سبک زندگی


2 دقیقه پیش

شناخت بهترین آتلیه کودک و بارداری

بچه ها به سرعت بزرگ می‌شوند، زودتر از چیزی که فکرش را می‌کنید یا انتظارش را دارید. زمانی توانایی راه رفتن یا حرف زدن ندارند ولی اندک زمانی بعد آنها را در حال دویدن و مکالمه ...
2 دقیقه پیش

فیلم: تزیین اتاق کودک با گل‌های مقوایی

همین الان یک نگاهی به اتاق کودکتان بیندازید. آیا دلتان نمی خواهد چیزی به آن اضافه کنید؟ وقتی پولش را ندارید، پس باید از خلاقیتتان کمک بگیرید. در این ویدئو گل هایی مقوایی ...

چطور یک شغل نامناسب را انتخاب نکنید؟


گاهی اوقات بنابر دلایل مختلف افراد در فرایند جستجو برای فرصت شغلی جدید دچار اشتباه شده و در نهایت وارد کاری می شوند که مناسب آن‌ها نیست.

بازار خبر: تابه‌حال برای شما پیش‌آمده که شغلی را آغاز کنید بلافاصله از انتخاب خود پشیمان شوید؟

کریگ برایان مؤسس شرکت KInHR مه در زمینه خدمات به شرکت‌های بزرگ و کوچک در زمینه جذب نیرو فعالیت می‌کند می‌گوید: تعداد افرادی که شغل اشتباه و نامناسب را برای خود انتخاب می‌کنند بسیار زیاد است.

بیشترین جامعه افرادی که دچار چنین اشتباهی شده و شغلی نامناسب را انتخاب می‌کنند فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی هستند. این دسته افراد پی از پایان تحصیل می‌خواهند هرچه سریع تر وارد بازار کار شوند و یا حتی بدهی‌های دوران تحصیل خود را تسویه کنند.

به همین جهت احتمال اینکه وارد شغل نامناسب و اشتباهی شوند بسیار زیاد است.

شاید بتوان اینطور بیان کرد که چنین اتفاقی ممکن است درنهایت به نفع فرد بوده تا بتواند در آینده دیگر اشتباه خود را تکرار نکرده و مسیر درست را برای خود انتخاب کند.

برای اینکه به‌طور ناخواسته شغل اشتباه و ناخواسته را برای خود انتخاب نکنید به این توصیه‌ها توجه کنید

چطور یک شغل اشتباه و نامناسب را انتخاب نکنید؟

در شبکه‌های اجتماعی و کاریابی به‌طور کامل درباره شغل فوق تحقیق کنید

بدون شک برای ورود به شرکت و یا سازمانی باید در ابتدا وب سایت خود شرکت را برسی کرده و تا جای ممکن با افراد شاغل در آن شرکت آشنا شده و اطلاعاتی را بدست آورید. اما برای داشتن اطلاعات کامل و بی طرفانه باید دایره تحقیقات خود را بازتر کنید.

برای مثال می‌توانید از وبسایت Linkedin برای تحقیق و کسب اطلاعات بیشتر در مورد خود شرکت و کارمندان آن استفاده کنید. شغل‌های گذشته کارکنان را برسی کرده و مدت حضور آن‌ها را در شرکت مشاهده کنید. به این نکته توجه کنید که آیا کارکنان در شرکت مورد نظر پیشرفتی داشته‌اند؟ آیا سمتشان تغییر کرده است؟ و بسیاری از مسائل دیگر که با توجه به آن‌ها می‌توانید تشخیص دهید که آیا شغل موردنظرتان با شرایط موجود برای شما همخوانی دارد یا خیر

آیا شغل موردنظر شما فرصت یادگیری و پیشرفت را برای شما فراهم می‌کند؟

دیدگاه خود را در مورد شغل مورد نظر فراتر از میزان حقوق و مزایای کار داشته باشید. برای وارد شدن به شغل مورد نظر ابتدا در مورد آن تحقیق کنید تا ببینید فعالیت در این کار چه فرصت‌های پیشرفت و یادگیری را در اختیار شما قرار می‌دهد. در هنگام مصاحبه از آن‌ها بخواهید تا به شما بگویند که شغل مورد نظر چه فرصت‌هایی را برای دستیابی شما به اهداف کاری‌تان در اختیار قرار می‌دهد. در مورد برنامه‌هایی که به یادگیری شما در مورد مسائل مختلف مکم می‌کند پرس‌وجو کنید. شاید داشتن چنین برنامه‌هایی یک "باید کاری" نباشد اما نشان‌دهنده اهمیت شرکت به کارکنان و فراهم کردن بستر مناسب برای پیشرفت آن‌ها است.

