سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چگونه کارمندان‌مان را راضی نگه داریم؟


عدم برخورداری شرکت ها از فرهنگی که ارزش های مثبت و تکریم کارکنان در آن پیش بینی شده باشد تبعات واضحی برای آنان دارد. دیو بوکبایندر، کارشناس ارزش گذاری، در مجموعه مقالاتی تحت عنوان «بازگشت سرمایه گذاری روی افراد» در مورد اهمیت وجود چنین فرهنگی به نکات مهمی اشاره کرده است.

وب سایت دیجیاتو - پیام ادیب: اگر از رهبران با درایت حوزه کسب و کار بپرسید ارزشمند ترین دارایی شان کدام است، به شما خواهند گفت کارکنانشان. با این وجود علت ترک محل کار ۵۰ درصد از کارکنان، رابطه آنها با رئیسشان است. عدم برخورداری شرکت ها از فرهنگی که ارزش های مثبت و تکریم کارکنان در آن پیش بینی شده باشد تبعات واضحی برای آنان دارد. دیو بوکبایندر، کارشناس ارزش گذاری، در مجموعه مقالاتی تحت عنوان «بازگشت سرمایه گذاری روی افراد» در مورد اهمیت وجود چنین فرهنگی به نکات مهمی اشاره کرده است.

بوکبایندر می نویسد: «بر کسی پوشیده نیست که نیروی کار رضایتمند و خوشحال، مشارکت بیشتری از خود نشان می دهد، و نیرویی که مشارکت بیشتری از خود نشان می دهد بهره وری بیشتری دارد. به رسمیت شناختن این نکته ضروری است که این انسان ها هستند که مسئولیت ترجمه این بهره وری به افزایش ارزش کلی یک شرکت را بر عهده دارند. برعکس، نیروی کاری که مشارکت پایینی از خود نشان می دهد نیز می تواند ارزش های یک شرکت را به نابودی بکشاند».

رهبران بزرگ چگونه کارمندان پربازده و فوق العاده خود را راضی نگه می دارند؟

اما چگونه می توان این ارزش را به ارزش کلی شرکت اضافه کرد؟

بوکبایندر می گوید: «در حوزه ی ارزش گذاری که در آن به انسان ها به چشم دارایی یا سرمایه های انسانی نگاه می شود، کارکنان «تمایزآفرین» یا کارکنان برجسته شرکت هستند که مهم ترین دارایی آن محسوب می شوند. منظور بوکبایندر از «تمایزآفرین» کسانی است که سؤال های درستی می پرسند، تصویر کلی را می بینند، و برای جمع آوری ایده هایی با نظرگاه های مختلف، از خارج شدن از شبکه خود نمی ترسند.

کارکنان تمایزآفرین شرکت شما این را خوب می دانند که «به اندازه کافی خوب» هیچگاه به اندازه کافی خوب نیست و از آنجایی که از احساس دستیابی به هدف لذت می برند، مسئولیت هر پروژه ای که به آنها محول می شود را به جان می خرند. به گفته بوکبایندر، حفظ این قشر از کارکنان، نه تنها در کوتاه مدت، بلکه در پیاده سازی موفقیت آمیز استراتژی بلندمدتتان نیز به شما کمک خواهد کرد. ارزش آفرینی در زمان حال، خودش را در آینده به شما نشان خواهد داد.

در ادامه می توانید برخی از چیزهایی را از نظر بگذرانید که برای کارکنان تمایزآفرین شما مهم اند. فرهنگی در شرکت خود پدید بیاورید که فرصت تمایزآفرینی را در اختیار این قشر قرار دهد؛ به این ترتیب پربازده ترین و برجسته ترین کارکنان شما ظرف سال های پیش رو، از کاری که انجام می دهند خشنود خواهند بود و بازده بالای خود را حفظ خواهند کرد.

۱- اهداف آنها را بشناسید

برای فهمیدن اهداف شخصی آنها وقت بگذارید و راهی برای گره زدن این اهداف به اهداف سازمان خود بیابید. برای نمونه، اگر کسی رؤیای به راه انداختن یک کسب و کار را در سر می پروراند، اجازه دهید تلاش های کارآفرینانه اش را داخل شرکت شما انجام دهد. با همسو کردن اهداف این افراد با اهداف شرکت خود، می توانید کسی که ممکن است با هدف درآمد بیشتر به شرکت شما آمده است را به فردی وفادار و مؤمن به آرمان های سازمان خود تبدیل کنید.

