سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

کودکانی حساس از والدینی حساس تر



حساسیت پوستی در کودکان,پوست های حساس

نظافت های بیش از نیاز می تواند سرآغازی برای انواع خشکی پوست، اگزما و حساسیت در کودکان باشد

 

اگزمای آتوپی Atopic Dermatitis به عنوان نوعی بیماری پوستی اغلب به صورت ضایعات پوستی خارش دار شناخته شده است. این ضایعات می تواند گسترده یا به مناطق کمتر محدود شود. خارش ها غالبا منجر به قرمزی، تورم، ترک، ترشحات و تاول های آب دار و پوسته پوسته شدن، می شود. خارش های مداوم می تواند باعث آسیب های پوستی و عفونت شود و نهایتا ممکن است شخص را دچار بی خوابی کند.

گفته می شود والدینی که نگرانی بیشتری برای نظافت فرزند خود دارند و بیشتر مراقب او هستند، احتمال ابتلا به این عارضه را در فرزند خود بالا می برند. نظافت های بیش از نیاز و وسواس در زمینه های مختلف می تواند سرآغازی برای انواع خشکی پوست، اگزما و حساسیت باشد. از سوی دیگر شست و شوی غیرمتعارف و فراوان موجب حذف چربی های ضروری و محافظ پوست می شود.

۱۰ تا ۲۰ درصد کودکان و ۱ تا ۳ درصد بزرگسالان به اگزما آتوپی که متداول ترین نوع اگزما است، مبتلا می شوند. بیش از ۶۰درصد افراد در سال اول زندگی شان و حداقل ۸۰ درصد تا قبل از ۵ سالگی به این بیماری دچار می شوند. به ندرت این بیماری می تواند برای اولین بار در سن بلوغ یا بالاتر ظاهر شود.

این اگزما در کودکان شایع تر است
به اگزما آتوپی که از نوزادی شروع می شود، غالبا اگزمای نوزادی می گویند. در نوزادان خارش قسمت هایی که به این بیماری مبتلا شده است، باعث گسترش این بیماری در وسط سر، پیشانی، صورت و به خصوص گونه ها می شود. در بیشتر نوزادان این مشکل پوستی تا ۲سالگی برطرف می شود اما اگر درمان نشود، مرحله دیگری از بیماری که همان اگزما آتوپی دوران کودکی است، شروع می شود. در طول دوران کودکی، ضایعات خارش دار معمولا در پشت زانو و آرنج شکل می گیرد. این بیماری اگر در نوزادی یا کودکی گسترش پیدا کند، سریع تر درمان می شود.

اگزمای پوستی در سنین بالاتر
اگزما آتوپی تا سنین بالاتر نیز می تواند ادامه پیدا کند. متاسفانه در بعضی از بیماران با افزایش سن، این بیماری کمی شدیدتر می شود. در طول دوره نوجوانی و جوانی ضایعات خارش دار غالبا تا آرنج و زانو گسترش پیدا می کند. علاوه بر این، نواحی دیگر بدن مانند دست ها، پاها، مچ پا، مچ دست، صورت، گردن، بالای سینه و حتی اطراف چشم ها و پلک ها نیز ممکن است درگیر این بیماری شود. در نوجوانان و بزرگسالان اگزما آتوپی ممکن است ظاهری خشک و بی رنگ داشته باشد و حتی شاید در همان ناحیه پوسته پوسته و ضخیم شود.

اگزمای آتوپی (آتوپیک) خطر گسترش اگزمای دست را نیز افزایش می دهد. تعدادی از بیماران که اگزما آتوپی آن ها تا سن بلوغ از بین رفته است شاید در بزرگسالی دچار اگزمای دست شوند. بیش از ۵۰درصد افرادی که بیماری آن ها ادامه پیدا کند، احتمالا در بزرگسالی دچار خارش های پوستی می شوند که اغلب به شکل اگزمای دست خواهد بود. عوامل زیادی باعث اگزمای دست می شود. تماس بیش از حد با مواد محرک شیمیای مانند پاک کننده های شیمیایی (Detergent)، صابون و آب یا محلول های دیگر و آسیب های فیزیکی از قبیل کندن باغچه و باغبانی بدون استفاده از دستکش نیز می تواند باعث اگزمای دست یا بدترشدن آن شود.

