سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چند همسری؛ دردی که کهنه نمی‌شود


قضیه چند همسری شاید پیشینه تقریبا طولانی داشته باشد. البته در سال‌های قبل شرایط تا حدود زیادی فرق می‌کرد. ما می‌دیدیم که در یک سری از روستاها حتی خود خانم‌ها مایل به این بودند که همسرانشان ازدواج مجدد کنند



سارا نجیمی

وکیل پایه یک دادگستری

داستان از کجا شروع شد

قضیه چند همسری شاید پیشینه تقریبا طولانی داشته باشد. البته در سال‌های قبل شرایط تا حدود زیادی فرق می‌کرد. ما می‌دیدیم که در یک سری از روستاها حتی خود خانم‌ها مایل به این بودند که همسرانشان ازدواج مجدد کنند اما در جامعه امروز که هر لحظه بیشتر به سمت مدرنیته حرکت می‌کند دیگر بعید است که شما چنین مواردی را ببینید.

بر هیچ‌کس پنهان نیست که هیچ زنی نمی‌تواند با این موضوع که همسرش، علاقه، توجه و حتی مسایل مالی خود را با زن دیگری به اشتراک بگذارد، کنار بیاید. همین موضوع باعث شده تا مساله چند همسری به یکی از بحث‌های همیشگی در دادگاه‌های خانواده تبدیل شود.



ارتباطی در سایه

در مورد اتفاقی که در تلویزیون افتاد و مردی با صراحت از داشتن سه همسر خود در مقابل دوربین صحبت کرد تحلیل‌های زیادی وجود دارد. شاید این مرد را به نوعی باید از موارد استثنا دانست چون بیشتر افرادی که وارد روابط چند همسری می‌شوند معمولا بدون اطلاع همسر اول خود اقدام به این کار می‌کنند و این رابطه همیشه در خفا اتفاق می‌افتد. ارتباطی که ما می‌گوییم «رابطه در سایه».



دستی که بالاخره رو می‌شود

خود من در طول سال‌های وکالت موردی داشتم که بعد از سال‌ها متوجه حضور زنی دیگر در زندگی‌اش شده بود. ماجرا از این قرار بود که آقایی شش سال بعد از ازدواج با یک خانم، ازدواج مجدد کرده بود اما کسی از این ماجرا اطلاع نداشت. درست شش سال بعد این دو خانم در یک مهمانی زنانه به طول کاملا اتفاقی همدیگر را ملاقات کردند و همه چیز مشخص شد. تلخی ماجرا تا جایی بود که فرزندان هر دو زن را تحت تاثیر قرار داده و به‌طور کلی جریان زندگی این خانواده را وارد مرحله تازه‌ای کرد و از هم پاشید.



چیزهایی که قانون می‌گوید

بر اساس قانون مرد در مورد عقد دائم می‌تواند همسر دوم اختیار کند. البته این امر منوط به اجازه کتبی و رسمی همسر اول است.
هر چند در مورد عقد موقت بر اساس قانون نیازی به این اجازه وجود ندارد. البته موارد دیگری هم وجود دارد که می‌تواند تا حدودی به نفع همسر اول باشد بر اساس قانون در صورتی‌که شوهر بدون اجازه همسر اول خود ازدواج مجدد کند زن می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند. البته این یکی از مواردی است که باید در هنگام عقد از طرف زن در دفترخانه ازدواج امضا شده و به ثبت برسد. در غیر این صورت همسر اول نمی‌تواند تقاضای طلاق داشته باشد.
قانون در صورتی‌که ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول صورت گرفته باشد یک جریمه نقدی برای دفترخانه‌ای که این عقد در آنجا به ثبت رسیده هم در نظر گرفته است.



نواقصی که وجود دارد

برخلاف بسیاری از قوانین دیگری که در آن به حقوق زنان احترام گذاشته شده است به عنوان یک وکیل معتقدم که هنوز کاستی‌هایی در قانون چند همسری در زمینه حمایت از زنان به عنوان یکی از بخش‌های اصلی تشکیل دهنده جامعه وجود دارد. این موضوعی است که بسیاری از وکلا و موکلانشان هم به آن اذعان دارند. هرچند  امیدواری‌ها در زمینه بهتر شدن آن همچنان در جامعه حقوقی وجود دارد.


ویدیو مرتبط :
پلاستیک کهنه دمپایی کهنه میخریم، نون خشک بیار ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رهایی از کار، آرزوی کودکان کهنه شده کار



کار کردن کودکان

کودکان آشنا با کار و رنج خیابان های هند، دولتی تشکیل داده اند تا به مردم و هم سالانشان درباره حقوق کودک آگاهی ببخشند. دولتی که نخست وزیری ۱۳ ساله دارد و همه ۳۸ وزیر آن را کودکان کار و خیابانی تشکیل می دهند که با کمک موسسه های غیردولتی از رنج کار رها شده اند.

این کودکان که تا چندی پیش، در اطراف خط آهن یا ایستگاه های اتوبوس پرسه می زدند و یا صبح تا شب به انجام کارهای طاقت فرسا ناچار بودند تا خوراک روزانه خود را درآورند، حالا تلاش می کنند تا برای کودکان کار، آموزش و آسایش فراهم کنند.

سوراج، ‌نخست وزیر این دولت به همراه ۶۰ کودک دیگر که برخی وزیرند و دیگران مامورانی که به وزیرها کمک می کنند، پس از رهایی از کار، مدتی را در یک مرکز بازپروری در منطقه باهارایچ هند گذراندند و آموزش دیدند. پس از مدتی، آن ها دولت خود را تشکیل دادند، دولتی کامل با وزیران بهداشت، آموزش، ورزش، محیط زیست و فرهنگ. آن ها تلاش می کنند تا درباره حق کودکان برای زندگی، امنیت، رشد و مشارکت به جامعه آگاهی ببخشند.

اعضای این دولت مانند هر سیاست مدار دیگری، برای ترویج باورهای شان گردهمایی تدارک می بینند، سخن رانی می کنند و برنامه هایی برای آشنا کردن کودکان کار با حقوق شان برپا می کنند.

این کوشندگان کوچک حقوق بشر امیدوارند با آگاهی بخشیدن به کودکان کار آن ها را تشویق کنند تا به سازمان های حمایت از کودکان کار بپیوندند و به مدرسه بروند تا بتوانند آینده بهتری برای خود بسازند، زیرا به باور این کودکان: "تا زمانی که همه کودکان از کار رها نشوند، هیچ کودکی آزاد نیست."