سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چگونه بابت اشتباه‌تان؛ متاسف نباشید؟


لحظاتی در زندگی همه ما وجود دارد كه در آن تاسف می‌خوریم و این تاسف هم شامل كارهایی می‌شود كه مرتكبش شده‌ایم و هم شامل كارهایی كه انجامش نداده‌ایم.





 صبح بخیر: لحظاتی در زندگی همه ما وجود دارد كه در آن تاسف می‌خوریم و این تاسف هم شامل كارهایی می‌شود كه مرتكبش شده‌ایم و هم شامل كارهایی كه انجامش نداده‌ایم. در این مواقع حسرت مثل یك همخانه سمج، دست از سر ما بر نمی‌دارد و تا شكسته و سست‌مان نكند، تسلیم نمی‌شود اما این‌كه تاسف خوردن می‌تواند دوست شما باشد یا به‌عنوان یك دشمن خانگی زندگی‌تان را خراب كند، به نحوه واكنش شما بستگی دارد. حسرت خوردن 2 قطب كاملا متفاوت دارد و در آن فردی كه عادت به حسرت خوردن دارد، خودش را در موقعیت گذشته قرار می‌دهد و در تب و تاب انجام دادن كارهایی است كه باید انجام می‌داده، خودش را افسرده و غمگین می‌كند اما آیا راهی برای مقابله با حسرت خوردن هست؟ آیا می‌شود از حسرت خوردن به‌صورت موثرتر و به نفع خودمان استفاده كنیم؟



كاش اتفاق نمی‌افتاد

همه مشكلات از همین یك جمله شروع می‌شود:«كاش هرگز اتفاق نمی‌افتاد.» و هرچه بیشتر و دقیق‌تر اتفاقات گذشته را مرور می‌كنید مدام این جمله را با خودتان تكرار می‌كنید و نتیجه كار چیزی جز هدر رفتن وقت و انرژی‌تان نیست. بیایید موضوعاتی كه موجب تاسف‌تان می‌شود را با یكدیگر مرور كنیم. تاسف ممكن است موجب از دست دادن حرفه‌ای باشد كه به دلیل سهل‌انگاری و كم‌كاری خودتان آن را از دست داده‌ای، حسرت خوردن گاهی به دلیل اضافه وزن شماست؛ این‌كه كاش قدری بیشتر مراقب خورد و خوراك و نحوه غذا خوردن‌تان بودی تا ظاهرتان اینطور نمی‌شد یا حتی دامنه این تاسف آنقدر وسیع می‌شود كه به خانواده‌تان هم برمی‌گردد. مثلا ممكن است حسرت این را بخورید كه كاش والدینی داشتید كه در كودكی‌تان قدری بیشتر مراقب تغذیه شما بودند تا در بزرگسالی مشكل اضافه وزن نداشتید و همه این حسرت خوردن‌ها مدام از سمت شما تكرار می‌شود تا جایی كه به یك عادت روزمره برای‌تان تبدیل می‌شود و می‌دانید بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟ نه تنها خود شما به این لحن صحبت كردن عادت می‌كنید بلكه اطرافیان‌تان هم این موضوع را تصدیق می‌كنند و به حسرت خوردن‌های‌تان قوت بیشتری می‌دهند. برای شروع دست نگه دارید و مراقب صحبت‌هایی كه به زبان می‌آورید باشید، چون اگر حسرت خوردن حالت عادت به‌خودش بگیرد تقریبا كارتان تمام است. در قدم اول عادت به حسرت خوردن را كم كنید.



چیزی كه حسرت  از آن تغذیه می‌كند

اگر بخواهیم احساسات منفی را از خودمان دور كنیم، قبل از هرچیزی باید بفهمیم احساسات ناخوشایندمان از چه چیزی تشكیل شده است. به این جمله دقت كنید:«لعنت به این زندگی! پدر من قبل از این‌كه به دنیا بیایم، مرد»، «خدای من !چرا باید موهایم را به این سبك كوتاه می‌كردم كه آنقدر احمقانه به‌نظر برسم؟» اگر دقت كنید، متوجه می‌شوید احساس حسرت شما همراه با نوعی عصبانیت است و مشكل اصلی شما هنگام حسرت خوردن این است كه این 2 حس متفاوت را با یكدیگر تركیب می‌كنید و برای همین تاثیر ناخوشایند بیشتری را روی شما می‌گذارد. قدم دوم و مهمی كه باید بردارید، جدا كردن حالت عصبانیت و حسرت است. برای این كار یك تمرین ساده برای‌تان در نظر گرفته‌ایم؛ روی یك ورق كاغذ بنویسید:« من به دلیل این موضوع متاسفم چون... و بعد جای خالی را بابت آنچه برایش متاسف هستید پر كنید و بعد در یك كاغذ جداگانه این جمله را بنویسید:« من بابت این موضوع عصبانی هستم چون...» و جای خالی را با موقعیت‌هایی كه موجب عصبانیت‌تان شده است پر كنید. با این كار شما توانسته‌اید بین آن چیزی كه موجب حسرت و غم‌تان شده با چیزی كه موجب خشم‌تان شده، تفاوت قائل شوید. وقتی احساس حسرت و تاسف را از حس خشونت و عصبانیت جدا كنید، راحت‌تر می‌توانید اوضاع را در دست خود گرفته و كنترلش كنید و با این كار آماده قدم بعدی برای از بین بردن حس تاسف و حسرت‌تان می‌شوید.