افراد مبتلا به اگزمای آتوپی، پوست های حساسی دارند که این مسئله باعث می شود زمینه برای بیماری های پوستی دیگر مهیا شود. بدون شناخت و درمان صحیح، به علت فعالیت های روزانه شخص، اگزمای پوستی ممکن است مزمن شود و شاید تا چندین ماه به رنگ قرمز، پوسته پوسته و ملتهب بماند تا درمان شود. برای درمان اگزما، بیمار باید داروها را به طور مداوم استفاده کند و تا جایی که ممکن است، عادت های نادرست کاری و بهداشتی روزانه را تغییر دهد و همچنین تا درمان قطعی به متخصص پوست نیز مراجعه کند.

راهکارهایی برای کاهش خطر ابتلا به اگزمای دست
• استفاده از دستکش در هنگام کار با صابون های قوی، شوینده ها و محلول های شیمیایی. (اگر پوست شما به دستکش حساسیت نشان داد با یک متخصص پوست مشورت کنید.)

استفاده از شوینده های غیرصابونی موسوم به «سیندت» (Synthetic detergent) که PH (اسیدیته) آن ها تقریبا با پوست یکسان است، به جای صابون های معمولی بسیار کمک کننده خواهدبود.
استفاده از پماد و کرم های نرم کننده مانند وازلین و اوسرین بلافاصله بعد از شست و شو.
استفاده از دستکش هنگام خارج شدن از خانه در هوای سرد برای جلوگیری از ترک و خشکی دست

حساسیت پوستی در کودکان

اگرچه غذا ارتباط مستقیمی با اگزما ندارد،اما بعضی از غذاها با اگزما آتوپی نوزادان و کودکان ارتباط دارد

 

تغذیه و خطر ایجاد
اگرچه غذا ارتباط مستقیمی با اگزما ندارد، اما تحقیقات مختلفی نشان داده است که بعضی از غذاها با اگزما آتوپی نوزادان و کودکان ارتباط دارد. بر طبق یکسری مدارک، تعدادی از غذاها که ایجاد حساسیت می کند، ممکن است شدت و میزان اگزما آتوپی را کاهش دهد، اما هنوز هیچ دلیلی برای ایجاد مشکل ثبت نشده است. این غذاها ممکن است شامل لبنیات، آجیل و... باشد که قبل از حذف آن ها از رژیم غذایی کودکان، باید با یک متخصص حتما مشورت کنید.

عوامل محیطی
عوامل روزانه زیادی می تواند پوست را حساس کند و باعث اگزمای آتوپی شود. پشم و پارچه های ضخیم دیگر، جواهرات و حتی تعدادی از لوسیون ها می تواند این بیماری را بدتر کند. خود بیمار می تواند تشخیص دهد که چه چیزی باعث ایجاد حساسیت می شود و از تماس با آن خودداری کند. افرادی که علاوه بر اگزما آتوپی به تب یونجه یا آسم مبتلا هستند، کنترل بیماری ریه برای از بین بردن این بیماری پوستی ضروری است. بیرون نرفتن از خانه در زمان گرده افشانی و آلودگی شدید هوا، می تواند باعث کاهش بیماری های پوستی و ریوی شود.

تست پوست و یافتن علت بیماری
تست پوست (Patch Test) و خون، گاهی اوقات می تواند باعث تشخیص آلرژی به نوعی از مواد یا غذاها، آسم یا تب یونجه شود. ولی تحقیقات هنوز نشان نداده است که چطور این آزمایشات می تواند به یافتن دلایل ایجاد این بیماری کمک کند.

آیا داروی بیماری تب یونجه یا سایر آلرژی ها موثر است؟
الزاما نه. دلایل منطقی در استفاده از آمپول های آلرژی برای کاهش اگزما آتوپی وجود ندارد. حتی این آمپول ها ممکن است، این بیماری پوستی را در تعدادی از بیماران بدتر کند. اگر این آمپول ها حساسیت های ریوی را بهتر کند، شاید باعث بهبود پوست نیز شود. ولی در هر صورت باید قبل از مصرف آن ها با متخصص پوست مشورت کنید.

