سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

«گاج» و «قلم چی» چقدر درآمد دارند؟


آمار رسمی حکایت از آن دارد که در حال حاضر در شهر تهران 845 آموزشگاه آزاد علمی فعالیت می کنند که از این تعداد 243 آموزشگاه جنبه جبرانی و تکمیلی و کنکور دارند و 602 آموزشگاه آزاد دیگر روی آموزش زبان های خارجی متمرکز شده اند.




مجله امید جوان - سوسن پاکدل: آمار رسمی حکایت از آن دارد که در حال حاضر در شهر تهران 845 آموزشگاه آزاد علمی فعالیت می کنند که از این تعداد 243 آموزشگاه جنبه جبرانی و تکمیلی و کنکور دارند و 602 آموزشگاه آزاد دیگر روی آموزش زبان های خارجی متمرکز شده اند.

در مقابل این تعداد 950 موسسه آموزشی به صورت غیرمجاز کار می کنند که در طول یک سال گذشته 60 پرونده مربوط به این آموزشگاه های غیرمجاز در مراجع ذی صلاح پیگیری شده که تا به امروز حدود 32 آموزشگاه غیرمجاز پلمپ شده اند و حدود 17 آموزشگاه نیز مراحل اخذ پروانه را طی می کنند.

«گاج» و «قلم چی» چقدر درآمد دارند

بر این اساس خانواده ها، هنگامی که برای ثبت نام فرزندان خود به آموزشگاه های آزاد مراجعه می کنند بایستی از داشتن مجوز و پروانه تاسیس آموزشگاه با مجوز آموزش و پرورش اطمینان یابند ضمن این که آموزشگاه باید دارای تابلو باشد. البته اطلاعات آموزشگاه های مجاز در مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران موجود است ضمن این که سامانه مشارکت های مردمی شهر تهران نیز به زودی راه اندازی شده و آدرس این موسسات در این سایت قابل مشاهده خواهدبود.

درباره فعالیت آموزشگاه های آزاد علمی در پایتخت با اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به گفت و گو نشسته ایم.

موسساتی مانند «قلم چی» و «گاج» حجم تبلیغات شان از بانک های بیشتر است، آموزش و پرورش شهر تهران، برآوردی از درآمد این گونه موسسات آزاد آموزشی دارد؟

-    برآورد ما در تهران این است که یک میلیون نفر ساعت در سال از این آموزش ها استفاده می کنند و گردش مالی این تعداد که شامل کلاس های آزاد، فوق برنامه های مدارس دولتی و غیردولتی است چیزی حدود 300 میلیارد تومان است که با احتساب گردش مالی موسسات آموزشی غیرمجاز این عدد به 500 میلیارد تومان می رسد.

چه میزان از این درآمد نصیب آموزش و پرورش تهران می شود؟

-    5 درصد از درآمد این موسسات باید به حساب خزانه واریز شود.

«گاج» و «قلم چی» چقدر درآمد دارند

ایام امتحانات که اکنون در آن به سر می بریم فصل بره کشان آموزشگاه های آزاد و موسسات خصوصی است که به نوعی تدریس در منازل را هم مدیریت می کنند. چرا شهریه های مربوط به تدرسی خصوصی از نرخ مشخصی پیروی نمی کند و گاه اختلاف آن در موسسات به 50 هزار تومان در ساعت می رسد!


-    ما به هیچ وجه تدریس خصوصی در منازل را توصیه نمی کنیم. برای این که در تدریس خصوصی امکان اعمال مدیریت بر نحوه آموزش میسر نیست. از طرفی بسیاری از کسانی که برای آموزش به منازل فرستاده می شوند دانشجو یا فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که دوره های مربوط به روش تدریس و فن معلمی را طی نکرده اند، بنابراین در این روند ما نمی توانیم نرخی را هم برای این گونه شیوه مشخص سازیم اما شهریه و ساعت فعالیت آموزشگاه های آزاد در شورای نظارت تصویب و ابلاغ می شود و تعرفه مصوب در سایت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران موجود است و اگر تخلفی از سوی موسسات صورت گیرد و هزینه بیشتری دریافت کنند موظف به استرداد شهریه اضافه و جریمه آن هستند.

البته نرخ شهریه آموزشگاه ها در شمال و جنوب تهران متفاوت است و این به دلیل آن است که نرخ اجاره بها در این دو منطقه از قیمت واحدی پیروی نمی کند.

برای راه اندازی آموزشگاه آزاد علمی، ثبت شرکت کفایت می کند یا بایستی مراحل دیگر هم طی شود؟

-    با ثبت شرکت که نمی توان آموزشگاه آزاد علمی راه انداخت. در این پروسه متقاضی بایستی موافقت اصولی دریافت کند و از شرایطی چون 30 سال تمام سن، تاهل، سوء پیشینه و تمکن مالی برخوردار باشد.

آموزشگاه های آزاد پس از اخذ مجوز در چه حوزه هایی فعالیت می کنند؟

-    65 درصد فعالیت آموزشگاه های آزاد درباره کنکور است 35 درصد بقیه نیز در بخش المپیادها و کلاس های جبرانی صورت می گیرد.

شهریه آموزشگاه های هم متناسب با تورم بالا می رود؟

-    امسال شهریه آموزشگاه های آزاد 25 درصد افزایش یافت و هر سال این کار متناسب با نرخ تورم انجام می گیرد.

آموزش و پرورش شهر تهران برای برخورد با آموزشگاه های غیرمجاز و متخلف از چه اختیاری برخوردار است؟

-    زمان رسیدگی به پرونده تخلفات بعضا طولانی است و گاه تا هفت ماه این پروسه طول می کشد. البته بعد از آن هم سر و کارمان به دیوان عدالت می افتد.

«گاج» و «قلم چی» چقدر درآمد دارند

در مورد نیروهایی که در این آموزشگاه ها به کار گرفته می شوند، نظارتی وجود دارد؟


-    بله، یکی از محورهای نظارت آموزش و پرورش رعایت استانداردهای به کارگیری نیروی انسانی از طریق گزینش و احراز هویت است مساله بعدی صلاحیت های تخصصی است که براساس رشته تحصیلی، مدرک و گواهینامه های دوره های آموزشی انجام می گیرد لذا اگر در بازدیدها و نظارت ها این اسناد احراز نشود به کارگیری نیروی انسانی متوقف می شود. ما در طول هفت ماه گذشته، سازماندهی انجام داده ایم که براساس آن به ازای هر 20 آموزشگاه یک کارشناس به خدمت گرفته می شود که مسایل مالی و اداری مربوطه را فرا گرفته و در هر ترم موظفند دو مرتبه از آموزشگاه های تحت پوشش خود بازدید کنند.

آموزشگاه هایی که پلمپ می شوند، برای بازگشایی خود اقدام می کنند؟

-    متاسفانه زمانی که ما این آموزشگاه ها را پلمپ می کنیم اندکی بعد اقدام به ثبت یک شرکت کرده و در ساختمانی جنب همان موسسه فعالیت خود را از سر می گیرند. درواقع آنها ظرف 24 ساعت با ثبت یک شرکت جدید قانون را دور می زنند.

آیا بر محتوای مطالب آموزشی در آموزشگاه های زبان نظارت انجام می دهید؟

-    بله برنامه درسی که در آموزشگاه های زبان وجود دارد به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی رفته و در آنجا حسب هنجارهای فرهنگی و سایر مسایل آموزشی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

آموزشگاه های آزاد رتبه بندی دارند؟

-    بله آنها براساس معیارهایی درجه بندی می شوند و این درجه بندی در گواهی صادره برای آنها درج می شود.

آموزشگاه های آزاد، کلاس های مختلط هم دارند؟

-    صدور مجوز آموزشگاه ها متناسب با جنسیت دانش آموزان است و اصل بر این است که آموزشگاه های پسرانه فقط دانش آموز پسر و آموزشگاه های دخترانه فقط دانش آموز دختر جذب کنند. با این حال در آموزشگاه های زبان یک استثنا وجود دارد و آن این که اگر تعداد دانش آموزان به عدد 200 نرسد می توانند به تفکیک دختران و پسران در روزهای زوج و فرد و به شرایط استفاده از کادر متناسب با جنسیت، آموزش ها را انجام دهند و در حال حاضر 42 آموزشگاه زبان به این شکل فعالیت می کنند.


ویدیو مرتبط :
نظر دکتر عباسی راجع گاج وقلم چی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعایی جالب در سالگرد پیروزی انقلاب: هیچ كس نمی داند درآمد كشور چقدر است!



رئیس دیوان محاسبات كشور، چند روز پیش در جمع مدیران اداری استان اصفهان اعلام كرده است، هیچ كس نمی تواند به طور قطع بگوید كه در آمد كشور چه قدر است!

 

به گزارش «تابناك»، این سخن در حالی گفته می شود كه رحمانی فضلی، ریاست نهادی را بر عهده دارد كه باید هر سال به تفریغ بودجه بپردازد.

بنا بر این گزارش، این نهاد قانونی كه زیر نظر مجلس شورای اسلامی فعالیت می كند، دیوان محاسبات كشور نام دارد كه بر پایه قانون، موظف است تا به حساب وزارتخانه ها، موسسات، شركت های دولتی و دیگر دستگاه هایی كه به گونه ای از انحا، از بودجه استفاده می كنند، رسیدگی كند تا هیچ هزینه ای از اعتبارات مصوب تجاوز نكرده و هر وجهی در محل خود مصرف شده باشد.

بنابراین، باید گفت كه دیوان موظف است، پیش بینی دولت در بودجه درباره درآمدها و هزینه ها، تحقق این برآوردها و محل مصرف آنان را بررسی کرده و به مجلس و مردم گزارش دهد، ولی پرسش اصلی اینجاست كه اگر نهادی چون دیوان محاسبات، نداند میزان درآمد كشور چه میزان است، چگونه می تواند بر حساب های دولتی نظارت كند و در مقابل تخلفات آن بایستد؟!

در واقع، هنوز هم مشخص نیست، چرا هیچ نهادی نمی تواند درآمد كل كشور را كه لزوما درآمد كل دولت به شمار می رود، به صورت دقیق بداند، طبیعی است در چنین شرایط مبهمی است كه نهادهای نظارتی به طور قطع، هیچ گاه نمی توانند بر حساب های دولتی نظارت كنند.

گویا در اوضاع کنونی، دیوان محاسبات كل كشور كه دارای شأن والایی در ساختار جمهوری اسلامی ایران است و در قانون اساسی چند بند به آن اختصاص یافته، در وضعیتی است كه از همه وظایفش فقط می تواند جابجایی سرفصل های بودجه را رسیدگی كند.

بنابراین، ضرورت دارد که مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در راستای به روز كردن قوانین محاسباتی كشور برآمده و با گسترش اختیارات دیوان محاسبات، از توانایی این نهاد برای نظارت كامل و كافی بر بیت المال استفاده كند، زیرا این پذیرفتنی نیست كه سی و دو سال پس از انقلاب، نهاد نظارتی كه تخصصا بر بودجه نظارت می كند، از میزان دقیق درآمد كشور آگاهی نداشته باشد.../تابناك