سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

یاد خدا و تلاوت قرآن صیقل دهنده دل‌ هاست


حضرت محمد(ص) می‌فرمایند: جَلاءُ هذِهِ القُلوبِ ذِکرُ اللَّهِ وتِلاوَةُ القرآنِ. صیقل دهنده این دل‌ها، یاد خدا و تلاوت قرآن است.

خبرگزاری ایسنا: حضرت محمد(ص) می‌فرمایند: جَلاءُ هذِهِ القُلوبِ ذِکرُ اللَّهِ وتِلاوَةُ القرآنِ. صیقل دهنده این دل‌ها، یاد خدا و تلاوت قرآن است.

میزان الحکمة: ح 17168

 قرائت قرآن موجب تقویت حافظه می‌شود چنانچه پیامبر اكرم(ص) نیز فرموده‌اند:‌ سه چیز فراموشی را از بین می‌برد و حافظه می‌آورد: تلاوت قرآن،‌ مسواك زدن و روزه.

همچنین فرموده‌اند: هرگاه كارها همچون پاره‌های شب تار بر شما تاریك و شبهه ناك شد،‌ به قرآن روی آورید؛ زیرا قرآن شفیعی است كه شفاعتش پذیرفته است و شاكی و خصمی است كه شكایتش قبول می‌شود، هركه قرآن را فرا روی خود قراد دهد،‌ او را به سوی بهشت كشاند و هركه آن را پشت سر خویش نهد، به سوی دوزخش براند.



امام صادق (ع) نیز فرمودند از نشانه‌های مومن این است که روزی 50 تا 60 آیه قرآن تلاوت کند.

یعنی جزء کارها و وظایف یک شیعه است، هم چنین فرمودند: هر روز به عهدتان با خدا نگاه کنید، سوال شد کدام عهد؟ فرمودند: نگاه کردن به قرآن، وقتی به آیات ربانی نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که قرآن ما را صبح و شب به خواندن خودش دعوت می‌کند.

قرآن كریم شامل 30 جزء و 120 حزب است كه هر حزب حدود 50 تا 60 آیه‌ است. لذا با خواندن روزی یك حزب - كه حدود 15 دقیقه طول می‌كشد- و تامل در معنی آن، می‌توانیم در سال 3 دور قرآن را ختم كنیم و چه بهتر كه این ختم قرآن‌ها به صورت گروهی و به نیات سلامتی امام زمان(عج) و ظهور ایشان باشد.     


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تلاوت رجال لا تلهیهم... ارزش یاد خدا



