اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آثار افزایش قیمت بنزین بر نرخ تاکسی ها


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به آثار تورمی افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه بنزین تاکسی ها گفت: ابعاد مختلف تصمیم دولت با حضور وزرای اقتصاد و نفت در کمیسیون اقتصادی بررسی خواهد شد.

خبرگزاری مهر: نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به آثار تورمی افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه بنزین تاکسی ها گفت: ابعاد مختلف تصمیم دولت با حضور وزرای اقتصاد و نفت در کمیسیون اقتصادی بررسی خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تصمیم دولت برای تک نرخی شدن و افزایش قیمت بنزین و با ارزیابی این اقدام اظهار داشت: در این رابطه باید به چند نکته توجه کرد؛ نخست اینکه اگر قرار بود مسئله افزایش قیمت ها با تصمیم دولت اتفاق بیفتد، بهتر بود پایان سال گذشته اعلام می شد و یک بار این شک قیمتی وارد می شد.

وی افزود: نمی توان هر چند ماه یک بار شوک قیمتی را به اقتصاد کشور وارد کرد چراکه تبعات آن به گونه ای می شود که در ابتدای کار و با افزایش حقوق و دستمزد به نوعی شوک قیمتی به جامعه وارد شده و مجددا در خرداد ماه با افزایش قیمت سوخت چنین فضایی ایجاد می شود؛ ظرفیت عمومی جامعه پذیرش چنین شوک هایی را ندارد و از سوی دیگر چنین تصمیماتی زحمات خود دولت را در مهار و مدیریت تورم دچار چالش می کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: به نظر می رسد اگر قرار بود افزایش قیمت سوخت در کشور با این رویکرد اتفاق بیفتد، بهتر بود قانون هدفمندسازی یارانه ها مبنای کار قرار می گرفت، چراکه آن قانون بهتر می توانست به این مسئله کمک بکند؛ چون در این صورت بهتر تصمیم گرفته می شد که منابع حاصل از افزایش قیمت سوخت چگونه هزینه شود.

پورابراهیمی افزود: با این تصمیم دولت قیمت بنزین بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است اما این رویکرد می توانست بسیار جامع تر و در اجرای فاز دوم یا فازهای بعدی هدفمندی یارانه ها اتفاق بیفتد و این موضوع کمک می کرد تا منابع و مصارف این بخش بهتر مدیریت شود.

وی با اشاره به حذف سهمیه یارانه ای بنزین ناوگان حمل و نقل عمومی خاطرنشان کرد: این تصمیم آثار و تبعات تورمی بسیار زیادی خواهد داشت؛ چراکه باید حداقل ها را برای قشر متوسط جامعه در نظر گرفت، چراکه باید از کسانی که از ناوگان حمل و نقل شهری استفاده می کنند حمایت شود و حداقل خدمات به آنها ارائه شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با توصیه به دولت برای حضور در این کمیسیون در ارائه گزارش درباره اهداف خود از این تصمیم و جمع بندی آن در کمیسیون گفت: هرچند اختیار این افزایش قیمت به دولت داده شده بود، اما تصور نمی کردیم که به این شیوه اقدام شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: بررسی این موضوع در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس خواهد بود و با حضور وزرای اقتصاد و نفت آن را بررسی و پیگیری خواهیم کرد.


ویدیو مرتبط :
ماجرای افزایش کرایه تاکسی ها به دلیل افزایش قیمت بنزین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی آثار افزایش نرخ بنزین و مشکلات جایگاه‌داران



اخبار,اخبار اقتصادی ,افزایش نرخ بنزین

سخنگوی کمیسیون انرژی از بررسی آثار افزایش نرخ بنزین و مشکلات جایگاه‌داران پمپ بنزین با حضور مسئولان ذیربط در کمیسیون متبوعش خبر داد.

حسین امیری خامکانی درگفت و گو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت با اشاره به دستور کار فردا(سه شنبه 30 تیر) کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، از بررسی آثار افزایش نرخ بنزین ومشکلات جایگاه داران پمپ بنزین با حضور مسئولان ذیربط در کمیسیون متبوعش خبر داد.

نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیم دولت در رابطه با افزایش نرخ بنزین آثار اقتصادی داشته است، اظهار داشت: این افزایش نرخ بر روی مصرف بنزین، حمل و نقل و صنعت تاثیرگذار بوده است.

ایجاد مشکلات در چند روز اخیر در جایگاه های سوخت
امیری خامکانی با اشاره به مشکلات چند روز اخیر درجایگاه های سوخت،افزود: انتقاداتی از سوی جایگاه داران سوخت بنزین مطرح شده که در جلسه فردا مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در مجلس مصوبه ای در رابطه با فروش سوخت تصویب شده است، ادامه داد: در این مصوبه شرایط فروش از کارمزدی به حق العمل کاری تبدیل شد، که هنوز اجرایی نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، شرایط فروش سوخت را یکی از مشکلات جایگاه داران سوخت دانست و گفت: این یکی از بحث های جدی بین وزارت نفت و جایگاه داران است که این مشکل را در کمیسیون رفع می کنیم.

اخبار اقتصادی - خانه ملت