سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

گل سرشور خوب یا بد؟



 

گل سرشور ,شستشوی مو

 

بسیاری از مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های ما هنوز هم از مواد شوینده قدیمی مثل حنا، سدر، چوبک و صابون‌های برگردان برای شستشوی مو استفاده می‌کنند و موادشوینده امروزی را قبول ندارند...

در گفت‌و‌گویی با دکتر مهرداد کریمی، متخصص طب سنتی، در مورد این مواد و مقایسه آنها با شوینده‌های شیمیایی پرسیدیم و خواستیم ما را با گل سرشور بیشتر آشنا کنند.

در ایران قدیم از مواد گیاهی و معدنی برای شستشوی سر و مو استفاده می‌شده آیا استفاده از این مواد مزیت ویژه‌ای بر سایر شامپو‌ها دارد؟

اگر موادی که برای شستشو به کار می‌روند طبیعی باشند، هم با طبیعت انسان سازگارترند و هم عوارضشان کمتر. البته نباید فراموش کرد امکان ایجاد عارضه با منابع طبیعی هم وجود دارد ولی اگر میزان مصرف اندک باشد، عارضه‌دار نخواهد بود.

در طب سنتی معمولا از چه موادی برای شستشو استفاده می‌شود؟

شاید با مفهوم «خضاب» آشنا باشید. خضاب‌ها شامل موادمعدنی و گیاهی و به ندرت حیوانی هستند. در طب سنتی، خضاب‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، مواد گیاهی و بعد از آن معدنی است. خضاب هم کاربرد درمانی دارد و هم فرآورده‌ای آرایشی و پاک‌کننده است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند خضاب کردن، فقط به معنای رنگ کردن مو است در حالی که در طب سنتی یکی از اشکال استفاده از دارو، خضاب کردن بوده است. معروف‌ترین و شناخته‌ترین خضاب، حناست. گرچه برخی خضاب‌ها فقط برای رنگ و درخشان کردن مو استفاده می‌شده‌اند ‌ولی برخی دیگر به عنوان دارو برای رفع سردرد، افزایش حافظه و ناراحتی‌های پوست سر، کچلی، بیماری‌های قارچی و... به کار می‌رفته‌اند.

آیا گل سرشور هم نوعی خضاب است؟

بله، در طب سنتی بحثی به نام طین (گل) وجود دارد. طین‌ها داروهایی با منشاء ماده معدنی هستند که به صورت خاک در دسترس قرار دارند. یکی از کاربردهای آنها در پاکیزگی و بهداشت پوست وموی سر است. از مهم‌ترین طین‌هایی که برای شستشو استفاده می‌شده، خاک سفید، خاک سبز (نرم‌کننده پوست سر و برطرف‌کننده شپش)، خاک زرد (این خاک برای شستشو استفاده نمی‌شده است و مصارف درمانی داشته) و گل سرشور یا خاک نیشابوری بوده است. «خاک نیشابوری» یا «خراسانی»، معروف به «گل سرشور» نوعی خاک ‌سفید و خوشبو با طعمی خوب و کمی شور است. این گل کم‌ضررتر از خاک‌های دیگر و طبیعت آن مانند سایر طین‌ها سرد و خشک است اما هر چه میزان شوری آن بیشتر شود، به سمت گرمی گرایش می‌یابد.

برخی افراد گل سرشور را با «بنتونیتی» که در حال حاضر در ناحیه خراسان وجود دارد، مطابقت داده‌اند.

خواص گل سرشور چیست؟

تقویت مو، بلندکننده آن و ترمیم‌کنندگی. اثر ترمیم‌کنندگی گل سرشور به پوست سر محدود نیست بلکه در زخم‌ها نیز کاربرد دارد. در سال 1386 بیمارستان امام‌خمینی(ره) به سرپرستی دکتر امامی رضوی، از گل‌سرشور برای ترمیم زخم و التهاب اطراف کولستومی استفاده کردند. محتویات داخل روده، پوست ناحیه‌ کولستومی را زخم می‌کند و استفاده از گل سرشور به مدت 7روز، عوارض پوستی ناحیه کولستومی را ترمیم خواهد كرد.