شرح و تفصیل موقعیت شغلی مورد نظر را به‌طور کامل برسی کنید

آیا شغل مورد نظر شما شرع وظایف و اهداف مشخص و کاملی دارد؟ اگر جواب شما منفی است باید در مورد انتخاب آن شغل احتیاط زیادی کنید. داشتن یک لیست بزرگ از مسئولیت‌ها و توانایی‌های مورد نظر برای یک شغل به‌خودی‌خود بد نیست. اما درصورتی‌که شرکت مورد نظر به‌طور دقیق توانایی‌های مورد نظر و وظایف شمارا مشخص نکرده باشد بدین معنی است که برنامه جامعی برای سروسامان دادن به کارها و حضور و وظایف شما ندارد و این امر به ضرر شما خواهد بود.

آیا موقعیت شغلی و محیط کاری مورد نظر ازلحاظ فرهنگی با شما هماهنگی دارد؟

در هنگام مصاحبه کاری از فرد مصاحبه‌کننده بخواهید که فرصت آشنایی با دیگر کارکنان و افراد حاضر در محیط کار را نیز به شما بدهند. آشنایی با محیط کار و فرهنگ حاکم بر آن قبل از ورود به یک شغل بسیار اهمیت دارد. درنهایت پس از ورود ب کار باید بخش زیادی از روز را در آن محیط و به همراه همکاران خود سپری کنید بنابراین آگاهی از شرایط هماهنگی شما با محیط کار نیز باید یکی از فاکتورهای شما در انتخاب باشد.

یک عبارت در بین استخدام‌کنندگان و افراد شاغل در منابع انسانی شرکت‌ها وجود دارد که می‌گوید: " آهسته استخدام کن و سریع اخراج کن". همین مورد نیز برای افراد جویای شغل وجود دارد. برای پیدا کردن شغل مناسب عجله نکنید و به آهستگی در مورد آن تحقیق کنید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. اما در مقابل پس از استخدام تمام توجه خود را معطوف به موقعیت شغلی که در آن هستید نکنید. اگر با عمل کردن به تمام این موارد بازهم وارد یک شغل نامناسب و اشتباه شدید بدون معطلی جستجو را مجدداً آغاز کرده و به دنبال فرصت بهتر بروید.


ویدیو مرتبط :
دوست داشتن شغل و انتخاب شغل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با چشم دیگران انتخاب نکنید



 

 

انتخاب همسر مناسب ,همسر دلخواه

 

اسلام، ازدواج را برای رسیدن به آرامش و تداوم نسل، یك مساله ضروری و حیاتی دانسته و با بیان‌های مختلف افراد را تشویق و دعوت به آن می‌كند. با همه اینها، گروه‌هایی هستند كه زیر بار ازدواج نمی‌روند.

 

دسته اول افرادی هستند كه زندگی بی‌قید و بندی داشته و به نظر خود از آزادی مطلق برخوردارند.آنان چنین می‌اندیشند كه اگر ازدواج كنند آزادی آنها سلب شده و باید مقید زن و زندگی باشند و دیگر آن آزادی و خودسری را ندارند. این گروه فلسفه ازدواج را فقط ارضای جنسی می‌دانند و عقیده دارند این میل را از راه‌های مختلف و به طور آزادانه می‌توان اشباع كرد و دیگر احتیاجی به تشكیل خانواده و تامین مخارج كمرشكن آن نیست.


دسته دوم افرادی هستند كه مخالف ازدواج نیستند، اما نداشتن درآمد كافی و دیگر شرایط، آنها را از تشكیل خانواده محروم كرده است. زبان حال این افراد می گویند :كه در امر معاش كمتر از مرغ مباش/ اول پی خانه باش و سپس فكر فراش.