ترجمه فارسی نهج البلاغه
تلاوت رجال لا تلهیهم...
ارزش یاد خدا
همانا خدای سبحان و بزرگ، یاد خود را روشنی‏بخش دلها قرار داد، تا گوش پس از ناشنوایی بشنود، و چشم پس از کم نوری بنگرد، و انسان پس از دشمنی رام گردد، خداوند که نعمتهای او گرانقدر است، در دورانهای مختلف روزگار، و در دوران فترت (تا آمدن پیامبری پس از پیامبر دیگر) بندگانی داشته که با آنان در گوش جانشان زمزمه می‏کرد، و در درون عقلشان با آنان سخن می‏گفت. که چراغ هدایت را با نور بیداری در گوشها و دیده‏ها و دلها برافروختند، روزهای خدایی را به یاد می‏آوردند و مردم را از جلال و بزرگی خدا می‏ترساندند، آنان نشانه‏های روشن خدا در بیابانهایند، آن را که راه میانه در پیش گرفت می‏ستودند، و به رستگاری بشارت می‏دادند، و آن را که به جانب چپ یا راست کشانده می‏شد، روش او را زشت می‏شمردند، و از نابودی هشدار می‏دادند، همچنان چراغ تاریکیها، و راهنمای پرتگاهها بودند. همانا! یاد خدا را مردمی است که آن را بجای دنیا برگزیدند، که هیچ تجارتی یا خرید و فروش، آنها را از یاد خدا باز نمی‏دارد، با یاد خدا روزگار می‏گذرانند، و غافلان را با هشدارهای خود، از کیفرهای الهی می‏ترسانند. به عدالت فرمان می‏دهند، و خود عدالت گسترند، از بدیها نهی می‏کنند و خود از آنها پرهیز دارند. با اینکه در دنیا زندگی می‏کنند گویا آن را رها کرده به آخرت پیوسته‏اند، سرای دیگر را مشاهده کرده، گویا از مسائل پنهان برزخیان و مدت طولانی اقامتشان آگاهی دارند، و گویا قیامت وعده‏های خود را برای آنان تحقق بخشیده است، آنان پرده‏ها را برای مردم دنیا برداشته‏اند، می‏بینند آنچه را که مردم نمی‏نگرند، و می‏شنوند آنچه را که مردم نمی‏شنوند، اگر اهل ذکر را در اندیشه خود آوری، و مقامات ستوده آنان، و مجالس آشکارشان را بنگری، می‏بینی که آنان نامه‏های اعمال خود را گشوده، و برای حسابرسی آماده‏اند که همه را جبران کردند. اعمال کوچک و بزرگی که به آنان فرمان داده شدند و کوتاهی کردند، یا اعمالی که از آن نهی‏شده و مرتکب گردیدند، بار سنگین گناهان خویش را بر دوش نهاده، و در برداشتن آن ناتوان شدند، گریه در گلویشان شکسته، و با ناله و فریاد می‏گریند و با یکدیگر گفتگو دارند، در پیشگاه پروردگار خویش به پشیمانی اعتراف دارند. آنها نشانه‏های هدایت، و چراغهای روشنگر تاریکیها می‏باشند، فرشتگان آنان را در میان گرفته، و آرامش بر آنها می‏بارند، درهای آسمان برویشان گشوده، و مقام ارزشمندی برای آنان آماده کرده‏اند، مقامی که خداوند با نظر رحمت به آن می‏نگرد، و از تلاش آنها راضی، و منزلت آنهارا می‏ستاید، دست به دعا برمی‏دارند، و آمرزش الهی می‏طلبند، در گرو نیازمندی فضل خدا، و اسیران بزرگی اویند، غم و اندوه طولانی دلهایشان را مجروح، و گریه‏های پیاپی چشمهایشان را آزرده است، دست آنان به طرف تمام درهای امیدواری خدا دراز است، از کسی درخواست می‏کنند که بخشش او را کاستی، و درخواست کنندگان او را نومیدی نیست. پس اکنون به خاطر خودت، حساب خویش را بررسی کن زیرا دیگران حسابرسی غیر از تو دارند.