سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چطور یک ماشین خفن اجاره کنیم؟!


برای اینکه داستان اجاره ماشین های لوکس و خرید و فروش آنها کاملا روشن شود، سراغ یکی از افرادی که به کار اجاره ماشین مشغول است رفتیم تا از چم و خم این شغل آگاه شویم. او می گوید که درآمد نسبتا خوبی را تاکنون از اجاره اتومبیل هایش به دست آورده.

یکشنبه: بچه های دیروز که تمام دلخوشی شان جمع کردن کارت و پوستر ماشین هایی مثل هامر، بنز، بی ام دبلیو، فورد، لامبورگینی، کادیلاک، کرایسلر، فراری و پورشه بود، امروز دیگر بزرگ شده اند و فکر کردن به آرزوهای دوران کودکی که سقف آن در داشتن سری جدید کارت و پوستر فلان ماشین خلاصه می شد، برای آنها به طنز تلخی می ماند.

غم نان و هزینه بنزین و تعمیر پرایدی که به چندین برابر ارزش واقعی خریداری شده، مجالی برای مشتاقان دیروزی ماشین نمی گذارد. ماشین که روزگاری یک آرزوی شیرین برای بچه ها بود، حالا به یک چهارچرخه روزمره بدل شده.

بچه های امروز اما دنبال کارت و پوستر نیستند و با فشردن پدال گاز خفن ترین ماشین های روز دنیا، به آرزوهای بچه های دیروز، زبان درازی می کنند. ماشین های گران قیمت و لوکس را تنها می توان در دورهای شبانه یا پارکینگ رستوران ها و فست فودهای معروف پیدا کرد اما اینکه واقعا جوان ها صاحب این ماشین های میلیونی هستند یا نه، همیشه جای سوال دارد.

چند وقتی است که بازار «رنت کاری» ها بسیار داغ است. «رنت» واژه ای انگلیسی به معنی اجاره کردن و رنت کاری اصطلاحی است که به افرادی اطلاق می شود که خودرو اجاره می دهند!



لیست خودروهایی که این افراد اجاره می دهند از پراید و پژو تا امپراتورهای آلمانی یعنی بنز و بی ام دبلیو و پورشه و در نهایت فراری و لامبورگینی ایتالیایی را شامل می شود. خودروهای در دسترس این افراد، مزین به انواع پلاک های ملی، گذر موقت و مناطق آزاد هستند. افرادی که مشغول اجاره این اتومبیل ها هستند با یکدیگر تیمی را تشکیل می دهند که در صورت نداشتن اتومبیلی که مشتری شان می خواهد، آن را از هم اجاره می کنند.

برای اینکه داستان اجاره ماشین های لوکس و خرید و فروش آنها کاملا روشن شود، سراغ یکی از افرادی که به کار اجاره ماشین مغشول است رفتیم تا از چم و خم این شغل آگاه شویم. او می گوید که درآمد نسبتا خوبی را تاکنون از اجاره اتومبیل هایش به دست آورده.

«کمال الدین بالو» که از بچگی عاشق داشتن ماشین های لوکس بوده در کنار اینکه ماشین هایش را اجاره می دهد، همچنان مشغول کامل کردن کلکسیون ماشین های اسباب بازی لوکس و تجملی در اتاقش نیز هست.

مشتریان کلاهبردار

عید امسال هم گذشت و خیلی ها با دیدن اتومبیل های لوکس در جاده ها و خیابان های شهر در حسرت ماندند اما شاید خیلی ها ندانند سرنشینان بخش عمده ای از این خودروهای لوکس، هر لحظه برای سالم نگه داشتن شان، استرس زیادی را تحمل می کنند چرا که سوار یک خودروی اجاره ای شده اند!

باورش کمی سخت است که کسی پول کافی نداشته باشد و سوار خودروهای لوکس شود؟ این روزها دیگر شاید قضاوت کردن درباره ثروتمند بودن افراد تنها با تکیه بر خودرویی که سوار می شوند یک اشتباه باشد چرا که ممکن است هر کسی خودرویی را کرایه کرده تا به گردش برود یا حتی نقشه ای دارد که باید خودش را پولدار نشان بدهد.

شاید ضرب المثل «جیب خالی، پز عالی» را همه شنیده باشند، این روزها مصداق جالب این ضرب المثل، کسانی هستند که کل درآمدشان به اندازه یک دهم قیمت یک ماشین لوکس هم نیست اما سراغ شرکت های اجاره چنین ماشین هایی می روند و ماشین های چند صد میلیونی را برای اهداف مختلف کرایه می کنند و به همه پز می دهند که ماشین شان چنین است و چنان! اما داستان پشت پرده این موسسات هم جالب است؛ موسساتی که حتی خود مدیران شان هم معتقدند بیشتر مشتریان شان کلاهبردار هستند!



چه کسانی؟ چه ماشین هایی؟

پرطرفدارترین ماشین های لوکس کرایه ای در ایران، آنهایی هستند که اصلا امکان پلاک شدن در داخل را ندارند! لامبورگینی و پورشه، هر چند ماشین های بسیار لوکسی هستند اما به هر حال کسانی هستند که پولش را داشته باشند تا از کشور مبدأ آنها را وارد کنند و برای شان پلاک ایرانی بگیرند.

به عبارت دیگر ماشین های آمریکایی (ساخت کمپانی های فورد، شورلت، اینفینیتی و جنرال موتورز) که در ایران پلاک نمی شوند، خاص تر و توی چشم تر هستند. کادیلاک از جنرال موتورز، موستانگ از فورد و کامارو و کوروت از شورولت ماشین هایی هستند که تهرانی ها بیشتر برایشان سر و دست میشکنند.

این جور ماشین ها را معمولا یک شب برای عروسی می گیرند اما ماشین های شاسی بلند به خصوص هامر را چند روزه و برای سفر و به خصوص اسکی کرایه می کنند. قیمت اجاره این ماشین ها متفاوت است و برخی از آنها تا سقف یک میلیون تومان هم می رود.

افرادی که ماشین اجاره می کنند اقشار متفاوتی هستند و همچنین انگیزه های متفاوتی هم دارند. این افراد گاهی دامادهایی هستند که برای مراسم عروسی شان ماشین اجاره می کنند، گاهی دیگر نیز خواننده ها و یا کارگردانانی هستند که برای تهیه کلیپ ها و فیلم هایشان اتومبیلی را اجاره می کنند و برخی دیگر هستند که برای گشت و گذار و مسافرت یا رفتن به یک جلسه مهم و ... ماشین اجاره می کنند که اصطلاحا به آن اجاره دربستی می گویند.





هیجان ماشین های شیک

در میان اتومبیل های گذر موقت وارد شده به ایران، خودروهای آمریکایی بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده اند زیرا ویژگی هایی چون سرعت، قدرت، هیجان رانندگی و زیبایی ظاهری را با قیمتی بسیار مناسب در اختیار شما قرار می دهند و نمونه کار کرده آنها نیز به وفور در کشورهای حاشیه خلیج فارس یافت می شود.

در این میان، دوج چارجر و فوردت موستانگ به عنوان ارزان ترین و محبوب ترین عضو گروه اتومبیل های آمریکایی گذر موقت شناخته می شوند و پس از آنها نیز شورولت کامارو، کرایسلر 300، هامر و کوروت بیشترین میزان واردات را به نام خود ثبت کرده اند. آنهایی که از کیفیت مونتاژ و سطح امکانات رفاهی این خودروهای نسبتا ارزان قیمت راضی نبودند سراغ مدل های مختلف کادیلاک رفتند.

