سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چـاره شـوره سـر



 

چاره شوره سر

 

وقتی اسم شوره‌سر به میان می‌آید، معمولا این سوال مطرح می‌شود که با چه شامپو یا دارویی می‌توان به جنگ آن رفت؟

وقتی به بازار شامپوهای ضدشوره مراجعه می‌کنید، با انبوهی از اسامی مختلف مواجه می‌شوید.

بنابراین در انتخاب نوع شامپو دچار تردید می‌شوید. در اینجاست که هرکسی بنا به سلیقه خودش نوعی شامپو را انتخاب کرده و از آن استفاده می‌کند و نتیجه‌ای هم می‌گیرد یا اینکه عاقلانه‌تر عمل کرده و به یک متخصص پوست مراجعه می‌کند و پزشک، پس از معاینه، تشخیصی برای بیمار می‌گذارد و بهترین نوع شامپو را برای او تجویز می‌کند و روش مصرف آن را هم ارایه می‌دهد.

 

یکی از شایع‌ترین علت‌های شوره‌سر، درماتیت سبورئیک است؛ التهاب مزمن پوست در مناطق مملو از غدد چربی‌ساز مثل پوست‌سر و صورت، گوش‌ها، قفسه‌صدری، پشت، چین‌های زیربغل، کشاله‌ران و ناف‌‌.

 

علت بروز شوره‌سر در این بیماران، غالبا پرکاری غدد چربی‌ساز پوست تحت‌تاثیر هورمون‌های مردانه (موجود در زنان و مردان) و تجمع بیشتر نوعی مخمر به نام مالاسزیاست که در پوست چرب این افراد تکثیر پیدا می‌کند و به‌عنوان یک عامل محرک در این افراد مستعد به بیماری شوره‌سر عمل می‌کند.


درماتیت سبورئیک یا اگزمای سبورئیک در 2 مرحله از زندگی ظاهر می‌‌شود؛


مرحله‌ اول


از بدو تولد شروع می‌شود و معمولا 6 تا 9 ماه و گاهی بیشتر به طول می‌انجامد که ناشی از انتقال هورمون‌های مردانه از مادر به نوزاد است و به صورت ورقه‌های سفید مایل به زرد و چرب روی‌سر و صورت تظاهر می‌کند و با دفع تدریجی این هورمون‌ها از خون شیرخوار به تدریج بیماری خود به خود برطرف می‌شود.

 

مرحله دوم

 

بروز این بیماری در دوران بلوغ است و با ظهور هورمون‌های بلوغ و مردانه به تدریج بیماری برگشت‌ می‌کند، به صورت شوره‌سر، خودش را نشان می‌دهد که معمولا روی یقه پیراهن‌ها و کت‌های مشکی به صورت پوسته‌های خشک و در مواردی، چربی‌های سفید مایل به زرد تظاهر می‌کند. علاوه بر شوره‌سر، در مواردی، پوسته‌های خشک روی ابروها وکانال گوش و گونه‌ها و گوشه بینی دیده می‌شود که با مختصری قرمزی همراه است. علت‌های دیگر شوره‌سر، بیماری‌هایی هستند؛ مانند پسوریازیس، درماتومیوزیت، اگزمای آتوپیک، ایکتیوز و کچلی قارچی‌سر که هر کدام‌شان علایمی دارند که بر بالین بیمار می‌توان به آنها مشکوک شد و با آزمایش‌هایی به تشخیص قطعی رسید و با درمان‌های مناسب، آنها را آرام کرد.

 

چاره شوره سر


شوره‌ها و داروها

 

برای درمان شوره‌سر و صورت می‌توان از کِرِم‌ها و لوسیون‌های کلوتریمازول و کتوکونازول، مرطوب‌کننده‌ها و کورتون‌های ضعیف و شامپوهای محتوی سلنیوم سولفاید، زینک پریتینیوم و کتوکونازول استفاده کرد.