روی دیگر تاسف

در این مرحله با خودتان روراست باشید. فرض كنید، تمام فصل را برای شركت در یك مسابقه ورزشی تلاش كرده‌اید اما درست در لحظات نزدیك به شروع مسابقه، به دلیل یك حادثه دچار آسیب جسمی شده و دیگر نمی‌توانید در مسابقه شركت كنید. فكر می‌كنید علت حسرت شما به دلیل چیست؟ اگر برنده می‌شدید و مدال قهرمانی را از آن خود می‌كردید چه حسی به شما دست می‌داد؟ حس غرور و افتخار؟ پس نتیجه می‌گیریم كه شما به دلیل به دست نیاوردن چنین حسی دچار این تاسف شده‌اید. شما با حسرت خوردن متوجه مهم‌ترین اولویت زندگی‌تان شده‌اید و جنبه دیگری از شخصیت‌تان را شناخته‌اید. با این كار می‌توانید در موقعیت‌های دیگری كه چنین حسی را برای‌تان به‌وجود بیاورد، شركت كنید. تاسف همیشه هم بد نیست و شما را به ابعاد پنهانی شخصیت‌تان هدایت می‌كند.



هدیه‌ای كه غم به شما می‌دهد

تاسف، واكنش طبیعی به از دست دادن یك ‌رویا یا یك دارایی یا یك فرصت است اما حسرت و اندوه همیشه هم بد نیست و اگر سازنده باشد قوی‌ترتان می‌كند. شروع یك غصه و نگرانی ابتدا مانند یك كوه درد می‌ماند و به‌تدریج مانند یك صخره سنگی روی شانه‌های‌تان می‌شود اما وقتی زمان می‌گذرد و فرصت بیشتری برای تجزیه و تحلیل اتفاقات پیدا می‌كنید آن مشكلات به اندازه یك تكه سنگ داخل جیب‌تان می‌شود و در نهایت تاسف‌ها و حسرت‌ها به شكل یك سنگ ریزه كوچك و نامحسوس در كفش‌های‌تان تغییر شكل داده و در نهایت محو می‌شوند و آنجاست كه روی دیگر مشكلات را بهتر درك می‌كنید و دست از حسرت خوردن برمی‌دارید. مثلا اگر كسی را ببینید كه به آنچه شما از دستش داده‌اید، رسیده و موفق شده است شما خوشحال می‌شوید و از شادی او احساس لذت می‌كنید؛ این روی دیگر حس تاسف و حسرت است كه شما آن را نادیده گرفته بودید.



از خرس وحشی فرار نكن

جنبه آزار‌دهنده حس تاسف همراه با عصبانیت است. وقتی نمی‌توانیم به موقعیتی كه دوست داریم برسیم، تاسف ما، همراه با نوعی عصبانیت است كه نمی‌توانیم كنترلش كنیم. در این مواقع عصبانیت مثل یك خرس وحشی فقط منتظر واكنش ماست. خرس وحشی اگر به او توجه كنید نعره‌ای بلند خواهد زد و وحشی‌تر خواهد شد اما اگر توجهی به او نكنید، راهش را خواهد گرفت و دیگر اثری از آن نیست. در این مواقع سعی كنید با دوستان و كسانی كه بودن در كنارشان به شما آرامش می‌دهد، باشیداما یك نكته خیلی مهم در مورد احساس تاسف به نیت خود شما برمی‌گردد؛ تا به حال شده كاری را از روی عشق و محبت انجام داده و از انجام آن احساس تاسف كرده باشید؟ اما هرگاه عملی را از روی حس ترس یا ناخواسته انجام دادید، حسرت و تاسف به‌دنبال داشته است برای این‌كه از احساس تاسف دوری كنید، باید از این به بعد به‌دنبال انجام كارهایی باشید كه با عشق و علاقه انجامش بدهید.


ویدیو مرتبط :
اگر فایلی را اشتباه پاک کردید دیگر نگران نباشید(۲)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

6 اشتباه رايج درباره آجيل



ارزش غذايي آجيل

1- بعضي‌ها خيال مي‌كنند آجيل ارزش غذايي ندارد و به قول معروف، شكم‌پركن است!


اصلا اين‌طور نيست! آجيل منبع سرشاري از پروتئين، آهن، روي، كلسيم، پتاسيم و بسياري ديگر از مواد معدني و ويتامين‌هاي آنتي‌اكسيدان است.

