اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آب زاینده رود هفته آینده به گاوخونی می‌رسد



اخبار,اخبار اجتماعی , آب رودخانه زاینده رود

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی ورزنه گفت: تا یک هفته آینده آب زاینده رود به تالاب بین المللی گاوخونی می رسد.

رضا خلیلی ورزنه روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه شب گذشته آب رودخانه زاینده رود به ورزنه رسیده است ، گفت: پیش بینی می شود تا یک هفته آب به تالاب برسد.

وی تصریح کرد: فاصله ورزنه تا تالاب بین المللی گاوخونی حدود 30 کیلومتر است که با توجه به وجود نیزارها و موانع بستر رودخانه ، آب تا هفته آینده به تالاب می رسد.

وی گفت: اگر روند همین طور ادامه داشته باشد تا چهار روز آینده آب به شاخ کنار، 10 کیلومتری دلتای تالاب گاوخونی خواهد رسید.

تالاب بین المللی گاو خونی یکی از 19 تالاب بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال 1349 به ثبت رسیده است.

این تالاب یکی از اکوسیستم های طبیعی استان اصفهان واقع در انتهای زاینده رود است و به عنوان یک اکوسیستم طبیعی واقع در یک منطقه خشک می تواند در توسعه پایدار منطقه نقش مهمی داشته باشد.

تالاب گاوخونی دارای وسعتی حدود 476 کیلومتر مربع است و در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد.

سالهاست تالاب گاوخونی با کمبود آب مواجه شده و در ورطه نابودی است.

در این حال مسوولان استان اصفهان با اشاره به تبعات ناشی از انتشار ریزگردها در نتیجه خشکی تالاب گاوخونی راهکارهای مختلف از جمله انتقال پساب شبکه فاضلاب شرق اصفهان به این تالاب را مورد توجه قرار داده اند.

بارگذاری فراوان برای تامین آب کشاورزی، صنعت و شرب در چند دهه اخیر و همچنین وقوع خشکسالی و تغییرات اقلیمی سبب شده است که در چند سال اخیر رودخانه زاینده رود در نیمه شرقی آن بارها خشک شود.

در زمانی هم که دریچه های سد زاینده رود با توجه به میزان ذخیره آن به طور موقت بیشتر باز می شود به سبب نفوذ آب به آبخوان های حاشیه رودخانه و برداشت برای کشاورزی آبی به تالاب گاوخونی نمی رسد.

اخبار اجتماعی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
رود خانه زاینده رود - زاینده رود دات نت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آب زاینده رود پس از 10 سال به تالاب گاوخونی می رسد



اخبار,اخبار اجتماعی ,تالاب گاوخونی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت:پس از 10 سال به زودی تالاب بین المللی گاوخونی بار دیگر از رودخانه زاینده رود سیراب می شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان اصفهان، حمید ظهرابی اظهار کرد: با احیای شورای عالی آب در دولت یازدهم و تشکیل جلسات متعدد، مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود به تصویب رسیده و به عنوان یک الگوی مناسب برای حوضه های آبریز مبنا قرار گرفته است.

وی گفت: بر اساس ماده 9 مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب کشور و دستور رییس جمهوری مبنی بر اینکه اگر آب زاینده رود به اندازه کافی هم نباشد، نباید خشک شود؛ در حال حاضر آب در بستر زاینده رود جریان دارد و امیدواریم تا 2 روز آینده به تالاب بین المللی گاوخونی نیز برسد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: براساس مصوبات شورای عالی آب و دستور ریاست جمهوری، مبنا بر این است که زاینده رود حتی با جریان حداقلی آب زنده نگه داشته شود و مردم اطراف این رودخانه و زیست بوم طبیعی حوضه این حق را دارند که سهمی از آب نیز به حیات رودخانه اختصاص یابد.

