اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های بهشهر


بخشدار یانه‌سر بهشهر از آتش‌سوزی گسترده اما نقطه‌ای در جنگل‌های این بخش خبر داد و گفت: فقط نیروهای مردمی برای مهار آتش پای کار هستند.

باشگاه خبرنگاران: حسین نجفی،اظهار داشت: آتش‌سوزی در بخش گسترده اما نقطه‌ای در جنگل‌های محدوده روستاهای «شیخ‌محله»، «پچت» و «پرکلا» اتفاق افتاد که با حضور میدانی اهالی محل، دهیاران و شوراهای اسلامی در حال اطفای آن هستیم.

وی اظهار کرد: این آتش‌سوزی از شب گذشته آغاز شد که تا ساعت سه صبح امروز نسبت به مهار آن اقدام شد اما از ساعاتی پیش بار دیگر در نقطه‌ای دیگر شاهد آتش‌سوزی هستیم.

بخشدار یانه‌سر بهشهر، خاطرنشان کرد: هنوز میزان آتش‌سوزی و خسارت آن برآورد نشده اما وسعت آن زیاد است.

نجفی درباره علت آتش‌سوزی گفت: با توجه به اینکه وضعیت جوی مناسب و بدون وزش باد را در شب گذشته و صبح امروز در ارتفاعات شاهد هستیم و همچنین با توجه به آغاز آتش‌سوزی‌های نقطه‌ای بعد از اطفای حریق توسط نیروهای مردمی، امکان عمدی بودن آتش‌سوزی در اولویت است.

بخشدار یانه‌سر بهشهر ادامه داد: در حال حاضر به وسیله تراکتور، پمپ‌های دوشی و حتی بطری‌های آب معدنی در حال خاموش کردن آتش هستیم و امکان دارد پس از اطفای آتش، بار دیگر نیز شاهد آتش‌سوزی باشیم.

وی با اشاره به کمبود نیرو در منابع طبیعی، به این سازمان پیشنهاد داد که دهیاران، شوراهای اسلامی و اهالی بخش یانه‌سر آمادگی دارند تا داوطلبانه برای جمع‌آوری چوب‌ها و تنه‌های درختان جنگلی پای کار بیایند و از محل فروش آنها، منابع طبیعی را نسبت به اطفای حریق در موارد لزوم، تجهیز کنند.

نجفی با اشاره به حضور مدیر جدید منابع طبیعی بهشهر،گفت: از مدیریت جدید حمایت می‌کنیم و معتقد هستیم صیانت از جنگل انسان‌های متعهد، مجرب و دلسوز طبیعت می‌خواهد.


ویدیو مرتبط :
آتش سوزی گسترده در جنگل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آتش سوزی وسیع جنگل ها و عذر بدتر از گناه مسوولان



 

 آتش سوزی وسیع ترین جنگلها و عذر خواهی بدتر از گناه مسئولان

 

عصرایران- خبرهایی که از جنگل های استان های گلستان، مازندران، سمنان و کردستان می رسد به هیچ روی امیدوار کننده نیست. آتش همچنان در بیش از یکصد نقطه ادامه دارد و آن طور که صبح امروز در صدا  و سیما نیز اعلام شد، جنگل های اولنگ شاهرود نیز طعمه حریق شده اند و در حال سوختن هستند.

گروه های اطفای حریق، شامل نیروهای امدادی، جنگلبانی، نیروهای نظامی و مردم مناطق مذکور از آغاز آتش سوزی ها با امکانات اولیه مانند کپسول های آتش نشانی، دبه های آب، بیل و ... در حال تلاش برای اطفای حریق هستند.

البته چند فروند هلی کوپتر که تعداد آنها گویا به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد هر از گاهی پروازی می کنند و آب مخازن کوچک شان را بر روی مناطق بحرانی می پاشند. با این حال آتش، دست بردار نیست و هر روز خبرهای جدیدی از آتش سوزی های جدید می رسد.

نکته تاسف انگیز آن است که مسوولان کشور یا در این باره اساسا سکوت کرده اند به طوری که گویا بحرانی به وسعت آتش سوزی در جنگل های غرب و شمال و شمال شرق ایران وجود خارجی ندارد و همه جا امن و امان است ، یا آنکه اگر هم صحبتی می کنند، آن را ناچیز و کم اهمیت جلوه می دهند ؛ کما اینکه صبح امروز، استاندار گلستان در برنامه رادیویی "جوان ایرانی سلام" گفت که تنها برگ ها دارند می سوزند و درختان مشکلی ندارد و البته حداکثر ممکن است لابلای برگ ها، چند درخت هم آسیب ببیند!

حتی اگر اصل را بر صحت حرف های استاندار گلستان بگذاریم و بپذیریم آنچه می سوزد، فقط برگ های پاییزی هستند و درختان، سرحال و استوار به جای خود باقی اند، باید بگوییم که در این صورت، با "عذر بدتر از گناه" مواجهیم.

معنای سخن آقای استاندار این است که مسوولان مربوطه تاکنون نه در اطفای حریق درختان جنگلی، که در خاموش کردن برگ های آتش گرفته، ناکام بوده اند!

واقعا اگر خاموش کردن برگ های خشک پاییزی بیش از یک ماه است که ادامه دارد و به گفته خود استاندار تا روز گذشته 110 نقطه دچار آتش سوزی بوده اند، وای به حال روزی که درختان آتش بگیرند! در چنان صورتی چه باید کرد؟ واقعا ساختاری که نتواند از عهده خاموش کردن برگ ها برآید، چگونه درختان تنومند آتش گرفته را خاموش خواهد کرد؟!

همچنین گفته شده که نیروهای مسوول اطفای حریق با امکانات لازم در حال انجام وظیفه اند؛ واقعا جا دارد بپرسیم کدام امکانات لازم؟!

هر آنچه تاکنون از امکانات ادعایی در رسانه ها منتشر شده چیزی جز وسایل اولیه اطفای حریق مانند دبه های آب و بیل وحداکثر خودروهای آتش نشانی نیستند که البته این خودروها هم در اعماق جنگل و ارتفاعات اساسا ورودی ندارند!

اما چند هلی کوپتر آبپاش هم با مخازن سه تا پنج هزار لیتری خود، کار چندانی از پیش نمی برند که اگر غیر از این بود، حتما تاکنون فرجی حاصل می شد نه اینکه هر روز خبر برسد جای جدیدی آتش گرفته یا آتش برخی نقاط مهار شده، بار دیگر احیا شده است.

باید گفت روند آتش سوزی ها مشکوک است و  تاکنون سابقه نداشته این حجم بزرگ از مناطق جنگلی دچار حریق شوند و آتش سوزی هم مدت ها ادامه داشته باشد. از این رو، جا دارد علاوه بر مسوولان مربوط به محیط زیست و جنگل ها، دستگاه های امنیتی هم وارد گود شوند تا مشخص شود علت این آتش سوزی ها و نیز دلیل تداوم آن چیست.

و البته در پایان باید باز دست به دامان خدا شد، چه آنکه با این وسایل ابتدایی و مدیریت های فشل نمی توان آتش را از جنگل های کشور زدود و از سوی دیگر هم اراده ای برای کمک گرفتن از جامعه جهانی برای اطفای حریق وجود ندارد.

خدایا تو خود رحمی کن. بارانی ببار تا مردمان شهرها از دود وجنگل ها از آتش خلاصی یابند که ما را به بندگان تو امیدی نیست.../عصر ایران