2- بعضي‌ها فكر مي‌كنند چربي آجيل، سلامت قلب را تهديد مي‌كند


البته آجيل چرب است، اما چربي‌اش از نوع اشباع‌نشده است كه كلسترول خون را پايين مي‌آورد و خطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي را كم مي‌كند. اغلب مغزهاي موجود در آجيل شامل 90 درصد اسيدهاي چرب اشباع‌نشده هستند.

3- برخي مي‌گويند آجيل سرطان‌زاست

برعكس! انواع آجيل حاوي آنتي‌اكسيدان‌هايي است كه باعث كاهش خطر ابتلا به سرطان مي‌شود. اين آنتي‌اكسيدان‌ها از اكسيد‌شدن و تخريب سلول‌ها و بروز بيماري‌هايي مانند ديابت هم جلوگيري مي‌كنند. البته ديابتي‌ها براي مصرف آجيل بايد ميزان تقريبي انرژي و كربوهيدرات آجيل مصرفي روزانه‌ خود را محاسبه كنند و آن را از كل كالري و كربوهيدرات دريافتي روزانه‌شان كم كنند.

مضرات آجيل

4- بعضي‌ها هم از آن‌ور بام مي‌افتند و مي‌گويند آجيل هيچ ضرري براي بدن ندارد

اين‌ هم اشتباه است! بالاخره آجيل‌ها پركالري هستند و هر گرم آجيل، لااقل 5 كالري انرژي غذايي توليد مي‌كند. از نظر ارزش تغذيه‌اي، يك نعلبكي آجيل تقريبا 600 كالري انرژي غذايي دارد؛ يعني معادل 2 بشقاب برنج! و به همين دليل توصيه مي‌شود مصرف آجيل و مغزه‌ها به عنوان ميان‌وعده و در حد متعادل باشد. وجود چربي‌هاي متراكم در انواع آجيل در افزايش وزن و بروز چاقي موثر است. ضمن اين‌كه آجيل،‌ سلامت دندان‌ها را هم به خطر مي‌اندازد و بعضي از محتويات آجيل، مانند بادام زميني، براي بعضي افراد به شكل آلرژن عمل مي‌كند و حساسيت‌زا هستند. افرادي كه به بادام‌زميني يا به ديگر اقلام موجود در آجيل حساسيت داشته باشند، با مصرف آن دچار واكنش‌هاي حساسيتي مي‌شوند كه اين واكنش‌ها در بعضي از موارد مي‌تواند بسيار شديد و حتي كشنده باشد. به همين خاطر توصيه مي‌شود اين قبيل افراد از خوردن آجيل يا آن اقلام خاص چشم‌پوشي كنند. ضمنا افراد مبتلا به آسم هم بايد از خوردن آجيل و خشكبار به طور كلي پرهيز كنند.


5- مي‌گويند فشارخوني‌ها بايد قيد تمام انواع آجيل را بزنند

نه! به فشارخوني‌ها توصيه مي‌شود در صورت تمايل به مصرف آجيل، تا حد ممكن از آجيل‌هاي خام استفاده كنند و دور آجيل‌هاي بوداده و شور را خط بكشند. آجيل اگر به اندازه و به عنوان منبع تامين‌كننده بخشي از انرژي غذايي روزانه‌مان مصرف شود، ضرر كه ندارد هيچ، مفيد هم هست. اما بيماران مبتلا به فشارخون بالا بايد حسابي مواظب باشند چون تحقيقات نشان داده مصرف آجيل‌هاي شور مي‌تواند در افراد مبتلا به فشار خون بال، منجر به شوك ناگهاني و ايست قلبي شود.

6- خيلي‌ها موقع خريد آجيل، پسته‌هاي لب‌خندان را ترجيح مي‌دهند

مي‌دانيد پسته‌ها را چطوري لب‌خندان مي‌كنند؟ اولش، آنها را مي‌ريزند در ظرف‌ آبگرم تا پسته‌ها حسابي باد كنند و بعدش بلافاصله مي‌ريزندشان توي ظرف آب سرد تا به قول خودشان، پوست پسته بتركد. اما اين شوك حرارتي (اختلاف دماي ناگهاني)، روي كيفيت پسته تاثير منفي مي‌گذارد و علاوه بر آن، موجب نم كشيدن پسته مي‌شود. خلاصه اين‌كه پسته‌هاي لب‌خندان هم ارزش غذايي‌شان پايين‌تر است، هم زودتر فاسد مي‌شوند. حتي تخمه‌هاي لب‌خندان هم انتخاب مناسبي نيستند؛ چون مغز تخمه وقتي در مجاورت هوا قرار مي‌گيرد، علاوه بر طعم، كيفيتش را هم از دست مي‌دهد و زودتر از انواع دربسته فاسد مي‌شود.