مد


2 دقیقه پیش

مدل لباس عروس جدید و زیبا

مدل لباس عروس    مدل لباس عروس دنباله دار   مدل جدید لباس عروس   مدل لباس عروس ایرانی   زیباترین مدل لباس عروس   عکس مدل لباس عروس   مدل لباس ...
2 دقیقه پیش

جدیدترین مدل لباس مجلسی زنانه

نمونه هایی از شیک ترین مدل لباس مجلسی زنانه   شیک ترین لباس مجلسی   مدل لباس زنانه   لباس مجلسی بلند زنانه   لباس مجلسی مشکی بلند زنانه   ...

یازده مکان مناسب در خانه



 فضاهای مناسب خانه, چیدمان خانه

هر خانه ای ظرفیت هایی برای انبار کردن وسایل خارج از انباری رسمی و شناخته شده دارد که معمولاً به طور کامل و بهینه مورد استفاده قرار نمی گیرند.

این فضاها را در خانه خود کشف کنید واز آنها استفاده کنید. مثلاً :


۱) از اختلاف سطح های باریک میان دو دیوار یا فاصله بین دیوارها برای ساختن یک رخت آویز زیبا استفاده کنید و لباس هایی را که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند در آنها انبار کنید.


۲) در فاصله بین کف اتاق ها و کمدها، کشوهای باریکی بسازید که برای قرار دادن اشیای شکستنی و با ارزش مانند سینی ها و دیس های چینی مناسب باشند. حوله ها و ملافه ها و نیز لباس های زیر را نیز می توانید در این کشوهای باریک بگذارید. این کشوها را می توانید به سادگی با فشار پا ببندید.


۳) فضای خالی بالای کابینت آشپزخانه را تا سقف ادامه دهید. در بسیاری از آشپزخانه ها بخش بالای کابینت ها بدون استفاده رها می شود. می توانید بخشی از وسایل آشپزخانه را که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند در این کابینت اضافی جای دهید.


۴) تعداد زیاد کتاب ها و مجلات بخصوص در خانه ها و آپارتمان ها می تواند مشکل آفرین باشد. اگر کمدهایی در خانه دارید که از عمق مناسبی برخوردارند می توانید قسمت عقبی آنها را با یک دیوار کاذب جدا کنید و به عنوان کتابخانه یا محل قرار دادن مجلات مورد استفاده قرار دهید.


۵) فضاهای خالی ما بین کابینت ها و نیز داخل آنها را با استفاده از وسایل مناسب تجهیز کنید تا از فضای موجود بیشترین استفاده عملی را کرده باشید. مثلاً به جای این که ادویه را در ظروف تزیینی بریزید که باید آنها را در کنار هم چید و در معرض نمایش گذاشت، می توانید از ظروفی استفاده کنید که بتوانید آنها را روی هم بچینید. یا در مورد کابینتی که در آن بشقاب ها و چنگال ها را قرار می دهید می توانید به جای چیدن آنها، از سبدهای تقریباً مسطح و نیز طبقه های کشویی استفاده کنید. در مورد گوشه ها که در اغلب موارد بلا استفاده رها می شوند می توانید از تجهیزات مثلثی شکل استفاده کنید و وسایل مورد استفاده روزمره مانند نمک پاش را در آنها بچینید.


۶) از فضای زیر پله ها غافل نشوید و با استفاده از پرده های رنگین یا یک در ِ مناسب از آنها برای انبار کردن وسایل بخصوص مواد غذایی خشک مانند روغن و برنج استفاده کنید.


۷) در باره شیوه بهره برداری فعلی خود از فضاهای موجود تجدید نظر کنید. آیا واقعاً نحوه چیدن مبلمان و اثاثیه و وسایل بخصوص در آشپزخانه به بهترین شکل انتخاب شده است؟ در بسیاری از موارد با یک تجدید نظر ساده فضای بیشتری برای قرار دادن وسایل اضافی خود در سرتاسر منزل خواهید یافت.


