سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

کفپوش مناسب خانه شما کدام است؟


این روزها دنیای كفپوش‌ها رنگ و لعاب زیادی پیدا كرده است. حالا دیگر كفپوش‌ها با هر جنس و طرح دلخواهی مهمان خانه‌ها می‌شوند.

مجله منزل - مریم جلیلی : زمانی در خانه‌های ما فقط فرش‌ها خودنمایی می‌كردند؛ با نقش‌ها و طرح‌های خاص خودشان. آن موقع كفپوش خانه‌ها یا موزاییك‌های سیمانی بود یا موكت‌های كبریتی زبر و خشن كه به مدد فرش‌هایی كه بیخ‌تا بیخ پهن می‌شدند جایی برای دیده شدن نداشتند. حالا اما داستان فرق كرده است. این روزها دیگر فرش‌ها كوچك‌تر شده‌اند و كناره‌های دیوار خانه‌ها پیدا. با كفپوش‌هایی كه دیگر فقط از جنس سیمان سرد نیستند؛ چوبی شده‌اند و پلاستیكی؛ مصنوعی و طبیعی. این روزها دنیای كفپوش‌های خانه همپای باقی اجزای دكوراسیون اهمیت پیدا كرده است. با انواع كفپوش‌های امروزی و كاركرد هركدام‌شان بیشتر آشنا شوید.

همراه خوب فرش‌ها

موکت

آشناترین كفپوش‌هایی كه همه ما از آنها خاطره داریم. موكت‌ها از نخستین انتخاب‌ها بوده‌اند و زمانی خانه‌ای نبود كه سرتاسر اتاق‌های آن را از موكت نپوشانده باشند. با اینكه این روزها كمتر كسی در خانه‌های ایرانی سراغ موكت در اتاق نشیمن و غذاخوری می‌رود اما هنوز در خیلی از كشورهای دنیا موكت‌ها انتخاب اصلی هستند چراكه موكت‌ها به‌راحتی با هر نوع سبك مبلمان و دكوری، كاملا هماهنگ هستند و از لحاظ تجملی هم برخلاف تصور ما در سطح بالایی قرار دارند. فقط كافی است در بازار دنبال نمونه‌های مرغوب بگردید تا با دنیای عجیب آنها بیشتر آشنا شوید. از آنجایی كه موكت‌ها در بافت، رنگ و طرح‌های متنوع در دسترس هستند، هماهنگ كردن آنها با وسایل خانه راحت و بی‌دردسر است.

همراه خوب فرش‌ها

معمولا فضاهای كم اثاثیه را موكت می‌كنند تا گرم‌تر و شلوغ‌تر به نظر برسد. این وسط انتخاب طرح موكت هم می‌تواند در فضاسازی خانه نقش زیادی داشته باشد. به عنوان مثال برای فضاهای بزرگ از موكت‌های طرحدار استفاده می‌كنند و برای فضاهای كوچك از موكت‌های ساده و بدون طرح و با رنگ روشن. هر چه پرز موكت‌ها هم كمتر باشد، فضا بزرگ‌تر جلوه می‌كند. موكت‌هایی كه رنگ تیره دارند، فضاهای بزرگ را به جایی دنج و كوچك تبدیل می‌كنند. موكت‌هایی كه در آن رنگ‌های آفتابی به ‌كار رفته ‌است، حس گرمای مطلوبی به محیط می‌دهند و برای فضاهایی كه از نور طبیعی آفتاب بی‌بهره هستند، گزینه خوبی به شمار می‌روند.

كجا نصب شوند

 معمولا از موكت به دلیل جذب آب و رطوبت در سرویس‌های بهداشتی استفاده نمی‌شود. برای باقی قسمت‌های خانه هم موکت‌ها گزینه خوبی هستند هر چند كه این روزها ایرانی‌ها فقط به موكت كردن اتاق‌ها كفایت می‌كنند و در استفاده از آن در اتاق نشیمن و. . . ابا دارند. اما موكت‌ها مناسب‌ترین كفپوش‌ها برای اتاق خواب و اتاق نشمین خانواده هستند و البته اتاق كودكان!