 

با استفاده از موارد ذکر شده بالا و پس از آرام‌ شدن شدت شوره، می‌توان درمان را قطع کرد و چون در ایجاد بیماری‌، شرایط تغییر نکرده است (یعنی پرکاری غدد چربی‌ساز وجود دارد و عامل مخمر قارچی هم به عنوان یک مخمر طبیعی روی پوست همه افراد و با تراکم بیشتر روی پوست بیماران مبتلا به اگزمای سبورئیک وجود دارد) با کم‌شدن عامل محرک بیماری و مولد شوره‌سر، شوره کمتر می‌شود؛ چون این مخمر سرعت رشد و تکثیر کندی دارد 2هفته تا چند هفته به طول می‌انجامد که دوباره به شمار قبلی برسد.

در این مرحله است که شوره و خارش‌سر مجددا برقرار خواهد شد بنابراین درمان ضدشوره هر چند هفته به صورت یک دوره باید انجام شود.



شوره سر تا آخر عمر

 

شوره‌سر با توجه به اینکه علت‌های مسبب بیماری همیشه برقرار هستند، ممکن است تا پایان عمر وجود داشته باشد و درمان هم به صورت دوره‌ای انجام شود. افرادی که بیماری پارکینسون دارند، با تشدید دوره‌هایی از شوره‌‌سر و صورت مواجه خواهند بود و نیز اشخاص مبتلا به بیماری ایدز، با شوره شدید و مقاوم به درمان‌های رایج مواجه خواهند شد.



شامپوهای ضدشوره

 

شامپوها، ترکیب‌های مایع تمیزکننده‌ای هستند که به منظور شست‌وشوی چربی‌های غدد چربی‌ساز پوست‌سر و بدن، سلول‌های لایه شاخی جدا شده از پوست‌سر، شوره‌سر و‌‌ آلودگی‌‌های محیطی مانند ذرات گرد و غبار و دوده سوخت‌های فسیلی طراحی شده‌اند. محتوای تمیزکننده‌ها و شست‌وشوکننده‌ها، عوامل کف‌کننده، حالت‌دهنده‌ها و نرم‌کننده‌ها، ضخیم‌کننده‌های تار مو، عطرها، ترکیب‌های محافظ و در مواردی ویتامین‌ها هستند. بنابراین بر اساس وضعیت کف‌سر و ساقه موها، شامپوهای متفاوتی عرضه شده است:

 

1.شامپوهایی برای موهای چرب که به‌شدت چربی‌ها را در خود حل کرده و می‌شویند ومقداری هم نرم‌کننده دارند.

 

2.شامپوهایی برای موهای خشک که یک تمیزکننده بسیار ملایم هستند و محتوی مقادیر فراوان نرم‌کننده هستند.

 

3.شامپوهای ضدشوره که برای درمان شوره‌سر طراحی شده و محتوی تراش‌دهنده لایه شاخی وترکیب‌های ضدقارچی، ضدالتهابی وضدتکثیر بخش سطحی پوست هستند.

 

4.شامپوهای حرفه‌ای که برای شست‌وشوی موها پس از رنگ کردن ساخته شده و مانع متورم شدن تار موها می‌شوند.

 

5.شامپو بچه که محتوی یک تمیز کننده ضعیف بوده و در صورت واردشدن به چشم، موجب بی‌حسی سطح چشم ‌شده و مانع سوزش‌ و قرمزی ملتحمه می‌شود.

 


... و اما بعد از شامپو

 

شامپوها اگر بخواهند چربی پوست‌سر و موها را به طور مناسب بزدایند و برطرف کنند به طور ثانویه موجب زبر و خشک وکدر شدن ساقه موها خواهند شد و بالطبع، شانه کردن و آرایش کردن آن را با مشکل مواجه خواهند کرد. فر و رنگ کردن دایمی موها موجب صدمه به پوشش ساقه موها خواهد شد که عوارضی مانند خش شدن، شکنندگی و گره خوردن موها را هم در پی خواهد داشت و بنابراین برای مقابله با آسیب‌های ساقه موها و درخشنده کردن آنها کاهش شکنندگی، کاهش سوراخ‌سوراخ شدن ساقه موها، افزایش قدرت و استحکام ساقه موها و ترمیم پروتئین‌های صدمه‌دیده ساقه موها ضروری است که ازحالت‌دهنده‌ها و نرم‌کننده‌ها استفاده کنیم.

