعه شناس افزود: اگرچه روابط مجازی، پویا است و جامعه به کمک اینترنت، روابط جدیدی را براساس فعالیت نو، برانگیزنده و تقویت کننده تشکیل می‌دهند اما باید بدانیم که افرادی که از آن استفاده می کنند، به طور بالقوه دچار رفتارهای مخرب می شوند و این تخریب تا مرز از دست دادن شغل، از هم گسیختگی روابط و یا زیان‌های مالی قرار می‌دهد.

ثمودی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد افراد برای فرار از مشکلات زندگی و یا کشف دنیای جدید و متفاوت به اینترنت اعتیاد پیدا می کنند اما باید توجه داشت این اعتیاد دارای آسیب‌های جدی است و باید با بهره‌گیری از راهکارهای علمی بر این بیماری غلبه کرد.


ویدیو مرتبط :
آثار مخرب ماهواره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استفاده بیش از اندازه از اینترنت



 

 

استفاده بیش از اندازه از اینترنت

 

امروزه ثابت شده است استفاده طولانی مدت از اینترنت، تاثیرات مخربی بر روح و روان افراد برجای می‌گذارد.

 

هرچند لفظ اعتیاد بیشتر تداعی‌گر اعتیادهای سنتی نظیر اعتیاد به الکل، مواد مخدر و قمار است ولی در چند سال اخیر، اعتیاد به اینترنت رفته رفته با وجه جدیدی روبرو شده است. در واقع گسترش رایانه‌های شخصی از یک‌سو و افزایش و سهولت اتصال به اینترنت در منزل و محل کار از سوی دیگر، به ظهور معظلی به نام اعتیاد اینترنتی منجر شده است.

 

این در حالی است که همچون دیگر اعتیادها، این نوع اعتیاد نیز باعث منزوی شدن فرد از خانواده و اطرافیانش شده و می‌تواند به تخریب سلامت، روابط و احساسات شخص معتاد منجر گردد.

 

به نقل از اخبار مصر، پژوهش جدیدی که توسط گروهی از روانشناسان دانشگاه لیدز انگلیس صورت گرفته نشان می‌دهد آن دسته از کاربرانی که مدت زمان طولانی از اینترنت استفاده می‌کنند، بیش از کسانی که وقت کمتری به وبگردی اختصاص می‌دهند، به افسردگی و احساس یاس و دلسردی مبتلا می‌شوند.

 

در این پژوهش خاطرنشان شده است که صرف وقت بسیار در اینترنت باعث می‌شود کاربر به جای تعاملات اجتماعی در زندگی واقعی، به اتاق‌های گپ‌زنی (چت) و شبکه‌های اجتماعی روی آورد. این تحقیق در نشریه Psychological Sciences منتشر شده است، و در آن تاکید گشته که استفاده طولانی مدت از اینترنت ممکن است در نهایت به اعتیاد منجر شده و تاثیرات بسیار زیانباری بر سلامت روانی فرد بر جای گذارد.

سلامت نیوز