دسته سوم كه عده کمی هستند اهل فرقه یا به قول خودشان اهل دل هستند. اینان از سنت پیامبر سرپیچی كرده و راه رهبانیت و به اصطلاح زهد را پیش می‌گیرند و عقیده دارند زهد همین است كه انسان از زن و خانواده كناره‌گیری كند و فقط به نماز و روزه بپردازد.

 

در قضاوت نسبت به دسته اول باید گفت حرف این گروه غیرمنصفانه است و درست نیست و منشا آن غیر از هوس و تن‌پروری و فرار از مسوولیت و گاهی عصیان و انتقام چیز دیگری نیست. دسته دوم از جانب اسلام دعوت به ازدواج شده‌اند و از آنان خواسته شده توكل و اعتماد به خدا را از دست ندهند. دسته سوم هم تفكر قابل قبولی ندارند و افراطی هستند.


اما گروه كثیری از مردان هم هستند كه از نظر اجتماعی و اقتصادی آمادگی لازم برای ازدواج و تشكیل خانواده را دارند، اما به دلیل آن كه همسر دلخواه خود را در میان نزدیكان، دوستان، اقوام، همكاران و... پیدا نكرده‌اند، ازدواجشان به تاخیر افتاده است. اینجاست كه اسلام برای كسانی كه در امر ازدواج پیشقدم شوند و نقش واسطه یا معرف را داشته باشند، پاداش بزرگ و مزد قابل توجهی در نظر گرفته است، اما نكته قابل توجه آن كه اگر”‹چه وساطت در امر ازدواج مزد و ثواب بسیار دارد، اما باید گفت كار پرمسوولیت و سنگینی است و پختگی و كارآزمودگی زیادی لازم دارد و به اصطلاح باید غذایی پخت كه قابل خوردن باشد.

 

متاسفانه این روزها بسیار دیده می‌شود كه برخی افراد از روی ناآگاهی، بی‌خبری یا سوءنیت بدون آن كه از وضع اخلاقی یك پسر یا دختر یا از مصالح زندگی اجتماعی دو خانواده اطلاع كافی داشته باشند دست به معرفی ناقصی می‌زنند كه هیچ گونه تناسب اخلاقی، اقتصادی و مذهبی در آن وجود ندارد. در نتیجه یك پسر و یك دختر و دو خانواده بی‌گناه را بدبخت می‌كنند. این ازدواج نامناسب كه در اثر اعتماد به یك معرف ناآگاه به وجود آمده مانند سفره ناقصی است كه جمع كردن آن رسوایی دارد و پهن بودنش نگرانی و خون دل خوردن!


اما به راستی یك معرف خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ خانواده‌ها باید به چه كسانی اعتماد كنند؟


یك واسطه خوب و مطمئن باید متدین، عاقل، فهیم، دلسوز و خیرخواه باشد، معیارهای اصلی و حقیقی ازدواج را بشناسد، نقاط ضعف و قوت دو طرف را بداند، كاملا با خلقیات، روحیات، فرهنگ و مذهب خانواده‌ها آشنا باشد و بسیار سنجیده و عاقلانه طرفین را آگاه سازد.

 

در این شیوه آشنایی، واسطه‌ها به دلیل شناختی كه از دو طرف دارند مهره اصلی انطباقات اولیه واقع شده و اقدام به معرفی افراد به یكدیگر می‌كنند. در این میان بسیاری از خانواده‌ها نیز تنها به صرف آشنایی، به فرد معرفی‌كننده بیشتر از فرد معرفی‌شونده اعتماد می‌كنند.

 

اما باید دانست فرد واسطه براساس نظام فكری، فرهنگی و مذهبی خود دو نفر را به هم معرفی می‌كند و ممكن است طرفین را به درستی نشناخته باشد، بنابراین نمی‌تواند تضمین‌كننده موفقیت در ازدواج باشد.

 

در واقع جوان‌ها و خانواده‌هایشان باید بدانند پس از معرفی باید براساس اعتقادات و روحیات خود به تحقیق و بررسی بیشتری پرداخته و براساس آنچه می‌شنوند تصمیم نگیرند.

 

همه واسطه‌ها خیرخواه نیستند

 

واسطه‌ها چند گروه اند. عده‌ای خیرخواه و آگاهند. پس می‌توان به آنها اطمینان كرد. عده‌ای خیرخواه اما ناآگاهند. اعتماد به این افراد خسارت بار و موجب پشیمانی می‌گردد. عده‌ای درست مثل بنگاه املاك عمل می‌كنند.

 

یعنی همه تلاششان در پی تحقق معامله و رسیدن به سود و منفعت مالی است اینها هم خطرناكند. گروه دیگر سوءنیت دارند یعنی با حیله و دغل سعی می‌كنند به اهداف و منافع شوم خود برسند.

 

این گروه سرشار از بخل، كینه و حسد بوده و هدف اصلی آنان نابودی خانواده‌ها است. این دسته بشدت غیرقابل اعتماد بوده و باید از آنها ترسید. در نهایت این گونه می‌توان گفت كه انتخاب یك معرف امین و خیرخواه خود نیز به اندازه انتخاب یك همسر مناسب سخت و گاهی ناشدنی است.

منبع: جام جم آنلاین


با چشم دیگران انتخاب نکنید 

 

اسلام، ازدواج را برای رسیدن به آرامش و تداوم نسل، یك مساله ضروری و حیاتی دانسته و با بیان‌های مختلف افراد را تشویق و دعوت به آن می‌كند. با همه اینها، گروه‌هایی هستند كه زیر بار ازدواج نمی‌روند. 

با چشم دیگران انتخاب نکنید 

 

  

 

دسته اول افرادی هستند كه زندگی بی‌قید و بندی داشته و به نظر خود از آزادی مطلق برخوردارند.آنان چنین می‌اندیشند كه اگر ازدواج كنند آزادی آنها سلب شده و باید مقید زن و زندگی باشند و دیگر آن آزادی و خودسری را ندارند. این گروه فلسفه ازدواج را فقط ارضای جنسی می‌دانند و عقیده دارند این میل را از راه‌های مختلف و به طور آزادانه می‌توان اشباع كرد و دیگر احتیاجی به تشكیل خانواده و تامین مخارج كمرشكن آن نیست. 

 

  

 

دسته دوم افرادی هستند كه”‹ مخالف ازدواج نیستند، اما نداشتن درآمد كافی و دیگر شرایط، آنها را از تشكیل خانواده محروم كرده است. زبان حال این افراد می گویند :كه در امر معاش كمتر از مرغ مباش/ اول پی خانه باش و سپس فكر فراش. 

 

  

 

دسته سوم كه عده کمی هستند اهل فرقه یا به قول خودشان اهل دل هستند. اینان از سنت پیامبر سرپیچی كرده و راه رهبانیت و به اصطلاح زهد را پیش می‌گیرند و عقیده دارند زهد همین است كه انسان از زن و خانواده كناره‌گیری كند و فقط به نماز و روزه بپردازد. 

 

در قضاوت نسبت به دسته اول باید گفت حرف این گروه غیرمنصفانه است و درست نیست و منشا آن غیر از هوس و تن‌پروری و فرار از مسوولیت و گاهی عصیان و انتقام چیز دیگری نیست. دسته دوم از جانب اسلام دعوت به ازدواج شده‌اند و از آنان خواسته شده توكل و اعتماد به خدا را از دست ندهند. دسته سوم هم تفكر قابل قبولی ندارند و افراطی هستند. 

 

ازدواج نامناسب كه در اثر اعتماد به یك معرف ناآگاه به وجود آمده مانند سفره ناقصی است كه جمع كردن آن رسوایی دارد و پهن بودنش نگرانی و خون دل خوردن 

 

اما گروه كثیری از مردان هم هستند كه از نظر اجتماعی و اقتصادی آمادگی لازم برای ازدواج و تشكیل خانواده را دارند، اما به دلیل آن كه همسر دلخواه خود را در میان نزدیكان، دوستان، اقوام، همكاران و... پیدا نكرده‌اند، ازدواجشان به تاخیر افتاده است. اینجاست كه اسلام برای كسانی كه در امر ازدواج پیشقدم شوند و نقش واسطه یا معرف را داشته باشند، پاداش بزرگ و مزد قابل توجهی در نظر گرفته است، اما نكته قابل توجه آن كه اگر”‹چه وساطت در امر ازدواج مزد و ثواب بسیار دارد، اما باید گفت كار پرمسوولیت و سنگینی است و پختگی و كارآزمودگی زیادی لازم دارد و به اصطلاح باید غذایی پخت كه قابل خوردن باشد. 

