سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

کاری کنید که پرده ها خودنمایی کنند! (قسمت دوم)


همانطور كه در بخش نخست نیز گفته شد، یكی از كاربردهای اصلی و مهم پارچه در دكوراسیون، پرده‌ها هستند.


صبح بخیر: همانطور كه در بخش نخست نیز گفته شد، یكی از كاربردهای اصلی و مهم پارچه در دكوراسیون، پرده‌ها هستند. نخستین بار، فرانسوی‌ها بودند كه در نیمه دوم قرن هفدهم، پتانسیل دكوراتیو پرده‌ها را مطرح كردند. به‌تدریج، سبک متقارن در پرده‌ها رایج شد و به جای استفاده از یك پانل از دو پانل پرده به صورت متقارن استفاده شد. پس از آن، چوب پرده‌ها و حلقه‌های متنوع و زیبا طراحی و ساخته شد. در قرن نوزدهم، تنوع پرده‌ها و لوازم جانبی آنها بسیار گسترده و متنوع شد بطوری که پرده، جای خود را در دكوراسیون كشورهای مختلف نیز تثبیت كرد و به‌عنوان یكی از عناصر اصلی دكوراسیون داخلی شناخته شد.

امروزه، انتخاب پارچه پرده و سبك آن در موازات هم هستند. پرده‌ها می‌توانند متناسب با هر نوع پنجره‌‌ای و در هر ارتفاعی طراحی و دوخته شوند. آنها می‌توانند آستردار و بدون آستر، با پوشش كامل و یا به صورت نما باشند. همچنین، آنها را می‌توان به صورت آزادانه و غیررسمی و یا به شكلی رسمی نصب كرد. سبکی كه پرده‌ای آویخته می شود و به چشم می آید، به میزان زیادی به قسمت بالای پرده بستگی دارد. برای مثال، نوع چین پرده بر نمای كلی پرده تاثیری بسیار می‌گذارد و تعیین كننده است. نكته مهم و تاثیرگذار دیگر، جنس پارچه‌ای است كه برای پرده انتخاب می‌شود.

هر نوعی از چین روی پارچه‌های مختلف، تاثیری متفاوت دارد. بنابراین، چین و نوع پارچه می‌توانند در كنار هم باعث شكل‌گیری پرده شوند. پرده‌ها را می‌توان همزمان با شیدها نیز برای پوشش پنجره استفاده كرد. آنها علاوه بر جنبه دكوراتیو، به دلایلی متعدد در دكوراسیون استفاده می‌شوند. تعدادی از این اهداف عبارتند از: حفظ حریم خصوصی داخلی، كنترل نور ورودی به داخل، جلوگیری از ورود سرما به داخل و خروج گرما به خارج برای گرم نگه داشتن فضای خانه.

اولین اقدام برای طراحی و دوخت یك پرده، انتخاب پارچه است. زمانی كه پارچه خود را انتخاب كردید، باید سبك كلی پرده خود را كه شامل تمام ریزه‌كاری‌های آن می‌شود، به تناسب جنس پارچه و میزان كدری یا براقی آن انتخاب كنید. تصمیم‌گیری در مورد استفاده از آستر نیز برای پرده مهم است كه از ابتدا باید تعیین شود. در صورتی كه تصمیم به استفاده از آستر گرفتید، باید پارچه آستری مناسب را انتخاب كنید. فراموش نكنید، پارچه‌ای كه برای آستر پرده خود انتخاب می‌كنید، بر جلوه پرده بسیار تاثیرگذار است.

در مطالب پیشین، در مورد انواع پارچه‌ها و ویژگی‌های آنها صحبت كردیم. همچنین در مورد اقدامات تكمیلی متعدد برای ایجاد جلوه‌ای منحصر به‌فرد و جدید مانند رنگ‌آمیزی پارچه، ایجاد حاشیه روی پارچه‌ها و... توضیحاتی دادیم. در این قسمت، قصد داریم تا شما را با انواع پارچه‌های آستری برای پرده، بیشتر آشنا سازیم.

آستركشی پرده و شید

به‌طور کلی، می‌توان به پنج دلیل اصلی برای استفاده از آستر برای پرده و شید اشاره کرد:

1. حفاظت از پارچه اصلی پرده یا شید و جلوگیری از آسیب دیدگی آن به دلیل قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب. (نور مستقیم خورشید می‌تواند در طولانی مدت، رنگ بیشتر پارچه‌ها را از بین ببرد)

2. كمك به بهتر و شكیل‌تر شدن جلوه نهایی پرده زیرا آستر باعث می‌شود که به اضافه کردن وزن، پرده صاف‌تر و زیباتر بایستد.