 

نرم‌کننده‌ها، بارهای منفی الکتریکی که در اثر شانه کردن در موها به وجود می‌آید و موجب دور شدن تارموها از هم می‌‌شود را خنثی کرده و به حالت دادن موها کمک می‌کند. همچنین نرم کننده‌ها هیچ‌گاه باعث ریزش موها نمی‌شوند؛ در حالی که عده‌ای به غلط اعتقاد دارند که این ترکیب‌ها موجب ریزش موها می‌شوند.

منبع : salamat.ir


ویدیو مرتبط :
مـن آمـده ام بـه کــوی علــی که ، سـر فکــنم بــه پـای علـی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توافق نهایی بر سـر قیمت خودرو



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت خودرو

 

اخبار اقتصادی - رئیس شورای رقابت رونمایی کرد
توافق نهایی بر سـر قیمت خودرو

پس از حدود یک سال و نیم انتظار مردم و خودروسازان، بالاخره پرونده قیمت خودرو با افزایشی میانگین 5/5 درصدی، بسته شد تا ختم این «پرونده» با گرانی همراه باشد و امید مشتریان برای ارزانی و حتی تثبیت قیمت، به یاس تبدیل شود و ابهامات قیمتگذاری نیز همچنان باقی بماند.

با افزایش قیمت میانگین 5/5 درصد
پرونده قیمت خودرو بسته شد
اگرچه جو عمومی جامعه مخالف افزایش قیمت خودرو است و مردم نیز بابت کاهش و تثبیت قیمت‌ها به شورای رقابت امید بسته بودند، اما رئیس این شورا دیروز با حضور در جمع خبرنگاران خبر از گرانی داد و اعلام کرد که «پرونده قیمت خودرو» مختومه شده است.  به گفته رضا شیوا، قیمت‌های تعیین شده تا یک سال ثابت خواهند بود، منتها اگر شورای رقابت تشخیص دهد شرایط بهتری برای فروش وجود دارد یا اینکه شرایط کشور به‌گونه‌ای شود که نیاز به تغییر قیمت‌ها باشد، این شورا مجبور به تجدیدنظر در مورد قیمت خودرو خواهد شد.

  قیمت جدید خودروهای داخلی
بنابر اعلام رئیس شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی به‌طور متوسط 5/5 درصد افزایش پیدا کرده و خودروسازان مجازند با رعایت پنج شرط، نرخ‌های جدید را در سیستم فروش خود اعمال کنند. شروط شورای رقابت البته همان‌هایی است که پیش تر اعلام شد، به‌نحوی‌که خودروسازان باید اول، تولید خود را به سطح قابل‌قبولی (مورد تایید شورای رقابت) برسانند؛ دوم، طرح‌های فروششان به شکلی باشد که خودرو به‌دست مصرف‌کننده واقعی برسد؛ سوم، بازار حاشیه‌ای حذف شود؛ چهارم، فرمت قراردادها به شکلی منصفانه اصلاح شود و پنجم، اینکه به جز آپشن‌های ضروری (کیسه هوا و یورو4)، نصب هیچ آپشن دیگری روی خودروها الزامی نباشد.


شورای رقابت برای تعیین قیمت‌های جدید، «قیمت کارخانه خودروها» را به‌علاوه «هشت درصد مالیات بر ارزش افزوده» و «سه درصد هزینه شماره‌گذاری» و «حدود یک میلیون تومان بابت هزینه بیمه شخص ثالث» کرده و «قیمت مصرف‌کننده» را به‌دست آورده است. این «قیمت» در ادامه به‌علاوه «هزینه کیسه هوا و یورو4» شده و با لحاظ کردن سود خودروسازان، قیمت نهایی خودروها به‌دست آمده است.


