اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آتش سوزی انبار کالا در جنوب شهر تهران


انبار کالایی در خیابان فدائیان اسلام جنب بزرگراه آزادگان تهران بامداد امروز دچار حریق شد و تقریبا به طور کامل در آتش سوخت.

خبرگزاری صدا و سیما: انبار کالایی در خیابان فدائیان اسلام جنب بزرگراه آزادگان تهران بامداد امروز دچار حریق شد و تقریبا به طور کامل در آتش سوخت.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در محل حادثه در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در تشریح حادثه گفت: ساعت 5 و 12 دقیقه بامداد امروز آتش سوزی گسترده ای به سامانه 125 اطلاع داده شد که بلافاصله آتش نشانان از 6 ایستگاه آتش نشانی همراه خودروهای پشتیبانی، تانکر آب و تجهیزات ایمنی و تنفسی به محل حادثه اعزام شدند.

جلال ملکی با اشاره به اینکه آتش نشانان در حدود دو دقیقه پس از اطلاع به محل حادثه رسیدند افزود: زمانی که آنها به محل حادثه رسیدند آتش به طور گسترده ای شعله ور شده بود و حتی از سقف انبار زبانه می کشید به طوری که از فاصله های دور هم قابل رویت بود و سقف انبار هم تخریب شد.

وی گفت: انبار مسقفی به وسعت بیش از 1500 متر مربع که کالاهای مختلفی از جمله نخ، پارچه، لوازم یدکی خودرو و کالاهای دیگر در حجم خیلی زیاد و ناایمن در کنار هم چیدمان شده بود در آتش سوخت .

ملکی ادامه داد: آتش نشانان با تلاش بسیار زیاد از چند طرف اقدام به اطفای حریق کردند و در پایان توانستند آتش را کاملا مهار و خاموش کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت و تنها دو نفر دچار دودگرفتگی خفیف شدند اما خسارت مالی زیادی بر جا ماند.
وی افزود: علت حادثه در دست بررسی است.


ویدیو مرتبط :
آتش انبار چوب جنوب تهران 94/02/09

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری در شورای شهر تهران



اخبار,اخبار اجتماعی,گزارش حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری در شورای شهر تهران


اخبار اجتماعی - گزارش حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری در شورای شهر تهران

رئیس سازمان آتش‌نشانی تهران در صحن علنی شورای شهر تهران گزارش حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری را قرائت کرد.

به گزارش ایسنا، سیدرضا خوشزاد ضمن ابراز همدردی و عذرخواهی مجدد از خانواده متوفیان حادثه خیابان جمهوری که در این جلسه حضور داشتند، گفت: این حادثه بسیار تلخ و دردناک بود. از رئیس‌جمهور، وزیر کشور، اعضای شورای شهر تهران، قوه قضاییه و شهردار تهران تشکر می‌کنم که پیگیری‌های متعددی در رابطه با این حادثه انجام داده‌اند.

وی خطاب به رئیس شورای شهر تهران گفت: باید از شما تشکر ویژه‌ای داشته باشم که با تشکیل چندین کمیته مختلف در شورای شهر تهران دستور پیگیری بررسی این حادثه را دادید.

خوشزاد ادامه داد: شغل آتش‌نشانان از جنس جهاد، عشق، امید و از خودگذشتگی است. به همان نسبت که این دو خانواده داغدار هستند جامعه آتش‌نشانان نیز از وقوع این حادثه بسیار متاثرند. یقین بدانید زیباترین لحظه زندگی آتش‌نشانان لحظاتی است که جان افراد را نجات می‌دهند. جنس ‌آتش‌نشانان از جنس همان افراد دفاع مقدس است.

وی افزود: در پیشگاه خداوند متعادل شهادت می‌دهم که تلخ‌ترین زمان‌ها برای نیروهای سازمان آتش‌نشانی زمانی است که شهروندی جان خود را از دست می‌دهد.

وی تاکید کرد: طی حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری تزلزل روحی در میان نیروهای آتش‌نشانی، کاهش اعتماد مردم و کاهش ریسک‌پذیری نیروها در تحویل تجهیزات سنگین سازمان از مشکلاتی بوده است که طی این حادثه به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه این حادثه چه بر اثر نقص فنی و چه خطای انسانی به وجود آمده باشد، باید بدانیم علت اصلی حریق عوامل دیگری بوده است که عمده‌ آنها عدم توجه به نکات ایمنی و بی‌موالاتی مالکین این مجتمع بوده است.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری کشورهای دنیا ممکن است نقص فنی در تجهیزات به وجود بیاید، افزود: در مرکز سالمندان در کانادا چند روز پیش 32 نفر کشته شدند.

وی تاکید کرد: از اعضای شورای شهر تهران و شهرداری و سایر نهادهای نظارتی خواهش می‌کنم این حادثه را مبتنی بر شرایط و عملکرد سازمان آتش‌نشانی بررسی کنند. نمی‌شود بگوییم نقص فنی دستگاه مربوط به رئیس سازمان آتش‌نشانی است ولی در کاهش زمان عملکرد سازمان و اقدامات خوب سازمان، ریاست هیچ نقشی نداشته است.