چه اقداماتی برای درمان انجام می شود؟
باید به متخصص پوست مراجعه کنید، بیماری های دیگر پوستی نیز وجود دارد که ممکن است شبیه اگزما آتوپی باشد به همین دلیل تشخیص نادرست این بیماری باعث می شود شیوه درمانی انتخاب شده موثر نباشد. فقط یک متخصص پوست است که می تواند این بیماری را به درستی تشخیص دهد و بهترین راه درمان را تجویز کند. تحقیقات پزشکی نشان داده است که موثرترین روش درمان اگزما آتوپی شامل درمان پوست و تغییر شیوه زندگی افراد است. درمان پوست ممکن است شامل استفاده از یک کورتیکو استروئید یا داروی افزایش دهنده قدرت ایمنی بدن باشد که به کاهش التهاب و خارش کمک می کند.

گاهی اوقات استفاده از داروهای دیگر مانند آنتی هیستامین نیز می تواند مفید باشد. اگر فرد مبتلا به اگزما آتوپی عفونت داشته باشد، ممکن است به او آنتی بیوتیک نیز داده شود. حتی برای درمان این بیماری، متخصص ممکن است از اشعه درمانی یا درمان های دیگر استفاده کند. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، باید یکسری موارد مانند استفاده از مرطوب کننده مناسب، نپوشیدن بعضی از لباس های خاص و استفاده از روش های شست و شوی مناسب را رعایت کرد. همچنین متخصص ممکن است روش های دیگری را که موثر باشد، پیشنهاد دهد. اگر فردی علاوه بر اگزما آتوپی به تب یونجه یا آسم مبتلا باشد، ممکن است تست آلرژی از او گرفته شود.

تشخیص ماده های حساسیت زا یا عوامل محیطی در درمان این بیماری مهم است. گاهی اوقات حذف این ماده های حساسیت زا (آلرژن) در ترکیب با درمان مناسب و تغییر شیوه زندگی باعث بهبودی کامل این بیماری پوستی می شود.
منبع:مجله زیبایی سالم


ویدیو مرتبط :
حساس نشو حساس نشو شدو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

10 نكته در مورد پوست هاي حساس



 

پوست های حساس

 

در حالي ‌كه حتي پوست‌كلفت‌ها هم لازم است مدام در فكر سلامت خود باشند، معلوم است كه پوست‌هاي حساس نياز به چه توجهي دارند! دراين‌باره براي شما توصيه‌هايي داريم و پيشنهاداتي براي لوازم بهداشتي...

 

پوست حساسي داريد؟ شايد شما هم جزو آن‌دسته افرادي باشيد كه با وجود اين‌كه از كرم‌هاي مرطوب‌كننده قوي استفاده مي‌كنيد، باز هم احساس مي‌كنيد پوست‌تان حساس است! خيلي از افراد پوست حساس و خشكي دارند. عوامل مختلفي مانند سرما يا گرماي بيش از حد، خشكي هوا و باد، باعث تحريك بيش از حد پوست‌هاي حساس مي‌شوند. قابل توجه افرادي كه پوستي حساس دارند؛ نگران نباشيد! قطعا اين 10 موردي كه اين‌جا به آن اشاره كرده‌ايم، مي‌تواند كمك بزرگي به شما بكند.



پوست‌تان را سرشار از مرطوب‌كننده كنيد

 

شستن مداوم پوست‌هاي خشك با آب و صابون با اين‌كه تاثيرات مثبتي دارد مي‌تواند مضراتي نيز به‌دنبال داشته باشد. شستن بيش از حد، در حالي كه باعث پاك‌شدن پوست و رفع‌ آلودگي‌ها مي‌شود، روغن‌هاي طبيعي پوست را نيز از بين مي‌برد. سعي كنيد بلافاصله بعد از حمام صورت‌تان را به كرم مرطوب‌كننده آغشته كنيد. مرطوب‌كننده‌ها باعث مي‌شوند رطوبت طبيعي پوست حفظ شود؛ در ضمن كمبود رطوبت پوست نيز جبران مي‌شود. به افرادي كه پوست بسيار خشك و حساس دارند، پيشنهاد مي‌كنيم كه حتما از مرطوب كننده‌هايي قوي استفاده كنند. اگر پوست فوق‌العاده خشكي دارند، مي‌توانند از انواع روغن‌ها مانند روغن بچه نيز براي چرب كردن پوست‌شان استفاده كنند. روغن‌ها در مقايسه با كرم‌ها و لوسيون‌ها دوام بيشتري دارند.