کادیلاک به عنوان یک اتومبیل لوکس آمریکایی، کیفیت مطلوب وو آپشن های زیادی را به شما هدیه می دهد. تا سال گذشته نیسان 350Z هم در میان واردکنندگان اتومبیل های گذر موقت محبوبیت خاصی داشت چون مانند فورد دموستانگ، یک اتومبیل کوپه اسپورت و ارزان قیمت بوده و توانایی فنی قابل توجهی دارد اما کم کم چهره اش تکراری شد و با ورود مدل 370Z محبوبیتش کاهش پیدا کرد.

از بحث اتومبیل های پرطرفدار و ارزان قیمت گذر موقت که بگذریم، نوبت می رسد به خاص ترین و گران ترین گذر موقت های وارداتی که قاعدتا شامل اتومبیل های لوکس یا سوپر اسپورت های اروپایی بوده اند.

قرارداد رسمی برای اجاره اینطور ماشین ها بسته نمی شود و اگر وجود هم داشته باشد، کسی حوصله ثبت و محضر و این کارها را ندارد. طرفین ترجیح می دهند با گرفتن چک و سفته و مدارک سر و ته ماجرا را هم بیاورند.

قرارداد برای تعداد ساعات معین بسته می شود که معمولا کمتر از 10 ساعت اجاره داده نمی شود یا اگر هم پایین تر از 10 ساعت اجاره داده شود پول همان 10 ساعت گرفته می شود. همچنین اجاره کننده معلوم می کند که می خواهد چند ساعت ماشین را داشته باشد.



برای ماشین های ارزان تر مثل کرایسلر که ساعتی 30 تا 40 هزار تومان کرایه می شوند، یک چک معتبر همراه با یک سند ملکی به عنوان گرو گرفته می شود اما برای ماشین های گران تر مثل کامارو، صاحب ماشین باید اجاره کننده را بشناسد و به هر کسی اجاره اش نمی دهد.



اگر مشکلی برای ماشین پیش آمد چی؟

اگر مشکلی برای ماشین پیش آمد فرد طبق قرارداد باید خودش همه هزینه ها را بدهد. برای عروسی معمولا صاحب ماشین یا راننده اش پشت سر ماشین می رود، اما این کارها هم لازم نیست. ماشین های اینطوری خودشان سیستم GPS دارند و می شود آنها را اینترنتی چک کرد که ماشین دقیقا کجاست، چه مسیری را رفته و با چه سرعتی حرکت می کند.

بعضی از مالک ها هم خودشان یک فرستنده در یک قسمت ماشین که معلوم نباشد نصب می کنند تا کاملا آن را چه کنند. اینطوری حتی اگر طرف بیشتر از 120 تا سرعت هم برود، برایشان SMS می آید. یعنی همه چیز را تحت نظر دارند.

یک مشکل دیگر باقی می ماند آن هم زمانی است که فرد با ماشین تصادف کند. در قراردادها ذکر شده که در صورت تصادف فرد هم قیمت درست کردن ماشین و هم قیمت روزهایی را که به واسطه تعمیر، ماشین می خوابد را باید بپردازد.





مشتریان خارجی و ایرانی

پدر میان مشتریان این شرکت ها 2 دسته جزو مشتریان دائمی هستند: جوانان و خارجی هایی که برای سفر به ایران آمده اند. داستان این 2 گروه اما خیلی متفاوت است. توریست ها به هیچ عنوان کلاهبردار نیستند و خیلی کم پیش می آید به تعهدات شان عمل نکنند.

معمولا هم ماشین را سالم تحویل شرکت ها می دهند؛ اما جوانان نه! بسیاری از این جوانان پس اندازشان را به این دلیل خرج اجاره کردن ماشین های مدل بالا می کنند تا بتوانند جلوی دوستان شان فخر بفروشند و یک شب در خیابان های تهران گشت و گذار کنند.