بر این اساس و طبق محاسبات شورای رقابت، از این پس پژو 206 تیپ 5 با قیمت 34 میلیون و 115 هزار تومان، پژو 206 صندوق دار V8، 34 میلیون و 650 هزار تومان، رانا 32 میلیون و 32 هزار تومان، پژو پارس جدید، 34 میلیون و 881 هزار تومان، پژو پارس دوگانه سوز، 36 میلیون و 421 هزار تومان، پژو 405 مدل slx، 30 میلیون و 302 هزار تومان، پژو 405 دوگانه سوز، 30 میلیون و 118 هزار تومان، سمند سورن، 33 میلیون و 129 هزار تومان، پژو پارس مدل TU5، 36 میلیون و 70 هزار تومان، سمند EF7 دوگانه سوز، 31 میلیون و 780 هزار تومان، سمند EF7 بنزینی، 29 میلیون و 515 هزار تومان، پراید 131 مدل SL، 19 میلیون و 600 هزار تومان، پراید 131 مدل SX، 20 میلیون و 122 هزار تومان، پراید 132 SL، 19 میلیون و 685 هزار تومان، پراید 132 مدل SX، 20 میلیون و 208 هزار تومان، پراید 111 مدل SL، 19 میلیون و 920 هزار تومان، سایپا 111 مدل SX، 20 میلیون و 445 هزار تومان، پراید 141 مدل SL، 18 میلیون و 800 هزار تومان، پراید 141 مدل SX، 19 میلیون و 320 هزار تومان و تیبا نیز 24 میلیون و 185 هزار تومان به‌دست مشتریان خواهند رسید.  به گفته رئیس شورای رقابت، اگر در قرارداد عنوان شده باشد که خودرو به قیمت روز تحویل داده شود، این اتفاق خواهد افتاد؛ به این معنی که خودروسازان می‌توانند قیمت‌های جدید را ملاک اخذ باقیمانده پول خودروهای ثبت‌نامی از مشتریان، قرار دهند.

 

به‌عنوان مثال، اگر در قرارداد پیش فروش پژو 206 تیپ 5 قید شده که این خودرو با قیمت روز تحویل داده شود، مشتریان باید قیمت جدید این خودرو؛ یعنی 34 میلیون و 115 هزار تومان را بپردازند.


اما هرچند شورای رقابت تاکید کرده که افزایش قیمت خودرو فقط با تحقق این پنج شرط امکان‌پذیر است، اما خودروسازان از همین حالا و در شرایطی که شروط پنجگانه رعایت نشده‌اند، مجاز به اعمال نرخ‌های جدید در سیستم فروش خود هستند. با این حساب، گویا شورای رقابت به‌نوعی بنا را بر اعتماد به خودروسازان گذاشته و با فرض اینکه شروط پنجگانه از سوی آنها به اجرا در خواهد‌آمد، مجوز افزایش قیمت را برایشان صادر کرده است. آن طور که رئیس شورای رقابت در پاسخ به «دنیای‌اقتصاد»، عنوان کرد، شورا نمی‌توانسته یک سال دیگر بابت تحقق پنج شرط خود صبر کرده و آنگاه قیمت‌های جدید را اعلام کند؛ بنابراین مبنا را بر تعامل و اعتماد گذاشته است.

  عرضه تندر با قیمت قبلی
اما قیمت جدید خودروهای داخلی در حالی اعلام شده که نام برخی خودروها مانند تندر-90 و مگان و سوزوکی گرندویتارا، در بین آنها به چشم نمی‌آید. در این بین، تندر-90 با توجه به تیراژ بالاترش، از اهمیت بیشتری برای مشتریان برخودار است، اما با این حال رئیس شورای رقابت در نشست خبری دیروز خود از نبود اطلاعات مربوط به هزینه تولید این خودرو صحبت به میان آورد. به‌گفته شیوا، متاسفانه اطلاعات مربوط به تولید تندر-90، از سوی رنوپارس (شرکت تامین‌کننده قطعات تندر-90 در ایران)، به شورای رقابت ارائه نشده و شورا مجبور است این مساله را گزارش کرده و سپس در مورد قیمت تندر تصمیم‌گیری کند. وی همچنین تاکید کرد که‌ تا وقتی تصمیم جدی در مورد قیمت تندر-90 گرفته نشده، این خودرو باید به قیمت خرداد 92 فروخته شود. شیوا همچنین در مورد مگان نیز عنوان کرد که این خودرو فعلا تولیدی ندارد و از همین رو شورا قیمتی برای آن تعیین نکرده است.

