سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

کارآفرینی دیجیتالی به شیوه انجام میدم دات کام


انجام میدم دات کام، در واقع یک استارت آپ اینترنتی خلاقانه هست که می‌کوشد، فرصت‌های کسب و کار خودمانی را از طریق فضای مجازی بین فروشندگان و خریداران خدمات، به اشتراک بگذارد.


ویدیو مرتبط :
آموزش کارآفرینی بازار بورس دات کام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کارآفرینی دیجیتالی به شیوه علی بابا!


شاید کم تر نوعی از کارآفرینی را در دنیای پیرامون سراغ داشته باشیم که اثربخشی، فراگیری و تنوع فعالیتی به اندازه کارآفرینی الکترونیکی در اختیار داشته باشد.





صبح بخیر: مجله اینترنتی صبح بخیر قصد دارد در مجموعه گفتارهای "کار آفرینی دیجیتالی"، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش "کار آفرینی دیجیتالی"، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در 5 شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

تعداد کاربران و سایت های اینترنتی چقدر است؟

در بخش نخست سلسه مقالات راه حل هایی برای وب مسترها، به اهمیت چشم انداز و ماموریت سازمانی و در دسترس بودن برای یک سایت موفق و ارزنده اشاره کردیم. در بخش دوم، به موضوع چند زبانه بودن و توجه به نیازهای مخاطبان در طراحی و به روز رسانی پرتال اشاره کردیم. در بخش سوم، ده ها نکته کاربردی و کلیدی در تولید محتوا و ارائه ابزارهای تعاملی هدفمند برای جذب مخاطب و تعامل با کاربران پرتال در زمینه های مختلف ارائه شد که میتواند راهگشای خوبی برای وب مسترهای جوان باشد. در بخش چهارم به موضوع مهم الزام وب مستر سایت ها به نگاه خلاقانه و نوآورانه در محیط مجازی به مساله طراحی وب و مدیریت آن اشاره شد و مثالهایی ارائه شد. در بخش پنجم، درس هایی که سایت آمازون دات کام در اجرایی کردن اصولی که در 4 بخش قبل به ان ها اشاره کردیم پرداخته است، معرفی گردید. نکاتی که رازهای بزرگ موفقیت آمازون به شمار می ایند. در ششمین قسمت از سلسله مطالب راه حل هایی برای وب مسترها، نکات راهبردی از کسب و کار یکی دیگر از بزرگان فناوری اطلاعات، یعنی پرتال علی بابا را مورد بررسی قرار میدهیم.

علی بابا و چراع جادوی دیجیتالی!
 
کارآفرینی دیجیتالی به شیوه علی بابا !
شاید کم تر نوعی از کارآفرینی را در دنیای پیرامون سراغ داشته باشیم که اثربخشی، فراگیری و تنوع فعالیتی به اندازه کارآفرینی الکترونیکی در اختیار داشته باشد.

مزیت رقابتی این نوع کارآفرینی در سه اصل : سادگی در استارت کار، کم هزینه بودن و ارزش افزوده فوق العاده خلاصه می شود. بسیاری از پورتال های قوی و معتبر وب مثل یاهو و آمازون، در ابتدا درنهایت سادگی استارت زدند. با هزینه کم اما با خلاقیت و درک بالای بنیانگذارانشان از نیازهای کاربران وب. ارزش افزوده فوق العاده ای که ثمره تداوم فعالیت در حوزه کسب و کار الکترونیکی است، آن چنان زیاد است که امروزه بر اساس آمارهای نشریه فورچون، روز به روز بر تعداد میلیاردرهای کارآفرین دیجیتالی افزوده می شود. یکی از این میلیاردرها، آقای جک ما، بنیانگذار سایت مشهور علی بابا دات کام است که شاید برای ایرانیان خیلی شناخته شده نباشد.
 
کارآفرینی دیجیتالی به شیوه علی بابا !

این که چرا اسم این پایگاه علی بابا است خیلی مهم نیست ! مهم آن است که شیوه این سایت باعث شده است تا کشور چین را با پورتال مشهور علی بابا در دنیا بشناسند و این سایت، به عنوان جاده ابریشم دیجیتالی این کشور در دهکده جهانی وب، معرفی شود. قیمت هر سهم علی بابا در NYSE که با نماد BABA شناخته می شود در اوریل 2015 میلادی به بیش از 80 دلار رسید. این سایت امروزه در قالب یک هولدینگ بین المللی اداره می شود و به عنوان نماینده یاهو در چین نیز شناخته می شود. خددمات تجاری که علی بابا در رده های مختلف به مشتریان حقیقی و حقوقی خود ارائه میکند از خلاقیت و نوآوری های گسترده ای در مدل های تجاری و کسب و کار در فضای وب تبعیت می کند و این رمز موفقیت علی بابا در دو دهه اخیر می باشد. در سال 2014 تنها در کشور چین، این سایت بیش از 9 میلیارد دلار خدمات را عرضه کرده است. پرتال Taobao که همانند ebay.com فعالیت میکند، نقش زیادی در توسعه حراجی آنلاین در آسیا داشته است که در سال 2013 بیش از 1 تریلیون یوآن چین درامد داشته است.  علی بابا نیز مانند آمازون به سمت و سوی راه اندازی سایت های مکمل و گسترده در عرصه های مختلف روی آورده است که این زمینه ها توانسته است مخاطبان زیادی را برای این پرتال چینی بین المللی فراهم کند.
 
کارآفرینی دیجیتالی به شیوه علی بابا !

 درباره جک ما

جک ما، در نوامبر 1964 در چین متولد شد. وی موفق شد در سن سی و پنج سالگی، یکی از مشهورترین سایت های اطلاع رسانی تجاری اینترنت را طراحی و ارائه کند و میلیون ها دلار از این طریق، در آمد کسب کنند.

کارآفرینی الکترونیکی آقای ما، امروزه هزاران نفر را در سراسر جهان به کاری مولد و پر سود مشغول کرده است. نیاز سنجی خوب بازار، ایجاد فرصت های تجاری الکترونیکی متنوع و مبتنی بر نهاده های تجارت الکترونیکی قوی و ارائه نوآوری هایی در اطلاع رسانی بازرگانی خارجی در وب، باعث رونق بخشی به فعالیت های کارآفرینی آقای Ma گردید. یکی از برجسته ترین نکاتی که در موفقیت کارآفرینی دیجیتالی آقای Ma مشهود است، اهتمام مجموعه علی بابا، در ایجاد یک محیط تعاملی قوی هوشمند، بین خریدار و فروشنده کالا و خدمات به طور کاملا حرفه ای است که شاخصی در فعالیت های این سایت در مقایسه با پایگاه هایی مانند www.europages.com می باشد.

 سایت alibaba یکی از بزرگترین سایت های حراج و تجارت اینترنتی است  که بیشتر در زمینه business 2 business فعالیت دارد. مقر آن در چین واقع شده و در حال حاضر سود خوبی از فعالیت هایش کسب می کند. این پرتال از سال 1999 میلادی تا کنون خدمات گسترده تجاری و بازاریابی را به میلیون ها مخاطب خود در اقصی نقاط جهان ارائه کرده است.  جک ما، بنیانگذار این سایت اینترنتی، از معروف ترین شخصیت های آسیایی فعال در زمینه اینترنت است و به تازگی تصمیمات جدیدی جهت گسترش خدمات سایت alibaba در نظر گرفته است. به گفته وی در ۱۰ سال آینده یکی از سه شرکت برتر اینترنتی دنیا چینی خواهد بود و alibaba سعی دارد تا این افتخار را نصیب خود کند.

بازار چین به علت جمعیت 1 میلیارد نفری که دارد معمولا شرکت های چینی را با سوددهی بالا مواجه می سازد. سایت alibaba نیز با بیش از 12 میلیون نفر عضو رقابت شدیدی با دیگر سایت های تجاری دنیا به خصوص eBay دارد.