 


با پوست‌تان خشن رفتار نكنيد

 

قابل توجه افرادي كه پوست‌هاي حساس دارند؛بهتر است به‌جاي استفاده از ليف‌هاي زبر و خشن از يك اسفنج نرم يا ليف بچه براي شستن پوست بدن‌تان استفاده كنيد. اگرچه ليف زبر در جدا كردن سلول مرده روي سطح پوست كارسازتر است اما در عين حال تهديدي جدي براي پوست‌هاي حساس به‌شمار مي‌آيد. افرادي كه پوست معمولي دارند، مي‌توانند هر روز هفته‌ را دوش بگيرند. اما افرادي كه پوست حساسي دارند، بهتر است به مدت طولاني زير دوش نمانند و حمام‌هاي طولاني نداشته باشند. به اين دسته افراد هم توصيه مي‌كنيم از آب خيلي داغ براي شست‌وشو استفاده نكنند. افرادي كه پوست‌ حساس دارند، بايد به دماي آبي كه از آن استفاده مي‌كنند توجه كنند؛ بهتر است براي شستن پوست صورت‌شان از آب ولرم يا حتي آب خنك استفاده كنند.

 


صابون را كنار بگذاريد

 

استفاده از صابون را كنار بگذاريد و به‌جاي آن سراغ انواع كرم، ژل و پاك‌كننده‌هاي پوست برويد. اكثر اين پاك‌كننده‌ها حاوي مرطوب‌كننده قوي هستند كه به پوست لطمه وارد نمي‌كنند. به‌گفته يكي از متخصصين بنام، «پيشنهاد مي‌كنيم سراغ پاك‌كننده‌هايي برويد كه فاقد تركيبات شيميايي قوي باشند و ميزان PH آن‌ها خنثي باشد.» اگر هم صابون را به ساير پاك‌كننده‌ها ترجيح مي‌دهيد، بهتر است از صابون‌هاي طبيعي و حاوي انواع عصاره و روغن‌هاي گياهي استفاده كنيد. اگر خشكي پوست‌تان بيش از حد است، مي‌توانيد از كمپرس آب سرد براي آرام كردن پوست‌تان استفاده كنيد.

 


خانه‌تان را مرطوب نگه داريد

 

به‌عنوان يك قانون كلي بايد دماي منزل‌تان بين 68 تا 75 درجه سانتي گراد باشد. به‌خصوص در فصل هايي از سال كه رطوبت هوا كم است و خشكي فراواني دارد، بهتر است از دستگاه‌هاي مرطوب‌كننده محيط مانند دستگاه بخور استفاده كنيد. دستگاه‌هاي مرطوب‌كننده نه‌تنها رطوبت هوا را تنظيم مي‌كنند، بلكه باعث از بين بردن ميكروب و باكتري‌هاي موجود در هوا مي‌شوند. ايده‌آل‌ترين راه اين است كه كمي گياه معطر و ضدعفوني‌كننده مانند اسطوخودوس نيز به دستگاه مرطوب‌كننده اضافه كنيد تا رايحه آن فضاي اتاق را ضدعفوني كند. برخي از دستگاه‌هاي پيشرفته گرمايشي - سرمايشي مانند شوفاژها و كولرها داراي دستگاه‌هاي مرطوب‌كننده هستند كه رطوبت هواي محيط را تنظيم مي‌كنند.

 


الياف طبيعي و ضد حساسيت بپوشيد

 

به‌خاطر داشته باشيد، افرادي كه پوست‌هاي حساسي دارند بهتر است از الياف مصنوعي و غيرطبيعي كه باعث ايجاد حساسيت‌هاي پوستي مي‌شود، استفاده نكنند. بسيار از مواقع برخي از حساسيت‌هاي پوستي به‌خاطر پوشيدن لباس‌هايي با الياف مصنوعي تشديد و تحريك مي‌شود. به اين افراد پيشنهاد مي‌كنيم كه حتي‌‌المقدور از لباس‌هاي نخي با الياف طبيعي استفاده كنند.

 

پوست های حساس

از نور آفتاب گريزان باشيد

 

نور آفتاب بيشترين آسيب‌ها را به پوست وارد مي‌كند. قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور آفتاب نه تنها باعث سرطان پوست مي‌شود بلكه بسياري از خشكي‌ها، حساسيت‌ها و چين‌وچروك‌هاي زودرس نيز به‌خاطر نور آفتاب است. 30 دقيقه قبل از اين‌كه در معرض نور آفتاب قرار بگيريد، صورت‌تان را به كرم ضد‌آفتاب آغشته كنيد. استفاده از ضدآفتاب را در روزهاي ابري فراموش نكنيد. بهترين ميزان SPF موجود در كرم‌هاي ضد‌آفتاب SPF15 است. اكثر ضد‌آفتاب‌ها حاوي مرطوب‌كننده هستند كه رطوبت پوست را نيز تامين مي‌كنند. بهتر است بين ساعات 12 تا 17 در معرض مستقيم نور آفتاب قرار نگيريد.