برخی افراد می‌گویند گل سرشور باعث ریزش مویشان می‌شود. این گفته حقیقت دارد؟

بله، با سنگین شدن مو و خیس شدن آن ممکن است مو به راحتی کنده و شستن سریع و شتابزده باعث ریزش آن شود. برای پاک کردن گل باید به آرامی مو را شست. بسیاری از افراد برای کاهش این عارضه از مخلوط آب و گلاب استفاده می‌کنند تا عوارض پوستی گل‌سرشور کم شود. برخی افراد نیز از کتیرای طبیعی همزمان استفاده می‌کنند. البته این کار را توصیه نمی‌کنم و بهتر است بعد از تمیزشدن گل سرشور ، کتیرا با آب حل و مو و کف سر با آن پوشیده شود. این کار، هم عوارض گل‌سرشور را کم می‌کند هم باعث باقی ماندن مواد معدنی روی کف سر می‌شود. کتیرا نیز آثار مثبتی بر پوست و مو دارد. البته ترکیب گلاب و کتیرا را می‌توان همزمان استفاده کرد.

آیا غیر از این عارضه خاک‌ها عوارض دیگری هم دارند؟

بله، ممکن است استفاده از طین‌ها به صورت موضعی در افراد مستعد عوارضی نظیر زخم، خشکی شدید پوست، بروز ضایعات پوسته‌ریزی‌دهنده و... بدهد.

در مجموع استفاده از خاک‌ها را توصیه می‌كنید؟

بله، طین‌ها فواید بی‌شماری دارند و برای کاهش عارضه کافی است ‌زمان استفاده از آنها روی پوست کوتاه‌ شود یا آن را با سایر مواد نظیر کتیرا مخلوط كرد.

روش استفاده از گل سرشور را هم بفرمایید.

باید 5 گرم از خاک‌ را با آب به‌تدریج مخلوط کنید و آرام هم بزنید تا قوام آن به حدی برسد که جاری نشود و موضعی باقی بماند. آن را روی سر قرار دهید. این مقدار برای مساحتی از پوست معادل کف دست کفایت می‌کند. افراد گرم مزاج بهتر است طین را در نواحی‌ای که مو نیست در بخش فوقانی پیشانی بمالند و بگذارند 20 دقیقه تا نیم ساعت باقی بماند. بعد از آن باید حتما به آرامی با آب گرم، گل‌ را از روی سر شست.

استفاده از گل سرشور به تنهایی برای شستشو کافی است؟

با استفاده از گل سرشور معمولا چربی‌ها کاملا پاک می‌شود البته می‌توان بعد از آن از شامپو هم استفاده کرد. استفاده همزمان باعث می‌شود از آثار خوب گل سرشور هم بهره‌مند شوید.

این خاک منع استفاده ندارد؟

نه، چون ماده موثره آن در خون بسیار بالا نمی‌رود و به عبارتی جذب سیستماتیک ندارد. مصرف آن برای زن باردار و جنین مشکل ایجاد نمی‌کند اما توجه به این نکته لازم است که موادمعدنی می‌توانند عارضه داشته باشند و برای احتیاط بهتر است در دوران بارداری مصرف نشوند.

برای چه کسانی معمولا استفاده از گل سرشور را توصیه می‌کنید؟

افرادی که دچار چربی شدید موی سر هستند، بهتر است هر هفته یا هر 2 هفته یک بار گل سرشور استفاده کنند. افرادی که ریزش مو دارند بهتر است با احتیاط از گل سرشور استفاده کنند.

آیا خاک‌ها را می‌توان به راحتی از عطاری‌ها خرید؟

نه، متاسفانه تهیه گل‌سرشور به این راحتی نیست که به عطاری بروید و آن را بخرید. حتما باید گل سرشور را از فرد معتمد و مطمئنی تهیه کرد. طین‌ها در کشور ما استاندارد شده نیستند و محل تهیه آنها مهم است. بسیاری از افراد متقلب طین‌هایی را تهیه می‌کنند که ممکن است مواد معدنی با آثار نامطلوب مانند آرسنیک داشته باشد که استفاده از آن روی پوست آسیب‌دیده مشکل‌ساز خواهد شد.

منبع: هفته نامه سلامت


ویدیو مرتبط :
روز از نو - گل سرشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خوب و بد جلسه دیروز مجلس / علی لاریجانی گل کاشت!