۲- روی آنها سرمایه گذاری کنید

توسعه حرفه ای، آموزش، و مربیگری، همه و همه سرمایه گذاری محسوب می شوند، نه هزینه. اگر انسان ها را به چشم هزینه می بینید، آنها نیز متناسب با همان نگاه عمل خواهند کرد. هرچه باشد سرمایه انسانی، حتی اگر روی هیچ یک از گزارش های مالی شما هم خود را نشان ندهد، باز یک نوع دارایی محسوب می شود. سؤالی که یک مدیرعامل معمولی در این بین می پرسد این است که «اگر روی کارمندان خود سرمایه گذاری کردیم و از شرکت ما رفتند چه؟» اما یک مدیرعامل با درایت و درخشان می پرسد: «اگر روی کارمندان خود سرمایه گذاری نکنیم و در شرکت ما بمانند چه؟»

۳- ارتباط برقرار کنید

کارکنان تمایزآفرین به دنبال این هستند که نه تنها با کار خود، بلکه با کسانی که با آنها و برای آنها کار می کنند نیز ارتباطی عمیق برقرار کنند. اگر مدیر چنین کارمندی هستید، سبکی برای رهبری خود برگزینید که با او سازگاری داشته باشد. اقدامات شما نیز باید با گفته هایتان همسو باشند. به یاد داشته باشید، اینگونه افراد شغل خود را ترک نمی کنند، رئیسشان را ترک می کنند.

۴- به آنها اجازه دهید مشارکت بیشتری داشته باشند

مسئله کارمندان تمایزآفرین چیزی بیشتر از پول است. آنها به دنبال کار معنادار هستند و دوست دارند بخشی از چیزی باشند که از وظایفشان فراتر برود. درست است که باید وظایف و مسئولیت های هر فرد را با دقت مشخص کنید، اما به این دست از کارمندان خود اجازه دهید بدون آنکه هدف قضاوت قرار بگیرند سؤال های کنجکاوانه شان را بپرسند و به شناسایی حوزه هایی که به بهبود نیاز دارند ادامه دهند. اگر این فرصت را به آنها بدهید، احتمال آنکه روز به روز در این کار بهتر شوند زیاد است.

۵- آنها را در جمع درستی قرار دهید

درست به همان دلیل که یک ورزشکار فوق العاده به تنهایی نمی تواند یک تیم را به موفقیت برساند، کارکنان تمایزآفرین شما نیز باید در جمع همی تیمی های با استعداد قرار بگیرند. به بهترین استعداد های خود اجازه دهید در کنار هم قرار بگیرند و از مزایای این همکاری بیشترین بهره را ببرند. روی هم رفته، پربازده ترین کارکنان شما از عوامل درونی انگیزه می گیرند، نه عوامل بیرونی. آنها از جمله کسانی نیستند که صرفاً به عشق آخر هفته کار می کنند. با ایجاد فرهنگی که بخشی از ویژگی هایش را در بالا مطالعه کردید، ممکن است انگیزه لازم برای گروه تازه ای از کارکنان تمایزآفرین خود را فراهم کنید که از وجودشان بی اطلاعید.


ویدیو مرتبط :
چه باید کرد اگر کارمندان از دستمزد خود راضی نیستند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انواع شخصیت ها را اینجوری راضی نگه دارید



انواع شخصیت ها,ذهن های برتر , شخصیت های منحصر به فرد

ذهن های برتر و شخصیت های منحصر به فرد را از میان کارکنانتان بیابید تا در کارتان روی آنها سرمایه گذاری کنید. نتیجه شگفت انگیز آن را خواهید دید.

من اغلب راجع به این موضوع جستجو می کنم که چطور کارکنان را ترغیب به کار و تولید بیشتر بکنید.این مسئله در دوران حاضر اهمیت بیشتری پیدا می کند؛ چون امروزه شرکت ها باید با تعداد کارمندان کمی که دارند بهترین عملکرد را داشته باشند.

یک شروع موفق در این رابطه، باید ظریف، زیرکانه و قوی باشد. خلاصه این که باید افراد زیرک، پرانرژی و مبدع را استخدام کنید و آنها را درست تشویق کنید تا هم روی شخصیت و ذهنیت شان تاثیر بگذارید و هم از نظر ذهنی و عاطفی روی آنها سرمایه گذاری کنید تا بهترین عملکردشان رقم بخورد. غیرممکن است که راجع به انگیزه صحبت کرد و از Drive صحبتی به میان نیاورد.

این کتاب نوشته دانیل پینک است. پینک اشاره کرده است که افراد زمانی بهترین ها را به نمایش می گذارند که به آنها قدرت و فرصت برای ریاست داده شود و در عین حال ایمان داشته باشند که کارشان بامعنا و نتیجه بخش است. او معتقد است که پول تنها نمی تواند انگیجزه ایجاد کند. آنها می خواهند در امور شرکت، مشارتکت هم داشته باشند. گوگل 20 درصد از زمان کارمندانش را به بازیابی و استراحت دادن به آنها اختصاص می دهد. پینک معتقد است همین مثال بارزی است از اینکه این 20 درصد چگونه می تواند به نتایج درخشان این شرکت در قسمت ها و محصولاتی نظیر جی میل، گوگل نیوز و ... منتج شود. خیلی پیش از گوگل در سال 1984 هم شرکت 3M همین پروژه 15 درصد راه حل و تایم استراحت را اجرا کرد و کمپانی های دیگری نظیر اسکچ تیپ و پست ایت نوتز هم آن را دنبال کردند.

