سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

کِی عینک گران و کِی ارزان بخریم؟


می‌خواهید عینک‌تان واقعا به صورت‌تان بیاید؟ عینک مناسب می‌تواند دید و زیبایی صورت شما را دوچندان کند. در اینجا به شما می‌گوییم که عینک‌های ساده و رنگی چقدر می‌توانند خوب و موثر باشد.






می‌خواهید عینک‌تان واقعا به صورت‌تان بیاید؟ عینک مناسب می‌تواند دید و زیبایی صورت شما را دوچندان کند. در اینجا به شما می‌گوییم که عینک‌های ساده و رنگی چقدر می‌توانند خوب و موثر باشد. وقتی می‌خواهید یک فریم خوب و مناسب را انتخاب کنید باید 3 نکته را مدنظر داشته باشید. اندازه، عملکرد و مد.



  •   اندازه:

 فریم (قاب) عینک نباید از روی بینی سر بخورد و دسته‌های عینک باید راحت باشد، طوری که گوش را اذیت نکند.

  •  عملکرد اندازه:
 قاب عینک باید همان چیزی باشد که پزشک تجویز می‌کند، می‌توانید از چشم‌پزشک خود راهنمایی بگیرید.

  •  مد:
اگر  به مد زیاد اهمیت می‌دهید، با یک فرد متخصص که از آخرین مدل‌ها اطلاع دارد، صحبت کنید و از او بخواهید مدل‌های جدید را به شما معرفی کند. فریم‌های پلاستیکی اخیرا مد شده است. این فریم‌ها هم نرم‌تر هستند و هم جوان‌پسند و بیشتر از فریم‌های فلزی برای نوجوانان و جوانان مناسب‌اند، اما سبک بودن و بدون رنگ بودن فریم‌های فلزی همیشه جزو مزیت آنها بوده و به همین دلیل هنوز انتخاب اول بسیاری از افراد است. به عنوان یک پیشنهاد کلی به شما توصیه می‌کنیم همیشه فریم یا قابی را انتخاب کنید که با فرم صورت‌تان تضاد داشته باشد.

  •  موی بور:
کارشناسان معتقدند، افرادی که موهای بور دارند، بهتر است از فریم‌هایی استفاده کنند که رنگ قهوه‌ای یا سبز تیره داشته باشد. اگر به رنگ مشکی علاقه دارید، فریمی انتخاب کنید که براق باشد، زیرا مشکی مات کمی خشن به نظر می‌رسد. می‌توانید فریم‌هایی با رنگ‌های بنفش، آبی و سبز را نیز امتحان کنید.

  •  موی قهوه‌ای:
اگر موهای شما قهوه‌ای است، قاب خرمایی بهترین انتخاب است. می‌توانید از قهوه‌ای تیره یا شرابی استفاده کنید، انتخاب این رنگ‌ها سلیقه‌ای است. قاب طلایی نیز انتخاب مناسبی است. قاب قرمز نیز با موهای شما هماهنگی دارد، البته به شرطی که قرمز خیلی تندی نباشد.

  •  موی قرمز:
با این رنگ موها، نباید از خرید قابی که بافت آن مثل پوست لاک‌پشت است، صرف نظر کنید. البته مراقب باشید که توناژ زرد نداشته باشد. قهوه‌ای شکلاتی و فیلی نیز انتخاب‌های خوبی هستند.

  •  موی مشکی:
کارشناسان برای این موها فریم مشکی مات یا قابی با بافت پوست لاک‌پشت را پیشنهاد می‌کنند. اگر می‌خواهید کمی متفاوت باشید، سراغ رنگ‌های مات و تیره بروید و یا از رنگ‌های متضاد هم مثل سفید و سیاه استفاده کنید.

  •  موی جو‌گندمی:
رنگ شرابی و آبی بهترین انتخاب برای شماست. مراقب باشید هیچ وقت فریمی را انتخاب نکنید که رنگ نقره‌ای دارد و بافت آن شبیه بافت لاک‌پشت است.

  •  به رنگ موها نیز توجه کنید:
وقتی می‌خواهید قاب عینک انتخاب کنید، رنگ موها نیز مهم هستند و باید به آنها توجه کنید.