اخبار,اخبار سیاسی,مجلس

یکشنبه «انتظار» به سر رسید و بالاخره کلیات برجام تصویب شد. تصویب شد، اما همان‌گونه که انتظار آن می‌رفت جلسه از تنش خالی نبود. دو طیف اصلی مجلس چشم‌درچشم ایستادند و پنجه‌درپنجه انداختند و هرآنچه در چنته داشتند رو کردند. چند روز دیگر مهلت قانونی تصمیم‌گیری درباره برجام به سر می‌آید.

همین موجب شد تا با هر روشی مجلس مجبور به تعیین‌تکلیف آن شود؛ آن هم به‌وسیله طرحی که خود آن را طراحی کرده بود با نام «اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» که البته مخالفان سرسختی هم داشت.

 

هرچند هنوز در روزهای دیگر بررسی جزئیات طرح ادامه دارد، شاید بتوان گفت که اکثریت مجلس با تصویب کلیات آن مسابقه را بردند. کلیات طرح برجام دیروز با 139 رای موافق در برابر 100 رای مخالف و 12 رای ممتنع تصویب شد. از سه‌شنبه این هفته مجلس وارد جزئیات طرح برجام خواهد شد.

 دیروز یکی از پرحاشیه‌ترین روزهای مجلس بود. وزن‌کشی در جریان اصولگرایی مجلس؛ اگرچه پیش از این هم رخ داده بود، دیروز تنگاتنگ و نزدیک بود.

 

هر دو جریان هم سعی کردند تا دانه به دانه کارت‌های خود را رو کنند؛ با احتیاط و بر اساس شرایطی که پیش می‌آمد. مخالفان طرح از همان ابتدای جلسه سنگ‌اندازی را آغاز کردند.

 

اول با تغییر دستور مخالفت کردند و آن را مغایر قانون اساسی خواندند، وقتی ‌با تغییر دستور و اتلاف زمان راه به جایی نبردند تصمیم به اجرای آبستراکسیون گرفتند و میان مجلس جمع شدند.

 

به‌دفعات درخواست اخطار دادند. جلسه را به سروصدا و آشوب کشاندند. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی را تهدید به قتل و اعدام کردند و به او حمله‌ور شدند. اما در برابر همه این کنش‌ها علی لاریجانی، رئیس مجلس و دیگر موافقان طرح واکنش‌هایی داشتند

 

. بر همین اساس تعداد مخالفان و موافقانی که درباره طرح صحبت کردند، افزایش یافت. لاریجانی از این کار به‌عنوان شگردی برای بازگشت مخالفان به صندلی‌هایشان استفاده کرد. به اخطارها تک‌به‌تک اجازه بیان و سپس بر اساس قانون جواب داده شد.

خوب و بد جلسه دیروز
آنچه بیشتر جلب توجه می‌کرد چینش افراد موافق و مخالف بود. در میان مخالفان هرچند افراد تاثیرگذاری مانند الیاس نادران و حسین طلا صحبت کردند، اما پرحرارت‌ترین صحبت‌ها از آن علیرضا زاکانی بود. در میان موافقان اما تنها فرد تاثیرگذار کاظم جلالی بود. لاریجانی هم برای دولت کم نگذاشت و خود به‌تنهایی همه کمبودها در تیم موافقان را جبران کرد. هرجا لازم بود جایگاه و مقام خود را به رخ دیگران کشاند و آنجا که لازم بود خلف‌وعده مخالفان را گوشزد کرد.
در این مجال نگاهی خواهیم داشت به نقش‌های اول داستان دیروز بهارستان.

علی لاریجانی؛ هنر مدیریت مجلس: به‌جرات می‌توان گفت او دیروز هنر مدیریت مجلس را رو کرد. از مدت‌ها قبل این سیاستمدار اصولگرا تلاش کرده‌بود در دعوای تندروها و دولت در میانه میدان قرار گیرد و در دوره نبود ریش‌سفیدها در بهارستان، این نقش را ایفا کند.

علیرضا زاکانی؛ پرحرارت‌ترین مخالف: از موثرترین افراد در فراکسیون اصولگرایان(اقلیت) به ریاست غلامعلی حدادعادل است. فردی که نشان داده هرجا لازم باشد می‌تواند تندترین باشد. از 40 روز قبل که همفکران او به جناح مقابل رودست زدند و اکثریت کمیسیون ویژه را تصاحب کردند، بر کرسی ریاست کمیسیون نشست و سعی در تثبیت جایگاه خود در مجلس کرد. شاید به همین دلیل دیروز در چند مورد صحبت‌ از تعامل با افراد و مکان‌هایی کرد که در حالت عادی پای آنها به میان نمی‌آید. از تماس با دبیر شورای عالی امنیت ملی و دفتر مقام معظم رهبری گفت و اینکه هر دو با انجام طرح مخالف بودند.