هم اکنون موتور جست وجوی گوگل و سایت تجاری eBay بزرگترین رقیبان جهانی برای سایت alibaba هستند اما همکاری alibaba و یاهو از سال ۲۰۰۵ قدرت فزاینده ای به فعالیت های این سایت چینی تزریق کرده است. یاهو برای همکاری با این سایت، در سال 2006، یک میلیارد دلار پرداخت و ۴۵ درصد از سهام آن را خریداری کرد. رشد اینترنت در چین و استفاده روزافزون مردم از خدمات سایت های مختلف، این کشور را بعد از آمریکا به دومین کاربر بزرگ اینترنت تبدیل کرده است. از جمله برنامه های جک ما برای سایت alibaba ایجاد تغییرات در آن جهت راحت تر استفاده کردن عامه مردم است.

به گفته وی اکثر مردم چین به دلیل ناآشنا بودن با فضای سایت های اینترنتی از استفاده آن خودداری می کنند اما اگر خدمات سایت ها در فضایی ساده ارائه شوند مطمئنا موجب ترغیب کاربران خواهد شد. این پایگاه امکانات فوق العاده گسترده ای را به وارکنندگان و صادر کنندگان محصولات و خدمات در سراسر جهان ارائه می دهد که این امر باعث شهرت و اثربخشی فعالیت های این دایرکتوری بزرگ آنلاین در وب شده است. شعار : " ستارگان جهان، این جا جمع هستند"، رفتار سازمانی alibaba در شاهراه جهانی اطلاع رسانی را نمایان می کند.

مرکز اصلی شرکت alibaba، در منطقه هانگزو، در جنوب شرقی چین است و بیش از شانزده نمایندگی در این کشور در اختیار دارد. هنگ کنگ، امریکا و اروپا، دفاتر اصلی این شرکت را تشکیل می دهند. آقای جک ما، بنیانگذار این پایگاه اینترنتی عظیم تجاری به شمار می رود. بیش از نیم میلیون نفر هر روز از این پایگاه دیدن می کنند. سایت alibaba در سال 1999 میلادی راه اندازی شد و توانست ظرف هشت سال، یعنی تا سال 2007 میلادی، تعداد کارکنان خود را از هجده نفر به بیش از سه هزار و پانصد نفر افزایش دهد.مجله Forbes، alibaba را در سال 2000 میلادی، برترین سایت B2B وب معرفی کرد. در یک دهه اخیر، علی بابا دات کام جوایز زیادی را در عرصه فناوری و خلاقیت دیجیتالی کسب کرده است.
 
کارآفرینی دیجیتالی به شیوه علی بابا !

تا سال 2001، این پایگاه توانست بیش از یک میلیون خریدار ثبت شده را به خود اختصاص دهد و این رقم تا کنون به دوازده میلیون کاربر افزایش یافته است.در سال 2003، گروه alibaba موفق شد سایت حراجی آنلاین Taobao.com را راه اندازی کند که رفتار عملکردی مشابه سایت ebay.com در اختیار داشت.به دلیل تنوع فعالیت های تجاری و اطلاع رسانی گسترده سایت alibaba و نیاز سنجی و فرصت سازی بهینه این پایگاه در امر معرفی کالا و محصولات به خریداران جهانی، مجله فوربس در اکتبر سال 2004، این پایگاه را در لیست برترین سایت های سال معرفی کرد. در اکتبر سال 2005، شرکت یاهو، یک میلیارد دلار در گروه alibaba سرمایه گذاری کرد و نمایندگی رسمی یاهو در کشور چین را به این گروه اعطا کرد.

جک ما، بنیانگذار alibaba، درباره این مساله که چرا وی، نمایندگی شرکت یاهو را به جای شرکت گوگل در چین اختیار کرد اظهار داشت که یاهو، فقط یک تکنولوژی نیست و فرصتی ایده آل برای معرفی گسترده امکانات alibaba در میان کاربران اینترنت است.این کار باعث افزایش ضریب نفوذ یاهو در کشور اینترنت باز چین و ارتقای حوزه فعالیت تجاری alibaba در جهان وب شد. آقای David Wei از فوریه 2006 میلادی تا کنون، رئیس پایگاه alibaba می باشد.

بیش از دویست هزار شرکت در سراسر جهان، از خدمات اطلاع رسانی و بازاریابی و معرفی محصولات و خدمات ثبت شده در سایت alibaba استفاده می کنند. مجله کارآفرینان، بنیانگذار این پایگاه را یکی از کارآفرینان دیجیتالی جهان می داند. برای اطلاعات بیش تر به www.enterpreneur.com مراجعه کنید. اکنون، SOFTBANK ژاپن، قریب به یک سوم سهام این گروه دیجیتالی را در اختیار دارد. وبلاگ اختصاصی بنیانگذار alibabaa در نشانی : http://jackma.blog.sohu.com قرار دارد.

درس های کارآفرینی آقای Ma

1-ایده ها و رویاهای خود را پرورش دهید. حتی اگر الان، سرمایه گذاری برای عملی کردن آن ها در دسترس نباشد.

2-تسلیم شرایط محیطی و مکانی نشوید. دنیای دیجیتال، محصور شدنی نیست.

3-افراد و دوستان خوبی برای خود پیدا کنید و به مشتریانتان عشق بورزید. سعی کنید زیاد یادبگیرید.

4-من در سال 2000 گفتم اگر نه خرگوش در دنیا وجود داشته باشد، اگر بخواهید یکی از آن ها را شکار کنید، کافی است به یکی از آن ها خوب فکر کنید و بر روی گرفتن آن تمرکز کنید! تاکتیک خود را تغییر دهید، خرگوش را تغییر ندهید!

5-فرصت های زیادی پیش روی است، همه را نمی توان به دست آورد، اگر یک فرصت خوب را به دست آورید کافی است. مسیر رشد را پله پله طی کنید.

6-یکی از دلایل عمده ای که باعث می شود، افراد فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در ایجاد یک محیط کارآفرین و بستر سازی یک کسب و کار آنلاین، با شکست و موفقیت های بسیار ضعیف رو به رو شوند، آن است که آن ها، ICT را خوب می شناسند، اما نحوه عرضه آن در محیط کسب و کار را نمی دانند و مشتریان، از کسب و کار آن ها استقبال نمی کنند. این گفته آقای Ma را می توان دلیلی بر اهمیت درک فضای غیر دیجیتالی و گواهی بر ضرورت آموزش مسائل کسب و کار غیر دیجیتالی به کارآفرینان دیجیتال دانست.

گروه پایگاه های علی بابا

مجموعه پایگاه های سایت علی بابا در ادامه معرفی شده است.

1.    www.alibaba.com

2.    http://china.alibaba.com

3.    http://japan.alibaba.com

4.    www.taobao.com

5.    www.alipay.com

6.    www.yahoo.com.cn

7.    www.koubei.com

8.    www.alisoft.com

درس های علی بابا

1-    خلاقیت دیجیتالی حتی باید در نام domain  پرتال هم مشهود باشد.

2-    علی بابا دات کام می گوید از مسیرهای شناخته شده و معمولی برای همه فاصله بگیرید تا متمایز بشوید.

3-    علی بابا دات کام میگوید هر اندازه بیشتر محتوا تولید کنید و بهتر مدیریت کنید، موفق تر می شوید.

4-    علی بابا دات کام می گوید واسطه بودن در یک فعالیت تجاری در فضای وب، خلاقیت فرصت آفرین است.

5-    علی بابا دات کام می گوید که بزرگ شدن، ابتدا از ایده های کوچک خلاقانه آغاز می شود.

6-    علی بابا دات کام می گوید که تعریف چشم انداز و ماموریت برای یک سایت موفق و خلاق ضروری است.

7-    علی بابا دات کام همان طور که در سلسله مقالات قبلی اشاره کردیم، شیوه های تعاملی مطلوب را برای ارتباط با مخاطبان و فعالان تجاری خود در دستور کار دارد.

8-    علی بابا دات کام نمونه موفق از یک طراحی سایت تعاملی، مالتی مدیا و هوشمندانه در فضای پر رقابت است.

9-    علی بابا دات کام می گوید برای بزرگ شدن، باید با بزرگان حرفه خود نیز تعامل کنید و بزرگان را به جمع خود وارد کنید. این اصل کسب و کار در فضای مجازی است.

10-   به نظر شما رنگ نارنجی برند علی بابا حرفی برای گفتن ندارد؟ رنگ برند آمازون دات کام چطور؟