همراه خوب فرش‌ها

چطور مراقبت شوند


 نگهداری از موكت‌ها كار سختی است به‌خصوص اگر رنگ آن روشن باشد. اگر جنس موكت پشمی است باید سالی یك‌بار به كمك ماشین‌های مخصوص موكت‌شویی آن را شامپو كنید اما اگر جنس آن فیبر صنعتی است، غیر از مراقبت روزانه هر دو سال یك‌بار باید كاملا شسته شود. از معایب موكت آن است كه در مقابل حرارت و رطوبت مقاوم نیست اما خوبی‌اش این است كه این كفپوش هیچ سروصدایی ندارد.



کفپوش چوبی


با اینكه جزء نخستین دسته كفپوش‌هایی بودند كه به جای موكت و موزاییك به خانه‌ها راه باز كرده‌اند اما هنوز هم طرفداران زیادی دارند و از پرفروش‌ترین‌های خانه‌های مدرن امروزی محسوب می‌شوند. كفپوش‌های چوبی مانند پاركت‌ها ظاهر خانه را گرم و دوست‌داشتنی می‌كنند؛ البته پاركت‌ها مشخصه مهم دیگری هم دارند كه شاید در مورد كفپوش‌های دیگر كمتر صادق باشد؛ تجمل و ظاهر كلاسیك. پاركت‌ها تنها كفپوش‌هایی هستند كه هر قدر بیشتر از عمرشان می‌گذرد بیشتر به خانه نما می‌دهند.

همراه خوب فرش‌ها

خوبی این دسته این است كه در اندازه‌های مختلف در دسترس هستند؛ باریك و بلند، پهن و بزرگ، زاویه‌دار، مثلثی و. . . . این شمایل خاص در اندازه‌های مختلف در فضابخشی به خانه كمك زیادی می‌كند. كفپوش‌های پاركت مناسب فضاهای رسمی و كلاسیك هستند. جنس‌شان هم در انتخاب تاثیر زیادی دارد. چوب بلوط، كاج و آلبالو از مهم‌ترین چوب‌های تشكیل‌دهنده پاركت‌های اصل هستند. رنگ‌شان هم مختلف است؛ از طیف بلوند گرفته تا سیاه. این وسط پاركت‌ها نه فقط از تنوع رنگ غنی هستند كه از نظر طرح و بافت هم چیزی كم از كفپوش‌های مصنوعی ندارند. میزان درخشندگی‌شان می‌تواند فرق داشته باشد؛ البته میزان بافت چوب هم می‌تواند كم یا زیاد باشد. هر قدر بافت چوب كمتر باشد، محیط آرام‌تر و سردتر نشان داده می‌شود. میزان سختی چوب هم در كفپوش‌های چوبی فرق می‌كند.

برای خانه‌هایی كه بچه‌ها در رفت و آمد هستند یا حیوانات خانگی نگه می‌دارند بهتر است از جنس‌های محكم‌تر و با كیفیت‌تر استفاده كرد؛ مانند بلوط قرمز. قیمت كفپوش‌های چوبی با توجه به كیفیت و نوع چوب متغیر است و چوب طبیعی‌تر و باكیفیت بالاتر از قیمت بیشتری برخوردار است. هرچه از میزان خلوص و كیفیت كفپوش چوبی كم شود، قیمت آن هم كم می‌شود. كفپوش‌های چوبی معمولا روی زمینه سیمانی و بتونی به‌راحتی نصب می‌شوند اما اگر قرار باشد كفپوش چوبی در طبقاتی از ساختمان كه مستقیم روی زمین قرار می‌گیرد مورد استفاده قرار گیرد باید قبل از نصب كفپوش چوبی زمینه با لایه‌ای عایق و ضدرطوبت زیرسازی شود.

همراه خوب فرش‌ها

كجا نصب شوند

پاركت‌ها برای هر فضا و اتاقی مناسب هستند؛ حتی در آشپزخانه‌ها هم به شرطی كه صاحبخانه دقت لازم را در آب ریختن داشته باشد می‌توان از آن استفاده كرد. پاركت‌ها را فقط در رختشویخانه‌ها و فضای حمام و دستشویی نمی‌توان استفاده كرد.

چطور مراقبت شوند

 كفپوش‌های چوبی به مراقبت زیادی نیاز دارند. شاید این تنها دلیلی باشد كه امروزی‌ها ترجیح می‌دهند سراغ تركیبات مصنوعی بروند تا اینكه چوب‌های سخت را به خانه بیاورند. برای تمیز و براق نگه داشتن پاركت‌ها باید واكس‌های مخصوص و لاك الكل برای جلا دادن استفاده شود و هیچ‌وقت به آنها آب نزد؛ حتی برای تمیز كردن فضایی كوچك.