3. آستر باعث می‌شود که دوخت لبه‌های پرده و شید زیباتر از كار در آید.

4. برای مسدود كردن و بستن كامل راه ورود نور به داخل فضا.

5. آسترها بر قدرت پرده یا شید برای جلوگیری از ورود هوای سرد به داخل و خروج هوای گرم به خارج از خانه می‌افزایند و در نتیجه به عنوان یك عایق محسوب می‌شوند.

انواع آسترها

مناسب‌ترین پارچه برای آستری پرده، پارچه‌های پنبه‌ای ساتن است كه كمی براق هستند. به طور معمول، رنگ پارچه آستری كرم یا سفید است كه برای قرار گرفتن پشت پرده‌هایی با رنگ روشن یا مواقعی كه نیاز به عایق‌بندی حرارتی وجود دارد، اما باید تا حدی هم جلوه پنجره مشاهده شود، مناسب هستند. ساتن‌های آستری رنگی نیز موجود است كه كیفیتی بالا دارند و رنگ آنها در اثر تابش نور خورشید محو نمی‌شود. آسترهای رنگی می‌تواند بر جلوه پرده نیز بیفزاید.

همانطور كه گفته شد، برخی آسترها برای مسدود كردن كامل راه ورود نور به‌کار می‌روند. این آسترها نباید حتما مشكی باشند بلكه حتی می‌توانند به رنگ‌های سفید و كرم باشند. این نوع آسترها سنگین و ضخیم هستند. توصیه می‌كنیم که آنها را برای پرده‌هایی با پارچه ساده و بدون طرح استفاده كنید، زیرا آسترهایی كه تا این اندازه ضخیم و مسدود كننده كامل نور هستند، باعث می‌شوند که طرح روی پارچه پرده، كدر و مرده به نظر برسد.

به دو صورت می‌توان برای پرده، آستر استفاده كرد. یکی به‌صورت جدا از پرده و دیگری، متصل و دوخته به آن. از بین این دو نوع آستر، نوع جدا از پرده نسبت به نوع چسبیده یا متصل به آن الویت دارد، زیرا منعطف‌تر بوده و شست‌وشوی آن نیز راحت‌تر است. در نوع جدا از پرده، این امكان برای شما وجود دارد در مواقعی كه تمایل دارید تا نور بیشتری به داخل بیاید، بدون كنار زدن پرده، آستر آن را كنار بزنید. پهنای آستر جدا از پرده را هم اندازه با عرض نهایی شده یا همان عرض پنچره در نظر بگیرید، اما بهتر است كه 5 سانتی‌متر كمتر در نظر بگیرید. نكته‌ای كه در هر دو مدل نباید فراموش كرد، این است كه آستر نباید از مقابل دیده شود. بنابر این، باید دقت لازم را در انتخاب پهنای پارچه آستری به عمل آورید.

اگر هیچ وقت قصد كنار زدن آستر را ندارید، بهتر است دو سر آستر را به دو سر چوب پرده ثابت كنید.


عكس : انواع پارچه‌های آستری در رنگ‌های متنوع و رایج (از چپ به راست) 

  • ساتن قرمز
  • ساتن هلویی
  • ساتن زرد
  • ساتن كرم
  • ساتن سفید
  • ساتن كرم خاموش
  • ساتن دودی
  • آستر پنبه‌ای كرم
  • آستر پنبه‌ای‌ سفید
  • پارچه نایلونی سفید
  • ساتن طوسی
  • ساتن آّبی تیره


ویدیو مرتبط :
پخش لوازم پرده , ریشه پرده , یراق پرده , دکور پرده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاری کنید که پرده ها خودنمایی کنند!


در میان تمام عناصر دكوراسیونی، پرده‌ها بیشترین فرصت را برای خودنمایی پارچه در دكوراسیون به وجود می‌آورند.