ظهرابی با بیان اینکه دوره آبیاری کشاورزی در این حوضه با موفقیت انجام شد؛ افزود: در حال حاضر رهاسازی آب زاینده رود به میزان حداقلی برای تامین نیاز زیست محیطی رودخانه است.

وی اظهار کرد: عدم قطع جریان پایه و حداقلی رودخانه در پایان فصل کشاورزی و عدم استفاده آب به منظور کشاورزی باعث شده که آب به سمت تالاب گاوخونی سرازیر شود و پس از 10 سال خشکی بخشی از بستر رودخانه و تالاب، شاهد ورود آب به تالاب بین المللی گاو خونی خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به اقدامات موثر کشاورزان و دوستداران محیط زیست برای رساندن آب به تالاب بین المللی گاوخونی گفت: کشاورزان و مردم شرق اصفهان برای لایروبی بستر زاینده رود به منظور تسریع در انتقال آب به گاوخونی و مقابله با برداشت های غیر مجاز آب در مسیر رودخانه مشارکت فعال و خودجوشی داشته اند و حتی هزینه هایی را برای لایروبی رودخانه و پر کردن کانال های سطحی و زیر زمینی غیر مجاز برداشت آب، متحمل شده اند.

وی تاکید کرد: بدون شک برای رفع هر معضلی مشارکت مردم تعیین کننده و اثر گذار است و این مشارکت، همراهی و همدلی مردم شرق اصفهان است که به عنوان مکمل برنامه ریزی های مدیران دولت تدبیر و امید، همگان را به حیات دوباره زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی امیدوار کرده است.

ظهرابی گفت: هم اکنون آب در بند شانزده ده؛ حوالی شهر ورزنه می باشد و پیش بینی می شود تا دو روز آینده به تالاب بین المللی گاوخونی برسد که باعث خوشحالی مردم، کشاورزان و دوستداران محیط زیست شده است.

وی با بیان اینکه رسیدن آب به تالاب بین المللی گاوخونی امیدها را برای احیای مجدد این زیستگاه ارزشمند زنده کرده است، افزود: به نظر می رسد حتی در شرایط فعلی و مشکلات موجود در حوضه آبریز هم می توان با اعمال مدیریت صحیح، بخشی از حقابه زیستی رودخانه و تالاب را تامین کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در حال حاضر حجم آب رها شده بسیارکم است و جوابگوی تمامی نیاز های زیستی رودخانه و تالاب بین المللی گاوخونی نیست و نمی توان انتظار داشت که این تالاب در کوتاه مدت به صورت کامل احیا شود.

وی اضافه کرد: محدودیت های زیادی نظیر لزوم تامین آب شرب در سر راه این مهم وجود دارد.

جمعی از دوستداران محیط زیست شهر ورزنه استان اصفهان روز شنبه با حضور در مقابل شرکت میراب زاینده رود، تامین آب برای حیات تالاب گاوخونی را خواستار شده بودند.

تالاب بین المللی گاو خونی یکی از 19 تالاب بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال 1349 به ثبت رسیده است.

این تالاب یکی از اکوسیستم های طبیعی استان اصفهان واقع در انتهای زاینده رود است و به عنوان یک اکوسیستم طبیعی واقع در یک منطقه خشک می تواند و باید در توسعه پایدار منطقه نقش مهمی داشته باشد.

تالاب گاوخونی با وسعتی حدود 476 کیلومتر مربع، در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان، 30 کیلومتری شهر ورزنه، جنوب غربی شهرستان نایین و غرب منطقه ندوشن از استان یزد و شمال غربی کویر ابرقو قرار دارد.

سالهاست تالاب گاوخونی با کمبود آب مواجه شده و در ورطه نابودی است.

خشکی تالاب بین المللی گاوخونی که تبعات حاصل از پراکنش ریزگردهای آن تهدیدی برای سلامت ساکنین منطقه مرکزی کشور تا استان تهران به شمار می آید از دغدغه های زیست محیطی اصلی مردم و مسوولان استان اصفهان است.

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین