سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

کاربرد جوش شیرین



کاربرد جوش شیرین,کاربرد جوش شیرین در خانه

 

جوش شیرین یا همان بی كربنات سدیم دارای كاربردهای خلاقانه بسیاری است كه به آنها اشاره می كنیم:

1- با پاشیدن جوش شیرین به روی مواد شعله ور می تـوان آتش را فرو نشاند.
2- از مـخلوط جوش شیرین و آب برای شستن میوه ها و سبزیجات استفاده كنید.

3- جوش شیرین خارش و سوزش گزش پشه، زنبور و سایر حشرات را تسكین میدهد. با مخلوط آب و جوش شیرین یك خمیر غلیظ تهیه كنید و برای چند دقیقه بروی محل گزیدگی قرار دهید.

4- جوش شیرین واكنشهای آلرژیك پوست مانند كهیر را التیام میبخشد. كافیست درون آب وان حمام 2 فنجان جوش شیرین اضافه كنید.
5- برای كاهش تب و یا خنك كردن بدن نیز میتوانید از جوش شیرین استفاده كنید. كافیست در آب وان حمام 2 فنجان جوش شیرین مخلوط كنید.

6- برای التیام جوش صورت نیز میتوان از جوش شیرین استفاده كرد. با مخلوط جوش شیرین و آب یك خمیر تهیه كنید و روی جوش بمالید و بگذارید 15-10 دقیقه بماند تا خشك شود. همچنین از این خمیر میتوان بعنوان یك ساینده ملایم صورت نیز استفاده كرد.

7- از جوش شیرین بعنوان یك كاندیشنر مو نیز میتوان سود برد. كافیست 2 قاشق سوپخوری جوش شیرین را با یك قاشق چایخوری شامپو مخلوط كنید و با آن سر خود را بشویید. جوش شیرین موها را روشنتر و درخشنده تر كرده و چربی آن را كاهش میدهد.

8- برای شستن و تمیز كردن برس و شانه های خود ابتدا آب درون ماهی تابه ریخته بگذارید بجوش آید سپس یك فنجان جوش شیرین به آن اضافه كنید. سپس برس و شانه خود را بمدت 10 دقیقه درون ماهی تابه بجوشانید. سپس زیر آب داغ گرفته و آنها را آب بكشید. البته مراقب باشید كه آب جوش شانه و برس شما را ذوب نكند.

9- برای رفع بوی بد دهان پس از مصرف سیر، پیاز و یا فلفل میتوانید 10/1 قاشق چایخوری جوش شیرین و اندكی آب دهانتان را شستشو دهید. جوش شیرین بوی بد دهان را خنثی میكند.

10- برای سفید تر شدن دندانهایتان مسواك تر خود را درون جوش شیرین فرو برید سپس با آن دندانهایتان را مسواك بزیند. همچنین میتوانید روی خمیر دندان اندكی جوش شیرین بپاشید و سپس دندانها را مسواك بزنید. جوش شیرین یك سفید كننده دندان طبیعی ست.

11- برای التیام تبخال و هر گونه زخم داخل دهان نیز میتوانید از جوش شیرین استفاده كنید.
12- برای ریكس كردن و رفع بوی بد پا نیز میتوانید از جوش شیرین استفاده كنید. جوش شیرین را درون یك تشت آب داغ مخلوط كرده و پا ها را با آن بشویید.

13- برای شستشوی دندانهای مصنوعی مخلوط رقیقی از آب و جوش شیرین تهیه كرده و دندانهای مصنوعی را در مدت شب درون آن قرار دهید.
14- در دستگاه بخور خود جوش شیرین بریزید تا هم گرفتگی بینی شما رفع گردد و هم بوهای نامطبوع منزلتان گرفته شود.

 

کاربرد جوش شیرین,کاربرد جوش شیرین در خانه


15- برای خوشبو كردن دهان میتوانید آدامس را مرطوب كرده و در جوش شیرین فرو برید و سپس آن را بجوید.
16- برای از بین بردن بوی نامطبوع دستها پس از آشپزی و غیره... دستهای خود را با آب و جوش شیرین شستشو دهید.

17- برای رفع سوزش معده نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را درون یك نصف لیوان آب مخلوط كرده و بنوشید. جوش شیرین اسید معده را خنثی كرده و بعنوان یك آنتی اسید طبیعی عمل میكند.

18- از جوش شیرین بعنوان یك دهان شوی خانگی و ارزان قیمت سود برید. دو قاشق چای خوری جوش شیرین را با نصف لیوان آب مخلوط كرده و دهان خود را با آن غر غره كنید.

19- برای التیام آفتاب سوختگی پوست بمدت نیم ساعت درون وان حمام كه در آب آن جوش شیرین مخلوط گردیده بروید.
20- عوض پودر بچه میتوان از جوش شیرین استفاده كرد چرا كه خاصیت رطوبت گیری آن بیشتر است.

21- برای التیام سوختگیهای خفیف پوست از جوش شیرین استفاده كنید. یك خمیر غلیظ از جوش شیرین و آب تهیه كرده روی محل سوختگی قرار دهید و بگذارید تا خشك شود.

22- برای گرفتن و حذف بوی داخل یخچال و یا فریزر جوش شیرین را درون یك ظرف سر باز ریخته و درون یخچال قرار دهید. جوش شیرین را هر 2 ماه یكبار تجدید كنید.

23- برای نابود كردن كك های فرش به نسبت مساوی نمك و جو ش شیرین را با هم تركیب كرده و روی فرش بپاشید و 24 ساعت بگذارید بماند. روز بعد فرش را با جارو برقی كاملا از جوش شیرین و نمك پاك كند. البته این كار را در روزهای بارانی و یا در مناطق مرطوب انجام ندهید.

24- برای خلاص شدن از شر مورچه ها نیز كافیست در مسیر حركت آنها جوش شیرین بپاشید.

25- برای باز گرفتن و رفع گرفتگی سینك آشپزخانه و یا هر لوله ای كافیست 1/4 فنجان جوش شیرین را با نمك تركیب كرده و درون آنها بریزید و سپس آب جوش روی آن خالی كنید.

26- جوش شیرین را درون یك كیسه كوچك مانند كیسه چای كیسه ای قرار داده و آن را درون كمد، دراور و گنجه لباس قرار دهید تا به عنوان رطوبت گیر از لباسهای شما محافظت كند.
27- برای رفع بو و رطوبت پا اندكی جوش شیرین درون كفش بپاشید.

28- پیش از شستن سگ و یا گربه ی خانگی خود چند ساعت پیش از استحمام كردن روی سطح بدن آنها جوش شیرین بپاشید. این كار بوی نامطبوع و ككهای بدن آنها را از میان میبرد. البته هنگام استحمام، حیوانات خانگی خود را كاملا بشویید تا جوش شیرین روی بدن انها باقی نماند.

29- برای ترد كردن گوشت میتوانید اندكی جوش شیرین را روی گوشت پاشیده و گوشت را برای چند ساعت درون یخچال قرار دهید. سپس گوشت را كاملا آب بكشید.

30- برای كاهش نفخ شكم پس از مصرف لوبیا میتوانید لوبیا را در مخلوط آب و جوش شیرین برای چند ساعت قرار دهید تا خیس بخورد.
31- برای رفع تلخی چای هنگام دم كردن چای اندكی جوش شیرین درون آن بریزید.

32- همیشه درون ماشین لباسشویی خود 1/2 فنجان جوش شیرین اضافه كنید. جوش شیرین لباسها را خوشبو و نرم میسازد. جوش شیرین یك لكه بر، بو زدا و نرم كننده طبیعی لباسهاست.

33- خمیر حاصل از تركیب نمك، جوش شیرین و آب یك شوینده عمومی خیلی موثر است.
34- برای تمیز كردن ماهی تابه های ته گرفته خمیری از جوش شیرین تهیه و روی ته گرفتگی ماهی تابه قرار دهید تا 7 ساعت بماند.

35- از سودا میتوان برای جلا دادن و صیقلی كردن برخی فلزات مانند ظروف سیلور(نقره) و یا استیل زنگ نزن نیز استفاده كرد. كافیست با یك پارچه نرم و مرطوب توسط جوش شیرین ظروف را پرداخت كنید.

