اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

آب تهران نیازی به تصفیه خانگی ندارد


رییس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت تاکید کرد که آب تهران نیازی به دستگاه‌های تصفیه‌ آب خانگی ندارد.

خبرگزاری ایسنا:  رییس اداره بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت تاکید کرد که آب تهران نیازی به دستگاه‌های تصفیه‌ آب خانگی ندارد.

مهندس غلامرضا شقاقی تاکید کرد: در هر منطقه‌ای که آبرسانی تحت پوشش شرکت‌های آب و فاضلاب انجام می‌شود، معمولا آب توسط شرکت آب و فاضلاب و همچنین وزارت بهداشت به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد و تمام عوامل مربوطه مطابق استانداردها چک می‌شوند.

وی افزود: اکنون آبرسانی در اغلب شهرها و همچنین بسیاری از روستاها تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب انجام می‌شود. اگر مشکلی در زمینه آب مصرفی مردم وجود داشته باشد، اطلاع رسانی‌های لازم به ساکنان منطقه مربوطه صورت می‌گیرد.

شقاقی تاکید کرد: در مجموع آبی که معمولا در شهرها و از جمله در تهران از سوی شرکت آب و فاضلاب توزیع می‌شود، از نظر کیفی مشکلی ندارد و هیچ لزومی برای تصفیه مجدد آب در منازل یا هر مکان دیگری نیست.

وی با اشاره به انواع مختلف دستگاه‌های تصفیه آب خانگی، مجددا تاکید کرد: از آنجا که آب تهران تصفیه می‌شود و در حال حاضر نظارت دقیقی نیز بر آن صورت می‌گیرد، نیازی به این تصفیه‌های خانگی نیست. از طرف دیگر اگر از این دستگاه‌های تصفیه خانگی در منازل به درستی استفاده نشود، ممکن است در درازمدت آلودگی آب را سبب شوند. اگر در مناطقی نیازی به انجام چنین اقداماتی باشد، این کار توسط متصدیان تامین آب انجام می‌شود.

شقاقی در پاسخ به سوال ایسنا درباره رسوب گل و لای در صافی‌هایی که بر سر شیرهای آب منازل جمع می‌شود، گفت: زمانی که آب به جوش می‌آید "سختی" آن رسوب می‌کند که البته برای سلامتی مضر نیست و این "سختی" آب تا حدی هم برای سلامتی مفید هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رسوب سختی آب ارتباطی به ایجاد سنگ کلیه دارد یا خیر، گفت: این موضوع ارتباطی به سنگ کلیه ندارد. تعدادی از مقالات سختی آب را برای سلامتی مهم دانسته‌اند. این درحالیست که بسیاری از دستگاه‌های تصفیه‌ آب خانگی، سختی آب را به شدت پایین می‌آورند که ممکن است برای سلامت چندان مفید نباشد.


ویدیو مرتبط :
فروش تصفیه آب در شیراز - حذف آلاینده های مضر آب به وسیله دستگاه تصفیه آب خانگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تردید در تصفیه آب تهران



اخبار,اخباراجتماعی ,تصفیه آب  تهران

تصفیه خانه‌های وزارت نیرو هم در زمینه تصفیه و کاهش فلزات سنگین و نیترات توانایی لازم را ندارند، دیگر چه برسد به یک دستگاه ساده خانگی.

اخباری که پیرامون آب تهران منتشر می‌شود تمامی ندارد. همزمان با آغاز فصل گرما خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها بخش قابل توجهی از اخبار خود را به بحران آب اختصاص داده اند. اما اخبار مربوط به آب تنها محدود به این خبرها نیست. در روزهای گذشته بار دیگر سلامت آب تهران مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی، بحث نیتراتی بودن آب پایتخت به قوت خود باقی است و از طرف دیگر، اظهار نظرهای زیادی در مورد تصفیه آب و استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب منتشر می‌شود. آخرین خبر را معاون توسعه آب و فاضلاب تهران داده است: آب تهران نیاز به تصفیه ندارد.
 