این افراد یا ماشین را سالم تحویل نمی دهند و یا اینکه از پس دادن هزینه های اجاره یا تصادف احتمالی برنمی آیند و مجبور می شوند خط موبایل شان را عوض کنند تا دیگر تماسی از شرکت اجاره ماشین نداشته باشند. در هر حال شرکت های اجاره ماشین در این سال ها کارشان را ادامه داده اند و بعید به نظر می رسد حالا حالاها کارشان کساد شود چرا که از هر قشری مشتری دارند و هر نوع ماشینی در بساط شان پیدا می شود.

از بنز و بی ام و که ساعتی 40 هزار تومان اجاره می دهند تا پراید و پژو که ساعتی 5 هزار تومان قیمت اجاره شان است. حتی هستند کسانی که یک پراید مدل 86 را 2 روزه 35 هزار تومان اجاره می کنند تا مسافرکشی کنند چرا که این شرکت ها فقط برای بچه پولدارها و عروس و دامادها نیستند، بلکه خیلی ها از این شرکت ها استفاده می کنند تا درآمد کسب کنند.



ماشین های گذر موقت از کجا می آیند؟

کیش، قشم و چابهار مناطق آزاد تجاری هستند. یعنی قیمت ماشین در این مناطق، برابر با قیمت جهانی است. اینطوری یک ماشین لوکس را که در تهران 300 تا 400 میلیون در می آید، می شود با 70 تا 80 میلیون خرید.

منتها این ماشین ها پلاک مناطق آزاد می شوند و فقط در همین مناطق می توانند تردد داشته باشند. با این استثنا که هر ساکن کیش (یا مناطق آزاد دیگر) با داشتن کارت مخصوص کیش وندی، می تواند ماشین اش را هر سال برای یک تا دو ماه از کیش خارج کند.


ویدیو مرتبط :
اجاره خودرو، اجاره ماشین، 09123585828، اجاره ماشین بدون راننده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نرخ اجاره ماشین‌ عروس چند؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,نرخ اجاره ماشین‌ عروس

 

اخبار اقتصادی - پیکان‌های مدل پایین عروس می‌شوند!
نرخ اجاره ماشین‌ عروس چند؟

رییس اتحادیه موسسات توریستی و اتومبیل کرایه تهران گفت: نرخ مصوب اجاره ماشین‌های عروسی معمولی مثل پژو، پراید و انواع آن برای ساعت اول 7700 تومان و برای ساعت‌های بعد 6000 تومان محاسبه می‌شود.

سید حسن هاشمی تیرآبادی اظهار کرد: اجاره ماشین‌های عروسی، نرخ‌های متفاوتی دارد و برای ماشین‌هایی که حالت تشریفاتی دارند نرخی مصوب نشده و میزان کرایه توافقی است.

وی با بیان اینکه به طور کلی نرخ‌ها در این صنف متفاوت هستند، گفت: به عنوان مثال برخی از موسسات برای اشخاصی که نیازمند هستند بعضا رایگان یا با کرایه بسیار پایین ماشین را اجاره می‌دهند.

رییس اتحادیه موسسات توریستی و اتومبیل کرایه تهران بیان کرد: برای ماشین‌های عتیقه قدیمی معمولا نرخ‌ها توافقی است و رقمی به عنوان کرایه به صورت توافقی تعیین می‌شود.

هاشمی اظهار کرد: نکته مهم این است که نرخ‌ها معمولا برای مسافت تا 50 کیلومتر از تهران در نظر گرفته می‌شود و برای مسافت بیش از 50 کیلومتر، تعرفه متفاوت است؛ به عنوان مثال ماشینی که برای جاده چالوس یا شهرهای دیگر اجاره می‌شود تعرفه دیگری دارد.

به گزارش ایسنا، به گفته وی جدیدا از پیکان‌های قدیمی و مدل پایین برای ماشین عروس استفاده می‌شود البته سقف پیکان را برمی‌دارند و تزئینات زیبایی روی آن انجام و به عنوان ماشین‌ عروس اجاره می‌دهند.
اخبار اقتصادی - ایسنا