۸) کمدهای لباس را به عنوان مهمترین عنصر انبار کردن در خانه ها در نظر می گیرند. به جای این که در اتاق ها کمدهای کوچک بسازید سعی کنید کمدهایی بسازید که تا سقف ادامه داشته باشند و صد البته درهای آنها نیز به همان میزان مرتفع باشند. جاسازی کشوهای متعدد در سایزهای مختلف، ظرفیت کمدها را افزایش می دهد و نظم و ترتیب بیشتری ایجاد می کند. همچنین تمهیداتی بیندیشید که بتوانید در کمدها وسایل بزرگ و حجیم مانند بالش ها را نیز جای دهید.


۹) حالا دیگر نوبت پارکینگ است. وسایل و تجهیزات اتومبیل ها معمولاً جای زیادی می گیرند با این حال حتماً خواهید توانست فضایی برای انبار کردن ابزار آلات ایجاد کنید. از کابینت های دست دوم می توانید برای این منظور استفاده کنید اما هنگام نصب کردن توجه داشته باشید که ارتفاع اتومبیلی که در جوار آن پارک خواهد شد چقدر است. کابینت های دَردار مطلوب تر هستند چون به این ترتیب وسایل آن بر روی اتومبیل سقوط نخواهد کرد.


۱۰) در بسیاری از خانه ها در انتهای راه پله ها یا در ابتدای آنها اتاق کوچکی تعبیه شده است که برای انباری استفاده می شوند. اگر اشیای اضافی را به داخل آنها پرتاب کنید و آنها بدون نظم و ترتیب و روی هم انباشته شوند (مثل کمد آقای ووپی) یقیناً به زودی فضای داخل آن با وسایل شما که به احتمال زیاد دیگر قابل استفاده نخواهند بود اشغال خواهد شد. اگر قفسه های کوچک در آنها تعبیه کنید و در کار انبار کردن وسایل، از نظم و ترتیب پیروی کنید احتمالاً همین فضای کوچک برای مدت های طولانی خواهد توانست نگرانی شما برای یافتن مکان مناسب برای انبار کردن وسایل اضافی را از بین ببرد.


۱۱) سعی کنید به هنگام تهیه مبلمان و وسایل چوبی منزل از مواردی استفاده کنید که دارای کشو یا کمدهای کوچک باشند. مثلاً اگر تختخواب فرزند شما دارای یک کشو در زیر و یک کمد کوچک در بالای آن باشد دیگر مشکل «ملافه ها را کجا بگذارم» نخواهید داشت.

 

منبع : tehrankids


ویدیو مرتبط :
غذاساز یازده كاره سایا جهیزیه مناسب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چیدمان مناسب برای ورودی خانه



 

 

چیدمان مناسب برای ورودی خانه

 

ورودی، پرترافیك‌ترین فضای خانه است؛ با یك چیدمان مناسب، آن را كاربردی‌تر كنید.

 

محیط داخل همه خانه‌ها ـ با هر ابعاد و وسعتی ـ از فضاهای گوناگونی ـ آن هم با تعریف‌ها و كاربردهای مختلف‌ ـ تشكیل شده است. به عنوان مثال از اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق نشیمن، سرویس‌‌های بهداشتی و بالاخره ورودی خانه می‌توان به عنوان فضاهای مختلف مشترك در همه خانه‌ها نام برد كه هر كدام كاربردی متفاوت داشته و وجود آنها برای یك زندگی عادی ضروری است.

 

ما نیز در اینجا قصد داریم به مشخصات یك ورودی مناسب ـ به‌خصوص برای فصول سرد ـ پرداخته و با ارائه راهكارهای مختلف، راهنمایی برای تجهیز ورودی خانه شما باشیم. پیش از این لازم به توضیح است كه منظور از ورودی، فضای اطراف در ورودی در داخل خانه است؛ در واقع فضایی را كه هنگام ورود به خانه پا به آن می‌گذاریم، ورودی می‌نامند.

 

البته فرم و ابعاد این ورودی با توجه به نقشه و وسعت ساختمان متفاوت است؛ گاهی وسعتی به اندازه یك پاگرد یك یا 2 متری داشته و در شرایطی یك فضای 5 الی 6متری یا حتی بیشتر به آن اختصاص می‌یابد.