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) قالَهُ عِندَ تِلاوَتِهِ ‏رِجالٌ‏ ‏لا ‏تُلْهِیهِمْ‏ ‏تِجارَةٌ ‏وَ ‏لا ‏بَیْعٌ‏ ‏عَنْ‏ ‏ذِکْرِ ‏اللَّهِ‏: إِنَّ اللَّهَ سُبْحانَهُ وَ تَعالى جَعَلَ ‏الذِّکْرَ ‏جِلاءً ‏لِلْقُلُوبِ‏، تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ ‏الْوَقْرَةِ، وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ ‏الْعَشْوَةِ، وَ تَنْقادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعانَدَةِ، وَ ما بَرِحَ لِلَّهِ -عَزَّتْ الاؤُهُ- فِى الْبُرْهَةِ بَعْدَ الْبُرْهَةِ وَ فِى أَزْمانِ ‏الْفَتَراتِ‏ عِبادٌ ‏ناجاهُمْ‏ فِى فِکَرِهِمْ، وَ کَلَّمَهُمْ فِى ذاتِ عُقولِهِمْ. ‏فَاسْتَصْبَحُوا بِنُورِ یَقَظَةٍ فِى ‏الْأَسْماعِ‏ ‏وَ ‏الْأَبْصارِ وَ الْأَفْئِدَةِ، یُذَکِّرُونَ بِأَیَّامِ اللَّهِ، وَ یُخَوِّفُونَ مَقامَهُ، بِمَنْزِلَةِ ‏الْأَدِلَّةِ فِى ‏‏الْفَلَواتِ‏‏، مَنْ ‏أَخَذَ ‏الْقَصْدَ حَمِدُوا إِلَیْهِ طَرِیقَهُ، وَ بَشَّرُوهُ بِالنَّجاةِ، وَ مَنْ أَخَذَ یَمِیناً وَ شِمالًا ذَمُّوا إِلَیْهِ الطَّرِیقَ، وَ حَذَّرُوهُ مِنَ الْهَلَکَةِ، وَ کانُوا کَذلِکَ مَصابِیحَ تِلْکَ الظُّلُماتِ، وَ أَدِلَّةَ تِلْکَ الشُّبُهاتِ، وَ إِنَّ لِلذِّکْرِ لَأَهْلًا أَخَذُوهُ مِنَ الدُّنْیا بَدَلًا. فَلَمْ تَشْغَلْهُمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْهُ، یَقْطَعُونَ بِهِ أَیّامَ الْحَیاةِ، وَ ‏یَهْتِفُونَ‏ بِالزَّواجِرِ عَنْ مَحارِمِ اللَّهِ فِى أَسْماعِ الْغافِلِینَ، وَ یَأْمُرُونَ ‏بِالْقِسْطِ، وَ ‏یَأْتَمِرُونَ‏ ‏بِهِ‏، وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یَتَناهَوْنَ عَنْهُ، فَکَأَنَّما قَطَعُوا الدُّنْیا إِلَى الاخِرَةِ وَ هُمْ فِیها فَشاهَدُوا ماوَراءَ ذلِکَ فَکَأَنَّمَا اطَّلَعُوا غُیُوبَ أَهْلِ الْبَرْزَخِ فِى طُولِ الْإِقامَةِ فِیهِ، وَ حَقَّقَتِ الْقِیامَةُ عَلَیْهِمْ ‏‏عِداتِها‏. فَکَشَفُواْ غِطاءَ ذلِکَ لِأَهْلِ الدُّنْیا حَتّى کَأَنَّهُمْ یَرَوْنَ ما لا یَرَى النّاسُ، وَ یَسْمَعُونَ ما لا یَسْمَعُونَ، فَلَوْ مَثَّلْتَهُمْ ‏لِعَقْلِکَ‏ فِى ‏مَقاوِمِهِمِ‏ الْمَحْمُودَةِ وَ مَجالِسِهِمِ الْمَشْهُودَةِ، وَ قَدْ نَشَرُوا ‏دَواوِینَ‏ أَعْمالِهِمْ، وَ فَرَغُوا لِمُحاسَبَةِ أَنفُسِهِمْ عَلى کُلِّ صَغِیرةٍ وَ کَبِیرةٍ أُمِرُوا بِها ‏فَقَصَّرُوا عَنْها، أَوْ نُهُوا عَنْها فَفَرَّطُوا فِیها، وَ حَمَّلُوا ثِقْلَ ‏أَوْزارِهِمْ‏ ظُهُورَهُمْ، فَضَعُفُوا عَنِ الْإِسْتِقْلالِ بِها، ‏فَنَشَجُوا نَشِیجاً، وَ ‏تَجاوَبُوا ‏نَحِیباً، ‏یَعِجوُّنَ‏ إِلى رَبِّهِم مِنْ مَقامِ نَدَمٍ وَ اعْتِرافٍ لَرَأَیْتَ أَعْلامَ هُدىً، وَ مَصابِیحَ دُجىً، قَدْ حَفَّتْ بِهِمُ الْمَلائِکَةُ، وَ تَنَزَّلَتْ عَلَیْهِمُ السَّکِینَةُ، وَ فُتِحَتْ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ وَ أُعِدَّتْ لَهُمْ مَقاعِدُ الْکَراماتِ فِى ‏مَقامٍ‏ اطَّلَعَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ فِیهِ فَرَضِىَ سَعْیَهُمْ، وَ حَمِدَ مَقامَهُمْ، ‏یَتَنَسَّمُونَ‏ بِدُعائِهِ رَوْحَ التَّجاوُزِ، رَهائِنُ فاقَةٍ إِلى فَضْلِهِ وَ أُسارى ذِلَّةٍ لِعَظَمَتِهِ، جَرَحَ طُولُ ‏الْأَسى قُلُوبَهُمْ، وَ طُولُ الْبُکاءِ عُیُونَهُمْ، لِکُلِّ بابِ رَغْبَةٍ إِلَى اللَّهِ مِنْهُمْ یَدٌ قارِعَةٌ، یَسْأَلُونَ مَنْ لَّا تَضِیقُ لَدَیْهِ ‏الْمَنادِحُ‏، وَ لا یَخِیبُ عَلَیْهِ الرّاغِبُونَ. فَحاسِبْ نَفْسَکَ لِنَفْسِکَ، فَإِنَّ غَیْرَها مِنَ الْأَنفُسِ لَها حَسِیبٌ غَیْرُکَ.