وی تاکید کرد: بری از خطا نیستم. اما حقیقتا هرگز کوتاهی هم نمی‌کنم. تمام نیروهای خدوم سازمان ‌آتش‌نشانی جانانه می‌ایستند تا مردم نجات پیدا کنند. تفکر آنها تفکر جهانی است و به این نیز قائل نیستم که بگوییم بهترین عملکرد و وضعیت را داریم.

خوشزاد به طرح ایستگاه محوری در شهر تهران اشاره کرد و گفت: طرحی به نام ایستگاه محوری در تهران توسط سازمان آتش‌نشانی اجرایی شده است و در آن ساختمان‌های ناایمن در بافت فرسوده شهر تهران مشخص شده است.

وی تاکید کرد: ناایمنی‌های زیادی در بافت‌های فرسوده وجود دارد که نهادهای مربوط باید این موضوع را دنبال کنند.

وی در خصوص حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری، افزود: اشتعال از راهرو شروع شده است. بین اتاقی که اشتعال در آن وجود داشت و اتاقی که محبوسین در آن حضور داشتند یک در قرار داشت که توسط کارفرما این در برداشته شده بود.

در ادامه جلسه خوشزاد با نشان دادن تصاویر اتاقی که محبوسین در آن قرار گرفته بودند، تاکید کرد: تمامی وسایل این اتاق از جمله سبدهای پلاستیکی، چرخ‌های خیاطی و نخ‌ها سالم مانده‌اند. اضطراب در همه موارد وجود دارد و عاملی می‌شود که رفتارها قابل پیش‌بینی نباشند. در این حادثه پنج نفر تصمیم می‌گیرند و تا آخرین لحظه در اتاق می‌مانند و نجات پیدا می‌کنند. اما دو طرف دیگر از پنجره آویزان می‌شوند و متاسفانه فوت می‌کنند.

در ادامه گزارش خوشزاد به استانداردهای "ان اف تی ای" اشاره کرد و گفت: با توجه به این استانداردها اولین گروه، گروه ‌آتش‌نشانی باید در کمتر از چهار دقیقه به محل حادثه برسند که نیروهای ما ظرف مدت سه دقیقه و دو ثانیه به محل حادثه رسیدند. به رغم عملیاتی نشدن نردبان اول و پشتیبانی که نردبان دوم انجام داد باعث شد که پنج نفر دیگر نجات پیدا کنند.

وی تاکید کرد: باید تمامی جوانب را در این حادثه در نظر بگیریم و بعد قضاوت کنیم. در پنج سال گذشته حریق در تهران روند افزایشی داشته ولی فوتی روند کاهشی را دنبال کرده است. به طوری که روند نجات یافتگان در پنج سال گذشته از 690 نفر به یک هزار و 262 نفر رسیده است.

در ادامه جلسه احمد دنیامالی - رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران، ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های جانباختگان حادثه خیابان جمهوری، گفت: بحث عملکرد نیروهای آتش‌نشانی و زحمت بسیاری که می‌کشند قابل انکار نیست. این افراد در تعطیلی و عید آماده‌باش هستند و در کنار خانواده خود نیستند. از زحمات این افراد قدردانی می‌کنیم ولی باید از ما بپذیرند که به عنوان نمایندگان مردم تهران از موضع مردم دفاع کنیم.

دنیامالی با اشاره به حضور و سابقه خود در راه‌آهن و کشتیرانی و آشنایی با مسائل ایمنی حریق و آتش‌نشانی، گفت: باید همه موارد را در نظر بگیریم و شرایط را بسنجیم اما همه اینها باعث نمی‌شود که پاسخگوی مردم نباشیم. امروز بحث تجسس و نجات در دنیا بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی خطاب به اعضای شورا گفت: این دو عزیز جان خود را از دست داده‌اند و نباید اینطور می‌شد. در مجموع دوستانمان در شهرداری باید بازنگری در بحث تجهیزات خود در سازمان آتش‌نشانی داشته باشند. اگر نقص فنی نردبان و باز نشدن آن را بپذیریم چگونه می‌توان شلنگ‌هایی که آب می‌دادند را توجیه کرد. در این حادثه آقای قناعتی در محل بودند و شلنگ‌هایی که از همه جای آنها آب نشت می‌کرد را مشاهده کردند، آیا این هم شرکت سازنده مشکل داشته است که شلنگ‌ها آب می‌داند؟

وی تاکید کرد: ما مدافع حقوق مردم هستیم و باید کمیته‌ای که به دستور رئیس شورای شهر تهران تشکیل شده است کارش ادامه پیدا کند و این حادثه را تا آخرین لحظه پیگیری کند. باید جعبه سیاه بازگشایی شود حتی اگر نیاز به دستور قضایی دارد این کار انجام شود تا ابعاد مختلف این حادثه مشخص شود.

وی با بیان اینکه در تاریخ سوم دی ماه سال جاری سرویس تایم نردبان حادثه جمهوری به پایان رسیده بوده است، گفت: اگر مهلت سرویس تایم به پایان رسیده بوده چرا سازمان آتش‌نشانی در روز و محلی که سران قوا خدمت مقام معظم رهبری بودند و باید در آمادگی کامل باشند از این تجهیزات استفاده کرده است.

دنیامالی افزود: برای جلوگیری از وقوع اینگونه حوادث حتی اگر لازم است باید دستور تحقیق و تفحص بدهیم. به هر ترتیب جان شهروندان در شهر تهران برای اعضای شورا بسیار مهم است.
 اخبار اجتماعی - ایسنا