 صبح بخیر: در میان تمام عناصر دكوراسیونی، پرده‌ها بیشترین فرصت را برای خودنمایی پارچه در دكوراسیون به وجود می‌آورند. پارچه‌ها در قالب پرده‌‌های آویخته با چین‌های زیبا در سطحی وسیع خود را به نمایش می‌گذارند. نور ورودی كه از پشت پارچه پرده به داخل می‌تابد نقش مهمی در جلوه پارچه پرده دارد. لایه‌های پارچه‌ كه به عنوان پرده‌ روی هم قرار می‌گیرند، كامل كننده یكدیگر هستند. به‌خصوص زمانی كه پارچه‌هایی با رنگ‌های قوی و تیره‌ از پشت پارچه‌های شفاف و ملایم جلوه‌ای مات و كدر به خود می‌گیرند.

پارچه‌های موسلین یا سیلك شفافیت خاصی دارند و به‌خوبی نور را از خود عبود می‌دهند و بهترین گزینه برای قرار گرفتن در مجاورت پارچه‌های كدر با بافت‌ متراكم هستند. اگر طرحی كه در ذهن دارید را نمی‌توانید به‌صورت آماده در بازار خریداری كنید با اقداماتی كه در شماره‌های گذشته به برخی از آنها اشاره شده و در مطالب آینده نیز تبیین می شود، پارچه‌ای جدید خلق كنید. برای مثال تنها با ایجاد حاشیه‌ روی پارچه‌ای ساده، آن را به پارچه‌ای منحصر به فرد تبدیل كنید و به عنوان پرده در دكوراسیون خانه خود استفاده كنید.

تركیب پارچه‌هایی كه شما برای دكوراسیون پنجره به کار می برید، باید با سبك اتاقی كه پنجره در آن قرار دارد، متناسب باشد. برای مثال برای خانه‌ای با سقف بلند و پنجره‌های قدی، از پرده‌ای قدی از سقف تا زمین با پارچه‌هایی دارای بافت‌های سنگین و با شكوه به همراه لوازم تزئینی چشم‌گیر استفاده كنید. همچنین برای پنجره‌ یك آپارتمان مدرن، از پرده‌‌ای ساده بهره برید.

در گذشته از پرده تنها به‌عنوان عنصری برای حفظ حریم خانه و مهار كردن نور ورودی به داخل استفاده می‌شد، اما امروزه علاوه بر آن، یكی از عناصر مهم دكوراسیونی نیز محسوب می‌شود.


پرده ساده و كرم رنگ پنبه‌ای، به‌خوبی سبب شده تا بافت‌های متنوعی كه در این اتاق وجود دارند از قبیل سنگ، شیشه و آجر، به‌صورت برجسته خودنمایی كنند. ارتفاع بلند پرده، فضا را بلند و دلباز جلوه داده است. همچنین این پرده‌ها سبكی كلاسیك دارد كه بسیار شیك است.

دكوراسیون ساده برای پنجره‌ها:

پنجره‌هایی ساده به زیبایی می‌توانند منظره آ‌ن‌سوی خود را قاب كنند. پرده‌های ساده نیز تا حدی این چنین عمل می‌كنند. این نوع پرده‌ها همیشه جذابیت و زیبایی خاص خود را دارند. این نوع پرده‌ها كه با پارچه‌هایی بسیار ساده دوخته می‌شوند، توجه بیننده را به دكوراسیون قسمت‌های دیگر فضا معطوف می‌كنند و باعث می‌شوند نگاه كمتر درگیر دكوراسیون پنجره شود. در این حالت احساس خوشایندی از تماشای دكوراسیون پنجره به فرد القا می‌شود.

گاهی اوقات اگر برای پنجره‌ اتاق‌هایی كه دكوراسیونی شلوغ و پیچیده دارند پرده‌ای ساده در نظر بگیرید، جلوه كلی دكوراسیون اتاق ناقص به نظر خواهد رسید. در چنین مواردی پیشنهاد می‌شود از پرده‌های ساده برای پنجره‌ها استفاده نكنید.  چنانچه دكوراسیون خلوتی با قالیچه و روكش مبلمان ساده و طرح‌های خلوت دارید، برای پنجره‌ها از پرده‌‌های ساده استفاده كنید.

انواع شیدها با پارچه‌های خلوت یا ساده و رنگ‌های ملایم نیز، مانند پرده‌های ساده، جلوه‌ای بسیار راحت و زیبا دارند. یكی دیگر از دلایل استفاده از پرده‌ها و شیدهای ساده برجسته‌تر نشان دادن بافت پارچه‌ای است كه برای پرده یا شید استفاده شده است. معمولا بافت پارچه‌های بدون طرح با رنگ‌های ملایم بیشتر جلوه می‌كند.