به گزارش آرمان، در چند سال اخیر اخبار ضد و نقیضی درباره کم و کیف آب تهران به گوش می‌رسد. اردیبهشت امسال رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درباره آب تهران گفت: در سال گذشته 75 درصد آب مصرفی تهران از طریق سدها و 25 درصد آن از طریق آب چاه‌های عمیق تامین شد، در حالی که، امسال 58 درصد آب تهران از طریق سدها و 42 درصد از طریق چاه‌های عمیق مصرف می‌شود.

 

اگر اوضاع با همین روند طی شود، در سال‌های آینده 40 درصد آب تهران از طریق سدها و 60 درصد از طریق چاه تامین می‌شود. رحمت ا... حافظی افزود: ممکن است برخی بگویند مگر آب چاه چه مشکلی دارد؟ اگر شاخص نیترات به تنهایی برای تعیین میزان کیفیت آب در نظر گرفته شود، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید میزان مجاز نیترات در آب، 45 میلی‌گرم در لیتر است، اما استاندارد ما 50 میلی گرم است. این درحالی است که سیدحسن قاضی‌زاده‌‌هاشمی، وزیر بهداشت درباره کم و کیف میزان نیترات موجود در آب معتقد است که آب تهران به هیچ عنوان مشکلی ندارد.

  دستگاه‌های سرکاری یا کارآمد برای تصفیه آب
با وجود نارسایی‌های موجود در زمینه آب شرب مساله نیازسنجی دستگاه‌های تصفیه آب مطرح می‌شود و برخی از مسئولان از بی فایده بودن این دستگاه‌ها و تبلیغات سوء در این زمینه خبر می‌دهند. این در حالی است که در دی سال گذشته آبفای استان تهران اعلام کرد: هیچ‌یک از دستگاه‌های تصفیه خانگی مورد تایید نیست و ادعای دارا بودن تاییدیه از سوی این شرکت برای تبلیغ یا فروش دستگاه‌های تصفیه خانگی آب غیرقانونی بوده و با موسسات حقیقی و حقوقی متخلف برخورد قانونی خواهد کرد.

 

در اطلاعیه این شرکت آمده است: هم‌چنان‌که در گذشته نیز بارها تاکید شده است، آب تهران از نظر بهداشت هیچ گونه مشکلی ندارد و هیچ‌یک از دستگاه‌های تصفیه آبی که به نام شرکت آب و فاضلاب تبلیغ می‌شوند مورد تایید این شرکت نیست. بنا بر گزارش‌های مردمی و تماس‌های شهروندان با شرکت آب و فاضلاب، اخیرا موسساتی برای فروش دستگاه‌های تصفیه آب با شهروندان تماس گرفته‌اند و ضمن معرفی خود به عنوان نماینده آبفا و ادعای آلوده‌بودن آب تهران تلاش می‌کنند شهروندان را به خرید محصولات خود ترغیب کنند.

 آب تهران نیازی به تصفیه ندارد
 روز گذشته معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار کرد: املاح آب در نقاط مختلف استان تهران متفاوت است، بالاخره همه منابع آب تهران یکنواخت نیست.علیرضا نوذری پورافزود: در شهرهای مختلف استان نیز سختی آب لوله‌کشی متغیر است اما بحث املاح ربطی به بحث آلودگی و غیر قابل شرب بودن آب ندارد. او خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که آب تهران در تمام نقاطش از نظر بهداشتی مناسب برای شرب است. به گفته معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان تهران به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم که مردم برای افزایش کیفیت آب، از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده کنند.

نوروزی ادامه داد: آب لوله کشی منازل مسکونی شهر تهران در هیچ منطقه‌ای احتیاجی به این دستگاه‌ها ندارد و گاهی این دستگاه‌ها آسیب‌های جدی‌تری می‌زند. تسنیم نوشت؛ این مقام مسئول در تشریح آسیب‌های استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب گفت: گاهی به دلیل عدم شناخت نحوه استفاده درست از این دستگاه‌ها و گاهی به دلیل مناسب نبودن خود دستگاه، آب به اندازه آب مقطر تصفیه می‌شود و املاح مفید آب نیز از آن جدا می‌شود که استفاده از این نوع آب، به بدن انسان ضرر می‌زند. این درحالی است که بخشدار خاوران میزان نیترات آب در مناطق جنوبی تهران را بسیار بالاتر از حد استاندارد عنوان کرد.

