سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

یك گلدان باشکوه برای اتاق شما


اگر وقت نگهداری از گیاهان را ندارید ولی واقعا از داشتن یك گلدان زیبا در اتاق‌تان لذت می‌برید‌، گیاه لیندا برای شما مناسب است. این گیاه به نخل دم اسبی هم مشهور است و بومی جنوب غرب آمریكا و مكزیك است و در نتیجه به زندگی بیابانی عادت دارد.




 این گیاه به نخل دم اسبی هم مشهور است و بومی جنوب غرب آمریكا و مكزیك است و در نتیجه به زندگی بیابانی عادت دارد. برگ‌های آن باریك، كشیده، ضخیم، مقاوم‌، مجنون و آویزان و فنری است. این برگ‌ها سطح مقطع كمی دارند تا گیاه آب زیادی از دست ندهد. حالت زیبای آن ناشی از سرازیر شدن برگ‌ها به طرف پایین به‌خصوص در زمانی است كه سن آن بالاست. انتهای ساقه ضخیم می‌شود و شكل عجیبی به‌خود می‌گیرد و نام انگلیسی آن به معنی پای فیل به همین علت است. پایه بسیار بزرگ و ورم كرده گیاه، آب را در خود ذخیره می‌كند.



هر نوری را دوست دارد

در نور كامل بهترین رشد را دارد اما گیاه خود را به نور متوسط هم عادت می‌دهد و در نیم سایه و نیم آفتاب هم رشد خوبی دارد. هر چند وقت یكبار گلدان را به محل پر نور ببرید؛ كلا سعی كنید نور آن كافی باشد (نور مستقیم آفتاب ارجحیت دارد).



  گرما را دوست دارد

حرارت مناسب برای این گیاه، «بسیار گرم» است اما با حرارت متوسط هم تطبیق می‌یابد (اگر در محل خنك پرورش یافته است بهتر است به ندرت آبیاری شود).



  آب كم می‌خواهد

 این گیاه در تابستان به دفعات آبیاری بیشتری نسبت به زمستان احتیاج دارد. در طول فصل رویش هر 3 هفته یك بار و در طول فصل زمستان به مقداری كه برگ‌ها را از پژمرده شدن نگهداری كند (فقط یك‌بار) آبیاری می‌كنیم. بعد از هر آبیاری تا آبیاری بعدی خاك باید كاملا خشك شود. لیندا می‌تواند تا یك‌سال آب را در پایه متورش ذخیره كند بنابراین آب دادن بیش از حد به گیاه متداول‌ترین عامل نقصان در رشد و نابودی آن است.



  خاك مخلوط دوست دارد

بهترین خاك، ‌خاك لیمونی است ( تركیبی از رس‌، شن‌ و مواد آلی كه بهتر است در مواد آلی از خاك برگ بیشتری استفاده شود تا خاك كمی از لوم سبك‌تر باشد.)



  دمای  مناسب اتاق

برای تعویض گلدان همیشه یك تركیب سبك - با شن و ماسه - انتخاب كنید كه زه‌كشی خوبی داشته باشد... قرار دادن گیاه در گلدان بزرگ‌تر، باعث رشد گیاه می‌شود.



  خودتان تکثیر نکنید

كاشت بذر در خاك پیت در هوای گرم یا ریشه دار كردن جوانه‌های ظاهر شده روی ساقه ؛ البته تكثیر این گیاه برای آماتورها و در منزل بسیار دشوار و تقریبا ناممكن است.



  بدون توقع است

لیندا گیاهی كم توقع است و در طول بهار و تابستان اگر یك بار از كود مایع استفاده كنید كافی است.



  با غبار پاشی تمیز كنید

 غبار پاشی برگ‌ها را تمیز می‌كند، درصورت لزوم می‌توانید از پارچه یا اسفنج خیس استفاده كنید، از مواد براق‌كننده كمتر استفاده كرده و درصورت تمایل حداكثر هر ماه یك بار برگ‌های گیاه را تمیز كنید.



   چگونه مشكلات گیاه را برطرف كنید؟

  •   رگ‌های جدید ظاهر نمی‌شوند و گیاه پژمرده و خسته است: یا نور كافی نیست كه گلدان را به محل روشن‌تر منتقل كنید یا اینكه تغذیه مصنوعی به تاخیر افتاده است، گیاه را طبق دستور تغذیه كنید.
  •    برگ‌های سطوح خارجی زرد شده و یكی پس از دیگری می‌افتند: آبیاری بیش از اندازه انجام شده است، اجازه دهید سطح خاك گلدان در فاصله بین 2 آبیاری خشك شود، زهكشی را باز دید كنید، زیر گلدانی فاقد آب باشد.
  •    برگ‌ها خشك شده و می‌ریزند: هوا خیلی گرم است، گیاه را به محل خنك‌تری منتقل كرده و غبار پاشی را فراموش نكنید.
  •    لكه‌های قهوه‌ای در سطح زیرین برگ‌ها مشاهده می‌شوند: آفت عامل آن است، هر ماه یك‌بار با سم حشره‌كش نفوذی طبق دستور سمپاشی كنید تا علائم برطرف شوند، لكه‌ها را می‌توانید با پنبه آغشته به محلول سم مسموم كنید.
  •    زخم‌های سفید‌رنگ پنبه‌ای در هر 2طرف برگ مشاهده می‌شود: حمله آفت باعث آن است، با سم حشره‌كش نفوذی هر 2هفته یك‌بار سمپاشی یا اینكه با پنبه خیس آغشته به محلول سم لكه‌ها را مسموم كنید.