لمینت‌

لمینت‌ها كمتر از نیم قرن است كه وارد بازار شده‌اند اما در همین مدت كوتاه توانسته‌اند به‌راحتی در دل همه جا باز كنند. این كفپوش‌ها برای نخستین‌بار در سال ۱۹۷۷ توسط یك شركت سوئدی اختراع شدند. این كمپانی در سال ۱۹۸۴ محصولات خود را روانه بازار كرد. لمینت‌ها كفپوش‌هایی هستند كه نمای ظاهری‌شان از طرح و نقشه‌های چوب، كپی‌برداری شده است. در نگاه اول شاید فكر كنید آنها الوارهای واقعی‌اند اما با كمی دقت به مصنوعی بودن آنها پی می‌برید. درواقع لمینت‌ها از چند لایه چوب متراكم و به هم فشرده «اچ‌دی‌اف» ساخته شده‌اند و سطح خارجی‌شان روكشی دارد كه مشابه نقش و نگارهای چوب طبیعی است.

همراه خوب فرش‌ها

این دسته از كفپوش‌ها در گروه كفپوش‌های مدرن قرار دارند و به‌خصوص برای خانه‌هایی كه ساكنان آن قصد دارند از سبك دكوراسیون مدرن برای منزل‌شان استفاده كنند، بسیار مناسب است. از مزایای این كفپوش مدرن، مقاومت بالای آن در برابر عوامل خارجی است. لمینت‌ها از مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی برخوردارند و رنگ و شكل‌شان برای استفاده طولانی‌مدت دوام قابل توجهی دارد. لمینت‌ها جزء مقاوم‌ترین كفپوش‌ها در برابر اشعه ماورای بنفش هستند؛ بنابراین اگر بخشی از فضای منزل شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، این كفپوش انتخاب مناسبی محسوب می‌شود.

از مزایای دیگر قابل توجه لمینت، قابلیت انتقال و جابه‌جایی آن است؛ برای مثال شما می‌توانید لمینت منزل خود را هنگام جابه‌جایی و اسباب‌كشی از سطح زمین جدا كنید و با خود به منزل جدیدتان ببرید. برخلاف اغلب كفپوش‌ها كه در صورت لقی یا خرابی یك قسمت از آن باید كل كفپوش تعویض شود، جایگزینی قطعه سالم با قطعه خراب، به‌راحتی در لمینت امكان‌پذیر است و دیگر نیازی به تعویض كل كفپوش نیست. از نظر ظاهری هم لمینت‌ها كاملا شبیه چوب هستند و از نظر زیبایی هم در ردیف زیباترین كفپوش‌های ساختمانی قرار می‌گیرند.

اما عیب‌های این محصول تازه!

 راه رفتن روی لمینت‌ها كمی سر و صدا ایجاد می‌كند كه ممكن است برای برخی افراد چندان خوشایند نباشد. لمینت‌ها برخلاف پاركت‌ها كه با میزان سختی گروه‌بندی می‌شدند با ضخامت شان در هر گروهی قرار می‌گیرند. درواقع ضخامت لمینت‌ها فاكتور بسیار مهمی ‌است كه به كاربری فضای مورد نظر شما هم بستگی دارد. هرقدر این كفپوش‌ها ضخامت بیشتری داشته باشند استحكام و دوام‌شان بیشتر خواهد بود.

همراه خوب فرش‌ها

ضخامت لمینت‌ها به‌طور معمول بین شش تا 12 میلی‌متر است. برای خانه‌های با تردد متوسط ضخامت هشت میلی‌متر كافی است اما برای مكان‌های پرتردد باید بیشتر پول بدهید و ضخیم‌ترین نوع را انتخاب كنید. رنگ‌بندی این محصولات هم متفاوت است. آنها بیشتر از خانواده كرم و قهوه‌ای هستند. خانه‌های كوچك‌تر رنگ‌های روشن‌تر انتخاب می‌كنند و بزرگ‌تر‌ها تیره‌تر!

كجا نصب شوند

 رطوبت دشمن اصلی لمینت‌هاست. به همین دلیل استفاده از این كفپوش‌ها برای كف آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی اصلا مناسب نیست. با این حال اگر صاحبخانه اهل آب ریختن‌های زیاد نیست می‌توان به نصب آن در آشپزخانه هم امید داشت اما این روزها لمینت‌ها بهترین گزینه برای تمامی اتاق‌ها هستند؛ حتی اتاق خواب و اتاق كودك.