رنگ‌های سفید، طوسی، سبز زیتونی و آبی ملایم برای پرده‌ها و شید‌های ساده مناسب هستند.


در این اتاق نشیمن از دكوراسیونی خلوت استفاده شده است. برای پنجره‌ها پرده‌های ساده پنبه‌ای سفید رنگ به عنوان پوشش پنجره‌ها در نظر گرفته شده است. این پرده‌ها در عین سادگی به شكلی هنری آویخته شده‌اند. قسمت پایین پرده كه به شكلی خوشه‌ای روی زمین ریخته، جلوه‌ای زیبا به این فضا بخشیده است. رنگ روشن و جنس سبك این پرده‌ها نور طبیعی را به داخل راه می‌دهد و باعث می‌شوند دیوارهای سفید فضا درخشان‌تر و كف‌پوش اتاق پولیش شده به نظر برسد و فضایی دلباز و وسیع به اتاق می‌بخشند. 

پارچه‌های ظریف و حریرها

پارچه‌های ظریف مانند حریر در دو نوع شفاف و نیمه‌شفاف موجود هستند. این پارچه‌ها علاوه‌بر اینكه فیلتری در برابر نور خورشید هستند، منظره و جلوه خارج را به طور كامل مسدود نمی‌كنند. پارچه‌های حریر به رنگ‌های سفید و كرم بسیار معمول هستند، اما امروزه رنگ‌‌ها و طرح‌‌های متنوعی از این نوع پارچه‌ها را می‌توان خریداری كرد.

پارچه‌های ظریف از لحاظ نوع بافت و الیاف، تنوع گسترده‌ای دارند برای مثال پارچه‌های موسلین، انواع حریرها، پارچه‌های توری، انواع سیلك‌ها و... . پارچه‌های ظریفی كه با الیاف طبیعی بافته شده‌اند بسیار حساس اند و به مراقبت‌های ویژه احتیاج دارند اما پارچه‌های ظریف مصنوعی در برابر شست‌وشو زیاد مقاوم هستند و به اتو كردن نیاز ندارند.

پارچه‌های ظریفی مانند موسلین، كریشه و تنزیب (پارچه لطیف توری شكل)، سال‌های زیادی به‌عنوان پوششی در برابر نور خورشید استفاده می‌شده است. امروزه می‌توان برای خلق پرده‌ای زیبا از این پارچه‌ها به‌صورت تنها استفاده كرد. این پارچه‌های ظریف در پرده‌های چند لایه به‌عنوان یكی از لایه‌های مهم به حساب می‌آیند.

با كم و زیاد كردن تعداد چین‌ها در پرده‌هایی با پارچه‌های ظریف، می‌توان جلوه پرده را تغییر داد و میزان نور ورودی و حفظ حریم داخلی خانه را كم و زیاد كرد و آن را به‌راحتی با شرایط محیط و حال‌وهوای خانه تطبیق داد.

برای فضاهای رسمی و مجلل، تركیب پرده‌های حریر و ظریف به عنوان لایه زیرین، در كنار پرده‌های مخمل ضخیم كه به دو طرف پنجره هدایت شده‌اند، بسیار شكیل و زیبا است. در چنین حالتی می‌توانید با كنار زدن پرده‌های مخمل و استفاده تزئینی از آنها، نور طبیعی را به داخل راه دهید یا با باز كردن لایه‌های مخمل جلوی ورود نور را بگیرید. در این حالت جلوه‌ای جدید برای پرده پدیدار می‌شود.

در انتخاب و استفاده از پارچه‌های حریر و ظریف رنگ شده، این نكته را مد نظر قرار دهید كه رنگ این پارچه‌ها ممكن است به‌دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید، به مرور از بین ‌برود.

انواع تورها و دیگر پارچه‌های ظریف، می‌توانند به تنهایی پرده‌ای زیبا و كامل برای دكوراسیون خانه شما به‌خصوص در فصل تابستان باشند. در فصل زمستان نیز یك لایه از پرده‌ای ضخیم‌تر را به این پرده‌ها اضافه كنید و به سادگی پرده‌ای زمستانی و چند لایه داشته باشید.


پرده‌های حریر ساده در عین سادگی و زیبایی، می‌توانند حریم داخلی فضا را محفوظ نگه دارند و به نور طبیعی اجازه دهند تا به فضا وارد شود.