 

در بعضی از خانه‌ها نیز معمولا به دلیل كمبود فضای كافی یا حتی ضعف در سیستم نقشه‌كشی، اساسا تفكیكی با این نام و كاربرد وجود ندارد و شما مجبور هستید در صورت امكان، با چیدن اسباب و لوازم مربوطه ـ آن هم در صورت وجود جای كافی برای این منظورـ تعریفی كاربردی با همین نام (ورودی) ایجاد كنید.

 

از همه اینها كه بگذریم، ورودی یك خانه در شرایط عادی و با وسعتی حداقل 2 تا 3 متری- مانند هر فضای دیگر خانه ـ نیازمند لوازم و وسایل مربوط به آن محیط است تا نیاز افراد در آن مكان نیز برآورده شود.

 

البته در بعضی شرایط مجبور خواهیم بود كه این نیازها را اولویت‌بندی كرده و كاربردی‌ترین لوازم را برای این محیط انتخاب كنیم ولی به طور كلی در صورت مناسب بودن موقعیت، به لحاظ نقشه و وسعت، این فضا به لوازم مختلفی نیاز دارد كه مهم‌ترین آنها عبارتند از جاكفشی، رخت‌آویز، آینه و پادری كه به هر یك از آنها خواهیم پرداخت:

 

جای پاركی برای كفش‌ها

 

یكی از مهم‌ترین لوازم موردنیاز در محیط ورودی، جاكفشی است. كفش‌ها اولین پوششی هستند كه هنگام ورود به خانه از بدن جدا می‌شوند؛ در نتیجه باید در همان محیط ورودی، جایی برای قرار دادن آنها ـ تا استفاده مجدد ـ وجود داشته باشد.

 

این روزها جاكفشی‌های متعددی در مدل‌ها، رنگ‌ها و همچنین جنس‌های مختلف تولید می‌شوند كه شما می‌توانید با توجه به شرایط محیط ورودی خانه‌تان، مناسب‌ترین آنها را انتخاب كنید.

 

البته هنگام خرید جاكفشی ـ علاوه بر متناسب بودن مدل، رنگ و ابعاد آن برای فضا ـ به موارد زیر نیز توجه كنید:

 

1 ـ با توجه به اینكه كفش‌های زمستانی بیشتر به صورت چكمه‌های بلند و كوتاه بوده و ارتفاع آنها از كفش‌های معمولی بیشتر است، اگر می‌خواهید جاكفشی‌ای برای ورودی خانه‌تان تهیه كنید، حداقل ابعاد استاندارد چكمه‌های ساق كوتاه اهالی خانه را نیز در نظر بگیرید.

 

2 ـ داشتن در، یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های جاكفشی است؛ به این ترتیب، نه تنها ظاهر فضای ورودی و حتی محیط مجاور آن با قرار دادن كفش‌های جورواجور و احتمالا گلی و خاكی درجاكفشی بدون در، نازیبا نمی‌شود بلكه بوی بد ناشی از كفش‌ها نیز در فضا پراكنده نخواهد شد؛ در ضمن كفش‌های آلوده در دسترس بچه‌های كوچك خانواده قرار نمی‌گیرد.

 

نكته: در بعضی ساختمان‌ها ـ به‌‌خصوص آپارتمان‌های كوچك امروزی ـ به جای آنكه بخشی از فضای داخل خانه و در واقع ورودی را به قراردادن جاكفشی اختصاص دهند، محل قرار دادن كفش‌ها را به پشت در هر واحد و در بیرون خانه انتقال می‌دهند در‌حالی‌كه همان‌طور كه می‌دانید، فضای بیرون از در هریك از واحدهای یك آپارتمان، محیطی مشترك بین ساكنان ساختمان محسوب شده و قرار دادن كفش‌ها بدون جایگاهی مشخص در بیرون در، كاری ناشایست و به دور از فرهنگ آپارتمان‌نشینی است.