هیچ شکی نیست که خود انگیزه به طور ذاتی، دارای اهمیت است. اگرچه، من با پینک هم عقیده نیستم که تمام انگیزه های بیرونی (افزایش بن ها، کمیسیون ها، پاداش ها، عنوان ها و دیگر موارد) مضر هستند. یک کار آفرین با مهارت و ترکیبی از این دو مورد کارکنان را با انگیزه نگه می دارد. او می گوید که هیچ رویکرد عمومی و مشخصی برای انگیزه بخشیدن به افراد وجود ندارد.

یک موردی که باعث انگیزه مند شدن یکی شود، ممکن است بی انگیزگی فرد دیگری را به دنبال داشته باشد. هنگامی که منشأ رفتاری و تفکری یک کارمند را متوجه شدید، می توانید میزان اشتیاق او را بالا ببرید. این مورد می تواند به شما کمک کند تا نیروی کاری تان را در حد متعادل قرار دهید و در همان مسیر حرکت کنید و در نتیجه میزان اثربخشی منحصر به فرد را در کارتان خواهید دید.

انواع شخصیت ها,ذهن های برتر , شخصیت های منحصر به فرد

1- تیپ های تحلیلگر می خواهند بدانند که پروژه ارزشمند است یا نه و آیا فعالیت آنها تفاوتی در رسیدن به موفقیت ایجاد می کند؟ آنها به رهبری نیاز دارند که در زمانی خاص، برتری داشته باشند و می خواهند بدانند کدام تخصص می تواند روی گروه ها تاثیر بگذارد. آنها ترجیح می دهند که متناسب با سهم شان پاداش بگیرند. اما اگر زمان زیادی را صرف انجام کار کرده باشند و شما به همه گروه پاداش داده باشید انتظار نداشته باشید که آنها خوشحال باشند.

2- کسانی که به ذات ساختاری هستند می خواهند بدانند که فعالیت شان به رشد شرکت کمک می کند یا نه. آنها رهبری را می خواهند که ساختاری، رقابت جو و مسلط به جزئیات باشد. دوست دارند پاداشی که به آنها داده می شود متناسب با کاری باشد که انجام داده اند. یک ایمیل ترغیب کننده برای ارتباط گرفتن با آنها می تواند مناسب باشد.

3- افراد اجتماعی می خواهند احساس کنند که از نظر اجتماعی ارزشمند هستند و این هماتن چیزی است که روی انجام پروژه تاثیر می گذارد. آنها چندین راه را می روند که ثابت کنند توانایی هایشان واقعی است. آنها تمایل دارند که به خاطر رفتارذی که دارند پاداش بگیرند. اگر ترجیح شما در ارتباطات با آدم ها، نوشتاری است،دست نوشته ای به این کارمندان بفرستید.

4- فرد مبدع باید دلیل ایجاد یک نوآوری به خصوص در شرکت را احساس کند. برای آنها ظاهر یک مدیر، بیش از شخصیت او دارای اهمیت است. آنها ترجیح می دهند که با چیزی غیرمعمول و خیالی پاداش داده شوند و ممکن است احساس کنند که غیرمعمول بودن و رازآمیزی، شیرین هم باشد.

5- کارمندان ساکت نیاز چندانی به هیاهو برای تشیوق شدن ندارند، بلکه انگیزه پیدا کردن در خفا و جایی خصوصی را ترجیح می دهند.

6- افراد پرهیاهو زمانی انگیزه پیدا می کنند که وظایف شان تشریح شده و راهی باز برای انجام این وظایف فراهم شده باشد. آنها دوست دارند در اجتماع با جاه و تشریفات شناخته شوند.

7- افراد صلح طلب و آشتی جو امیدوارند که بتوانند به همین روش ادامه دهند، آنها نیازی به پاداش یا شناخته شدن ندارند و بستگی به شما دارد که بخواهید به آنها پاداش بدهید یا نه.

8- سخت کوشان، اندیشمندان مستقلی هستند که اگر با شما هم عقیده باشند انگیزه پیدا می کنند. آنها به شما می گویند که چه پاداشی می خواهند و به هر چه که موجود باشد هم قانع هستند.

9- آن دسته از اعضای تیم که در مرکز توجه هستند باید به رهبر پروژه و خود پروژه ایمان داشته باشند؛ در غیر اینصورت انگیزه آنها کم می شود. آنها می خواهند بدانند که چه پاداشی را می توانند انتظار داشته باشند. باید به آنها اطمینان دهید که به قولتان وفادار خواهید ماند.

10- افراد منعطف تا زمانی با تیم همراه می شوند که با اعتقادات و اخلاقیاتشان هماهنگ باشد. همچنین آنها اگر با مهربانی و احترام یاد شوند بسیار خوشحال و پرانگیزه خواهند شد. از کسانی که بین کارکنانتان، عملکردی ضعیف داشته اند آگاه باشید. اگر چنین شخصی را دیدید به نظر می رسد که باید آنها را کنار بگذارید تا اینکه انگیزه دیگران کم نشود.
منبع:مجله پنجره خلاقیت