سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

۷ ماده غذایی مفید برای چشم



 

خواص میوه ها, موادغذایی مفید برای چشم, خواص میوه به,غذای مفید برای چشم

 

با بالا رفتن سن و ضعیف شدن قدرت بینایی لازم است مواد غذایی مفید به رژیم غذایی اضافه شود. در این مطلب به نقل از «Prevention»، به ۷ نوع ماده غذایی که خطر بروز بیماری‌های چشمی را کاهش می‌دهد، اشاره شده است که امیدواریم مفید واقع شود.

 

 

پرتقال

 

میوه‌های سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، هلو، توت فرنگی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای قرمزی از سرخرگ‌های موجود در چشم حمایت می‌کند و خطر بروز بیماری آب مروارید را کاهش می‌دهد.

 

 

بادام زمینی

 

منبع عالی ویتامین E است که از چشم در برابر آسیب رادیکال آزاد محافظت می‌کند. ویتامین E از پیشرفت آب مروارید و دژنراسیون ماکولار تباهی لکه زرد پیش گیری می‌کند.

بادام، دانه آفتابگردان، فندق همه منبع عالی ویتامین E است.

 

 

لوبیا قرمز

 

منبع عالی روی است که برای سلامت چشم ضروری است و به بدن کمک می‌کند تا ویتامین A را از کبد بگیرد و به شبکیه چشم انتقال دهد تا ملانین که برای محافظت چشم مهم است، تولیدشود. مصرف روی از شب کوری و بروز آب مروارید پیشگیری می‌کند. گوشت گاو، غذاهای دریایی، گوشت طیور و دانه کدو حلوایی منبع عالی روی است.

 


ماهی سالمون

 

این ماهی حاوی ۲ نوع اسید چربی امگا ۳ است که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های چشم دارد. کمبود امگا۳ سبب سندروم خشکی چشم می‌شود. منبع عالی دیگر آن ماهی تن، ساردین، گردو و دانه کتان است.

 

 

غلات سبوس دار

 

نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد، رژیم غذایی با شاخص پایین گلیسمی احتمال بروز دژنراسیون ماکولار (تباهی لکه زرد) را ۸۰ درصد کاهش می‌دهد. برای کاهش سریع شاخص گلیسمی غذا، غلات سبوس دار را جایگزین نشاسته‌های تصفیه شده کنید. برنج سبوس دار، جو دو سر، نان سبوس دار و پاستای سبوس دار مصرف کنید.

 

 

زردآلو

 

اگر به شب کوری مبتلا هستید، زردآلو مصرف کنید.

زردآلو، سرشار از بتاکاروتن، نوعی کاروتینوئیدز است. بتاکاروتن علاوه بر مقابله با شب کوری از بروز آب مروارید نیز پیشگیری می‌کند. هویج، طالبی و کدو منبع عالی بتاکاروتن است.

 

 

کلم بروکلی

 

کلم پیچ پخته شده، اسفناج، برگ‌های شلغم، کلم بروکلی و تخم مرغ، سرشار از ۲ نوع آنتی اکسیدان قوی به نام‌های لوتین و زیزانتین است که از چشم در برابر آسیب‌های شبکیه، آب مروارید و تباهی لکه زرد محافظت می‌کند.

 

 

مواد غذایی مفید را ترکیب کنید.

 

نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد، مصرف ترکیبی از مواد مغذی مفید برای چشم به طور موثر پیشرفت بیماری تباهی لکه زرد را کند می‌کند.

بنابراین به جای تمرکز کردن روی یک ماده مغذی، از میوه و سبزی‌های متنوع، چربی‌های سالم، کربوهیدرات سرشار از فیبر استفاده کنید و مصرف گوشت قرمز، شکر و آردهای تصفیه شده را کم کنید.


ویدیو مرتبط :
نکات مفید در رژیم غذایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۱ ماده غذایی مفید در دوران بارداری



 

 

۱۱ ماده غذایی مفید در دوران بارداری

 

در دوران بارداری، مصرف مواد غذایی سالم، مواد مغذی مناسب را برای رشد جنین تامین می کند.


در این مطلب به چند ماده غذایی مفید اشاره خواهیم کرد که هم برای مادر و هم برای جنین مفید است.



۱- حبوبات،نخود،عدس،لوبیا،دانه سویا سرشار از فیبر،پروتئین،آهن،فولات،کلسیم و روی است.



۲ - گوشت قرمز؛ گوشت گاو کم چرب سرشار از پروتئین،ویتامین B6، B12 ،نیاسین،روی،آهن با قابلیت جذب بالاست.گوشت گاو دارای ماده ای به نام «Choline» است که برای رشد مغز ضروری است.



۳ - میوه های توتی: این نوع میوه ها سرشار از کربوهیدرات،ویتامین C،پتاسیم،فولات و فیبر است. ماده مغذی طبیعی در این میوه،مانع از آسیب سلول ها می شود.



۴ - کلم بروکلی: دارای فولات،فیبر،کلسیم،لوتین، Carotenoids Zaxanthin است.این گیاه ویتامین A را نیز تامین می کند.



۵ - پنیر پاستوریزه شده: پنیر کلسیم،منیزیم،ویتامین B12 و پروتئین مورد نیاز بدن را برای مادر و جنین تامین می کند.



۶ - تخم مرغ: اسیدآمینه هایی را که مادر و جنین برای رشد نیاز دارند،به بدن می رساند.



۷ - شیر: منبع خوب کلسیم،فسفر و ویتامین D است که استخوان را تقویت می کند.شیر سرشار از پروتئین و ویتامین A و B است.



۸ - آب پرتقال غنی شده: میزان ویتامین C وD در این میوه با شیر یکسان است.علاوه بر آن آب پرتقال سرشار از پتاسیم و فولاد نیز می باشد.



۹ - ماهی آزاد: پروتئین،ویتامین های B و چربی های امگا۳ در آن برای رشد مغز جنین لازم است.



۱۰ - غلات سبوس دار: غلات سبوس دار با اسیدفولیک و ویتامین B،آهن و روی غنی شده است.غلات سبوس دار نسبت به غلات بدون سبوس مانند نان سفید،برنج سفید و آرد سفید دارای ماده مغذی و فیبر بیشتری است.



۱۱ - ماست کم چرب: این نوع لبنیات غنی از پروتئین،کلسیم،ویتامین های B و روی است.ماست ساده نسبت به شیر کلسیم بیشتری دارد.




منبع:khorasannews.com