چه‌قدر پول برای عینک بدهیم؟

اگر جزو افرادی هستید که همیشه عینک می‌زنید، پس می‌دانید که برای خرید عینک باید پول هزینه کرده و یک عینک خوب و با کیفیت بخرید. زیرا عینک‌های بی‌‌کیفیت برای استفاده دائمی اصلا مناسب نیستند. اما اگر فقط برای مطالعه یا رانندگی عینک می‌زنید، می‌توانید پول کمتری صرف خرید آن کنید. هنگام خرید عینک طبی باید مراقب باشید که حتما لنزی را انتخاب کنید که پزشک برای شما تجویز کرده، زیرا اگر لنزها مناسب چشمان شما نباشند با مشکلاتی مثل تاری دید و سردرد مواجه می‌شوید. اگر می‌خواهید پول خود را پس‌انداز کرده و پول کمتری خرج کنید، حتما هنگام تعویض عینک و یاخرید عینک نو نزد چشم‌پزشک‌تان بروید و دوباره شماره چشمان خود را اندازه‌گیری کنید. بد نیست بدانید کیفیت عینک ربطی به گران‌قیمت بودن آن ندارد. گاهی برخی عینک‌ها با وجود این‌که قیمت پایینی دارند، بسیار با کیفیت و خوب هستند. تمامی اپتومتریست‌ها و چشم‌پزشکان از استانداردهای یک عینک خوب مطلع هستند و می‌توانید از آنها راهنمایی بخواهید. آماده کردن عینک برای استفاده مسأله زمان‌بری نیست. کافی است لنز مناسب را انتخاب کنید تا ظرف یک ساعت داخل فریم قرار داده شود، اما برخی لنزها مثل لنزهای پیش‌رونده به یک هفته با بیشتر زمان نیاز دارند تا آماده شوند.



  لنزهای پیش‌رونده، لنزهایی هستند که پیچیدگی کمتری دارند و برای این‌که روی نقطه مورد نظر خود متمرکز شوید، لازم نیست سر خود را زیاد حرکت دهید. وقتی می‌خواهید عینکی با این لنزها بخرید، کمی قیمت آن بیشتر می‌شود. زیرا در این لنزها، از مرکز به پایین شماره لنز بیشتر می‌شود و باید تغییراتی در لنز (بنا به فواصل مختلف) ایجاد شود و سطح لنز براساس نمره چشم فرد ساخته شود. این لنزها دید شما را تا حد امکان به دید طبیعی نزدیک می‌کند. در حالی که پیچیدگی و انحنای آنها کمتر است و لازم نیست برای مشاهده نقطه مورد نظر، سر خود را زیاد حرکت بدهید. در ساخت این لنزها باید از تکنولوژی‌های جدید استفاده کرد که مختص و مطابق چشمان شما ساخته می‌شود. شما باید سر خود را با  این لنز هماهنگ کنید تا بهتر و واضح‌تر ببینید.قیمت لنزها روی خرید عینک اثر می‌گذارد و تأثیر مستقیمی روی قیمت دارد. ممکن است نوع لنز یک هزینه اضافی برای شما در برداشته باشد که باید آن را به قیمت فریم عینک اضافه کنید.





اطلاعات اضافه در مورد عینک

فیلترهای اشعه UVکه از چشمان در برابر آسیب‌دیدگی محافظت می‌کنند نیز قیمت‌های متفاوتی دارند و از 15هزارتومان شروع می‌شود. این فیلترها، از آب آوردن چشم و ابتلا به سرطان چشم جلوگیری می‌کنند. برخی متخصصین با استفاده از تکنولوژی پیشرفته پوشش‌هایی اختراع کردند که خاصیت ضدانعکاس داردو با قراردادن آن روی عینک از روشنایی صفحه مانیتور کامپیوتر کم می‌کند که بستگی به نوع پوشش و تعداد ورقه‌ها قیمت آنها از 80هزارتومان شروع و تا 150هزارتومان نیز هست. اگر بخواهید لنزهای نازک‌تر و روشن‌تر انتخاب کنید، سراغ لنزهای پلاستیکی ایندکس بروید. وقتی از این لنزها نور عبور می‌کند، بیشتر تجزیه شده و تصویر شفاف‌تری خواهید داشت.امروزه بهترین فریم‌های عینک از تیتانیوم مقاوم و روشن ساخته شده است. ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و بعد برای خرید این فریم‌ها اقدام کنید.در ضمن بخاطر داشته باشید که فریم خود را از موادی انتخاب کنید که مدل آنها قدیمی و کهنه نشده باشد، زیرا اگر در بازار موجود نباشد، در صورتی که عینک‌تان با مشکلی مواجه شود، نمی‌توانید قطعات آن را پیدا کنید.