 


تغذيه نقش مهمي دارد

 

رژيم غذايي مناسب كه حاوي انواع سبزيجات، ميوه‌ها، غلات، دانه هاي روغني و آجيل است تغذيه‌اي مناسب به‌شمار مي‌آيد. فراموش نكنيد كه ميوه و سبزيجات زرد و نارنجي مانند هويج، زرد‌آلو و طالبي سرشار از آنتي‌اكسيدان هستند كه براي سلامت پوست موثرند. اگر فكر مي‌كنيد رژيم غذايي ايده‌آلي نداريد، بهتر است از انواع مكمل‌ها و مولتي‌ويتامين‌ها براي جبران كمبود مواد غذايي‌تان استفاده كنيد. استفاده از روغن‌هاي مفيد مانند روغن زيتون را فراموش نكنيد. مصرف مواد غذايي كم‌چرب مانند لبنيات كم‌چرب را جايگزين لبنيات پرچرب كنيد و از مصرف نوشيدني‌هاي گازدار و حاوي كافئين پرهيزيد.

 


زندگي سالمي داشته باشيد

 

سيگار نكشيد!! سيگار كشيدن نه‌تنها سلامت كلي بدن‌تان را تهديد مي‌كند بلكه طراوت و شادابي پوست‌تان را نيز از بين مي‌برد. نيكوتين راه رگ‌هاي‌تان را مسدود مي‌كند و منافذي را كه باعث تغذيه پوست‌تان از خون مي‌شود را مي‌بندد. به‌همين خاطر اكسيژن و مواد غذايي مفيد به سطح پوست نمي‌رسند. فراموش نكنيد كه خواب كافي نيز به حفظ سلامت پوست كمك مي‌كند. خواب زماني است كه سلول‌هاي پوست تجديد مي‌شوند. نگذاريد كارهاي روزانه، شما را از انجام ورزش و نرمش دور كند. نرمش كردن باعث تسريع گردش خون مي‌شود و از اين طريق پوست بيشتر تغذيه مي‌شود.

 

 

مراقبت خشكي پاهاي‌تان باشيد

 

رطوبت كم، لطافت و طراوت پوست را از بين مي‌برد و باعث خشكي پوست مي‌شود. پوست كف پاهايتان يكي از نقاطي است كه بسيار حساس است. فراموش نكنيد كه كف پاهايتان را بعد از شست‌وشو به لوسيون و كرم مرطوب‌كننده آغشته كنيد. با مرطوب نگه داشتن پوست كف پاهايتان از ترك خوردن آن جلوگيري كنيد. بهترين روش اين است كه شب‌ها قبل از خواب پاهايتان را با‌ آب ولرم بشوييد و ماساژ دهيد، سپس مرطوب‌كننده يا لوسيون بماليد و جوراب نازك نخي بپوشيد تا از ماليدن كرم و لوسيون به سطوح ديگر جلوگيري كنيد.

 


در صورت نياز پزشك‌تان را با خبر كنيد

 

معمولا با رعايت مراقبت‌هاي اوليه مي‌توانيد سلامت پوست‌ حساس‌تان را تضمين كنيد اما در صورتي كه پوست‌تان هم‌چنان خشك است و احساس ناراحتي مي‌كنيد، حتما با پزشك‌تان در ميان بگذاريد.

 

در بسياري از مواقع خشكي و حساس بودن پوست عوامل مختلفي دارد و مي‌تواند به‌خاطر ناراحتي‌هاي غده تيروئيد، كليه يا كبد باشد؛

 


در صورتي كه يكي از علائم زير را مشاهده كرديد بهتر است با پزشك مشورت كنيد:

 

علي‌رغم تلاش فراوان، پوست‌تان بهبود نمي‌يابد.

 

خشكي و خارش بيش از حد پوست‌تان مانع خوابيدن‌تان مي‌شود.

 

منافذ پوست‌تان فوق‌العاده باز است.

 

پوست‌تان بيش از حد لايه‌لايه مي‌شود.