 

از طرف دیگر، انتخاب جاكفشی‌هایی با مدل‌ها، رنگ‌ها و فرم‌های مختلف برای هر واحد نیز به لحاظ زیبایی و نظم محیط آپارتمان غیرقابل قبول است؛ در نتیجه باید برای هر واحد به صورت تكی یا برای 2 واحد همجوار به صورت مشترك، جاكفشی‌هایی متناسب با محیط، با یك مدل و رنگ برای كل طبقه‌‌های ساختمان تهیه شود.

 

به این ترتیب، نه تنها نظمی خاص در كل فضای ساختمان به وجود می‌آید بلكه برای كفش‌ها نیز جای مناسبی فراهم شده و در ضمن، فضای داخل خانه هم اشغال نمی‌شود.


جایی برای لباس‌ها

 

بعد از بیرون آوردن كفش‌ها از پا، پوشش بعدی، لباس‌های مربوط به بیرون است كه این روزها شامل پالتو، كت، بارانی، كاپشن و مانند اینها بوده و نه تنها به خاطر ابعاد بزرگ‌تر آنها نسبت به لباس‌های تابستانی بلكه به جهت اینكه احتمال خیس بودن آنها در فصول بارندگی وجود دارد، معمولا به محض ورود ما در كمد لباس‌های معمولی قرار نمی‌گیرند؛ بنابراین فراهم كردن رخت‌آویزی در ورودی خانه برای این منظور نیازی ضروری به نظر می‌رسد، زیرا در صورت نبودن مكانی مختص به آنها، لباس‌ها همواره روی دسته‌های صندلی، پشت مبل‌ها، دستگیره‌های در اتاق‌ها و كمدها آویزان می‌مانند تا خشك شوند و دوباره روز بعد مورد استفاده قرار گیرند. حالا تصور كنید چه بی‌نظمی و آشفتگی‌ای در خانه به وجود خواهد آمد.

 

علاوه بر اینها وجود جایگاهی برای آویختن لباس‌های مهمانان نیز نیاز ثانویه یك ورودی است. به این ترتیب، مهمانان به محض ورود به خانه، ابتدا لباس‌های مربوط به بیرون را روی جارختی آویخته و سپس وارد فضای مهمانخانه یا همان پذیرایی می‌شوند؛ در حالی كه در صورت نبود چنین مكانی، لباس‌های مهمانان معمولا روی تختخواب اتاق خواب یا دسته مبل و صندلی‌ها آویخته شده و ظاهر مرتب خانه را به هم می‌‌زند.

 

البته پیش از اقدام به تهیه این قبیل رخت‌آویزها، بهتر است با انواع آنها و همچنین معایب و مزایای هركدام آشنا شوید تا مناسب‌ترین نوع آن را برای ورودی فضای خانه‌‌تان انتخاب كنید.

 

در یك تقسیم‌بندی كلی، رخت‌آویزها به 3دسته كلی تقسیم می‌شوند؛ یكی از آنها رخت‌آویزهای دیواری شامل تعدادی گیره‌آویز است كه به صورت چندتایی، جدا از هم یا در یك قالب تركیبی به یكی از دیوارهای ورودی نصب شده و لباس‌ها را به آن می‌آویزند.

 

مهم‌ترین مزیت آنها هم كم‌جا بودنشان است؛ یعنی هیچ فضایی را روی زمین اشغال نمی‌كنند.

 

دومی چوب‌لباسی‌‌های پایه‌دار ایستاده از جنس فلز یا چوب است كه كاربرد آنها در قدیم نیز بسیار رایج بوده. این چوب‌لباسی‌‌ها را معمولا به صورت مجزا در گوشه‌‌ای از ورودی یا اتاق خواب قرار داده و لباس‌ها را روی آن می‌آویزند كه البته در این مورد هم ـ مانند نمونه قبلی ـ اگرچه كم‌جاست ولی با انبوهی از لباس‌های آویخته شده در مقابل دید، مواجه خواهیم شد و ظاهر ورودی را هم نازیبا می‌كند و این از جمله نقاط ضعف این مدل است؛ مگر آنكه از آن تنها برای آویزان كردن شال‌گردن، كلاه و چتر استفاده شده و لباس‌ها در جایی دیگر دور از چشم، آویزان شوند.