فریم ایده‌آل شما چیست؟



  • صورت بیضی
این شکل از صورت با هر فریمی هماهنگ می‌شود و شما انتخاب‌های زیادی خواهید داشت. البته به خاطر داشته باشید که فریم‌های گرد به این فرم صورت نمی‌آید و با صورت ناهماهنگی دارد. اگر می‌خواهید صورت‌تان جوان‌تر به نظر بیاید، فریمی را انتخاب کنید که گوشه‌های بیرونی و بالای آن پهن‌تر باشد.


  • صورت قلبی
عینک‌های خلبانی برای این صورت‌ها مناسب هستند. می‌توانید عینک‌های بدون فریم یا عینک‌هایی را که قاب نازکی دارند نیز امتحان کنید. عینک‌هایی که گوشه‌های بالایی آن کوچک است هم برای این صورت‌ها مناسب است.


  • صورت چارگوش
از فریم‌های بیضی استفاده کنید، این فریم‌ها توجه را از سمت خط آرواره منحرف کرده و باعث می‌شود تا صورت مهربان‌تر و ملایم‌تر به نظر برسد. فریم این عینک باید پهن‌تر از پهن‌ترین بخش صورت شما باشد.



  • صورت گِرد
از فریم‌های زاویه‌دار و گوشه‌دار استفاده کنید. عینک‌هایی را که گوشه‌های بالایی آنها پهن‌تر است، انتخاب کنید. به فلز نیز توجه کنید. در ضمن فریمی را انتخاب کنید که راحت روی گونه‌ها قرار بگیرند و به گونه‌ها فشار نیاورند.


  • صورت مستطیلی و دراز
فریم‌های مربع  و چارگوش بهترین انتخاب برای این صورت‌ها هستند. انتخاب دیگر برای این صورت‌ها فریم‌هایی است که عرض بیشتری دارند، زیرا صورت را کوچک‌تر نشان داده و تعادلی در شکل صورت ایجاد می‌کند. فریم‌هایی که خطوط افقی برجسته‌ای دارند نیز روی این صورت‌ها می‌نشیند.


ویدیو مرتبط :
استخاره کِی و کجا؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کدام دوربین ها را بخریم؟ ارزان یا گران قیمت؟


دو دوربین DSLR از یک شرکت سازنده را در نظر بگیرید: دوربین سطح مبتدی Nikon D3300 و دوربین پیشرفته تر Nikon D7200. هر دو مجهز به حسگر ۲۴٫۲ مگاپیکسلی هستند، اما قیمت مورد دوم تقریبا دو برابر مورد اول است.

وب سایت لنزک: چه تفاوتی بین دو دوربین DSLR که از رزولوشن یکسان بهره می برند، اما قیمت های بسیار متفاوتی دارند، وجود دارد؟ در این مطلب لنزک به تفاوت میان دوربین های ارزان و گران قیمت خواهیم پرداخت.

دوربین های ارزان قیمت در مقابل دوربین های گران قیمت: چه تفاوت هایی وجود دارد؟

دو دوربین DSLR از یک شرکت سازنده را در نظر بگیرید: دوربین سطح مبتدی Nikon D3300 و دوربین پیشرفته تر Nikon D7200. هر دو مجهز به حسگر ۲۴٫۲ مگاپیکسلی هستند، اما قیمت مورد دوم تقریبا دو برابر مورد اول است.

هر دو دوربین قادر هستند با تنظیمات نوردهی یکسان و لنز یکسان، عکس هایی با اندازه یکسان تولید کنند؛ پس ارزش دارد این تفاوت قیمت را برای خرید دوربین گرانتر پرداخت کنیم؟ پرداخت بیشتر دقیقا چه مزیتی در پی خواهد داشت؟

در اینجا ۶ تفاوت دوربین های ارزان قیمت و گران قیمت را آوردهایم تا هنگام خرید دوربین جدید، ذهنتان به صورت واضح تر اختلاف ها را مشاهده کند…



1.سیستم فوکوس خودکار

دوربین های ارزان قیمت در مقابل دوربین های گران قیمت: چه تفاوت هایی وجود دارد؟

دوربین های گران قیمت معمولا سیستم های فوکوس خودکار پیشرفته تری دارند؛ که این به معنای داشتن تعداد نقاط فوکوس بیشتر- و با دقت و حساسیت بالاتر- و زمان پاسخ دهی سریع تر و تنظیمات با جزئیات بیشتر است.