  اعتماد بیش از حد به خودروسازان؟
قیمت‌های جدید خودروهای داخلی اما در شرایطی از سوی شورای رقابت اعلام شده که حالا چند پرسش در ذهن جامعه شکل گرفته است، از جمله اینکه شورا با چه تضمینی در مورد رعایت شروط افزایش قیمت، به خودروسازان اعتماد کرده و ملاک را تعامل با آنها قرار داده است؟


در واقع پرسش بزرگ جامعه این است که آیا تضمینی بابت اینکه خودروسازان پنج شرط شورای رقابت را رعایت کنند، وجود دارد؟ اصلا کدام مرجع و با چه قدرت اجرایی می‌خواهد بر عملکرد خودروسازان پس از اعمال قیمت‌های جدید، نظارت کند؟ اگرچه رئیس شورای رقابت سعی کرد پاسخ این پرسش‌ها را بدهد، اما نوع توضیحات وی نتوانست خبرنگاران را قانع کند. شیوا در پاسخ به این پرسش «دنیای‌اقتصاد» که چرا وقتی هنوز شروط پنجگانه شورا محقق نشده، خودروسازان مجوز افزایش قیمت را دریافت کرده‌اند، گفت: شما انتظار داشتید ما چکار کنیم؟ آیا باید یک سال دیگر هم صبر می‌کردیم؟


وی همچنین در واکنش به اینکه شورا چگونه بر عملکرد خودروسازان نظارت انجام خواهد داد نیز تاکید کرد: ما قرار را بر تعامل گذاشته‌ایم و نمی‌خواهیم به زور متوسل شویم، اما اگر خودروسازان عملکرد مناسبی در مورد تحقق شروط پنجگانه نداشته باشند، خود شورا با توجه به تشکیلات قضایی اش، با آنها برخورد خواهد کرد. به گفته شیوا، اعمال جریمه‌های سنگین از جمله برخوردهایی است که خودروسازان در صورت عدول از شروط شورای رقابت، با آن روبه‌رو خواهند شد؛ همچنین بازرسان شورا نیز با ورود به سیستم فروش خودروسازان و سایر اقدامات مربوطه، بر عملکرد خودروسازان نظارت خواهند کرد.


رئیس شورای رقابت در ادامه این را هم گفت که افزایش تیراژ تولید خودروسازان یکی از الزامات مدنظر شورای رقابت است و بر این اساس قرار شده طی سال‌جاری، تولید ایران خودرو نسبت به سال 92 حداقل 45 درصد، تولید سایپا 40 درصد، تولید مدیران خودرو 83 درصد، تولید کرمان موتور 255 درصد و تولید خودروسازان راین نیز 4 هزار و 141 درصد افزایش یابد. وی با بیان اینکه تولید ماهانه شرکت‌های خودروساز توسط شورای رقابت کنترل خواهد شد، تاکید کرد: در مورد قراردادها نیز باید طوری عمل شود که حقوق مصرف‌کننده رعایت شود و قراردادها یکطرفه نباشند؛ در واقع قراردادها باید حالت رقابتی داشته باشند و از همین رو قرار شده اول، 20 درصد تولیدات شرکت‌های خودروساز به‌صورت نقدی عرضه شود، دوم، عرضه خودرو از طریق نمایندگی‌ها به حداقل برسد، سوم، کد ملی هر فرد در خرید خودرو مدنظر قرار گیرد و چهارم، در طول 6 ماه بیشتر از یک خرید نقدی توسط هر فرد انجام نشود.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت خودرو

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد