اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آب در چشمه‌های سراب تاق‌بستان جاری شد


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از جاری شدن دوباره آب چشمه های سراب تاق بستان خبر داد.

خبرگزاری ایرنا: علی فعله گری روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود: ساعت 20/14 دقیقه عصر امروز در چند مرحله آب از چشمه های سراب تاقبستان جوشید و در بستر سراب جاری شد.

وی اظهار کرد: در تماسی که با مشاور آب میراث فرهنگی داشتم وی این امر را نشانه خوبی برای احیاء مجدد سراب تاق بستان دانست.

وی اظهار کرد: جاری شدن آب در سراب تاق بستان این نوید را می دهد که مسیر کاست چشمه ها هنوز فعال است و برخی نظرات را که احتمال مسدود شدن جریان انتقال آب از دل زمین در این سراب را بر اثر فعل و انفعالات زمین مطرح می کردند نفی می کند.

فعله گری در پایان این احتمال را نیز مطرح کرد که جاری شدن دوباره آب در سراب تاق بستان ممکن است بر اثر عدم استفاده موقت صخابان چاه های اطراف محدوده این سراب باشد.

سراب طاق بستان که از هزاران سال پیش در شمال شهر کرمانشاه و در جوار تاق های ساسانی جاری بود و هزاران هکتار از اراضی کشاورزی را مشروب و آب اهالی روستای تاق بستان را نیز تامین می کرد عصر روز پنجشنبه هفته گذشته به یکباره خشک شد و تعجب مردم کرمانشاه را در پی داشت.


ویدیو مرتبط :
جاری شدن آب در چشمه خشک اردانک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل خشکیدن ناگهانی چشمه تاق‌ بستان


مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: پرآب شدن چشمه تاق‌بستان برای دقایقی و دوباره خشک شدن آن ناشی از پدیده هیدرولیکی «سیفونی» است.

خبرگزاری ایسنا: مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: پرآب شدن چشمه تاق‌بستان برای دقایقی و دوباره خشک شدن آن ناشی از پدیده هیدرولیکی «سیفونی» است.

مسعود فتوت اظهار کرد: پس از خشک شدن چشمه تاق‌بستان، آب دوباره از این چشمه خارج شد و بعد از مدتی کوتاه دوباره خشک شد. این امر ناشی از پدیده هیدرولیکی سیفونی است، یعنی در انتهای مخزن چشمه یک لوله u شکل وجود دارد که گاهی آب در یک طرف آن انباشته می‌شود و وقتی به حد خاصی رسید، از طرف دیگر لوله سرریز می‌شود.

این دکترای مهندسی منابع آب ادامه داد: این پدیده در بخش انتهای مخزن چشمه رخ می‌دهد. چشمه در ناحیه جلویی آبی ندارد و خشک است، بنابراین آب بخش انتهایی از دهانه چشمه خارج می‌شود.

فتوت تصریح کرد: مشاهده این پدیده هنگام پرکردن باک بنزین رخ می‌دهد. در حالیکه باک هنوز خالی است یک لحظه از دهانه باک بنزین سرریز می‌کند اما دوباره پایین می‌رود. این پدیده دوام زیادی ندارد و به زودی قطع می‌شود چون آب چندانی در مخزن چشمه وجود ندارد.

مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه عنوان کرد: با اثبات پدیده سیفونی که تنها دلیل خروج آب از چشمه و خشک شدن دوباره آن است، فرضیه‌های پیشین که در خصوص آن مطرح شده بود، رد می‌شود.

چشمه و دریاچه تاق‌بستان حدود یک هفته قبل ناگهان خشک شد که مسئولین علت آن را خشکسالی اعلام کرده بودند.