 

لاریجانی هم با گوشزد کردن جایگاه خود در شورای عالی امنیت ملی و تاکید به ملاقات شنبه خود با علی شمخانی عنوان کرد که همه‌چیز با آنها هماهنگ شده است. همچنین تاکید کرد که مقام معظم رهبری در مساله برجام به مجلس اختیار داده‌اند.

روح‌الله حسینیان؛ قتل به شیوه رآکتور اراک: از اعضای حلقه تهران جبهه پایداری که به‌طور معمول در صحن ساکت است. اما هرجا لازم باشد نقش خود را به‌خوبی ایفا می‌کند. معترض شده با دادو‌فریاد عبا را بیرون می‌آورد و حتی صحن مجلس را ترک می‌کند. آنجا هم که مانند دیروز امر به انجام حرکتی جمعی دهد، همه همفکرانش با او همراه می‌شوند.

 

دیروز برای لحظاتی دوستان خود را ترغیب به خروج از مجلس کرد. در لحظاتی که نمایندگان سرگرم بودند و اطراف محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی خلوت بود خود را به آنها رساند و سخنان تندی بین آنها رد و بدل شد که واکنش صالحی را در پی داشت.
 
حمید رسایی؛ پرجنب و جوش اما ناکام: او فرد پرتنش و پرجنب‌وجوش مجلس است. در بیشتر مباحث و موضوعات رایزنی و نقش بازی می‌کند. او نیز عضو حلقه تهران پایداری است. دیروز هم تا آنجا که توانست با طرح برجام اعلام مخالفت کرد. اولین نفری بود که در اخطاری نسبت به تغییر دستور و عدم ارائه لایحه دولت اعتراض کرد. حتی در دفعات بعدی اخطار خود خواستار پخش فیلمی از مقام‌معظم‌رهبری شد که بر اساس آیین‌نامه ممکن نبود.
 
غلامعلی حدادعادل؛ غایب حاضر: رهبر فراکسیون اصولگرایان است. فردی که روزی رئیس مجلس بوده حالا رهبری 80، 90 نفر از اصولگرایانی را برعهده دارد که کمی آن‌طرف‌تر از میانه‌روی قرار می‌گیرند و تا تندروی هم پیش می‌روند. او دیروز در مجلس غایب بود و سکان هدایت فراکسیون را به هر دلیلی به زاکانی سپرده بود.
 
علی‌اکبر صالحی؛ بالاخره عصبانی شد: در دولت اصلاحات رئیس سازمان انرژی اتمی بود، احمدی‌نژاد او را وزیر امور خارجه کرد و حالا در دولت یازدهم به صندلی خود در سازمان انرژی اتمی بازگشته است.

 

فردی آرام که بیشتر درباره تخصص خود مشهور است تا سیاسی بودن. دیروز بر اساس آیین‌نامه مجلس اجازه صحبت یافت و اولین باری که عصبانیت او در رسانه‌ها دیده شد.

 

با ناراحتی زیاد در تریبون مجلس به نمایندگان نسبت به تهدید خود که به او گفته شده بود او را در هسته رآکتور اراک قرار می‌دهند و روی او را با سیمان می‌پوشانند اعتراض و از برجام تمام‌قد دفاع کرد.
 

محمدجواد ظریف؛ شاهد ساکت ماجرا: وزیر امور خارجه که دیپلماسی خنده را در مذاکرات کلید زد در دو سال گذشته در برابر هر نوع انتقاد و حمله‌ای ایستادگی کرده، اما همیشه کار خود را پیش برده است.

 

وزیری تابوشکن و صاحب اولین‌ها؛ با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا قدم زد، در سطح بالایی مذاکرات را پیش برد، متهم به خیانت شد، با باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا دست داد و در برابر همه انتقادها خندید.

 

او دیروز ناخواسته اجازه صحبت نیافت. بعد از صحبت‌های صالحی، لاریجانی تاکید کرد که بر اساس قانون تنها یک نفر از دولت می‌تواند صحبت کند. شاید بتوان گفت که این خود به‌نوعی به نفع تیم دولت تمام شد.

اخبار سیاسی - تیک