این دو دوربین از خانواده APS-C شرکت Canon را در نظر بگیرید: دوربین سطح مبتدی EOS 1200D و دوربین پیشرفته EOS 7D Mk II.

دوربین EOS 1200D کانن دارای ۹ نقطه فوکوس خودکار است، نقطه مرکزی در هنگام استفاده از لنزهایی با دیافراگم بیشینه f/5.6 یا بالاتر از دقت بالاتری برخوردار است.

کانن بازه کاری فوکوس خودکار را برای نقاط مرکزی ۱۸-۰ EV و برای نقاط دیگر ۱۸-۱ EV اعلام کرده است. نقاط فوکوس خودکار می توانند بصورت اتوماتیک یا دستی انتخاب شوند.

دوربین ۷D Mk II اندکی گرانتر است. در واقع شما می توانید با همان هزینه، ۶ دوربین ۱۲۰۰D خریداری کنید!

اما هنگامی که صحبت از فوکوس خودکار می شود، همانقدر که پول پرداخت کنید، امکانات بهتری هم خواهید داشت. دوربین ۷D Mk II دارای ۶۵ نقطه فوکوس خودکار از نوع صلیبی (cross-type) است. نقطه مرکزی از نوع صلیبی دوگانه است که در هنگام به کارگیری لنزهایی با بیشینه دیافراگم f/2.8 دقت بالاتری دارد، و حتی در f/8 هم همچون یک نقطه فوکوس خودکار معمولی صلیبی کار می کند.

سیستم فوکوس خودکار ۷D Mk II حساس تر و بازه کاری آن ۱۸-۳- EV است. امکانات زیادی جهت تغییر اندازه و مساحت ناحیه فوکوس خودکار نیز وجود دارد. همچنین با بهره گیری از فوکوس خودکار Dual Pixel CMOS، این دوربین برای عکاسی و ضبط ویدئو در حالت نمای زنده (live view)، فوکوس خودکار پیوسته ارائه می کند.



2.عکاسی سریع تر

دوربین های ارزان قیمت در مقابل دوربین های گران قیمت: چه تفاوت هایی وجود دارد؟

مانند گوشی های هوشمند، کامپیوترها و خودروها، در دوربین ها نیز قیمت بیشتر به معنای سرعت بیشتر است. پول بیشتر به معنای پردازنده سریع تر، بیشینه سرعت شاتر بالاتر، نرخ عکاسی پی در پی بیشتر و در بهترین حالت، هر سه مورد است.

به طور مثال، دوربین حرفه ای EOS-1D X کانن سرعت شاتر بیشینه ۱/۸۰۰۰ ثانیه ای دارد و سرعت عکاسی پی در پی آن ۱۲ فریم در ثانیه است که در حالت فوق سریع (Super High) قابل افزایش به ۱۴ فریم در ثانیه است که می تواند ۳۸ عکس خام یا ۱۸۰ عکس JPEG پشت سر هم تولید کند.

ارزان ترین دوربین کانن، EOS 1200D می تواند با نرخ ۳ فریم در ثانیه، ۶ عکس خام یا ۶۹ عکس JPEG متوالی بگیرد. سرعت شاتر بیشینه این دوربین ۱/۴۰۰۰ ثانیه است.

صرف هزینه بیشتر همواره به معنای داشتن سرعت بالاتر نیست. دوربین ۵DS تنها می تواند با بیشینه نرخ ۵ فریم در ثانیه عکاسی کند- دوربین ۷۵۰D با حدود ۱/۶ قیمت، همین نرخ را ارائه می دهد- در عین حال که حسگری با تعداد پیکسل بسیار بالای ۵۰٫۶ مگاپیکسلی دارد.



3.کیفیت ساخت

دوربین های ارزان قیمت در مقابل دوربین های گران قیمت: چه تفاوت هایی وجود دارد؟

پول شما تنها برایتان تکنولوژی بهتر به ارمغان نمی آورد، بلکه علاوه بر آن آلیاژ منیزیم بهتری را نیز نتیجه می دهد. تفاوت کیفیت ساخت میان دوربین های ارزان قیمت و گران قیمت در نگاه اول مشخص است. دوربین های ارزانتر پلاستیک بیشتری دارند و در اطراف دکمه ها، چرخنده ها و درگاهها عایق بندی کمتری وجود دارد.