همراه خوب فرش‌ها

چطور مراقبت شوند

 نگهداری از لمینت‌ها آن‌قدرها هم كار سختی نیست اما موضوعی نیست كه به‌راحتی فراموش شود. در خانه‌هایی كه لمینت كار شده‌ است حتما باید در قسمت ورودی منزل برای جلوگیری از ایجاد لكه یا انتقال آلودگی روی سطح از پادری استفاده شود. درواقع آلودگی دشمن اصلی لمینت است. پس به محض اینكه قطره‌ای آب یا گل و لای یا مواد غذایی روی آنها ریخت باید به سرعت پاك شوند. برای این كار هم شوینده‌های خاصی وجود دارد. هیچ‌وقت از بخارشوی برای تمیز كردن لمینت‌ها استفاده نكنید. عمر لمینت‌ها در مقایسه با پاركت‌ها بالاتر است فقط به شرطی كه اسباب و اثاثیه را روی آنها نكشید چون لمینت‌ها به‌شدت به خراشیدگی حساس هستند.



وینیل


چند سالی است كه به بازار آمده‌اند با اسم‌های متفاوت. عده‌ای آنها را كفپوش‌های وینیل می‌گویند و عده‌ای دیگر به اسم پی‌وی‌سی به مشتری‌ها معرفی می‌كنند. در ایران مردم عامه به آنها لفظ خاص كفپوش را می‌دهند. محصولاتی تمام مصنوعی كه ساخته و پرورده دست صنعت پتروشیمی هستند اما با نمای سنگ و چوب. نرم و انعطاف‌پذیرند و به‌راحتی در هر فضایی نصب می‌شوند. هم طرح و رنگ لمینت‌های چوبی را دارند و هم در شكل و ظاهر سرامیك‌ها و كاشی‌ها ساخته می‌شوند اما چون شرایط نصب و استفاده راحت‌تری دارند این روزها به سرعت در حال رقابت با كفپوش‌های كلاسیك هستند. كفپوش‌های وینیلی نه تنها متنوعند بلكه بادوام هم هستند و به سادگی تعویض می‌شوند.

همراه خوب فرش‌ها

به‌علاوه در اتاق‌هایی كه مرطوب یا نمناكند، انتخاب وینیل‌ها بهترین گزینه به حساب می‌آید. كفپوش در ابعاد مستطیلی تقریبا در ابعاد ۱۵ سانتی‌متر عرض و ۹۰ سانتی‌متر طول در بازار وجود دارد. ضخامت‌شان هم چند میلی‌متری بیشتر نیست. معمولا برای زیاد كردن مقاومت كفپوش‌ها لایه‌ای محافظ در دو نوع ساده و عاجدار روی آن قرار می‌دهند. نوع عاجدار این لایه دارای برجستگی‌های ریز در سطح دكوراتیو آن است كه از سرخوردن و جابه‌جایی اجسام روی كفپوش جلوگیری می‌كند.

كفپوش‌های ساده هم كاملا شبیه به طرح‌های پاركت و چوب هستند. نوع دیگری از كفپوش‌ها هستند كه به وینیل تایل معروفند. این كفپوش‌های وینیلی به شكل سرامیك و سنگ‌های تزیینی در خانه طراحی شده‌اند و به جای محصولات سنگی و با نمای آنها استفاده می‌شوند. كفپوش‌های وینیل با كیفیت مرغوب از كفپوش‌های گران به شمار می‌روند برخلاف تصور خیلی‌ها كه برای كمتر كردن هزینه‌ها سراغ كفپوش‌های وینیلی می‌روند. كفپوش‌های ارزان‌قیمت بعد از مدتی رنگ و جلای‌شان را از دست می‌دهند یا به دلیل فاصله افتادن بین قطعات دیگر مانند سابق زیبا نیستند. پس هنگام خرید به دنبال با كیفیت‌ترین آنها باشید.