 

كمدهای دردار نمونه دیگری از این جالباسی‌ها برای ورودی هستند كه بهترین نیز به حساب می‌آیند. با وجود چنین فضایی، لباس‌ها در داخل كمد آویخته شده و توسط در كمد از نظرها پنهان می‌مانند. این نوع رخت‌آویز مدل‌های زیادی دارد؛ بنابراین در صورتی كه فضای ورودی خانه شما امكان اختصاص مكانی به چنین تركیبی را دارد، حتما این نوع را انتخاب كنید. خوشبختانه امروزه تنوع در لوازم دكوراسیونی، دست افراد را برای انتخاب مناسب‌ترین لوازم، بیشتر باز گذاشته است.

 

یك راهكار همیشگی: اگر در فضای ورودی خانه‌تان با مشكل كمبود جا مواجه نیستید یا اینكه در یكی از دیوارهای آن فرورفتگی‌‌ای با حداقل 30 سانتی‌متر عرض وجود دارد، دیوار را به یك كمد دیواری سراسری (از كف تا سقف) اختصاص دهید.

 

این كمد دیواری دردار نه تنها می‌تواند جایی برای آویختن لباس‌های شما و اهل خانواده باشد بلكه بسیاری از لوازم و خرده‌ریزهای گوناگون و حتی كفش‌ها را نیز می‌توان در آن جای داد؛ در ضمن با قراردادن آینه روی یكی یا همه درهای كمد می‌توانید هم آینه موردنیاز در ورودی را فراهم كرده و هم فضا را بزرگ‌تر و پرنورتر كنید.

 

فرشی به اندازه چند پا

 

یكی از نیازهای بسیار ضروری ورودی خانه ـ به‌خصوص در فصول بارندگی سال ـ و در طرفین در ورودی، پادری است.

 

البته توجه داشته باشید كه پادری انتخابی برای فضای بیرون و داخل ـ به لحاظ جنس و فرم ـ باید با هم متفاوت باشند؛ به این معنا كه پادری بیرون باید از جنس خشن‌تر، ضخیم‌تر و مقاوم‌تر باشد زیرا با كشیدن ته كفش‌ها بر آن، گل و لای آنها به راحتی كنده شده و به داخل خانه انتقال پیدا نكند ولی برای فضای داخل ورودی، پادری معمولی و پرزداری انتخاب كنید كه باقیمانده گل و لای و رطوبت حاصل از آن جذب پادری شده و ورودی را كثیف نكند؛ البته قابل شست‌‌وشو بودن و كیفیت هر دو پادری را هنگام خرید حتما موردتوجه قرار دهید.

 

پیشنهادات ابتكاری

 

1 ـ چمدانی برای كفش‌ها: در تصویر1 شما چمدان قدیمی‌‌ای را ملاحظه می‌كنید كه در فضای ورودی در زیر كنسول قرار گرفته است. این چمدان در واقع نقش جاكفشی را ایفا می‌كند. شما هم می‌توانید به جای جاكفشی در شكل‌ها و مدل‌های رایج، از صندوقچه‌ها و چمدان‌های قدیمی و حتی جدید برای این منظور استفاده كنید؛ تنها كافی است داخل آنها را با لایه‌ای از پلاستیك و سپس روزنامه بپوشانید تا قرار دادن كفش‌های نمدار، سبب آسیب‌دیدگی آنها نشود.

 

2 ـ سكویی به عنوان جاكفشی: با توجه به اینكه برای پوشیدن كفش‌ها و بیرون آوردن آنها از پا، نشستن بهترین حالت بدن بوده و به كمر نیز فشار نمی‌آورد ـ در صورت امكان ـ در فضای ورودی، یك صندلی یا مبل قرار دهید. در تصویر3، شما نمونه‌ای از یك نیمكت توخالی چوبی با عرض 35 سانتی‌متر و ارتفاع 40 سانتی‌متر و طولی به اندازه طول دیوار را ملاحظه می‌كنید كه فضای داخل آن تقسیم‌بندی شده و به عنوان جاكفشی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در ضمن با قرار دادن چند بالشتك، سطح نیمكت نیز برای نشستن آماده شده است.