ویدیو مرتبط :
مستند« یك روز ،یك وزیر » یك روز كاری باآقای دكتر گودرزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یك گیاه رنگی رنگی برای اتاق شما


این گیاه رنگی می‌تواند كاملا در دكور اتاق شما تاثیر بگذارد و با رنگ‌های زیبای خود مجموعه‌ای از انرژی‌های مثبت را به شما هدیه كند. کروتن به محیطی آرام، گرم و بدون جریان هوا نیاز دارد و شرایط نگهداری آن بسیار دشوار است





این گیاه رنگی می‌تواند كاملا در دكور اتاق شما تاثیر بگذارد و با رنگ‌های زیبای خود مجموعه‌ای از انرژی‌های مثبت را به شما هدیه كند. كروتن به محیطی آرام، گرم و بدون جریان هوا نیاز دارد و شرایط نگهداری آن بسیار دشوار است، اگر شما جزو كسانی هستید كه در مراقبت از گیاه صبر و حوصله فراوانی دارند این گیاه برای شما مناسب است و البته ارزش این زحمت را دارد زیرا زیبایی آن كاملا خاص است، به این معنا كه رنگ و شكل برگ با توجه به واریته‌ها فرق‌های اساسی دارد؛ لكه‌های تیره صورتی، نارنجی، قهوه‌ای و ارغوانی در برگ‌هایی با زمینه سبز تیره منظره بسیار جالبی به برگ‌ها می‌بخشد، برگ‌های جدید و جوان با رنگ سبز كه به مرور لكه‌های رنگی در آن‌ها به‌وجود می‌آیند.



  عاشق نور است

این گیاه به نور زیاد نیازمند است اما باید بدانید كه نور شدید آفتاب خوب نیست، قبل از 3 سالگی سعی كنید از جابه‌جایی گیاه خودداری كنید و كم‌نوری باعث می‌شود تا گیاه رنگ خود را از دست داده و به سبزی گرایش پیدا كند.



  چند خاك را مخلوط كنید

بهترین خاك برای این گیاه مخلوطی از خاك برگ، خاك باغچه و ماسه نرم و شسته شده است.



  آبیاری مرتب فراموش نشود

كروتن گیاهی است پر آب، در هوای گرم هر 2 روز یك‌بار و در زمستان هفته‌ای یك‌بار با آب ولرم آبیاری لازم دارد. با وجود این‌كه گیاه آب را زیاد دوست دارد اما نباید در آب غرق شود.



  چقدر رطوبت؟

رطوبت بین 40 تا 70 درصد برای گیاه مناسب است یعنی شما باید در تابستان هر روز با آبفشان غبارپاشی كنید اما درزمستان هفته‌ای یك‌بار كافی است.



  دمای  مناسب اتاق

بهترین دما برای این گیاه بین 15 تا 27 درجه سانتی‌گراد است. در گرمای 30 درجه سانتی‌گراد به بالا روزانه مه‌پاشی با آب ولرم گیاه را شاداب خواهد كرد.



  چند وقت یك بار

در فصل رشد یعنی فصل‌های بهار و تابستان هر 2 هفته یك‌بار كود حلال را با دوز توصیه شده در آب بریزید و به گیاه بدهید.



  چگونه تمیز كنید؟

شما می‌توانید با آب و صابون بدون عطر و به وسیله اسفنج یا پارچه نرم هرماه یك‌بار گیاه را تمیزكنید.



  راهایی برای تكثیر گیاه

ابتدا باید قلمه‌های جوان را انتخاب كنید وسپس در بستری از ماسه نرم بكارید و آن‌ها را در حالتی گرم و مرطوب نگهداری كرده و در بهار دمای 22 درجه سانتی‌گراد نگهداری كنید.



   چگونه مشكلات گیاه را برطرف كنید؟

  •   برگ‌ها كمرنگ و رنگ سبز روشن به خود گرفته‌اند: محیط تاریك است گلدان را به محل روشن‌تری انتقال دهید.
  •   برگ‌ها زرد رنگ شده و سطح زیرین آن‌ها مملو از تار عنكبوت است: كنه ریز قرمز عامل آن است، با سم كنه‌كش هر 2 هفته یك‌بار گیاه را سمپاشی كنید و همچنین غبارپاشی در كاهش آفت موثر است.
  •    ساقه و برگ‌ها می‌ریزند: آبیاری بیش از اندازه عامل آن است، ‌در فاصله بین 2 آبیاری اجازه دهید، سطح خاك خشك شود و سپس آبیاری كنید.
  •   برگ‌ها در تمام اندام گیاه می‌ریزند: تغییرات شدید درجه حرارت باعث این عارضه است، درجه حرارت را ثابت نگهدارید.
  •    برگ‌های پایین بوته ریزش می‌‌كنند: هوا سرد و خشك است، گلدان را به محل گرم‌تر منتقل و با آبفشان غبار پاشی كنید.
  •   برگ‌های جوان خیلی ریز و كم رشد هستند: به تغذیه مصنوعی احتیاج دارد و طبق دستور عمل كنید.
  •   لكه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها ظاهر می‌شوند: غبار پاشی را در آفتاب انجام داده‌اید پس این عمل را در سایه انجام دهید.