36- جوش شیرین یك قارچ كش طبیعی ست.
37- چنانچه دچار التهاب و عفونت مهبلی شدید جوش شیرین را در آب وان حمام مخلوط كرده و در آن قرار گیرید.

 

منبع : khanoomgol.com


ویدیو مرتبط :
کاربرد جوش شیرین یا بی کربنات سدیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاربرد جوش شیرین در سفر



جوش شیرین,خواص جوش شیرین,خاصیت جوش شیرین

 

شاید باورتان نشود جوش شیرین که انقدر از آن بد می گویند و در صنعت تغذیه به عنوان یک ماده ممنوعه به حساب می آید، در سفرهای طبیعت گردی شما می تواند حکم یک ماده جادویی و ارزشمند را داشته باشد! تا جایی که از نگاه خیلی از گردشگران حرفه ای، یکی از ملزومات همیشگی در سفرها که کاربردهای متفاوت و ارزشمندی دارد جوش شیرین است.

 

 

در این مقاله کوتاه و خواندنی به برخی از موارد استفاده آن اشاره می کنیم.

 

- تمیز کننده دهان و دندان: همیشه ممکن است مسواک و خمیردندان از چمدان و کوله پشتی شما جا بمانند. حتی گاهی شرایط طوری است که نمی توانید تا چند روز در سفر مسواک بزنید. خب در چنین شرایطی جوش شیرین نجاتتان می دهد! از محلول آب و جوش شیرین می توانید به عنوان یک تمیز کننده دهان، دندان و لثه استفاده کنید. به این ترتیب که محلول جوش شیرین را با انگشت خود بر روی دندان و لثه خود ماساژ داده و دهان خود را با این محلول بشویید. این کار روش بسیار کارآمدی برای بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از آلودگی ها، آفت های دهان و بیماری های لثه در سفرها است.

 

- داروی ضد ترش کردن معده: وقتی سفر می روید شاید به ذهنتان هم نرسد که با تغییر خورد و خوراک و اب و هوا ممکن است دچار مشکلات گوارشی شوید. در این صورت باز هم جوش شیرین به کمک شما می آید و وقتی احساس سوزش و ترش کردگی دارید، با خوردن محلول جوش شیرین به نسبت یک دوم قاشق چای خوری در یک لیوان می توانید ترشی معده را از بین ببرید.

 

- ضد التهاب نیش حشرات: این یکی از بهترین معجزات جوش شیرین است. شما با مالیدن محلول جوش شیرین می توانید تا حد زیادی جلوی ناراحتی و التهاب ناشی از نیش حشرات را بگیرید. فقط توجه داشته باشید که مالیدن یک لایه نازک کافی است چون مالیدن مقدار زیاد این محلول باعث می شود که پس از خشک شدن از روی زخم جدا شده و بیفتد در نتیجه تاثیر طولانی مدت خود را روی پوست حفظ نمی کند.

 

- از بین برنده بو: برای از بین بردن بوی بد یخدان و دیگر ظروف می توانید از محلول جوش شیرین استفاده کنید. برای از بین بردن بوی بد پا ها و کفش ها هم که مدت ها در سفر امکان شستن آنها وجود ندارد می توانید از پودر جوش شیرین استفاده کنید. بوی دست ها را هم پس از تمیز کردن یا خرد کردن گوشت حیوانات می توانید با محلول جوش شیرین از بین ببرید. برای از بین بردن بوی بد در قمقمه ها، فبل از ذخیره آب کمی جوش شیرین در آن ها برای مدتی بریزید.

 

-شستشوی بدن: شاید مجبور شوید در سفر حمام کنید و عرق و کثیفی را از تن خود بشویید. در این شرایط جوش شیرین به دادتان می رسد تا با استفاده از محلول آن، دوباره تمیز و پاکیزه شوید.

 

بنابراین از این پس یک فضای بسیار کوچک از کوله تان را برای جای دادن مقدار کمی پودر جوش شیرین کنار بگذارید!

 


برگرفته از بقا در طبیعت