دو دوربین D3300 و D7200 با قطع DX را با هم مقایسه کنیم. قیمت D3300 نصف قیمت D7200 است و با باتری و کارت حافظه ۴۶۰ گرم وزن دارد. وزن دوربین D7200 با باتری و کارت حافظه ۷۶۵ گرم است.

D7200 در قسمت پوشش جلو و عقب، دارای آلیاژ بهتری است. نیکون ذکر کرده است که این دوربین مقاوم در برابر قطرات آب است و دکمه شاتر آن برای گرفتن ۱۵۰۰۰۰ عکس تست شده است.

در اینجا برنده واقعی وجود ندارد: عده ای ممکن است به دلیل وزن کمتر و قابلیت حمل ساده، دوربینی مانند D3300 را انتخاب کنند و عده ای علاقمند به استحکام و وزن زیاد دوربینی چون D7200 باشند.



4.خوش دستی

دوربین های ارزان قیمت در مقابل دوربین های گران قیمت: چه تفاوت هایی وجود دارد؟

در کنار وزن زیاد و مستحکم بودن، دوربین های گرانقیمت معمولا از لحاظ ارگونومیک بهتر از دوربین های ارزان قیمت هستند.

شما می توانید در دوربین های گرانقیمت کنترل بهتری بر روی تنظیمات داشته باشید و همچنین این دوربین ها دارای تنظیمات سفارشی سازی شده بیشتر و دکمه های اختصاصی برای عملکردهای ضروری هستند.

در دوربین های ارزان تر برای تراز سفیدی ممکن است لازم باشد به عمق تنظیمات منوی دوربین بروید، در حالیکه در دوربین های گران، این کار را تنها با یک دکمه می توان انجام داد.



5.اندازه سنسور دوربین

دوربین های ارزان قیمت در مقابل دوربین های گران قیمت: چه تفاوت هایی وجود دارد؟

قیمت دوربین معیار مناسبی از اندازه فیزیکی حسگر یا سنسور تصویر داخل دوربین است. دوربین های فول-فریم که مجهز به حسگر بزرگتری نسبت به حسگرهای کراپ یا APS-C هستند، عملکرد بهتری در نور کم دارند و به طور مثال پیاده سازی افکت های عمق میدان کم در آنها ساده تر است.

دوربین های DSLR فول-فریم معمولا گران تر از دوربین های با حسگر APS-C هستند اما استثنائاتی هم وجود دارد.

بهبودهای صورت گرفته در عملکرد و تکنولوژی موجب می شود که دوربین های APS-C جدیدتر گرانتر از دوربین های فول-فریم قدیمی باشند.

حرفه ای ها همواره از این مساله آگاه هستند و می توانند مبلغی را دخیره کنند-که می توانند آن را برای خرید لنز، فلاش و دیگر تجهیزات عکاسی صرف کنند- به این روش که دوربین فول-فریم از نسل های قبل را خریداری می کنند.



6.ویزور یا نمایاب

ویزور در دوربین های ارزان قیمت، پوشش ۱۰۰ درصدی ایجاد نمی کند. این بدین معناست که صحنه ای که از ویزور مشاهده می کنید، در خروجی نهایی وجود نخواهد داشت: عکس نهایی فضای بیشتری را در اطراف لبه ها شامل خواهد شد.

در واقع با ایکه در دوربین یک ترکیب بندی عالی را انتخاب کرده اید، ممکن است لازم باشد در نرم افزارهای ویرایشی عکس را بُرش دهید (کراپ کنید).

یکی از روش های حل این مشکل استفاده از حالت نمای زنده (Live View) است، چراکه در این حالت، نمایشگر مستقیما از حسگر دوربین تغذیه می شود. در اینصورت تصویر مشاهده شده در نمایشگر دقیقا در کارت حافظه دخیره خواهد شد.

استفاده از نمای زنده همواره عملی نیست، اما اگر از سه پایه استفاده می کنید و قصد عکاسی منظره یا اجسام بی جان را دارید، این روش را در ذهن داشته باشید.