 

متاسفانه این روزها بسیار دیده می‌شود كه برخی افراد از روی ناآگاهی، بی‌خبری یا سوءنیت بدون آن كه از وضع اخلاقی یك پسر یا دختر یا از مصالح زندگی اجتماعی دو خانواده اطلاع كافی داشته باشند دست به معرفی ناقصی می‌زنند كه هیچ گونه تناسب اخلاقی، اقتصادی و مذهبی در آن وجود ندارد. در نتیجه یك پسر و یك دختر و دو خانواده بی‌گناه را بدبخت می‌كنند. این ازدواج نامناسب كه در اثر اعتماد به یك معرف ناآگاه به وجود آمده مانند سفره ناقصی است كه جمع كردن آن رسوایی دارد و پهن بودنش نگرانی و خون دل خوردن! 

 

  

 

اما به راستی یك معرف خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ خانواده‌ها باید به چه كسانی اعتماد كنند؟ 

با چشم دیگران انتخاب نکنید 

 

یك واسطه خوب و مطمئن باید متدین، عاقل، فهیم، دلسوز و خیرخواه باشد، معیارهای اصلی و حقیقی ازدواج را بشناسد، نقاط ضعف و قوت دو طرف را بداند، كاملا با خلقیات، روحیات، فرهنگ و مذهب خانواده‌ها آشنا باشد و بسیار سنجیده و عاقلانه طرفین را آگاه سازد. 

 

در این شیوه آشنایی، واسطه‌ها به دلیل شناختی كه از دو طرف دارند مهره اصلی انطباقات اولیه واقع شده و اقدام به معرفی افراد به یكدیگر می‌كنند. در این میان بسیاری از خانواده‌ها نیز تنها به صرف آشنایی، به فرد معرفی‌كننده بیشتر از فرد معرفی‌شونده اعتماد می‌كنند. 

 

 

اما باید دانست فرد واسطه براساس نظام فكری، فرهنگی و مذهبی خود دو نفر را به هم معرفی می‌كند و ممكن است طرفین را به درستی نشناخته باشد، بنابراین نمی‌تواند تضمین‌كننده موفقیت در ازدواج باشد. 

 

در واقع جوان‌ها و خانواده‌هایشان باید بدانند پس از معرفی باید براساس اعتقادات و روحیات خود به تحقیق و بررسی بیشتری پرداخته و براساس آنچه می‌شنوند تصمیم نگیرند. 

 

  

 

همه واسطه‌ها خیرخواه نیستند 

 

واسطه‌ها چند گروه اند. عده‌ای خیرخواه و آگاهند. پس می‌توان به آنها اطمینان كرد. عده‌ای خیرخواه اما ناآگاهند. اعتماد به این افراد خسارت”‹بار و موجب پشیمانی می‌گردد. عده‌ای درست مثل بنگاه املاك عمل می‌كنند. 

 

یعنی همه تلاششان در پی تحقق معامله و رسیدن به سود و منفعت مالی است اینها هم خطرناكند. گروه دیگر سوءنیت دارند یعنی با حیله و دغل سعی می‌كنند به اهداف و منافع شوم خود برسند. 

 

این گروه سرشار از بخل، كینه و حسد بوده و هدف اصلی آنان نابودی خانواده‌ها است. این دسته بشدت غیرقابل اعتماد بوده و باید از آنها ترسید. در نهایت این گونه می‌توان گفت كه انتخاب یك معرف امین و خیرخواه خود نیز به اندازه انتخاب یك همسر مناسب سخت و گاهی ناشدنی است. 

 

  

 

  

 

بخش کلوب ازدواج تبیان 

 

برگرفته از جام جم آنلاین