همراه خوب فرش‌ها

كجا نصب شوند

كفپوش‌های وینیل ممكن است در برابر وسایل سنگین مثل پایه مبل و. . . خراشیده شوند و همچنین در برابر نور آفتاب در تابش مستقیم رنگ آن كمی زرد شود. به این دلیل گزینه خوبی برای اتاق نشیمن و غذاخوری به شمار نمی‌روند اما برای حمام و دستشویی و آشپزخانه مناسب هستند. نوع خاصی از وینیل‌ها كه عایق‌بندی بیشتری در مقایسه با همتایان خودشان دارند، می‌توانند برای حمام مناسب باشند وگرنه انواع ساده و معمولی‌اش را فقط می‌توان در آشپزخانه به كار برد.

چطور مراقبت شوند

 وینیل‌ها برخلاف كفپوش‌های چوبی نیازی به واكس زدن ندارند و به‌راحتی تمیز می‌شوند. روی وینیل می‌توان با مخلوطی از آب و كف مایع ظرفشویی لكه‌ها را از بین برد. هیچ‌وقت نباید برای شست‌وشو، كفپوش‌ها را در آب غوطه‌ور كرد چون آب از درزها نفوذ كرده و چسب‌‌شان را از بین می‌برد. خوبی‌شان این است كه با یك دستمال مرطوب سریع تمیز می‌شوند و درخشندگی روز اول را پیدا می‌كنند.



سنگ و سرامیک


قدیم‌ترها كه از سرامیك خبری نبود. هرچه بود كاشی‌های كوچك بود كه آن هم فقط برای حمام، دستشویی و آشپزخانه استفاده می‌شد. خیلی طول كشید تا سرامیك‌ها به میان آمدند. فرق كاشی با سرامیك در لعاب آنهاست؛ لعاب سرامیك قوی‌تر از كاشی است و همچنین درجه پخت سرامیك بیشتر بوده و نسبت به كاشی مقاوم‌تر است. این روزها سرامیك‌ها در بازار دو نوع دارند؛ لعاب‌دار و بدون لعاب و همچنین با لعاب براق و مات. سرامیك‌هایی با لعاب براق درخشندگی زیادی دارند و شیك و كلاسیك هستند اما وجود هر لكه‌ای را دوچندان می‌كنند.

همراه خوب فرش‌ها

داستان اینجاست كه سرامیك‌ها نه فقط جای كاشی‌ها را گرفته‌اند كه به جای موكت‌ها هم نشسته‌اند و به هال و پذیرایی هم راه پیدا كرد‌ه‌اند. هرچه یكپارچگی سنگ بیشتر حفظ شده باشد قیمت آن گران‌تر است. علاوه بر این میزان سختی سنگ و رگه‌ها و نقوش آن در ارزشش هم تاثیر دارد. سنگ مرمر گران‌ترین و گرانیت كه نوعی سنگ مصنوعی است ارزان‌ترین انواع سنگ هستند. بدی‌شان هم این است كه احساس سرد بودن به خانه می‌دهند؛ البته این مساله فقط یك اشتباه بصری نیست.

سنگ عایق خوبی نیست و نمی‌تواند به‌راحتی گرما را در خود حفظ كند. پس اگر در یك منطقه سردسیر زندگی می‌كنید یا به مبل و صندلی‌نشینی خیلی عادت ندارید، بهتر است از انتخاب سنگ منصرف شوید و سراغ سرامیك بروید. درست است كه سرامیك شاید خیلی زود ترك بخورد و جداره‌های آن به مرور زمان سیاه و تیره شود اما خوبی‌اش این است که نه سرد است نه لیز و سر. سر و صدای سرامیك هم در مقایسه با سنگ كمتر است.

كجا نصب شوند

سنگ‌ها سرد هستند و ممكن است باعث سرخوردن شوند؛ بنابراین برای استفاده از آنها باید كمی مراقب بود؛ مثلا استفاده از سنگ در اتاق كودكان یا سالمندان گزینه مناسبی نیست. این روزها حمام و دستشویی را هم بیشتر سرامیك می‌كنند چراكه تعویض سرامیك و كاشی به مراتب از سنگ راحت‌تر است. سنگ بیشتر به درد اتاق غذاخوری و پذیرایی می‌خورد؛ البته آن هم در خانه‌های بزرگ با مساحتی چشمگیر. سرامیك اما برای هر خانه‌ای استفاده می‌شود و در هر فضایی؛ فقط اینكه باید رنگ آن با وسایل هماهنگ باشد. سرامیك‌های سفید به‌ندرت با خانه هماهنگ می‌شوند!

همراه خوب فرش‌ها

چطور مراقبت شوند

تمیز كردن سرامیك راحت است. سرامیك‌ها را نباید با مواد اسیدی، صابون‌های قوی یا محلول‌های قلیایی تمیز كرد. بهتر است لكه‌های روی سرامیك اول با كهنه نمدار تمیز و بعد با یك پارچه نرم به خوبی خشك شود. اگر هم بین خطوط سرامیك كدر شد – كه حتما به مرور زمان اتفاق می‌افتد- می‌توانید مقدار كمی مواد شوینده را با یك لیتر آب مخلوط كنید و با اسفنج روی درزها بكشید. تمیز كردن سنگ‌ها هم كار زیادی ندارد. خیلی از آنها قابلیت جلا دادن دارند. ساده‌ترین راه برای تمیز كردن سنگ‌ها پارچه نمدار است. كمی پودر لباسشویی هم می‌توان به آب اضافه و كف سنگی اتاق‌ها را با آن تمیز كرد.



چوب پنبه


اسم چوب پنبه ما را یاد درس علوم می‌اندازد و آزمایش‌های مشهورش. واقعیت این است كه این ماده عجیب این روزها دیگر از كتاب‌ها بیرون آمده و به خانه‌های ما راه باز كرده است. حالا چوب پنبه‌ها یكی از گزینه‌های جدید برای كفپوش اتاق‌ها شده است. كفپوش‌های چوب پنبه‌ای در برابر وزن‌های سنگین مقاومت زیادی دارند؛ حتی در مقایسه با كاشی و سرامیك هم مقاومت‌شان بیشتر است. كفپوش‌های چوب‌پنبه‌ای از درخت بلوط به دست می‌آید كه معمولا با اشعه زیاد نور خورشید و رطوبت بالا رشد می‌كند.

همراه خوب فرش‌ها

چوب‌پنبه از پوست درخت به دست می‌آید. به دست آوردن چوب‌پنبه باعث از بین رفتن درخت نمی‌شود برای همین این روزها دوستداران محیط زیست بیشتر دنبال این گزینه هستند. چوب‌پنبه جاذب صداست و از دیگر خصوصیات آن این است كه به‌طور طبیعی ضد میكروب و ضد حساسیت است. هزینه تعمیر این كفپوش‌ها پایین و نگهداری از آنها آسان است. همچنین قابل بازیافت هستند و از نظر ساختار پایدارند. تنها ایرادشان این است كه به خش حساسند و در برابر نور رنگ‌شان محو می‌شود.

هزینه این كفپوش‌ها در مقایسه با بقیه بیشتر است و همین‌طور كارآیی‌شان بیشتر و ماندگاری‌شان بالاست – حدود 40 سال – و در برابر آتش‌سوزی مقاوم است. جنس نرمی دارند و به سرعت ترمیم می‌شوند؛ یعنی اگر زمانی به خاطر پایه میز یا صندلی صدمه دیدند نباید اصلا نگران بود. چوب‌پنبه به‌راحتی خودش ترمیم می‌شود.

كجا نصب شوند

هیچ جایی بهتر از اتاق بچه‌ها مناسب استفاده از كفپوش‌های چوب‌پنبه‌ای نیست؛ البته این روزها برای همه اتاق‌ها از كفپوش‌های چوب پنبه‌ای استفاده می‌كنند غیر از سرویس‌های بهداشتی كه به خاطر رطوبت چوب‌پنبه دیگر نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. بهترین نقطه برای نصب چوب‌پنبه‌ها راهرو‌ها و راه‌پله‌های درون خانه است.

همراه خوب فرش‌ها

چطور مراقبت شوند

این كفپوش‌ها باید همیشه عاری از گرد و غبار و آلودگی باشند. آلودگی مهم‌ترین دشمن كفپوش‌های چوبی است؛ پس باید مرتب آنها را تمیز كرد. بخارشوی بهترین وسیله برای تمیز كردن كفپوش‌های چوب‌پنبه‌ای است یا دستمال نمناكی كه هر روز روی كف را تمیز كند. برای اینكه سنگینی جسم‌ها روی چوب‌پنبه ایرادی ایجاد نكند، لازم است هرازگاهی لوازم خانه را جابه‌جا كرد تا پایه‌های آنها روی چوب‌پنبه رد نندازند.

هرچند چوب‌پنبه به سنگینی مقاوم است و بعد از مدتی ردهای بر جا مانده خودشان ترمیم می‌شوند. هیچ‌وقت از واكس‌های شیمیایی برای كفپوش‌های چوب‌پنبه‌ای استفاده نكنید. این كفپوش برای خانه‌هایی كه گرمایشان را از كف دارند مناسب نیست؛ برای اینكه عایق هستند و از نفوذ گرما جلوگیری می‌كنند؛ ضمن اینكه گرما به مرور زمان ممكن است به آنها آسیب هم برساند.


ویدیو مرتبط :
دستگاه اسکرابر مناسب برای نظافت کفپوش های اپوکسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مناسب ترین کفپوش های خانه



یک طراحی داخلی موفق تنها وابسته به مبلمان و دیوارها نیست، بلکه از طراحی و تدبیر کفپوش آغاز می شود. در اینجا نمونه هایی از بهترین و زیباترین کفپوش ها تدارک داده شده که با توجه به سبک دکور و کارکرد مورد نظرتان می توانید مورد استفاده قرار دهید.


بامبو (Bamboo): بامبو مدت هاست که در ساخت کفپوش مورد استفاده قرار می گیرد و تفاوت، تنها در رنگ و استایل آن هاست. بامبو از نظر تکنیکی جزو محکم و مقاوم ترین چوب هاست. این کفپوش را می توانید برای سطوح گسترده مورد استفاده قرار دهید.

دکوراسیون کفپوش,مناسب ترین کفپوش


چوب بازیافته (Reclaimed Wood): این نوع کفپوش جلوه ای کلاسیک دارد، اما با تکنولوژی جدیدی عرضه می شود.

دکوراسیون کفپوش,مناسب ترین کفپوش


کاشی سایز بزرگ (Large-Format Tile): در دنیای کاشی و سرامیک، اندازه، فرم، متریال، طرح و نقش تنوع بالایی یافته است. کاشی های بزرگ علاوه بر جلوه و ابهت بیشتر، زحمت شما را برای تمیز کردن خطوط درزی کم تر میکند. ضمنا این کاشی به نصب حرفه ای تر نیاز دارد.

دکوراسیون کفپوش,مناسب ترین کفپوش


چوب پنبه (Cork): امتیاز اصلی این نوع کفپوش عایق صوتی بودن آن است. همچنین قدم برداشتن بر کفپوش چوب پنبه ای حس بسیار راحت تری در مقایسه با پارکت و سرامیک دارد.

دکوراسیون کفپوش,مناسب ترین کفپوش


موکت پرز دار: امروزه در صنعت موکت سازی به لحاظ تنوع و کیفیت پیشرفت چشمگیری ایجاد شده است.
ویژگی ممتاز موکت ها حس گرمی و لطافت آن است.

دکوراسیون کفپوش,مناسب ترین کفپوش


پارکت آمریکایی: این کفپوش های کلاسیک آمریکایی مجددا رواج یافته، و نسبت به بامبو و چوب پنبه، دسترسی به آن آسان تر است.

دکوراسیون کفپوش,مناسب ترین کفپوش


کفپوش بتنی (Concrete): از مهم ترین امتیازات کفپوش بتنی استقامت زیاد، پایداری در برابر زلزله و جلوه منحصربفرد آن است.

دکوراسیون کفپوش,مناسب ترین کفپوش

 

دکوراسیون کفپوش,مناسب ترین کفپوش


سرامیک طرح چوب (Wood-Look Ceramic Tile): بسیاری افراد برای آشپزخانه کفپوش چوبی بکار می گیرند، ولی بدلیل احتمال نشت آب از ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و یخچال و فریزر و مواردی از این قبیل چوب و پارکت های چوبی توصیه نمی شود. اما اگر به بافت چوب علاقه مندید می توانید از سرامیک های طرح چوب استفاده کنید.

دکوراسیون کفپوش,مناسب ترین کفپوش


کاشی آجری (Terra-Cotta Tile): این متریال کلاسیک گرما و زیبایی بخصوصی دارد و مناسب سبک روستیک است.

دکوراسیون کفپوش,مناسب ترین کفپوش


مرمر: مزیت اصلی این متریال زیبایی و دوام آن است. در مورد زیبایی سنگ مرمر می توان گفت که تاریخ مصرف ندارد.

دکوراسیون کفپوش,مناسب ترین کفپوش

 

منبع : bartarinha.ir