 

سیداصغر تقوی درباره مشکل آب شرب قیامدشت گفت: ما به دنبال تخصیص سهمیه آب از سد ماملو هستیم و فرماندار خاوران به شدت پیگیر این موضوع است و جلسات متعددی در این زمینه انجام شده و زیرساخت‌های لازم برای این موضوع در حال تامین است. او افزود: با توجه به این موضوع و اختلاط آب سد ماملو با آب شرب منطقه لازم است، مخزن 10هزار متر مکعبی آب به بهره‌برداری برسد تا بتوانیم با استفاده از آن کیفیت آب را ارتقا دهیم. او خاطرنشان کرد: بعد از احداث مخزن آب سد ماملو با آب شرب منطقه مخلوط می‌شود تا مشکلات ذائقه‌ای آب رفع و مشکل آب منطقه برطرف شود.

 

تقوی درباره احتمال بروز بیماری و کاهش سطح بهداشت منطقه به دلیل مشکل آب نیز گفت: از نظر بهداشتی منطقه هیچ مشکلی ندارد و حتی آب تصفیه شده قیامدشت از آب تهران هم سالم‌تر است، چراکه نیترات زیر 50 میلی‌گرم در لیتر دارد. او با اشاره به اینکه ایراد آب منطقه این است که قابل شرب و از نظر ذائقه‌ای مورد پسند مردم نیست، افزود: آب تهران و به‌ویژه مناطق جنوبی تهران نیترات بالاتر از حد استاندارد دارند اما در این منطقه نیترات به صورت طبیعی زیر 50 درصد است و همواره گندزدایی و کلرزنی می‌شود. هر روز نیز شبکه بهداشت از آب نمونه‌برداری می‌‌کند که به محض اینکه کلر کم یا صفر باشد، سریعا اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

 هیچ تضمینی برای کاهش نیترات وجود ندارد
 یک عضو شورای شهر تهران درباره سلامت آب تهران به آرمان می‌گوید: برخی از خانواده‌ها در کشور مبادرت به تهیه و نصب دستگاه‌های تصفیه آب می‌کنند اما، باید توجه داشت که تصفیه خانه‌های وزارت نیرو هم در زمینه  تصفیه و کاهش فلزات سنگین و نیترات توانایی لازم را ندارند، دیگر چه برسد به یک دستگاه ساده خانگی. احمد حکیمی‌پور می‌افزاید: در اغلب شهرهای استان تهران به‌دلیل اینکه عمدتا از چاه‌های زیرزمینی برای تامین آب شرب استفاده می‌شود

 

بی‌شک شاهد کاهش سطح آب و نفوذ انواع فلزات و نیترات در آب آشامیدنی هستیم که برای کاهش این ناکارآمدی باید دستگاه‌های ذی‌بط به دور از چشم رسانه‌ها و بدون فرافکنی به فکر چاره‌ای برای حل این نارسایی باشند آن هم به این دلیل که، سطح و حجم آب کاهش یافته و در اغلب نقاط کشور با بحران سلامت آب رو‌به‌رو هستیم. او تاکید کرد: رفتارهای صنعتی باعث کاهش حجم آب شده است و ما در زمینه کمیت و حجم منابع آب نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.

 

این عضو شورای شهر تهران درباره نقش دستگاه‌های تصفیه کننده در سلامت آب تصریح می‌کند: با توجه به اینکه اغلب مسئولان معتقدند که این دستگاه‌ها از استاندارد‌های لازم برخوردار نیستند اما، با بررسی کارکرد این دستگاه‌ها شاهد ته‌نشینی بخش قابل توجهی از رسوبات آب در فیلترهای دستگاه هستیم که همین عملکرد می‌تواند برای کاهش بیماری‌های گوناگون ازجمله سنگ کلیه ثمر بخش است اما، هیچ تضمینی برای کاهش میزان نیترات آب و فلزات سنگین در آب وجود ندارد.

 اخبار اجتماعی  -  ارمان